[PS] Hoe krijg ik dit in twee kleuren?

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Voor mijn vereniging sleutel ik het nieuwe tshirt in elkaar en dat heeft nog best wat haast, maar ik zit nu echt met een probleem.

Ik heb dit als voorstel gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.stylite.nl/ehbo/tshirtvoorstel.jpg
En dat is op zich akkoord op wat kleine dingetjes na.

Echter, dit ziet er behoorlijk fullcolour uit op wat plaatsen en ik wilde het toch wel bij 2 drukkleuren houden; de kleur rood uit het logo en wit. Het shirt is zwart dus dat zorgt dan wel voor de zwarte tonen.
Ik wil het voorbereiden in Photoshop en samenvoegen in InDesign, vervolgens als PDF / EPS aanleveren.
Zoals ik het nu zie bestaat mijn afbeelding uit 3 delen:

- het logo, dat ik in vector in Indesign kan plaatsen met de goede kleuren : geen probleem
- de 'wolken' achtergrond die van rood naar zwart loopt, dit zal een laag met puur rood moeten worden als duotone of monotone :? en dan als TIFF in InDesign, hoe flik ik dit?
- Vervolgens de silhouetjes van de personen, hier wil ik 2 rijen van maken die ik vespringend achter elkaar zet. Ook deze moeten weer rood met zwart zijn.

Die wolken zijn nog het lastigst, wat ik nu doe is de boel met layers in elkaar zetten en select color range erop, en dan maar eruit halen wat mijn selectie is. Ik vind het zelf een gore methode en had ook gehoopt dat ik wat beters kon verzinnen, maar helaas. Wie wel?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Willem
  • Laatst online: 20:59
hmmmmmmmmm wat is je probleem met duotone precies?
(en ga er vanuit dat het wit is + een PMS?)

Motor onderhoud bijhouden

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
willem169 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:12:
hmmmmmmmmm wat is je probleem met duotone precies?
(en ga er vanuit dat het wit is + een PMS?)
Ja, dat is mijn probleem juist, ik weet niet hoe ik de vorm van die 'eivormige' wolk - want hij moet aan alle randen behalve de onderkant dus in zwart in het tshirt overgaan - nou puur alleen rood krijg.
Als ik hem omzet naar duotone of monotone krijg ik er een kleur bij en valt ook mogelijke transparantie weg - als transparantie al mogelijk was.

Maar wat doe ik dan met die wit? Wit is wel een te gebruiken drukkleur maar zal in die achtergrond met die wolken niet aanwezig zijn, die moet geheel bestaan uit 'wolkjes' rode inkt en zwart tshirt.

Ik kan je een voorbeeldje laten zien maar niet echt nu; ik had beloofd op school te zijn en heb dit een beetje op een ongelukkig tijdstip gepost.

[ Voor 11% gewijzigd door Dark Blue op 15-11-2005 11:18 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Is het zeefdruk? Lijkt me wel, anders is wit op een zwart shirt lastig voor elkaar te krijgen zonder gekke dingen te gaan doen...

Volgens mij kan je gedeeltelijke transparantie vergeten met zeefdruk, correct me if i'm wrong. Je zult moeten ditheren.

Permanent wintericon!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:47

André

Analytics dude

Niet echt een logo die ik voor de EHBO zou verwachten? En je hebt bij het ontwerp het jezelf wel heel erg moeilijk gemaakt door hier niet van te voren rekening mee te houden.

Mijn tip: gebruik alleen het schild en dump de mensen en de achtergrond. Het schild enzo is nog wel goed om te zetten naar 2 kleuren.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 16:01
Hou er ook rekening mee dat je op textiel niet al te fijne details kan hebben. Met zeefdrukken (wat wel zo'n beetje het mooiste resultaat geeft, zeker op een zwart T-shirt) heb je een relatief grof raster nodig. Daarnaast mag je met een zwarte ondergrond ervan uitgaan dat je rode druk vrijwel geheel verdwijnt doordat het in de zwarte stof trekt. Net als op papier moet je dan een witte onderdruk hebben voor een goed resultaat, of met lichtroze gaan drukken. Dit gaat zelfs nog meer op voor textiel. Of je moet revolutionaire inkt hebben ;)
Helaas is het inderdaad redelijk lastig bij een ontwerp voor donkere ondergrond. Zeker met zo'n ingewikkeld ontwerp als dit...
Makkelijkste methode is om de achtergrond (wolk en publiek) in Photoshop om te zetten naar Duotone (zwart en de rood naar keuze - al maakt de kleur niet eens echt uit), het logo in Photoshop te importeren (Zet wel in Illustrator al in de goede kleuren!) bovenop de wolk met publiek. Zet de schaduweffecten erop en als het af is (ff saven ;) ) dan splits je de kanalen (opties in kanalen/channels-palet). Nu dan de simpele truc: Inverteer je zwarte druk en gebruik dit voor wit.

Makkelijker is om voor de André optie te gaan!
[off-topic]Met dergelijke wapens heb je juist snel ehbo nodig! ;)[/off-topic]

[ Voor 9% gewijzigd door Savantas op 15-11-2005 12:13 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
André schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:35:
Niet echt een logo die ik voor de EHBO zou verwachten? En je hebt bij het ontwerp het jezelf wel heel erg moeilijk gemaakt door hier niet van te voren rekening mee te houden.

Mijn tip: gebruik alleen het schild en dump de mensen en de achtergrond. Het schild enzo is nog wel goed om te zetten naar 2 kleuren.
EHBO - Enschedese HeadBangers Organisatie
Alleen het schild met daaroverheen bovenstaande woorden is het logo, en is vorig jaar al zo op het tshirt gedrukt. Dit jaar willen we een 'advanced' versie hebben.
Er staat nu echter alleen EHBO in het schild omdat dat een 'ideetje' was wat toch niet zo jofel bleek.
Daarom zei ik in mijn eerste post ook dat hij het zo op een paar kleine dingen na zou gaan worden.

Nu verandert dit echter weer... door de duidelijke uitleg die er staat van, ondergrond drukken, rood zakt weg in zwarte stof, etc..

Ik ga het proberen makkelijker te maken. Geen wolkjes, harde vormen.
Wit is een kleur die er toch wel in voorkomt maar ik vind dat idee met eerst een witte print van bepaalde vlakken onder de rode wolkjes zetten erg tricky - al is dat aan de drukker en niet aan mij :P

Ik ga een rode achtergrond houden die scherpe lijnen heeft, zoiets als een ondergaande zon, met aan de horizon zeg maar de silhouetten van de zwaaiende mensjes. Als 'artiest' komt dan het logo er te staan, schaduw or not, dat moet ik even zien.

• Savantas
Klinkt al beter. :)
Verder is het dan aan de drukkers om te zorgen dat rood niet te donker word op een zwart t-shirt. Maar met de (vele) T-shirts die ik semi-profi heb gedrukt was het meestal makkelijker om dezelfde druk eerst in wit te doen (idialiter met een print die net ietsje kleiner is, het overprint verhaal) en dan in gewoon rood. We hebben redelijk wat keren met lichtroze gedrukt, maar dit luisterde heel nauw, afhankelijk hoe de stof de verf opslurpte etc.
T is al ff (paar jaar) geleden, maar uit mijn hoofd moest je bij textielzeefdruk uitgaan van 40dpi voor rasters. Zie ook hier (ook om de bezopen lage prijs die daar genoemd word...)

[ Voor 23% gewijzigd door Savantas op 15-11-2005 13:14 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Met dergelijke dingen kun je het jezelf bij het maken in elk geval veel makkelijker maken door als basis een CMYK bestand te gebruiken. Dat is nuttiger dan geklooi met een duotone omdat je dan altijd met een combinatie van 2 kleuren zit en werkt een stuk makkelijker. Geef je bij de drukker gewoon aan welke welke kleur hij moet pakken voor de verschillende platen. Bij 3 kleuren gebruik je in je CMYK dan gewoon CMK. en bij twee CK. Dat zijn de slimste keuzes mocht er raster in zitten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Savantas
Enig gevaar (ik ben er wel eens ingetrapt) is dat zeefdrukverf normaliter niet mengt, in tegenstelling tot CMYK-verf. Er is wel speciale verf die mengt met vorige drukken. Maar als je die niet hebt krijg je onvoorziene effecten ! :)

@Mophor: Gaaf, maar helaas nergens meer te vinden. De makers hebben hun bedrijf aan Kodak verkocht, so dead end :( Die had ik jaren geleden al willen hebben... was boel veel handig geweest :|

[ Voor 31% gewijzigd door Savantas op 16-11-2005 22:49 ]

Verwijderd

zoek eens naar de powertone plugin, volgens mij kan je daar een heel eind mee komen

• OzBoz

OzBoz

Savantas schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:23:
Enig gevaar (ik ben er wel eens ingetrapt) is dat zeefdrukverf normaliter niet mengt, in tegenstelling tot CMYK-verf. Er is wel speciale verf die mengt met vorige drukken. Maar als je die niet hebt krijg je onvoorziene effecten ! :)
Stimmt, maar dat zelfde hou je sowieso. Het is nogal dekkende inkt. Subtiele verloopjes kun je wel vergeten :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
OzBoz schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:28:
Met dergelijke dingen kun je het jezelf bij het maken in elk geval veel makkelijker maken door als basis een CMYK bestand te gebruiken. Dat is nuttiger dan geklooi met een duotone omdat je dan altijd met een combinatie van 2 kleuren zit en werkt een stuk makkelijker. Geef je bij de drukker gewoon aan welke welke kleur hij moet pakken voor de verschillende platen. Bij 3 kleuren gebruik je in je CMYK dan gewoon CMK. en bij twee CK. Dat zijn de slimste keuzes mocht er raster in zitten.
Euh... dat klinkt logisch. Nou goed, ik heb nu dit:
- Het EHBO logo, zwart/wit/pms193c, EPS
- De achtergrond die uit dus wolken bestaat en nu één Duotone verhaal is, mijn PMS en Black ... ik weet dat zwart niet gedrukt wordt maar ik moet wel :{
Hoe zet ik die dan in het goede CMYK kanaal?
Als ik nu van die plaat de kanalen bekijk is het zwart kanaal wel als roodvulling te gebruiken als ik let op wat er rood moet worden (het witte) en wat zwart moet blijven (het zwarte).
- dan komt die crowd er nog bij, dat is gewoon een eps die ik heb, zwart met figuurtjes...

Ik ga morgen de drukkerij mailen en vragen wat zij er mee willen.
Het gekke is ook dat als ik de duotone wolken in indesign zet, en ik van Typical Display naar High Quality Disp ga, de duotone helemaal bruin wordt terwijl het logo wat ik eroverheen heb gezet in EPS gewoon rood blijft. Welke moet ik vertrouwen?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8d23ec36481337fb11cf7d2108c4c582/full.jpg

• Savantas
Dat laatste moet je simpelweg niet vertrouwen. Ik heb ook altijd mijlen verschil gezien tussen Pshop en Illu. Als je gewoon de PMS juist hebt, dat is het belangrijkste. En een proefprintje is ook heel fijn, mits goed gecalibreerd.
Deze lijkt me stukken beter te doen in ieder geval. Welke kanalen je moet nemen? Volgens mij in dit geval gewoon magenta en black, waarbij de de black inverteert. Dit moet ten slotte de witte druk worden...
PS, die gekke blokjes in het logo komen neem ik aan door de export? Sukkel, das nou een ruitje! |:(

Overigens zie je bij de gebruikelijke headbangers outfit soms behoorlijk strakke prints (als in strak gedrukt natuurlijk :) )

[ Voor 23% gewijzigd door Savantas op 16-11-2005 22:46 ]

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Euh. Kun je in zeefdruk gewoon roodovergangen gebruiken eigenlijk? Keren dat ik shirts heb laten drukken ging dat niet. Kon ik alleen 100% kleur gebruiken, geen alpha blending zegmaar.

Meeste shirt prints waar je dit wel bij ziet zijn het meer een soort geavanceerde transfers waar het op geprint is, dus een laag/folie waarop geprint wordt die op je t-shirt gesmolten wordt. Over het algemeen een stuk minder mooi van kwaliteit. Je moet je dan ook bedenken dat je rood dan naar een zwarte folie overloopt, NIET naar het zwart van je shirt.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• OzBoz

OzBoz

Dark Blue schreef op woensdag 16 november 2005 @ 19:09:
[...]

Euh... dat klinkt logisch. Nou goed, ik heb nu dit:
- Het EHBO logo, zwart/wit/pms193c, EPS
- De achtergrond die uit dus wolken bestaat en nu één Duotone verhaal is, mijn PMS en Black ... ik weet dat zwart niet gedrukt wordt maar ik moet wel :{
Hoe zet ik die dan in het goede CMYK kanaal?
Als ik nu van die plaat de kanalen bekijk is het zwart kanaal wel als roodvulling te gebruiken als ik let op wat er rood moet worden (het witte) en wat zwart moet blijven (het zwarte).
- dan komt die crowd er nog bij, dat is gewoon een eps die ik heb, zwart met figuurtjes...

Ik ga morgen de drukkerij mailen en vragen wat zij er mee willen.
Het gekke is ook dat als ik de duotone wolken in indesign zet, en ik van Typical Display naar High Quality Disp ga, de duotone helemaal bruin wordt terwijl het logo wat ik eroverheen heb gezet in EPS gewoon rood blijft. Welke moet ik vertrouwen?

[afbeelding]
Een duotone is niets anders dan een grayscale image waarbij elke grijswaarde een combinatie wordt van de twee kleuren. Kut dus voor jouw idee. Tenminste, lelijk imo. Je kunt dan dus eigenlijk nooit 100% van de ene of de andere kleur hebben maar het is altijd een mixje.

Als je een CMYK bestand aanlevert kun je voor het gemak even het zwarte kanaal gewoon vol gooien. Voor zeg maar het stof-ondergrondje) Daarna maak je bv in het Cyaan kanaal de wit (daar zou ik geen raster in gebruiken) en ga je met het magenta kanaal aan de slag voor wat rood moet worden.

Maar laat subtiele nuances weg qua kleurwisseling want dat wordt niets met zeefdruk.

edit:
Indesign heeft gelijk overigens. Of je illu is geen duotone maar of PMS of zwart, dat is namelijk heel wat anders. Denk dat dat het is. Vector duotone is namelijk wel lastig :)

edit:
Duotone is wat anders dan 2-kleuren, tone zegt het eigenlijk al, tinten net als een grijswaarde.

[ Voor 9% gewijzigd door OzBoz op 17-11-2005 01:00 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Simpel, wat je wilt gaat niet.
Sowieso op een zwart tshirt is een hell om te drukken, zeker sluitwerk aangezien die als de ziekte krimpen bij het tussenstijds drukken.
Als je echt goed wit wilt hebben moet er minimaal 2 keer wit gedrukt worden, daarna zit je met een verloop van rood naar zwart, onder het rood moet wit zitten, maar wit kun je alleen maar vrij grof drukken, dus je verloop wordt lelijk, om over die wolkjes maar te zwijgen.
Sowieso zit je dus tegen 3 kleuren aan te kijken, of je zou voor iets als zeefdruktransfers moeten kiezen dan is het namelijk wel mogelijk, maar nog steeds vrij moeilijk.

Als je wilt dat je thirts er goed uitzien zou ik voor 2 kleuren kiezen en een witte onderlaag, het onderste gedeelte (de mensen) zou ik schrappen net zoals het verloop, puur het logo van EHBO (en de zwarte 'breuklijnen' zou ik dan in wit doen), en de invulling gewoon in het rood zoals je het al hebt.

Oftewel: leuk idee enzo, maar dit ga je no way in een redelijke kwaliteit op een tshirt zetten zonder onwijs veel extra (steun)kleuren (denk aan een kleur of 6 of 7 in totaal) te gebruiken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• OzBoz

OzBoz

moto-moi schreef op donderdag 17 november 2005 @ 01:17:
Oftewel: leuk idee enzo, maar dit ga je no way in een redelijke kwaliteit op een tshirt zetten zonder onwijs veel extra (steun)kleuren (denk aan een kleur of 6 of 7 in totaal) te gebruiken.
Jou miste ik nog in dit draadje :>

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

moto-moi schreef op donderdag 17 november 2005 @ 01:17:
Sowieso op een zwart tshirt is een hell om te drukken, zeker sluitwerk aangezien die als de ziekte krimpen bij het tussenstijds drukken.
Als je echt goed wit wilt hebben moet er minimaal 2 keer wit gedrukt worden, daarna zit je met een verloop van rood naar zwart, onder het rood moet wit zitten, maar wit kun je alleen maar vrij grof drukken, dus je verloop wordt lelijk, om over die wolkjes maar te zwijgen.
Sowieso zit je dus tegen 3 kleuren aan te kijken, of je zou voor iets als zeefdruktransfers moeten kiezen dan is het namelijk wel mogelijk, maar nog steeds vrij moeilijk.

Als je wilt dat je thirts er goed uitzien zou ik voor 2 kleuren kiezen en een witte onderlaag, het onderste gedeelte (de mensen) zou ik schrappen net zoals het verloop, puur het logo van EHBO (en de zwarte 'breuklijnen' zou ik dan in wit doen), en de invulling gewoon in het rood zoals je het al hebt.

Wanneer je alleen harde kleuren gebruikt (zeg een vectorafbeelding zonder verloop), dan is wit wel goed te doen. Alleen zou ik dan een PET folie druk gebruiken en geen zeefdruk. Sluitwerk blijft wel lastig, het krimpt idd allemaal bij de tweede drukgang. je krijgt dus wat lijntjes er langs/tussen.

Persoonlijk denk ik trouwens dat harde kleuren beter overkomen op een t-shirt, aangezien je shirts meestal van een bepaalde afstand ziet en dan vallen subtiele overgangen toch allemaal weg. Dit zie je trouwens in de meeste shirts ook wel terug. Alleen bepaald soort metal shirts hebben echt hele afbeeldingen, maar dat zijn dus meestal full colour transfers. Mgoe, dat is slechts een mening :)

[ Voor 14% gewijzigd door DarkX op 17-11-2005 14:48 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

DarkX schreef op donderdag 17 november 2005 @ 14:42:
Wanneer je alleen harde kleuren gebruikt (zeg een vectorafbeelding zonder verloop), dan is wit wel goed te doen. Alleen zou ik dan een PET folie druk gebruiken en geen zeefdruk.
Tuurlijk, als je zeefdruktransfers gaat maken is het i.d.d. ook in 1 drukgang te doen, maar als je het echt wilt drukken dan ontkom je er niet aan om voor echt wit 2 ramen te gebruiken ;)
Sluitwerk blijft wel lastig, het krimpt idd allemaal bij de tweede drukgang. je krijgt dus wat lijntjes er langs/tussen.
Dat hoeft trouwens niet altijd, als de machine goed is voorverwarmt dan en de drukker heeft een aardig tempo, dan is sluitwerk erg goed te doen, zelfs op lastige kleuren als zwart en rood, maar aangezien Dark Blue het over een headbangerscluppie heeft, gok ik niet dat het om honderden tshirts gaat, en helaas is het met dit soort dingen dat kleine aantal lastiger te drukken zijn dan grote aantallen.
Persoonlijk denk ik trouwens dat harde kleuren beter overkomen op een t-shirt, aangezien je shirts meestal van een bepaalde afstand ziet en dan vallen subtiele overgangen toch allemaal weg.
Je bent verlegen en stapt niet graag op mensen af ? :P
Dit zie je trouwens in de meeste shirts ook wel terug. Alleen bepaald soort metal shirts hebben echt hele afbeeldingen, maar dat zijn dus meestal full colour transfers. Mgoe, dat is slechts een mening :)
Dat is niet een bepaald soort metal shirts hoor, het zal je verbazen hoeveel fullcolourdrukwerk er gedaan wordt door zeefdrukkers :) Helaas is ook dat weer erg bewerkelijk (mits er niet gebruik wordt gemaakt van zeefdruktransfers), elk tshirt heeft weer een andere kleur waardoor je fullcolours nooit zo mooi worden als op papier.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1