Dure boxen + slechte geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Hoi,

Ik heb een kort vraagje. Ik gebruik mijn Altec Lansing FX-6021 (2.1) speakers van rond de 200 euro in combinatie met de onboard geluidskaart van mijn computer. Gebruik ik nu wel de volle kracht van mijn speakers?

Alvast bedankt

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:43

Coldcat

HODL

Gedeeltelijk. Je gebruik meestal wel alle kracht alleen zouden je boxen beter kunnen. De moderne geluidskaarten zorgen ervoor dat je uit twee speakers surround geluid kunt krijgen. Ook zorgt een geluidskaart ervoor dat je CPU ontlast wordt, de onboard gebruikt de CPU om het geluid te vormen terwijl op een normale geluidskaart een aparte chip zit. Als ik jou was zou ik een geluidskaar nemen van enige kwaliteit. Daardoor heb je niet zozeer beter geluid maar veel meer instelmogelijkheden zodat je geluid hoorbaar beter wordt.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Mlancee
Coldcat schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:29:
Gedeeltelijk. Je gebruik meestal wel alle kracht alleen zouden je boxen beter kunnen. De moderne geluidskaarten zorgen ervoor dat je uit twee speakers surround geluid kunt krijgen. Ook zorgt een geluidskaart ervoor dat je CPU ontlast wordt, de onboard gebruikt de CPU om het geluid te vormen terwijl op een normale geluidskaart een aparte chip zit. Als ik jou was zou ik een geluidskaar nemen van enige kwaliteit. Daardoor heb je niet zozeer beter geluid maar veel meer instelmogelijkheden zodat je geluid hoorbaar beter wordt.
Bedankt voor het supersnelle antwoord :D. Wat zou je me aanraden dan? Een geluidskaart van rond de 50 euro?

Verwijderd

Ik ben hier ook erg benieuwd naar want zit er al een tijdje naar te zoeken. Heb hier een goede installatie staan (harmon kardonn icm B&W en JBL sub) en luister gewoon erg vaak MP3. Maar een simpele hoogwaardige stereo geluidskaart kan ik zo gauw niet vinden. Creative geeft je meteen 5.1of meer plus duizend en 1 in- en uitgangen waar ik echt niet op zit te wachten.

weet iemand een hoogwaardige stereo geluidskaart?

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-02 07:42
Is het niet beter om een simpele/redelijke geluidskaart in je computer te stoppen en er vervolgens een goede versterker achter te hangen(en die dan natuurlijk weer op de boxen aan te sluiten)?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
allard_070 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:34:
Is het niet beter om een simpele/redelijke geluidskaart in je computer te stoppen en er vervolgens een goede versterker achter te hangen(en die dan natuurlijk weer op de boxen aan te sluiten)?
Stop er dan meteen ook een goede geluiskaat in.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:28:
Ik ben hier ook erg benieuwd naar want zit er al een tijdje naar te zoeken. Heb hier een goede installatie staan (harmon kardonn icm B&W en JBL sub) en luister gewoon erg vaak MP3. Maar een simpele hoogwaardige stereo geluidskaart kan ik zo gauw niet vinden. Creative geeft je meteen 5.1of meer plus duizend en 1 in- en uitgangen waar ik echt niet op zit te wachten.

Ik ken wat mensen die muziek maken mbv. hun pc, en die vroeg ik eens wat zij nou een goeie geluidskaart vonden (ik was toen op zoek naar een leuke geluidskaart met gewoon stereo uitgangen).

Die kerel gaf me de naam van 1 die volgens hem goed was

http://www.audiotrak.de/eng/maya44mk2.html

alhoewel mijn soundblaster pci128 ook prima voldoet ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Coldcat

Coldcat

HODL

Een goede geluidskaart heeft momenteel een 5.1 of zelfs een 7.1 uitgaang. Dat omdat je het niet kunt maken er één zonder te verkopen. Bovendien is het te duur omdat de afzet geringer is.

Met behulp van de bijgeleverde software van creative kun je echter je geluid helemaal naar je eigen wensen optimaliseren. Ik zou je dan ook aanraden om een goede Creative kaart te kopen.

Als je veel muziek luistert heb je bovendien het voordeel dat de CPU ontlast wordt. Dat scheelt niet alleen rekenkracht maar het is ook aanzienlijk beter voor je processor.

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 22:35
Ik merk zelf al een heleboel verschil tussen een onboard en een SBlive! voor €30. Ik zou dat eens proberen.

Hallo met Tim

• Mlancee
Anti-XP schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:42:
[...]

Ik ken wat mensen die muziek maken mbv. hun pc, en die vroeg ik eens wat zij nou een goeie geluidskaart vonden (ik was toen op zoek naar een leuke geluidskaart met gewoon stereo uitgangen).

Die kerel gaf me de naam van 1 die volgens hem goed was

http://www.audiotrak.de/eng/maya44mk2.html

alhoewel mijn soundblaster pci128 ook prima voldoet ;)
Tja, dat hij goed is mag ook wel voor die 140 euro ;) Zit toch te kijken naar iets goedkopers. Ik ben niet bezig met muziek produceren, maar heb wel de hele dag muziek op staan. Ik zal dan waarschijnlijk voor een geluidskaartje van Creative gaan van rond de 50 euro, en dan maar hopen dat ik het verschil echt kan horen. Zou een beetje zonde zijn anders.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48

Sharky

Skamn Dippy!

onboard geluid is vaak echt drie keer niks. Het geluid van een gemiddelde geluidskaart van een eurotje of 30 is echt al stukken beter.

This too shall pass

• Coldcat

Coldcat

HODL

Als je verschil wil horen moet je het natuurlijk wel instellen. Een voordeel is dus dat je je geluid 100% naar je eigen hand kunt zetten en dat je CPU ontlast wordt.

Verwijderd

Coldcat schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:42:
[...]

Een goede geluidskaart heeft momenteel een 5.1 of zelfs een 7.1 uitgaang. Dat omdat je het niet kunt maken er één zonder te verkopen. Bovendien is het te duur omdat de afzet geringer is.

Met behulp van de bijgeleverde software van creative kun je echter je geluid helemaal naar je eigen wensen optimaliseren. Ik zou je dan ook aanraden om een goede Creative kaart te kopen.

Als je veel muziek luistert heb je bovendien het voordeel dat de CPU ontlast wordt. Dat scheelt niet alleen rekenkracht maar het is ook aanzienlijk beter voor je processor.
Bedankt voor de vele snelle reacties! Ik ga denk ik voor die Audigy 2 ZS. Flink wat over gelezen en hopelijk gaat die ook bevallen. Meerwaarde van een X-fi XtremeMusic zie ik nog niet voor bijna het dubbele bedrag.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

PromWarMachine

Forsaken Archer

Neem gewoon een standaardkaart. Deze koop je bij je lokale computerboer voor onder de 35 euro. In de pricewatch staat hij zelfs nog goedkoper. Ik hoorde het verschil direct. :)

Bijkomend voordeel was in mijn geval dat mijn onboard geluid maar 1 of 2-kanaals was. Zo kon ik geen muziek luisteren, terwijl ik een spelletje speelde. Met deze simpele 5.1 kaart kan dat wel.

Dividend for Starters

• frankknopers
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Neem een audigy 2 ZS, ik heb hem ook en ik heb er nog veel meer voor betaald dan 50-60 euro!

Toch vind ik het een geweldige geluidskaart met zeer goede drivers. Probeer dus niet 10 euro te beknibbelen voor een net niet kaart, deze Audigy 2 ZS is echt top! Vooral voor games is de EAX support goed.

Goud is geen geld

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Op mijn vorige computer zat een onboard 5.1 chip (Van Realtek geloof ik). Hoewel daar geen slecht geluid uit kwam, miste hij dingen zoals EAX enzo. Nu ik een Audigy 2 ZS heb heb ik dat allemaal wel en dat is toch een stuk beter gamen. Ik heb dan wel niet de meeste moderne en sterkste boxjes (Creative Inspire 5300) maar ik hoor wel duidelijk verschil tussen onboard en geluidskaart.

Dus ik zou zeggen: Koop een 5.1 live of Audigy 2 ZS. :)

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Denizz schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:26:
Dus ik zou zeggen: Koop een 5.1 live of Audigy 2 ZS. :)
Of doe dat niet :P Ga je echt puur voor muziek, ga dan niet voor Creative, tenzij je Foobar met high-quality resampling gebruikt! Zoek een kaart die geen resampling doet (of het goed doet ;) ). Voor 50 euro wordt dat moeilijk. Misschien ff doorsparen?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38

Dan heb je nog het probleem dat je dan juist weer goed hoort dat het mp3 is ;)

Ik zit in een soort gelijke sistuatie (b&w + rotel amp). Voorheen had ik ook andere boxen en hoorde ik het verschil niet zo goed tussen mp3 en cd. Nu met nieuwe boxen wel... ene kant is het fijn andere kant ook weer niet :P

Er zijn trouwens nog zat stereo geluidskaarten.. je moet het alleen een beetje in de pro(sumer) hoek zoeken :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Jag

Ik ben bang dat geluidskaarten nog wel eens erg lastig uit elkaar te halen zouden zijn in een blinde test als alle onzin zoals CMS3D of wat dan ook uitstaat (dus gewoon volledig neutraal). Ik heb eigenlijk nog nooit een geluidskaart meegemaakt die niet gewoon zo goed als lineair was. Met speakers natuurlijk precies het tegenovergestelde, dus sja...
Met geluidskaarten is het voor mij vooral van belang dat ik makkelijk een AC3 signaal over mijn SPDIF kan krijgen en evt de cpu ontlast in spellen (alhoewel dat in praktijk ook wel tegenvalt, maar de extra effecten van EAX zijn wel ok).

• frankknopers
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Jag schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:31:
Ik ben bang dat geluidskaarten nog wel eens erg lastig uit elkaar te halen zouden zijn in een blinde test als alle onzin zoals CMS3D of wat dan ook uitstaat (dus gewoon volledig neutraal). Ik heb eigenlijk nog nooit een geluidskaart meegemaakt die niet gewoon zo goed als lineair was. Met speakers natuurlijk precies het tegenovergestelde, dus sja...
Met geluidskaarten is het voor mij vooral van belang dat ik makkelijk een AC3 signaal over mijn SPDIF kan krijgen en evt de cpu ontlast in spellen (alhoewel dat in praktijk ook wel tegenvalt, maar de extra effecten van EAX zijn wel ok).
CMS3D is geen onzin, want als ik die optie uitschakel krijg ik alleen maar geluid uit de front speakers (van mijn 7.1 surround set).

Goud is geen geld

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Frank_Knopers schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:46:CMS3D is geen onzin, want als ik die optie uitschakel krijg ik alleen maar geluid uit de front speakers (van mijn 7.1 surround set).
Juist, precies wat Jag onzin vind :)

@Jag: ben ik niet helemaal met je eens: slechte resampling is wel degelijk waarneembaar! Daarnaast: Uitgangsimpedantie is vaak ook beroerd: niet erg als er met degelijke apperatuur gemeten wordt, maar wel erg als je spuk hebt dat dat niet leuk vind, of als je lange kabels gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 30-10-2005 08:57 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

-edit: 1, wat voor mobo heb je ->

(doe jezelf een lol, stop er een audigy 2 (bulk) van 5 tientjes in.)
zou ik zeggen.. mja als er een soundstorm chip op zit.......

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 22:39 ]

Verwijderd

met de kaart die je nou hebt haal je natuurlijk niet het volle geluid uit je speakers kwa vermogen wel maar kwa geluidskwaliteit langer niet voor echt goed en vol geluid zou je mischien de nieuwe x-fi serie kunnen aanschaffen startprijs 105 euro en voor het echte werk een x-fi fatyl1ty of x-fi elite met een xram geheugen waardoor je cpu ook gelijk minder belast word maar een audigy II zs of de eventuele de pro editie is kwa verhouding tot de prijs van jouw boxen beter

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 23:33 ]

• Mlancee
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:38:
-edit: 1, wat voor mobo heb je ->

(doe jezelf een lol, stop er een audigy 2 (bulk) van 5 tientjes in.)
zou ik zeggen.. mja als er een soundstorm chip op zit.......
Ja, volgens mij is de on board geluidskaart niet eens van zulke slechte kwaliteit. Mijn mobo is een "Asus A7N8X-E Deluxe". LINK

De geluidskaart die erop zit: SoundStorm Dolby Digital Audio.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Mijn Marantz PM-57 met Eltax Camargue hangt gewoon aan een Hercules Muse LT geluidskaartje van, goh, wat was het, 15 euro ofzo? En dat spul speelt gewoon zonder problemen :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Feit blijft dat alle audigy kaarten resamplen, zelfs die nieuwe X-fi. Of het hoorbaar is daar kan ik niet over oordelen maar signaalbehoud is absoluut geen sprake van.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

M-audio http://www.m-audio.com/in...cts.list&ID=pciinterfaces

bijvoorbeeld de M-audio Delta 66: Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/en/callouts/big/delta_66.jpg

of delta 44: Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/en/callouts/big/delta_44.jpg

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 00:37

pmeter

Poes!

Wat zeer goed geluid levert is:
-een goedkope SB-Live met digitale uitgang (sp-dif), optical of coaxiaal
-de geluidskaart digitaal aansluiten op een externe da-converter (een in vergelijking met geluidskaarten behoorlijk goede zit in elke full-size md-recorder of dcc-recorder (met defect loopwerk, maar werkende da-converter 2e hands erg goedkoop).
-daarop een goede versterker met daarop je luidsprekers.

Ik heb dit zo staan en hoor (heel) duidelijk verschil of ik m'n versterker analoog op de pc aansluit of digitaal, waarbij ik m'n minidisk-recorder als da-converter gebruik. Zelfs van relatief goede geluidskaarten als de creative SB-Live is de da (digitaal-analoog)-converter blijkbaar erg slecht.

Verwijderd

Ik ben hier dus eigenlijk ook naar op zoek.

Mijn situatie nu:
5.1 set via me versterker ( Sony STR-DE485E) aangesloten via een optische kabel aan mijn Moederbord geluidskaart ( MSI K8N Neo Platinum)

Maar ik wil graag 5.1 geluid. Bij DVD's heb ik dit namelijk ook niet. Mijn geluidskaart doet dit dus niet onder steunen via de opitcal out.

Nu wil ik graag een situatie dat dit wel is. Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Ik heb op internet gezocht voor mijn versterker maar kom er maar niet achter of hij het geluid kan decoderen ofzo dat binnen komt via de optischekabel.

Wie kan mij hier mee helpen??
Pagina: 1