Speakers upgrade of DIY speakers...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Reeds sinds lange tijd heb ik dezelfde stereoset. Hieraan hangen ook speakers. Dat zijn de BNS Symphony. BNS is een merk dat eind jaren 80 falliet is gegaan (en weer opnieuw opgestart(??)).

Het zijn grote speakers (gok 1,25 bij 25 bij 30). Ze hadden (voor die tijd) een goed geluid. Dit is nog verbeterd na een verbetering van de filters. Echter door een foutje zijn de woofers een keer vervangen. Dit was toen ik wat krap bij kas zat zijn er niet z'n geweldige nieuwe erin gezet. Sindsdien is het geluid niet meer wat het geweest is/was.....

Nu ben ik sinds kort weer het geluid en muziek aan het (her)ontdekken. En hoewel mijn geluid nog steeds ruim boven gemiddeld is, wil ik het gaan verbeteren. Mijn versterker (onkyo integra) is aan zijn laatste levensfases toe en moet vervangen worden. Nu wil ik tegelijk een slag slaan mijn mijn speakers.

Nu heb ik 2 opties in mijn kop zitten.

1) vervangen van de units in mijn huidige speaker. Het zijn grote kasten (wel volledig doorlopend, dus geen aparte kasten per unit) en een 3 weg systeem.
Voordeel: Meteen mooie kasten die netjes zijn afgewerkt
Nadeel: hoe zal het gaan klinken?

2) Zelf een setje bouwen (bouwpakket speakers & co oid)
Voordeel: Kan luisteren hoe het gaat klinken
Nadeel: Afwerking... Krijg ik het zo mooi????

En natuurlijk de 3de optie
Gewoon een paar fabrieksspeakers kopen... Voordeel: Goede afwerking en ook kunnen luisteren. Nadeel is wel de relatief hoge prijs...

Wat is nu mijn vraag. Heeft het nu om uberhaupt zin om mijn speakers nog te upgraden of is dat een des-investering...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nobody???

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja. Het lijkt erop dat je de afwerking nogal belangrijk vind. Dat is de grote vraag: hoe goed kun je dat.

Met een DIY speaker (zeker een boupaket) krijg je vrijwel altijd meer waar voor je geld. Het is ook nog eens een keer leuk om te doen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:54:
Tja. Het lijkt erop dat je de afwerking nogal belangrijk vind. Dat is de grote vraag: hoe goed kun je dat.

Met een DIY speaker (zeker een boupaket) krijg je vrijwel altijd meer waar voor je geld. Het is ook nog eens een keer leuk om te doen :)
Nou... Geluid is in mijn optiek belangrijker, maar ja het oog wil ook wat. Anders schopt je partner ze direct de kamer uit... En ben ik er goed in.. Moah.... Maar een foutje is snel gemaakt en lastig te herstellen...

Hoe dik moet trouwens het hout ongeveer zijn waar je de kast van maakt?? Hoe belangrijk is het eigenlijk. Ik kan relatief simpel aan mooi hout komen, maar lees bijna overal op internet dat ze van MDF gemaakt worden, bij voorkeur multi-laags, maar is dat echt zo belangrijk??

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, de kast hoort zo stijf mogelijk te zijn. minimaal 18 mm MDF (of ander materiaal) met bracing (interne versteviging) is absoluut aan te raden!

Verwijderd

Het hangt er natuurlijk wel vanaf of de luidspreker gesloten of BR is en van de afmetingen. Bij een luidsprekertje van 20x20x20 (bv.) is meer dan 18mm MDF alleen maar ontzettend onhandig :)

Wat voor afwerking had je in gedachten? En wat is je budget? Fineren is misschien wat duurder maar als je het een beetje kan ook mooier.
Ik zou nog wat meer dingen uitzoeken als ik jou was: hoeveel heb je over voor compleet nieuwe speakers, hoeveel voor (her)bouwen en welke "fabrieks" speakers vind je mooi? Dan kunnen de mensen hier je een stuk beter helpen denk ik. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tuurlijk, voor kleine speakertjes is 18 mm vaan onzin ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Laat ik het zo zeggen:

Mijn budget is flexibel. Ben al wezen luisteren / kijken voor "fabrieks"vervanging van de versterker en boxen en zat daarbij rond de 3000 euro. Of ik het kan betalen is de vraag niet, wel of ik het er voor over heb.

Ik geloof zelf wel in volume (van een box). Meestal vind ik een grotere box mooier klinken (vooral in laag) als een boekplankspeakertje. Kan psychologisch zijn, maar ik luister meestal toch behoorlijk open (heb ik de indruk van mezelf....)

Ik denk dus aan zuilen of in die buurt. Moeten geen halve huiskamers worden maar zoiets van 120x30x25 is nog zeker acceptabel.

Bij voorkeur zou ik een houtkleur hebben. Vandaar mijn gedachte om ze dan van massief hout te gaan maken (kersen b.v.). Dat lijkt me het mooiste. Fineren lijkt me aardig lastig of valt dat wel mee?? Massief is natuurlijk wel wat prijziger, maar ik heb een ingang voor goedkoop(er) hout.

Mijn afweging is in volgorde van belangrijkheid:
- Geld
- Uiterlijke
- Moeite...

Dus nieuwe fabrieksspeaker kosten veel geld hebben meestal goed uiterlijk en kosten weinig moeite
DIY kost minder geld (voor zelfde kwaliteit), eigen gekozen uiterlijk, maar.... veel moeite
Ombouw is een gok kwa geluid, uiterlijk oke en relatief minder moeite..

Ik zoek dus naar de meest idieale mix :P

Maar mijn budget is ongeveer 1000 a 1500 euro voor de speakers (Set!!). En hierna ongeveer 750 - 1000 euro voor een versterker (geen surround, maar ouderwetse stereo).

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:41
Met zo'n budget kan je op DIY vlak hele mooie dingen doen. Bijvoorbeeld de IT EX4 High-end, een grote, gesloten zuilspeaker met Excel drivers. Ik heb deze zelf al eens mogen beluisteren, onvergetelijke ervaring :) Ondanks dat het om een gesloten speaker gaat, komt hij toch heel erg diep in het bas-bereik.

Volgens mij kan je trouwens met een kleiner budget voor de versterker ook wel uit de voeten. Vergeet niet dat het overgrote deel van de vervorming en klankkleuring door je speakers en de luisterruimte veroorzaakt wordt. In de meeste gevallen is het dus interessant wat van het versterker-budget af te knabbelen en dit bij het speaker-budget te voegen :)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Kijk als ik iets van het versterkbudget (of budget in het algemeen) kan afsnoepen zal ik dat niet laten... Maar om dat nu aan de speakers te wijden.. mmmmm.. Gaat me om de prijs kwaliteitsverhouding.

Belangrijk is wel dat ik mijn (eerste, wellicht nog meer) DIY speakers kan luisteren ergens. Dus als je weet waar die IT EX4 in nederland te luisten zijn...

Maar zal eens volgende week (heb toch een vergadering in Oss) bij speakerland gaan luisteren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij heeft Speakerland wel iets vergelijkbaars staan ja, volgens mij zelfs de non-high-end versie. Heb ik ook even mogen beluisteren en dat klinkt inderdaad helemaal niet slecht. Op de amp kun je inderdaad wel wat sparen. Voor de helft kun je ook wat moois vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 16-11-2005 10:12 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Enige tips in versterkergebied dan? Ben een onkyo gewend kwa klankkleur in combinatie met een rotel cd-speler. Over het algemeen neig ik niet naar demon vanwege de meer klinische klank.

Maar ach.. dat is trouwens academisch.. Als ik ervoor kies eerst ff de speakers bouwen en daarbij dan een versterker zoeken. Mijn klankbeeld zal dan namelijk toch heel anders worden verwacht ik.

Verwijderd

Mijn idee is dat een versterker niet veel invloed mag hebben op de klank van een luidspreker. Als er al invloed is dan zal dat negatief zijn.
Bijna alle merken hebben leuke versterkers voor 500 euro (of minder). De vraag is dan een beetje wat je zoekt qua uiterlijk en features (afstandsbediening/ingangen).

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:00:
Mijn idee is dat een versterker niet veel invloed mag hebben op de klank van een luidspreker. Als er al invloed is dan zal dat negatief zijn.
Bijna alle merken hebben leuke versterkers voor 500 euro (of minder). De vraag is dan een beetje wat je zoekt qua uiterlijk en features (afstandsbediening/ingangen).
Ik snap je idee.. maar mijn ervaring is dat de meeste versterkers, zeker in de prijsklasse die jij noemt toch invloed hebben op de klank. Ze hebben dus invloed. En wellicht is die negatief, maar dan kun je het beste wel een negatief zoeken die bij je past. Zo heeft onkyo een klank dat het geluid wat warmer maakt, wat dus goed past met een denon of rotel cd-speler. Zou je alles rotel en/of denon maken, klinkt het (naar mijn beleving) te kill alles onkyo is naar mijn smaak te donker. Zo is het toch wat mixen en matchen tot je de combinatie hebt die bij je past (en bij je muziek smaak).
Ten minste dat was voor mij duidelijk toen ik mijn huidige installatie bij elkaar kocht.... maar dan heb je het over midden jaren '80.

Verwijderd

Nouja, voor dat budget kan je kijken naar de NADC352, Rotel RA02, Marantz PM7001, Arcam Diva 65 plus.
Allemaal hele mooi nieuwe versterkers. En zoals je zelf al zegt, zelf luisteren moet dan de knoop doorhakken. :)
En ik denk dat als je nu een nieuw set koopt dat je dan zeker grote verschillen gaat horen met een set uit zeg '85. Of je daar dan zoveel geld voor over hebt kan je alleen maar zelf bepalen. De vergelijking is wel lastig omdat de ruimte waar je luistert ook erg veel uitmaakt (meer dan een versteker bijvoorbeeld.)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:18:
De vergelijking is wel lastig omdat de ruimte waar je luistert ook erg veel uitmaakt (meer dan een versteker bijvoorbeeld.)
Eens zijn... Zal dus altijd proberen of ik hem thuis mag luisteren voordat ik de koop definitief maak. Of dat ik hem binnen X dagen mag ruilen na koop......

Maar moet nog een zaakje vinden dat daarmee akkoord gaat
(of via internet kopen... 7 dagen retour garantie...)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
FF een update..

Blijkt dus na veel reach en overleg met diverse personen dat het upgraden niet zo veel zin heeft. Ondanks het in het verleden redelijk dure speakers waren, blijft de kast toch van spaanplaat. Ook is er geen of weinig demping in de kast zelf.

De kosten die je dan moet maken om er een afgewogen nieuwe set unit in te zetten, wegen niet op tegen de kosten van het maken van een nieuwe kast

Ergo de conclusie van het verhaal is: DIY nieuwe speakers..
(nou ja DIY... laat de kast maken door mijn zwager. Is meubelmaker. Zelf dus alleen de unit's erin hangen. Hoe moeilijk kan dat zijn).

Het worden de Vifa/scanspeak Premium 33 bij de weg. Vond de Format nog mooier klinken, maar die zijn me echt een slagje te groot.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Succes! En laat ons zeker foto's zien van de bouw/eindresultaat :D

• fivepack
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 11:42
Cyberpope schreef op woensdag 21 december 2005 @ 11:48:
Het worden de Vifa/scanspeak Premium 33 bij de weg. Vond de Format nog mooier klinken, maar die zijn me echt een slagje te groot.
Hier ga je veel plezier van hebben!! Heb ze zelf ook, het fineren ben ik toevallig net mee klaar.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 21 december 2005 @ 12:00:
Succes! En laat ons zeker foto's zien van de bouw/eindresultaat :D
Tuurlijk, die komen hier te staan... Kan nog wel ff duren hoor. Mijn zwager heeft het erg druk, dus moet ik behoorlijk achter zijn broek aan zitten voordat ik uberhaupt het houten bouwpakketje krijg.
fivepack schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:36:
[...]

Hier ga je veel plezier van hebben!! Heb ze zelf ook, het fineren ben ik toevallig net mee klaar.
Heb je hem met of zonder de loodbitumen? Ik heb geluisterd met maar kan dus niet vergelijken met die zonder. Dus ga ik ook maar gebruik maken van die loodbitumen. Immers dat moet je meteen doen of anders niet. En dan is die 25 euro per box ook geen groot verschil

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Jaja.. jullie dachten natuurlijk dat dit ook weer z'n topic zonder bevredigende afloop ging worden. Maar nee.. De volgende stap is gezet:

Aankoop van de spullen. Want mijn zwager belde dat hij de kasten bijna helemaal klaar heeft (frontpaneel moet er nog op... Maar dan moet ik eerst de loodbitumen en de pirex erin frotten. Maar hier afvast een paar foto's van de spullen.
alles
Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0638.JPG
De filters
Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0639.JPG
De aansluitendingetjes...
Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0640.JPG
De tweeters
Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0641.JPG
De woofers
Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0642.JPG

Vrijdag ga ik de spullen erin zetten. Dan heb ik dus foto's van de kasten erbij... Na lang wachten komt er geduld.

En voor Fivepack (of iemand anders die ze al gebouwd heeft)... Hoe lang moet ik de draaden van het filter naar de speakers maken? Beste het filter zo hoog mogelijk zetten of niet?, dan zijn de draden naar de speakers korter.

Verwijderd

Je kan het filter het beste toch wel een eindje van de spreekspoelen van (vooral) de woofer vandaan houden. Wat ik het liefst doe is het filter onderin de kast vastlijmen, lekker stevig en de lengte van de kabels maakt toch geen drol uit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeer netjes. Prima filterspul ook! Daar ga je zeker geen spijt van hebben. Alleen die ronde roosters: ik hoop dat je die niet gaat gebruiken. Echt ueberlelijk.

Ik zou wel nog zorgen voor een beetje extra wolvulling voor je kast. Al is het maar om een beetje te experimentern. En bouw de kast wat steviger dan de standaard bouwtekening! Is altijd beter en kost je niks :)

Succes :9~

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 27-05-2006 18:17 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
deepspace schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 18:16:
Zeer netjes. Prima filterspul ook! Daar ga je zeker geen spijt van hebben. Alleen die ronde roosters: ik hoop dat je die niet gaat gebruiken. Echt ueberlelijk.

Ik zou wel nog zorgen voor een beetje extra wolvulling voor je kast. Al is het maar om een beetje te experimentern. En bouw de kast wat steviger dan de standaard bouwtekening! Is altijd beter en kost je niks :)

Succes :9~
Die ronde rooster zijn voor binnen in de kast als flow-controls tussen de topkast (hoog) en de baskast (onderling gescheiden dus via deze flow-controls) . Dus die komen niet aan de buitenkant en zijn dus niet zichtbaar. :P Bedankt voor de tip van wol vulling.. Zal er eens naar kijken.

En over de stevigheid van de kast.. Daar ben ik niet bang voor. Mijn zwager maakt hem en die is een een meubelmaker van klassieke zware meubelen. Daar kun je met een vrachtwagen overheen rijden. Dat is MDF die je niet bij de bouwmarkt kunt kopen. Mijn bureau is er ook van, koste me bijna een bovenfreesje per meter frezen zo hard was dat spul. :P

Nog een vraagje.. Dat rode puntje bij een van de soldeerpunten op de speakers.. Is dat nu de plus of de min?? ff voor de zekerheid.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

+

[ Voor 34% gewijzigd door teacher op 27-05-2006 22:44 . Reden: mijn kortste post ooit 8) ]

Wise enough to play the fool

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
:P hij is leuk... en duidelijk genoeg. Dacht het al, maar assumption is the mother of alle fuck-ups heb ik hier op GoT geleerd.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zer mooi project :), en handig dat je iemand hebt die verstand van houwerken heeft, das altijd wel handig. Ben zeer benieuwd naar et eind resultaat...

One World Concepts

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Dat is altijd heel gemakkelijk..

En voor toekomstige projectjes... In juni krijgen ze een hout-CNC-bank van 6 bij 8 meter.. Moet je toch leuke dingen mee kunnen maken :P :) :+

Bij de weg.. die CD in je atavar.. is die te pruimen? Ben zelf altijd meer de Roger Waters-Pink Floyd fan geweest. Alles na The Final Cut vond ik zeer matig tot slecht.. Dus hoe is David Gilmour solo
?? Meer als Pink Floyd 1969 - 1983 of post 1983??

[ Voor 43% gewijzigd door Cyberpope op 28-05-2006 16:15 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 28 mei 2006 @ 16:10:
Dat is altijd heel gemakkelijk..

En voor toekomstige projectjes... In juni krijgen ze een hout-CNC-bank van 6 bij 8 meter.. Moet je toch leuke dingen mee kunnen maken :P :) :+

Bij de weg.. die CD in je atavar.. is die te pruimen? Ben zelf altijd meer de Roger Waters-Pink Floyd fan geweest. Alles na The Final Cut vond ik zeer matig tot slecht.. Dus hoe is David Gilmour solo
?? Meer als Pink Floyd 1969 - 1983 of post 1983??
Ik vind het wel goed, en hij is heel heel heeeeel erg david gilmour...
Helaas duurt de cd maar 52 minuten.
De nieuwe cd's ken ik ook niet zo (ik ben meer van saucerful of secrets, meddle, atom heart mother, dark side of the moon etc etc).

Maar ik vond deze erg goed en verrassend. Mjah ga luisteren en oordeel er zelf over zou ik zeggen, ik kan me ergens voorstellen dat mensen het inks van.
Maar tis ook geen pink floyd, dus eingelijk moet je het daar ook niet mee vergelijken :P

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cyberpope schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 22:30:Daar kun je met een vrachtwagen overheen rijden. Dat is MDF die je niet bij de bouwmarkt kunt kopen.
Ah, dat is prima :) Toch zou ik ertussen nog extra verstevigingen maken. het kan gewoon geen kwaat en het kost helemaal niks!

Over het album: ga het gewoon luisteren :) Als je fan bent, zul je het erg goed vinden. Als je geen fan bent ook ;)

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 28-05-2006 17:40 ]

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op zondag 28 mei 2006 @ 17:39:
[...]

Ah, dat is prima :) Toch zou ik ertussen nog extra verstevigingen maken. het kan gewoon geen kwaat en het kost helemaal niks!

Over het album: ga het gewoon luisteren :) Als je fan bent, zul je het erg goed vinden. Als je geen fan bent ook ;)
Dat vond ik nu ook :P. Het heeft iets weg van PF, maar tis toch heel anders.

maargoed, back on topic :)

Wat kunnen we eingelijk van de kasten verwachten ?

offtopic:
heej deepspace, tijd weggeweest ?

One World Concepts

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
De kasten? Die zijn al klaar tenminste alleen het voorpaneel hoeft er nog op zover ik weet.

Maar dan moet ik eerst de loodbitumen en de pirex erin plakken. De filter moet ik erin monteren en dan kan hij weer verder.

Dan kan het frontpaneel erop. Schuren (het is MDF met een eikenfineer erop), lakken, nogmaals schuren en 2-componenten eindlak erop gespoten. Daarna kan ik aan de gang met de unit's erin monteren en dan nog luisteren... (en een nieuwe versterker en CD-spelert kopen)

Maar vrijdag hoop ik de foto's van de ruwe kasten dus te hebben... Eerder heb ik geen tijd.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wel de units mooi infreezen! En zorg dat je een mooi randje aan je font maakt. Gewoon met de bovenfrees. Zorgt voor minder weekaatsingen in het hoog.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Don't worry.... gebeurd allemaal. De unit's worden netjes gelijk met de kast gemaakt. De kanten worden netjes afgeschuind en rond gemaakt.

Hij wordt op dat gebied tip-top afgewerkt... Daar ben ik geen seconde bang voor. Ik ken het spul dat er normaal gemaakt wordt.

Ben op zoek naar recenties over diverse versterkers... Kom ik net weer een recentie tegen van iemand over netsnoeren... En rustig beweren dat door het "inspelen" van de netsnoeren na een paar dagen zijn geluid ruimer en mooier geworden was... nu vraag ik je. Hoe kun je na het lezen van dat stukje in een review nog de man serieus nemen in de rest van zijn artikel :X :X :X

[ Voor 43% gewijzigd door Cyberpope op 28-05-2006 19:25 ]

• B_FORCE
  • Niet online
neeee, niet weer over netsnoeren :'( 8)7

Mjah ik kan hem dus niet serieus nemen... sowieso niks met snoeren die alles beter maken etc etc...

One World Concepts

Verwijderd

Cyberpope schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:14:
....blablabla....

1) vervangen van de units in mijn huidige speaker. Het zijn grote kasten (wel volledig doorlopend, dus geen aparte kasten per unit) en een 3 weg systeem.
Voordeel: Meteen mooie kasten die netjes zijn afgewerkt
Nadeel: hoe zal het gaan klinken?
Als T&S parameters, filternetwerken en Speaker simulatie je onbekend zijn > niet doen. Elke luidspreker heeft zijn eigen karakter en waardes, je kan niet zomaar even wat in elkaar knutselen als je iets goed klinkend wil hebben.
2) Zelf een setje bouwen (bouwpakket speakers & co oid)
Voordeel: Kan luisteren hoe het gaat klinken
Nadeel: Afwerking... Krijg ik het zo mooi????
Absoluut een aanrader, als je wilt kun je kits beluisteren bij speaker en co zelf. Deze luidsprekers verdienen hun investering dubbel en dwars terug, commerciele systemen halen dit soort kwaliteit gewoon weg niet. Anders zou de zelfbouw ook niet bestaan ;)
Als je ook een mooi uiterlijk wil kun je de behuizing ook laten bouwen en evt spuiten, kost wel iets meer uiteraard, maar speaker en co kan je daar wel meer over vertellen.
En natuurlijk de 3de optie
Gewoon een paar fabrieksspeakers kopen... Voordeel: Goede afwerking en ook kunnen luisteren. Nadeel is wel de relatief hoge prijs...

Wat is nu mijn vraag. Heeft het nu om uberhaupt zin om mijn speakers nog te upgraden of is dat een des-investering...
Kan maar dan kom je niet veel verder heb ik het idee. Als je voor deze optie kiest zoek dan op marktplaats, dan heb je veel meer waar voor je geld.

Sucess igg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cyberpope schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:09:nu vraag ik je. Hoe kun je na het lezen van dat stukje in een review nog de man serieus nemen in de rest van zijn artikel :X :X :X
Heel simpel: Niet ;) Ik zou zeggen, ga DIY en bouw een UcD!

@hierboven: lees ff het hele topic voodat je wat post ;) Je ligt een beetje achter.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 28-05-2006 19:56 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Bou een UcD?? Hebbie een linkje voor me.. Zat ook al naar dat chinees spul te kijken.

En de kasten... Tja, dat wordt dus een maandje later.. Ik heb hier schitterende kasten staan. Prachtig spul, mooi aan de buitenkant, perfect in verstek gezet (zo mooi heb ik het bij gekochte boxen nog steeds niet gezien....

Een probleem... De stagiaire heeft 18mm dik MDF gepakt, terwijl het 25mm moet zijn.... Damn.

Dus opnieuw! Maar nu ben ik er zelf bij en wachten we op de CNC machine die over 2 weken komt. Dan is het een werkje van minuten om dat te maken, nu is het toch nog aardig wat handwerk.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Cyberpope schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:55:
Bou een UcD?? Hebbie een linkje voor me.. Zat ook al naar dat chinees spul te kijken.

En de kasten... Tja, dat wordt dus een maandje later.. Ik heb hier schitterende kasten staan. Prachtig spul, mooi aan de buitenkant, perfect in verstek gezet (zo mooi heb ik het bij gekochte boxen nog steeds niet gezien....

Een probleem... De stagiaire heeft 18mm dik MDF gepakt, terwijl het 25mm moet zijn.... Damn.

Dus opnieuw! Maar nu ben ik er zelf bij en wachten we op de CNC machine die over 2 weken komt. Dan is het een werkje van minuten om dat te maken, nu is het toch nog aardig wat handwerk.
Damn dat is balen van die kasten zeg.. Maarja. Uiteindelijk kom je er wel. :)

Over die UcD's:
http://www.hypex.nl/
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.0
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1767

Zijn denk ik de drie belangrijkste links. Overigens zijn deze modules gewoon te krijgen bij Speaker&Co en dergelijke winkels.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Seers schreef op maandag 05 juni 2006 @ 20:47:
[...]

Damn dat is balen van die kasten zeg.. Maarja. Uiteindelijk kom je er wel. :)
Yep.. flink balen, maar ja hij dacht dat ik het hout partoon aan de buitenkant belangrijk vond en dat was maximaal 18mm. Dus heeft hij dat maar gepakt. Nu krijg ik dus geen houtpartoon, maar wel 25mm en 32mm (hoewel 32mm mdf niet bestaat, dus dat zal 35 mm worden waarschijnlijk).

Maar ach.. komt goed, alleen nog ff een paar weken langer..

• Seers
Cyberpope schreef op maandag 05 juni 2006 @ 21:09:
[...]

Yep.. flink balen, maar ja hij dacht dat ik het hout partoon aan de buitenkant belangrijk vond en dat was maximaal 18mm. Dus heeft hij dat maar gepakt. Nu krijg ik dus geen houtpartoon, maar wel 25mm en 32mm (hoewel 32mm mdf niet bestaat, dus dat zal 35 mm worden waarschijnlijk).

Maar ach.. komt goed, alleen nog ff een paar weken langer..
Kun je dus nader toelichten? Patroon aan de buitenkant? Plaatjes zouden verhelderend zijn. :)
Enne al zijn je kastwanden 35mm dik, ik zou alsnog er bracing in doen, als is het maar een bezemsteel.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Seers schreef op maandag 05 juni 2006 @ 21:25:
[...]

Kun je dus nader toelichten? Patroon aan de buitenkant? Plaatjes zouden verhelderend zijn. :)
Enne al zijn je kastwanden 35mm dik, ik zou alsnog er bracing in doen, als is het maar een bezemsteel.
Je hebt ook MDF met een fineer aan de buitenkant. Het lijkt massief hout, maar het heeft een kern van MDF met de buitenste 2 mm massief hout. Echter dat is in maximale dikte van 18mm standaard te krijgen. Dikker is er wel, maar dat moet je dus bestellen en dat kost euri. Terwijl ik dit gratis krijg, dus tja. Maar als je het daarvan maakt, kun je de buitenkant (na het in elkaar zetten) gewoon bewerken als massief hout. Dan lijkt de box van buiten dus op massief eiken. Veel beter als later de boel fineren.

En er komt ook bracing in hoor.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nog een vraagje...

Hij heeft geen 32mm MDF voor de voorplaat (baffle)... Dunner is niet aan te raden, maar het is toch geen probleem als het 36 of 40mm word of wel??

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11
Cyberpope schreef op maandag 05 juni 2006 @ 21:33:
[...]
Je hebt ook MDF met een fineer aan de buitenkant. Het lijkt massief hout, maar het heeft een kern van MDF met de buitenste 2 mm massief hout. Echter dat is in maximale dikte van 18mm standaard te krijgen. Dikker is er wel, maar dat moet je dus bestellen en dat kost euri. Terwijl ik dit gratis krijg, dus tja. Maar als je het daarvan maakt, kun je de buitenkant (na het in elkaar zetten) gewoon bewerken als massief hout. Dan lijkt de box van buiten dus op massief eiken. Veel beter als later de boel fineren.
Nadeel lijkt mij dat je alles dan wel schuin (verstek heet dat geloof ik?) zal moeten zagen, anders zie je de ongefineerde 18mm dikke zijkanten aan de buitenkant op de randen.

Verwijderd

Ik denk dat een beetje meubelmaker wel onder een hoekje kan zagen ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Over randjes en dat soort dingen hoe je je geen zorgen te maken.... dat wordt perfect geregeld. Gaat me vooral op de invloed op het geluid!

Verwijderd

18mm is echt wel voldoende hoor voor zo'n kast. De bracing is 10x belangrijker als de wanddikte. Die extra 7mm zou ik inleveren voor de houtafwerking. Zonde om die kasten weg te doen.

Kijk anders even op m'n site voor de Volt sub. Die is gewoon in 18mm maar dan met uitgebreide bracing waarbij de woofer ingeklemd zit tussen de baffle en de brace. Deze kast voelt trillingsloos aan en dat hoor je.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2006 13:52 ]

• B_FORCE
  • Niet online
18mm is idd met hier en daar goeie bracing voldoende voor normale speakers. Ik zou het zo houden dnek ik.

Je kna het op zijn minst fftjes proberen :P

One World Concepts

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Neuh...
1) de kasten zijn dus nog niet af. En een hele front laten zagen om te proberen zie ik niet zitten
2) Mijn loodbitumen kloppen dan niet meer. Dat is dan niet meer sluitend (1,4 cm te weinig aan alle kanten).

Verwijderd

2) Dat geeft niet want de loodbitumen zorgt voor een daling in resonantiefrequentie van de wand. Die paar cm minder ga je wederom niet horen.

• Seers
Cyberpope schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:47:
Nog een vraagje...

Hij heeft geen 32mm MDF voor de voorplaat (baffle)... Dunner is niet aan te raden, maar het is toch geen probleem als het 36 of 40mm word of wel??
Waarom is dunner niet aan te raden? Het wordt namelijk wel een probleem wanneer je zo'n dikke voorkant krijgt. De magneet gaat icm de gigantische voorkant een lekke gesloten kast vormen die erg klein is. Dat zorgt voor compressie en is nadelig voor je geluid. Let er dus heel goed op, in verband met van de binnenkant afschuinen, zodat de lucht goed wegkan.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ik dacht als hij dunner is hij niet stijf genoeg was. Vandaar dat dikker beter zou zijn. Natuurlijk ga ik niet voor de 40, maar voor de 36. En zover ik kan zien, is de vorm van de unit zo dat er geen probleem is met de luchtverplaatsing, maar zal daar goed op letten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
2 weken geleden heb ik dit project weer opgepakt. Het heeft een tijdje stilgelegen door prive-omstandigheden die wat minder prettig waren.

Ik heb toch besloten om de kasten opnieuw te doen en uit te voeren in 25mm dik MDF. Deze zijn nu zo goed als klaar. 1 ding in zeker. Niemand gaat er ff met die boxen vandoor. Inclusief het zand in de voet en de lood bitumen wegen ze op dit moment al rond de 30 kilo per stuk verwacht ik. En dat is zonder drivers in.

Voor de mensen die nu schreeuwen : PICS. Rustig aan. Ik heb pic's maar moet ze nog op een server zetten en hier naartoe linken (of andersom daar naartoe linken).

Mijn grootste twijfel op dit moment is de kleur. Gezien het nu strak MDF is, wat kan ik het beste als afwerk kleur nemen. Wilde eerst een meer opvallende kleur, maar gezien ze lang mee moeten en ik geen zin heb om net als afgelopen weekend 2 dagen te staan schuren besloten voor een neutraal kleurtje.

Zat zelf te denken aan zijdeglas zwart? Of zal ik juist donker grijs doen? Nog tips anyone?

Dinsdag gaan ze voor de eerste keer in de primer.. Dan weer schuren, schuren schuren en een volgende keer in de primer.. (schuren). Dan een laklaagje of 2 erop gevolgd door een keiharde blanke lak.

Voor pic's nog ff geduld dus.

O'ja.. voor de versterker: Dat is een chinees geworden. Een GW 2006. Zie het Hi-fi uit China v.s het commerciele Hi-fi spul.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 20-11-2006 08:40 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Grijs metallic misschien? Kun je eventueel ook zelf maken door met een fijne vijl wat aluminium gruis in de verf te doen. Zou ik wel eerst uitproberen op een proefstuk voordat je een hele pot verf verneukt ;)

Zorg vooral dat je ook lekker fijn schuurpapier hebt voor tussen de verflagen, dus iets van 400 of zelfs 800.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 20 november 2006 @ 09:27:
Grijs metallic misschien? Kun je eventueel ook zelf maken door met een fijne vijl wat aluminium gruis in de verf te doen. Zou ik wel eerst uitproberen op een proefstuk voordat je een hele pot verf verneukt ;)

Zorg vooral dat je ook lekker fijn schuurpapier hebt voor tussen de verflagen, dus iets van 400 of zelfs 800.
Elke kleur is mogelijk, daarvoor hoef ik geen potten verf te verneuken. En ja ik gebruik erg fijn schuurpapier. Vandaar dat ik 1,5 dag aan het schuren ben geweest... :( ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 20 november 2006 @ 09:27:

Oke.. was deze even vergeten, maar ik zou het eind resultaat hier nog neerzetten....

In november was het dus tijd om ze te gaan maken. Even een dagje met mijn zwager gepland..

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0025.JPG
De dikte van het MDF waarvan ze gemaakt zouden worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0028.JPG
De CNC bank die het allemaal een stuk makkelijk maakte (ipv een cirkelmal en bovenfrees)

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0031.JPG
Even plankje erop.

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0032.JPG
CNC bank in actie

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0033.JPG
En klaar is het plankje... En dat in 2 minuten :P

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0035.JPG
Gelukkig lijmklemmen genoeg.. :P

Hierna hebben ik ze van binnenwerk voorzien (kan foto's niet meer vinden). En het baffel erop. En doen schuren, schuren en nog een schuren. (tussen door wat spuitplamuur erop)

Toen zijn ze gesproten en hebben ze bij mij in de kamer staan spelen voor een maand of 4 a 5. Maar spuiten was niet 100%.

Dus toen weer schuren en hebben ze een tijd bij mijn zwager gestaan. Die vond het schuurwerk niet strak genoeg en dus hebben ze dat nog een keer gedaan. En toen hadden ze ook metallic, dus is het zoals de tip antraciet metallic geworden

En dit is dus het eindresultaat...

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0277.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0278.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.zolukthetwel.nl/Fotos/IMG_0280.JPG

Helaas zie je het metalic niet zo mooi op de foto's. Maar ze zien er strak uit hoor. Geen naadje te ontdekken. 2 lagen kleurlak (2 componenten) erop, 1 laag metallic en 1 laag blanke lak om het af te maken (alle 2 componenten). Dus ook niet snel te beschadigen..

Maar het belangrijkste.. Ze klinken geweldig.. Echt prachtig.
Mooi compleet beeld. Heb ze toen ze weer even een maandje bij mijn zwager stonden echt gemist. Ben weer veel meer muziek gaan luisteren. Maar dan ook echt luisteren. Het genieten is weer terug.

Nu wellicht nog een keer een volledig setje surrounds voor mijn tv kamer maken.. Maar ja, dat is ook toch weer rap een eurotje of 800 (compleet).

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Damn.. zie net dat het totale topic bijna 2 jaar loopt.. Nou ja, in die tijd veel gebeurd en dan heb je even andere prioriteiten..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dát is een strak setje geworden! :)

Enneh.. doe mij ook ff zon cnc bank :D

Wise enough to play the fool

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Thankx.. ben er ook erg tevreden mee.

Nadeel is dat z'n bankje niet in de garage past (en veel duurder is dan de auto die er nu in staat).

Pagina: 1