T-shirt printen in raster

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik wil graag een T-shirt laten drukken (oplage ongeveer 60 stuks). Het is (uiteraard) veel voordeliger als ik in slechts 1 kleur hoef te laten printen. Het wordt een zwart T-shirt met daarop wit geprint. Nu worden alle rasterkleuren van wit meegedrukt vertelde de leverancier. Dat kon tot raster 40 (dpi). Volgens mij word er dan voor grijs niet 100% wit geprint maar 50% wit en de rest gewoon blanco gelaten zodat het grijs lijkt, klopt dat? Heeft iemand hier ervaringen mee? Het gaat om de onderstaande afbeelding en nu is eigenlijk mijn vraag: zou het T-shirt er straks net zo uit zien of wordt het gewoon super lelijk? De afbeelding zelf is 250 dpi (het orgineel).

Afbeeldingslocatie: http://www.vwo6.net/bestanden/6vklein.gif
*klik voor grotere afbeelding*

Btw ik heb gegoogled enz maar niets gevonden...

[ Voor 8% gewijzigd door KappuhH op 24-10-2005 18:06 ]

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 21:12

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Als je je afbeelding negatief maakt in photoshop zie je hoe het wit eruit komt te zien. Er word idd gewoon 50% punt gebruikt om grijs te creeren. Het zal er van dichtbij niet supermooi uitzien, maar van een afstand zal het wel aardig zijn. Mischien mag je erbij zijn als ze gedrukt/geprint worden, kan je zelf kijken of je het resultaat wat vind, anders zit je met 60 shirts die er niet uitzien.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 16:01
Je kan als test een grovere versie krijgen via Rasterbator, die haalt op zich hetzelfde trucje uit. Alleen zullen die rasterpunten groter zijn...
Voila, even in Photoshop het effect wat je gaat krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/69330/thumb.png
* klik voor groter *

[ Voor 53% gewijzigd door Savantas op 26-10-2005 16:31 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Savantas schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:50:
Je kan als test een grovere versie krijgen via Rasterbator, die haalt op zich hetzelfde trucje uit. Alleen zullen die rasterpunten groter zijn...
Voila, even in Photoshop het effect wat je gaat krijgen:
[afbeelding]
* klik voor groter *
Hmm... nuttige link. *bookmark*

Wat je nu inderdaad duidelijk ziet is dat het van dichtbij duidelijk 'korrelig' is, maar van veraf ziet het er redelijk grijs uit.

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 14:30

waxle

Schavuit & Schobbejak

Freddy_Fish schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 11:54:
Als je je afbeelding negatief maakt in photoshop zie je hoe het wit eruit komt te zien. Er word idd gewoon 50% punt gebruikt om grijs te creeren. Het zal er van dichtbij niet supermooi uitzien, maar van een afstand zal het wel aardig zijn. Mischien mag je erbij zijn als ze gedrukt/geprint worden, kan je zelf kijken of je het resultaat wat vind, anders zit je met 60 shirts die er niet uitzien.
Je zit in de buurt met Photoshop, maar niet helemaal. Als je een PostScript-laserprinter hebt, kun je in de printersettings de raster-instellingen aanpassen, waardoor je een printje kan maken die vergelijkbaar zal zijn met wat er uit de T-Shirtprinter van je T-Shirtboer zal rollen.

Wat je wel kan doen, is je afbeelding omzetten naar grijswaarden en 'm vervolgens te verbitmappen. Dan kun je aangeven óf en wélk soort raster je wil gaan gebruiken. Je kunt dan ook het aantal lines per inch (lpi) aangeven, en als je dat vervolgens uitprint, krijg je een idee van wat het gaat worden. Als ik je afbeelding zo zie, denk ik dat met 40 lpi het hele ding nog steeds acceptabel zal zijn. (vooropgesteld dat die printer echt goed zwart kan printen, wat ik me dan wel weer afvraag) Zeefdrukken is altijd beter, en kan net zo goedkoop als je een beetje zoekt.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• Savantas
:) Zoals ik dus in Photoshop hierboven heb gedaan... En het moet een witte print/druk worden op een zwart t-shirt. Dan is Zeefdruk meestal veel mooier, aangezien met deze druktechniek de verf niet alleen op, maar ook in het t-shirt komt. Dit zorgt dat het zwart vanhet t-shirt er niet weer doorkomt.

@Powerflower: Helemaal met je eens, maar truc is deels de verfkeuze en indien mogelijk 2 keer drukken. Moet je wel de stof goed vastplakken (maar daar zijn goede spuitbussen voor! En de lijm is na een keer wassen wel weg). En op zich kan je fijner drukken, maar niet op textiel. Ik heb redelijk wat geexperimenterd met de reprocamera/rastervellen en compuprints.

[ Voor 40% gewijzigd door Savantas op 27-10-2005 17:42 ]

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 11:13

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Hm. TS vermeldt helemaal niet hoe het gedrukt gaat worden (en weet dat misschien zelf ook nog niet). Gegeven het feit dat de leverancier zegt dat het tot raster 40 gaat lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het zeefdruk is (dat is moeilijk om nauwkeuriger te doen dan dat). Alternatief zou een gesneden witte transfer zijn maar om daar een raster uit te pulken is een monnikenwerk dus dat lijkt me sterk :P

Overigens heb ik het vaak geprobeerd, rasters in zeefdruk en transfers, maar de resultaten zijn nogal wisselend en afhankelijk van de apperatuur en expertise van de drukker. Soms lukte het echt briljant goed, meestal viel het tegen. Ik begin dus meestal niet meer aan rasters en hou het op line-art ;)

• KappuhH
  • Niet online
Het word wel een zeefdruk... het is een heel groot bedrijf, 1 van de grootste reclamedrukbedrijven in Nederland dus ik neem aan dat die mensen het wel goed doen. Het bedrijf is voor mij net iets te ver weg om bij de druk te gaan testen. Maar kunnen altijd om een proefdruk vragen maar ik weet niet of het shirt zelf dan nog op tijd geleverd kan worden.

• Savantas
Tja, commercieel zeefdrukken is niet goedkoop. Voordeel ten opzichte van verenigingen zoals waar ik veel gedrukt heb is de betere garantie dat er geen T-shirts verkl&*t worden :)

• KappuhH
  • Niet online
Shirtje 1,50 EURI en druk 0,69 EURI (excl. btw bedrukking op 1 kant en in 1 kleur). Dat vind ik wél goedkoop ;)

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 11:13

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Eh, dat is zelfs zo goedkoop dat ik het adres wil weten :P

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
* RobIII zich ook meldt voor het adres.
Dit i.v.m. een topic in /14 :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• KappuhH
  • Niet online
Van Helden
En dan bij de OP=OP acties kijken...
Pagina: 1