Toon posts:

Processor langzamer door te weinig geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst een welkom naar iedereen op dit forum aangezien ik nieuw ben.

Dan maar snel door naar mijn vraag.
Ik heb sinds een tijdje een laptop en heb het idee dat de prestaties minder zijn dan dat ik van mijn laptop zou mogen verwachten.
System specs:
Mobile Intel Celeron, 2,6 Ghz, 400 Mhz FSB, 128kb L2 Cache
256 MB DD SDRAM, PC2700 / 333 Mhz
64 MB Intel Extreme Graphics

Nu weet ik dat de grafische kaart niet echt geweldig is (heb hem ook niet gekocht om te gamen), maar ook bij zware programma's waar niet veel van de video-kaart wordt gevraagd heb ik het idee dat hij zeer langzaam presteert. Dus ik dacht, misschien is het geheugen te weinig om de processor volop te laten presteren.
Nu heb ik al benchmark's gedraait, alleen geven die individuele resultaten en laten geen score zien van bijv. hoe goed de processor en het geheugen samenwerken.
Nu is mijn vraag, weet iemand een benchmark programma dat wel zo'n score laat zien, of is dit er niet (het liefst freeware aangezien ik het verder niet zal gebruiken)?
Of kan iemand al aan de hand van de specs al zien of het geheugen te weinig is?

Alvast bedankt voor de antwoorden, en als er meer info nodig is zal ik dat wel posten.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Probeer eens PiFast!.
Je moet alleen een vergelijkbare score zien te vinden, ik kan je wel vertellen dat een Mobile Celeron 2,6GHz 'C' niet al te snel is. Een AMD Duron 1600 is nét iets sneller.
(Verkijk je dus niet op de MHz'en)

Zie dit topic voor meer informatie over PiFast!.

[ Voor 22% gewijzigd door Thandor op 15-11-2005 20:07 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Echt veel is het inderdaad tegenwoordig niet nee 256. En een mobile celeron is sowieso al geen enorm snelheids monster natuurlijk. Verder zou het al schelen als je geheugen er in had zitten dat op 400 MHz draait,en dus synchroon met de cpu. Al kan een beetje uitbreiding nooit kwaad.

Trouwens, je hebt je er wel van verzekerd dat het geen software probleem is? Spyware ofzo waardoor ie langzaam wordt?

Kijk evt ook eens met een programma als AbpMon (http://iarsn.com) wat je geheugen en cpu gebruik doet op de momenten dat jij traagheid waarneemt. kan je simpel zien of het je geheugen is wat volloopt, of je cpu die het zwaar te verduren heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 15-11-2005 20:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 15:12
probeer eens sisoft sandra

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
je hebt vast windows xp.. het is een gok, want je was het vergeten te vermelden. elk OS eist een bepaald gedeelte van je geheugen op, en het vrije geheugen, in combinatie met je 'virtual mem' is dan de speelruimte voor de overige programma's.

Met jouw 256 mb is de portie van het DDR geheugen dat nog vrij is nogal klein. dus .. 'zware programmas' draaien, zoals je zegt dat je doet, vereisen dan zeer veel disk access (het virtuele gedeelte van je memory). En da's traag, ook voor een (leuke) celeron.

Dus, mijn advies is: koop meer geheugen. Dat is _de_ methode om van een langzame computer een snellere te maken.

edit: beetje leesbaarder.

[ Voor 9% gewijzigd door DrClaw op 15-11-2005 20:16 ]

Verwijderd

@kornboy112: 1 x niet voldoende fzo :P

je haalt niet alles eruit wat er in zit met die 256mb ; )
maar geloof mij, je processor word er echt niet langzamer van

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 20:16 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Benchmarks zeggen in dit geval nul komma nul. Als jij traagheid ervaart tijdens je werkzaamheden moet je eens kijken hoeveel geheugen er gebruikt wordt. Is dit meer dan 256MB, dan is je laptop druk bezig de pagefile intensief te gebruiken en wordt alle traagheid verklaart. Enige oplossing in zo'n geval is er meer ram bij in dukken, simpel :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Overigens wil ik even opmerken dat het technisch gezien onmogelijk is dat een CPU slechter presteert, doordat er te weinig geheugen is ;) Sterker, in dit specifieke geval heeft de CPU het juist minder druk, doordat het moet wachten op de harddisk dat dan als een tijdelijke geheugenbuffer fungeert (swapfile) B)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Sterker nog, de TS gebruikt maar 192 MB geheugen, omdat zijn videokaart (Intel Extreme Graphics) 64 MB van zijn RAM afsnoept. Hierdoor hou je 256 - 64 = 192 MB geheugen over, wat niet bepaald goed werkt in combinatie met windows xp. Misschien is er een mogelijkheid in je bios om deze op 32 MB te zetten, maar het is gewoon een aanrader om minimaal 256 MB RAM bij te plaatsen, want dan werkt windows xp pas lekker.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor alle zeer snelle reacties.

Verder bedoelde ik met langzamer, dat mijn processor zou moeten wachten op mijn geheugen tot hij klaar is met het verwerken van zijn opdracht. Misschien een beetje verkeerd geformuleerd dus.
Ook wist ik wel dat het een budget processortje was, maar toch heb ik het idee dat hij minder presteert dan hij zou moeten.
En na het lezen van alle reacties zal ik wel gaan kijken naar een geheugen uitbreiding. En aangezien ik nog maar 1 slotje over heb en mijn Intel Graphics 64MB van mijn geheugen snoept :( , zal dit dan wel 512 worden.
In ieder geval erg bedankt voor de goede en snelle reacties :).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem wel eens de PMG FAQ » Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen? door :) Sommige budget Intel chipsets kunnen niet meer dan in totaal 512MB aansturen. Dus of je zult dan 256MB moeten toevoegen, of de huidige vervangen door 512MB. Maar da's natuurlijk afhankelijk van het chipset dat je daar op je mobo hebt zitten ;) In het FAQ-linkje staat ook hoe je het chipset kunt identificeren.
Pagina: 1