Breedbeeld 16:9 en TV-out (i.s.m. TV-Tool)

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Breedbeeld aangeschaf (de Panasonic TX-28PS10F). Tevens heb ik een (XFX) 6600GT AGP grafische kaart. Deze heb ik aan elkaar verbonden d.m.v. een S-Video kabel.
Het signaal wordt goed en duidelijk naar de TV verzonden.

Ik wil graag dat mijn totale desktop op de TV wordt weergegeven. Dit is mij, na lange tijd 'klungelen', nog steeds niet gelukt. Het beeld wat nu op de TV verschijnt is aan elke weerzijde 2 cm te klein (lijkt alsof het is ingezoomd). Ik heb verschillende resoluties gebruikt (1024x768, 800x600).
Nu schijnt het zo te zijn dat je het Wide Screen Signal kan instellen. Als ik dit doe gebeurt er bij mij niks.

Weet iemand hoe ik op een Breedbeeld TV (ratio 16:9) mijn volledige desktop weergegeven kan krijgen. Met of zonder het gebruik van TV-Tool?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik neem aan dat je desktop ook op breedbeeld resolutie draait. Anders is het natuurlijk niet mogelijk, je kunt niet 2 pixels op 1 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:13:
Ik neem aan dat je desktop ook op breedbeeld resolutie draait. Anders is het natuurlijk niet mogelijk, je kunt niet 2 pixels op 1 zetten.
Akkoord, ik draai hem niet op breedbeeld. Hoe kan ik dit aanpassen dat het wel goed wordt weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 12-09 20:30
Heb je niet gewoon last van Underscan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:16:
Heb je niet gewoon last van Underscan? :?
Underscan :|, B)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Laatst online: 05-09 00:30
Als je bij 'full screen video' kijkt, moet je daar bij 'Full screen device', 'Secundary display' kiezen.

Je tv gewoon als mirror zetten bij Nview. (Wel met een 16:9) resolutie.

Films spelen dan gewoon op op de tv af zonder beeld verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:15:
[...]

Akkoord, ik draai hem niet op breedbeeld. Hoe kan ik dit aanpassen dat het wel goed wordt weergegeven?
Je desktop op een breedbeeld reso zetten (1280*800, 1680*1050, 1920*1200). Dan kun je dat 1 op 1 doorsturen naar je TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
Terw_Dan schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:21:
[...]

Je desktop op een breedbeeld reso zetten (1280*800, 1680*1050, 1920*1200). Dan kun je dat 1 op 1 doorsturen naar je TV
Moet ook werken, behalve als zijn desktop geen breedbeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SyphOn schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:21:
[...]

Moet ook werken, behalve als zijn desktop geen breedbeeld is.
Dan krijg je dat ook wel voor elkaar hoor, alleen ziet het er mogelijk wat misvormd uit op een 4:3 monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:21:
[...]

Gedaan, 1280x800. Nog steeds dat ik het rechtergedeelte en een stuk van de taakbalk niet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me stapsgewijs, dmv plaatjes/noob uitleg, (TV-Tool of nView) uitleggen hoe ik dit kunstje flik.
Hiermee zou je me enorm helpen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
Is het niet zo dat je tegenwoordig tv tool niet meer nodig hebt?

Oke ik zal het even uitleggen.

Je gaat naar Settings onder Display properties.
Klik op advanced.
Dan op 6600GT
In het menu kies je voor Nview Display settings
Display mode: Clone

Primairy display: Je monitor
Secundary display: je tv

Klik nu op de TV (Meestal 1B)
Dan device settings en change resolution

Kies daar een breedbeeld resolutie.

Druk op OK.

Nu weer in het linker menu naar Full screen video

En bij full screen device kies je voor secundary display.

Druk nu overal op Ok.

Je desktop op de tv zal nu ge-panned op weergeven worden. Of niet helemaal vullend omdat het breedbeeld is. Niks aan de hand.

Start nu een film met bijv. mediaplayer. Als het goed is wordt deze nu correct op de tv weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:23:
[...]

Gedaan, 1280x800. Nog steeds dat ik het rechtergedeelte en een stuk van de taakbalk niet zie.
Oh, ik dacht dat je last had van zwarte randen, maar 't is net omgekeerd? Je mankeert dus een stuk van je beeld? Dan heb je dus last van overscan. Normaal kan je bij NView of via TVTool je beeld toch uitzoomen? Daarmee zou het opgelost moeten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Fire69 op 14-11-2005 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In je systray staat de NVTool, eventjes het menutje ervan openen en voor "TV Output" kiezen. Daar kun je het beeld mooi positioneren zodat je alles ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SyphOn schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:32:
...
Dan device settings en change resolution

Kies daar een breedbeeld resolutie.
Ik kan breedbeeld resolutie niet aanklikken (is grijs)

kan wel kiezen uit verschillende TV-Formaten (PAL-B, G, M, I, N etc.

Ik heb de grafische kaart drivers opnieuw installed (81.89). Nu lukt het wel.

Wel een probleem:
Ik kan nu de ondertiteling niet meer zien op het scherm. Iemand hier ervaringen mee?
Ik wil wel mijn breedbeeld volledig gebruiken.. met welk programma doe ik dit?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
Wat gebruik je om de ondertiteling weer te geven?

Gebruik anders FFDshow: http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=1230&s=50

ga naar video decoder settings en zet een vinkje voor subtitles. Als je nu het ondertitelings bestand dezelfde naam geeft als de film en in dezelfde map als de film plaatst wordt de ondertiteling ook op de overlay gezet. Dus ook op je tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SyphOn schreef op maandag 14 november 2005 @ 23:22:
Wat gebruik je om de ondertiteling weer te geven?

Gebruik anders FFDshow: http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=1230&s=50

ga naar video decoder settings en zet een vinkje voor subtitles. Als je nu het ondertitelings bestand dezelfde naam geeft als de film en in dezelfde map als de film plaatst wordt de ondertiteling ook op de overlay gezet. Dus ook op je tv.
Gelukt, ik heb geen ffdshow gebruikt hiervoor (vond ik minder fijn in de omgang) maar BSPlayer.

Mijn films worden nu (volledig) getoont op de TV.

Nu is er wel een nieuw probleem ontstaan.
Ik heb een Panasonic TX-28PS10F.
Ik wil graag mijn breedbeeld volledig gebruiken. Die zwarte randen het liefst weg dus.

Heb wat geëxperimenteert met BSplayer en de verhoudingen 4:3, 16:9 en Anamorphic. Toch ontstaat er bij aanpassing van de ratio een verticaal uitgerekt beeld (zie plaatje #2).

Deze sites geven een beschrijving over:
http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/
http://www.dvdweb.co.uk/information/anamorphic.htm

voorbeeld:
Standaard (wanneer film wordt gestart):
Afbeeldingslocatie: http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/185ondisclbx.jpg

Wanneer iets wordt veranderd krijg ik dit effect:
Afbeeldingslocatie: http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/185ondisc16x9.jpg

Terwijl ik dit wil krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/18516x9tv16x9.jpg

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 17:17
Die resolutie van 1280x800 gaat sowieso niet lukken aangezien dat gewoon teveel pixels zijn voor tv. Ik denk dat je het best met powerstrip een resolutie moet forceren van 800x480 pixels voor je tv. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 08:45:
[...]

Gelukt, ik heb geen ffdshow gebruikt hiervoor (vond ik minder fijn in de omgang) maar BSPlayer.

Mijn films worden nu (volledig) getoont op de TV.

Nu is er wel een nieuw probleem ontstaan.
Ik heb een Panasonic TX-28PS10F.
Ik wil graag mijn breedbeeld volledig gebruiken. Die zwarte randen het liefst weg dus.

Heb wat geëxperimenteert met BSplayer en de verhoudingen 4:3, 16:9 en Anamorphic. Toch ontstaat er bij aanpassing van de ratio een verticaal uitgerekt beeld (zie plaatje #2).

Deze sites geven een beschrijving over:
http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/
http://www.dvdweb.co.uk/information/anamorphic.htm

voorbeeld:
Standaard (wanneer film wordt gestart):
[afbeelding]

Wanneer iets wordt veranderd krijg ik dit effect:
[afbeelding]

Terwijl ik dit wil krijgen:
[afbeelding]

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Hoe kan dat nou wat jij wil? Je begrijpt toch ook dat als je aspect-ratio anders is dan je tv, dat je dan ofwel een zwarte rand hebt, ofwel beeld dat niet klopt?
Je laat sowiezo zelf zien dat het niet kan doordat je onderste afbeelding anders van formaat is...

Enige dat je kan doen is pan/scan aanpassen. Maw, inzoomen, maar dan verlies je links en rechts een stuk van je beeld.
Pan/scan is gewoon mogelijk in BSPlayer.
Jilvoos schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:09:
Die resolutie van 1280x800 gaat sowieso niet lukken aangezien dat gewoon teveel pixels zijn voor tv. Ik denk dat je het best met powerstrip een resolutie moet forceren van 800x480 pixels voor je tv. Succes
Waarom zou dat niet lukken? De tv-out zorgt er toch automatisch voor dat het beeld wordt omgezet naar een PAL-signaal.

[ Voor 67% gewijzigd door Fire69 op 15-11-2005 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:22:
[...]

Hoe kan dat nou wat jij wil? Je begrijpt toch ook dat als je aspect-ratio anders is dan je tv, dat je dan ofwel een zwarte rand hebt, ofwel beeld dat niet klopt?
Je laat sowiezo zelf zien dat het niet kan doordat je onderste afbeelding anders van formaat is...

Enige dat je kan doen is pan/scan aanpassen. Maw, inzoomen, maar dan verlies je links en rechts een stuk van je beeld.
Pan/scan is gewoon mogelijk in BSPlayer.
Dat begrijp ik,
Ik heb een breedbeeld. Deze plaatjes zijn ter verduidelijking om mijn probleem uit te leggen.

Bijna alle films op de computer zijn voor breedbeeld gemaakt. Dan snap jij toch wel dat ik ze zo goed mogelijk (dus volledig) wil bekijken op tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:10
Ik heb dit opgelost door een resolutie te forceren zodat m'n desktop gewoon netjes fullscreen op de tv staat. (Zoals hierboven ongeveer genoemd wordt). Mar je hebt breedbeeld en breedbeeld: bij de meeste films die ik start heb ik boven en onder echter nog wel een zwarte rand, omdat de films breder dan 16:9 zijn. Soms heb ik links en rechts een randje, niks aan te doen (of je moet gaan zoomen inderdaad).
Oftewel: jou eerste prioriteit is om je desktop volledig beeldvullend te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door sig69 op 15-11-2005 12:44 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:42:
Ik heb dit opgelost door een resolutie te forceren zodat m'n desktop gewoon netjes fullscreen op de tv staat. (Zoals hierboven ongeveer genoemd wordt). Mar je hebt breedbeeld en breedbeeld: bij de meeste films die ik start heb ik boven en onder echter nog wel een zwarte rand, omdat de films breder dan 16:9 zijn. Soms heb ik links en rechts een randje, niks aan te doen (of je moet gaan zoomen inderdaad).
Oftewel: jou eerste prioriteit is om je desktop volledig beeldvullend te krijgen.
Ik kan helaas het nu niet testen (zit op m'n stage) maar:

De resolutie die ik nu draai op m'n desktop is 1280x1024, 85Hz.
Welke resolutie moet ik instellen/forceren (in bijv. Powerstrip) zodat mijn desktop volledig wordt weergegeven?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:35:
[...]

Dat begrijp ik,
Ik heb een breedbeeld. Deze plaatjes zijn ter verduidelijking om mijn probleem uit te leggen.

Bijna alle films op de computer zijn voor breedbeeld gemaakt. Dan snap jij toch wel dat ik ze zo goed mogelijk (dus volledig) wil bekijken op tv?
Idd, zo goed mogelijk. En dat is met zwarte balken, als de aspect ratio niet 16:9 is, wat vaak zo is, namelijk 2.35:1

Lees hier anders even: http://gregl.net/videophile/anamorphic.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
Dan moet je op de tv zoom 16:9 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SyphOn schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 14:42:
Dan moet je op de tv zoom 16:9 gebruiken.
Ok, ik had inderdaad de al het gevoel dat 16:9 de beste oplossing was. Jammer van de balkjes onder en boven maar daar doe je niks aan. :)

Is er nog een mogelijkheid om de onderste zwarte balk ook te gebruiken voor ondertiteling? I.p.v. de ondertiteling die (nu) compleet in de film wordt getoont. Misschien splitsen omdat deze balk iets te klein is voor twee regels ondertiteling.

overscan??

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Met BSPlayer de subtitle-position op automatic zetten? :?

Of anders VobSub installeren, deze kan zwarte balken aan je film toevoegen. Je TV gaat hetzelfde beeld laten zien als zonder VobSub, maar er wordt op de pc plaats gemaakt om de subtitles in de balken te zetten. Snappie? :)

[ Voor 67% gewijzigd door Fire69 op 15-11-2005 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 15:12:
Met BSPlayer de subtitle-position op automatic zetten? :?
Dat werkt niet. Dan wordt ie onderaan de film gepositioneerd. Schermpositie kiezen geeft hetzelfde effect.
Of anders VobSub installeren, deze kan zwarte balken aan je film toevoegen. Je TV gaat hetzelfde beeld laten zien als zonder VobSub, maar er wordt op de pc plaats gemaakt om de subtitles in de balken te zetten. Snappie? :)
Ik snap het,
Dalijk even proberen. Ik houd jullie op de hoogte

Vobsub installed... nu kan ik niet meer de 16:9 ratio krijgen die ik bij BSplayer wel kan.
Wel wordt de ondertiteling deels in het onderste zwarte gedeelte getoond. Alleen nu ontstaat er een soort dubbele zwarte balk aan beide kanten (onder&boven)

Iemand een idee hoe ik met Vobsub ook de 16:9 ratio kan krijgen? (wat dus bij BSplayer mogelijk is om te kiezen)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Laatst online: 12-09 10:08
Ikzelf had een vergelijkbare combi, een philips breedbeeld tv en vroeger een GForce Ti 4600 (nu een Ati X800XT PE).
Ik gebruikte met de nvidia ook tvtool. Wat ik altijd deed is gewoon de resolutie op 800x600 kiezen voor op je tv. Toen had ik inderdaad een klein stukje van de taakbalk niet in beeld, maar dat is geen probleem als je een film kijkt.

Start dan bsplayer op, en met CTRL + pijltjes omhoog (geloof ik, moet je ff nachecken) kan je de subtitles verplaatsen. Ik heb ze mooi in beeld geplaatst (dus niet in de zwarte balk), en de tv ingesteld op auto mode. Na een aantal seconde zoomt m'n tv dan in tijdens het kijken van de film, en heb je een vrijwel gevuld beeld met de subtitles erin :)

Ik zei vrijwel gevuld, omdat m'n tv niet verder kan inzoomen. Boven en onder heb ik kleine zwarte horizontale randjes, maar ik zie wel het volledige filmbeeld.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Topicstarter
Payne schreef op woensdag 16 november 2005 @ 09:10:
... Ik gebruikte met de nvidia ook tvtool. Wat ik altijd deed is gewoon de resolutie op 800x600 kiezen voor op je tv. Toen had ik inderdaad een klein stukje van de taakbalk niet in beeld, maar dat is geen probleem als je een film kijkt.

Start dan bsplayer op, en met CTRL + pijltjes omhoog (geloof ik, moet je ff nachecken) kan je de subtitles verplaatsen. Ik heb ze mooi in beeld geplaatst (dus niet in de zwarte balk), en de tv ingesteld op auto mode. Na een aantal seconde zoomt m'n tv dan in tijdens het kijken van de film, en heb je een vrijwel gevuld beeld met de subtitles erin :)

Ik zei vrijwel gevuld, omdat m'n tv niet verder kan inzoomen. Boven en onder heb ik kleine zwarte horizontale randjes, maar ik zie wel het volledige filmbeeld.
Deze reactie heeft voor mij weinig nut. Ik zal mijn probleem hieronder zo goed mogelijk uitgeleggen:

Het mooie bij BSplayer is dat je de aspect ratio manueel kan veranderen. De keuze tussen 4:3, 16:9 en anamorphic. Sinds ik een breedbeeld heb gebruik ik de optie 16:9 (shift+2 in bsplayer).
Hierdoor heb ik de boven- & onderzijde twee (in verhouding kleine) zwarten balken.
Helaas bij BSplayer is dat je (voor TV-out) zelfs als je schermpositie ondertiteling zelf kiezen kiest de subs onderaan in de film krijgt. Hierdoor blijven de zwarte balken buiten gebruik :(.

Ik heb VobSub geprobeerd. Hier werden de subs wel goed weergegeven (deels in de zwarte onderste balk dus), maar niet in de 16:9 ratio.
Ik heb verschillende films met Media Player: niet mogelijk om ratio aan te passen en
BSplayer geopend: shift+2 had ook geen succes

Ook met ffdshow lukte het me niet (zelfde verhaal als VobSub).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik van zowel VobSub als ffdshow niet veel snapte qua instelmogelijkheden. Misschien dat iemand wel weet hoe ik de ratio moet veranderen? Zodat ik het beste uit m'n TV-Out mogelijkheden haal?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 16:33 ]

• sig69
Ok, ik weet wat je probleem is. Je krijgt je ondertitels niet onder je film, omdat dat buiten het "te renderen" gebied valt. Stel je hebt een film in het formaat 800 x 480 (ik roep maar wat). De player zal dus alleen renderen wat er in dat gebied valt. Dan kan jij je subs daar wel onder zetten, maar dat valt simpelweg niet binnen de film en wordt niet gerendert.
Nu heb ik ook de oplossing nog voor je, ik was laatst namelijk bij een vriend van me met hetzelfde probleem. Hij had het k-lite codec pack geinstalleerd, en daarin zit een tooltje genaamd direct vobsub of iets dergelijks. Op het tweede tabblad staat de optie "scale movie to" en daar kan je een aantal verschillende formaten kiezen (16:9, 4:3, 500 nogwat lines, etc). Feitelijk voegt dit de zwarte balken tijdens het renderen al aan de film toe, waardoor het te renderen oppervlak voor de player groter wordt en je de subs dus onder de film kan zetten. Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door sig69 op 17-11-2005 16:47 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 16:47:
Ok, ik weet wat je probleem is. Je krijgt je ondertitels niet onder je film, omdat dat buiten het "te renderen" gebied valt. Stel je hebt een film in het formaat 800 x 480 (ik roep maar wat). De player zal dus alleen renderen wat er in dat gebied valt. Dan kan jij je subs daar wel onder zetten, maar dat valt simpelweg niet binnen de film en wordt niet gerendert.
Nu heb ik ook de oplossing nog voor je, ik was laatst namelijk bij een vriend van me met hetzelfde probleem. Hij had het k-lite codec pack geinstalleerd, en daarin zit een tooltje genaamd direct vobsub of iets dergelijks. Op het tweede tabblad staat de optie "scale movie to" en daar kan je een aantal verschillende formaten kiezen (16:9, 4:3, 500 nogwat lines, etc). Feitelijk voegt dit de zwarte balken tijdens het renderen al aan de film toe, waardoor het te renderen oppervlak voor de player groter wordt en je de subs dus onder de film kan zetten. Succes!
Ik heb als resolutie 720x576.
VobSub geinstalleerd --> bij Start-Programma's-VobSub-(klik op) DirectVobSub Configure. Tabblad General, bij eerste keuzevakje (onder Picture Size) Vertical Padding. Hier heb ik de keuze crop to 16:9. Nu toont ie de ondertiteling wel eronder.

Start met BSplayer (geen media player omdat je hier de ratio niet kan veranderen) de film (vink ondertiteling weergeven in BSplayer uit) en nu moest ik niet shift+2 maar shift+3 gebruiken om hem hetzelfde te krijgen als voor de installatie van VobSub.

Bedankt voor je info Sig69 _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw probleem(pje):

Het geluid wat op m'n tv te horen is, is in verhouding erg zacht. Is er geen mogelijkheid deze te verhogen?

Ik moet nu namelijk de TV (en stereo) aardig hard zetten wil ik voldoende horen maar dit heeft weer een ruis/brom als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Staat alles wel op max in je windows geluidsinstellingen? Anders kan je nog AC3 filter downloaden (als je die nog niet hebt), hebje meteen support voor ac3 audio en dan wat met de master en/of gain spelen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:12:
Staat alles wel op max in je windows geluidsinstellingen? Anders kan je nog AC3 filter downloaden (als je die nog niet hebt), hebje meteen support voor ac3 audio en dan wat met de master en/of gain spelen.
Ik heb net een ander topic gevonden met idd ook de AC3 functie als oplossing. Ik heb AC3 al dus dat is geen probleem. Enige dat ik nu moet doen is met de opties spelen

linkje: http://gathering.tweakers...69658/zacht%2Cgeluid%2Ctv
W3ird_N3rd schreef op maandag 25 oktober 2004 @ 04:20:
Opmering : het is wel normaal dat veruit de meeste films zachter geluid hebben dan (vooral "populaire") muziek. Vooral bij de complete Matrix trilogie is dit goed merkbaar, afaik is dat vanwege de kwaliteit. Die kan op laag volume wel beter zijn omdat geluiden die relatief hard zijn niet "afgevlakt" worden wat bij veel muziek wel gebeurd, sommige stukken van muziek "horen" eigenlijk harder te zijn, maar zijn al zo hard als mogelijk. Door het gehele volume te verlagen kan dit voorkomen worden.. En met films blijkt dat meer te gebeuren dan met muziek.

Bovenstaande stukje is "afaik", correcties zijn welkom, ik graaf het ook maar uit m'n geheugen van iets wat ik "ooit" gelezen heb.

Verder is het niet onwaarschijnlijk dat je AC3 filter gebruikt om films met AC3 audio te luisteren. AC3 filter is echter by default erg zacht afgesteld (alhoewel dit ook gewoon het bovenstaande effect kan zijn, zachte films, maar het is me altijd opgevallen dat (gedownloade) films met AC3 veel zachter zijn dan films met Mp3).

Oplossing, in AC3 filter is een setting voor "loud" die het geluid zo ongeveer op het niveau van een gemiddelde film met Mp3 brengt.

Aparte oplossingen kan je nog zoeken in een softwarematige equalizer. Ik heb er ooit eentje gehad, ongeveer net zoiets als wat in Winamp zit dus, maar ik had ooit een equalizer waarmee ik al het geluid kon regelen (en dus ook versterken). (nu heb ik zoiets standaard bij m'n geluidskaart zitten :P)

Beetje algemene info dan om dit topic nu even iets nuttiger te maken ;)
Ik denk dat dit idd de oplossing is. Ik houd jullie op de hoogte!

Gewoon de main hoger gooien en het werkt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het nog nut om m'n resolutie op te krikken? (ik bedoel hiermee of dit de kwaliteit van de film ten goede komt)

Ik heb nu als resolutie 720x576.

In m'n tv (de Panasonic TX28PS10F) zit de CX25872 chip. Volgens TVtool kunnen deze allemaal:

Afbeeldingslocatie: http://img496.imageshack.us/img496/7711/resotvoutchip3fb.th.jpg

bron: http://tvtool.info/manual95/help.htm

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 14:53:
Heeft het nog nut om m'n resolutie op te krikken? (ik bedoel hiermee of dit de kwaliteit van de film ten goede komt)

Ik heb nu als resolutie 720x576.
Dat hangt denk ik voornamelijk van de resolutie van de film af. Maar je kan het allicht gewoon proberen, en zelf beoordelen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je niet in de weg zitten topicstarter, maar leek mij het beste om mijn vraag in dit topic te stellen.

Ik zit met het probleem dat ik nog geen enkel beeld heb gezien op mijn tv. Ik heb een xfx 6800 le - kabeltje s-video naar composiet - composietkabel - scart in tv. Driverversie 81.94. Heb al vanalles geprobeert, gezocht op dit forum gezocht op google en wat tutorials gevolgt maar geen met succes. Ik heb werkelijk nog geen enkel beeld op mijn tv te zien gekregen, dus er zal wel iets zijn wat ik niet goed doe. Alleen weet ik zelf niet wat en wordt nu toch wel wanhopig. Ik heb een best standaard tv, namelijk één van sharp gewoon 3:4. Heb al opgezocht op internet dat deze geen s-video ondersteund vandaar dat mijn oog gevallen is op composiet. Dus nu de grote vraag, wie o wie kan mij helpen? bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:37
Enig idee is om te controleren of je tv-out wel op composiet staat. Je hebt wel een kabel van s-video naar composiet, maar gaat er wel een composiet signaal overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jopie schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:20:
Enig idee is om te controleren of je tv-out wel op composiet staat. Je hebt wel een kabel van s-video naar composiet, maar gaat er wel een composiet signaal overheen?
En hoe doe ik beide, heb hier namelijk geen ervaring mee..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
rechtermuisknop op bureaublad> eigenschappen > instellingen > geavanceerd > Geforce 6800 le > nview beeldscherminstellingen > rechtermuisknop op tv > selecteer tv formaat > geavanceerd > de onderste optie op composiet zetten (samengestelde video). Zo dat waren best veel menuutjes... suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm oke dat is gelukt.. nu heb ik zojuist tvtool tvmode gedaan en kreeg ik zwart beeld op monitor en niks op tv. Heb ik zowaar op wat knoppen gedrukt maar niks hielp dus pc gerestart, alleen nu krijg ik als ik pc opstart beeld op monitor maar wanneer hij windows xp ingaat (het openingsmenu met namen) gaat mijn monitor op stand by.. iemand enig idee hoe ik in ieder geval weer beeld op mijn monitor krijg?

edit: zo te zien is het gelukt in veilige modus, aldus weer beeld op monitor nu nog beeld op pc tegelijkertijd

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
dan moet je dus in het nvidia menu kiezen voor kloon/clone, en dan vind ik het fijnste om tv als primary te hebben. Krijg je alleen beeld op de tv, dan kun je tijdens het opstarten van je pc op f8 drukken, en dan kiezen voor vga modus, dan heb je weer beeld op je monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen idee wat ik fout doe, maar ik heb nog steeds geen beeld op mijn tv en die staat wel op het goede kanaal (scart). Kan het misschien aan de scartkop liggen of iets dergelijks? Ik heb even wat screenshots gemaakt met mijn instellingen, mocht ik wat over het hoofd zien wat niet goed is hoor ik het graag.Om de tv te herkennen heb ik Force TV detection moeten aanvinken..
Afbeeldingslocatie: http://xxl-anime.nl/01.JPG
Afbeeldingslocatie: http://xxl-anime.nl/02.JPG
Afbeeldingslocatie: http://xxl-anime.nl/03.JPG
Afbeeldingslocatie: http://xxl-anime.nl/04.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

heb zelf ook problemen om mijn computerscherm op tv te krijgen. heb de stappen zoals hierboven beschreven staat gevolgd maar kreeg geen goed beeld op de tv. krijg een verschuivend beeld met allemaal storingen er over heen. bovendien kan ik bij tv-settings helemaal niks invullen qua video-ouput format omdat die optie niet aanwezig is! iemand enig idee hoe dat kan? moet die optie altijd aanwezig zijn? gebruik een audio-video kabel met scart voor de tv en een s-vhs kabel welke via een connector is aangesloten op mijn video-kaart.

t.i.a.,
ratjetoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Als je verschuivend beeld krijgt zou ik eens een lagere resolutie proberen.

Voor het zwarte beeld zou ik eens proberen op een andere tv. Op mijn vorige tv moet ik de tv-uit via een videorecorder laten lopen, omdat mijn tv het beeld anders niet oppikt via de scart. En controleer of je niet een scartblokje gebuikt wat op "out" staat of op "record"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

In dit hele topic staat maar 1 correcte resolutie vermeld voor normale tv's 720x576, dat is namelijk de pal resolutie, breedbeeld of niet maakt niets uit. Breedbeeld content is gewoon in elkaar gedrukt op de dvd gezeten en wordt dus uitgerekt op je scherm weer gegeven. (Vandaar een film in 4/3 op een 4/3 tv eigenlijk het mooiste beeld geeft, dit kijkt alleen minder prettig omdat je ogen ook een wat rechthoekiger beeld laten zien.) Wat je zult moeten doen is je decoder alles anamorphic/onbewerkt weer laten geven. Een breedbeeld dvd heeft dezelfde resolutie als een 4/3 dvd, je dvdspeler ziet het bitje en sluit twee pinnen op je scartkabel, waardoor je tv automatisch naar 16/9 schakelt. Aangezien deze pin niet wordt gebruikt bij composiet/svideo/component -> naar scart, moet je zelf op je tv schakelen tussen 4/3 en 16/9. Er zijn component -> scart rgb converters waarbij je de pin kunt laten sluiten. Dan hoef je dus alleen te schakelen bij 4/3 content. Dit had ook opgelost kunnen worden door de decoders/tvout chips, door een instelling voor widescreen te maken en deze de balken/uitrek/crop mechanisme te laten uitvoeren. Echter hebben deze het licht nog niet gezien. Ze kijken wat de resolutie van je desktop is en bepalen aan de hand daarvan de verhouding. Hogere resoluties hebben op normale tv's ook helemaal geen zin, de content is 720x576 en je tv is 720x576. Helaas zijn er een hoop tv-out chips die alleen 800x600 of 1024x768 als desktop resolutie ondersteunen. De nieuwe nvidia chips (gf6 en <)i.e.g. niet en deze geven dan dus ook duidelijk beter beeld. Tevens hebben deze purevideo wat je beeld ook een stuk beter maakt. (Indien je ook een purevideo decoder gebruikt, zoals theathertek of Nvidia purevideo decoder.)

De mensen die geen beeld op hun scart hebben:
Er zijn 4 verschillende soorten scart.
-Composiet over scart
-Svideo over scart
-RGB over scart.
-YUV over scart. (zeldzaam, samsung wel)
De eerste variant werkt eigenlijk altijd, omdat zowel RGB als CVBS scart poorten deze ondersteunen. De tweede en derde werken alleen op respectievelijk Scart CVBS en Scart rgb poorten.
De tvout (component dan wel svideo) wordt vaak alleen ingeschakelt bij het detecteren van een tv tijdens het booten van de vgabios. Scart poorten wisselen bij geen beeld helpt dan dus alleen indien je pc uit staat. Component naar scart rgb kan alleen via een converter.
Zwart/wit beeld krijg je als je svideo naar een scart composiet poort stuurt.

Nvidia heeft tegenwoordig een aardige tvout wizard, echter hebben ze hier alleen 480i/p in zitten en geen 576i/p. De meeste pal tv's kunnen wel 480i weergeven maar geen p. Loop de wizard eens door en kies 480i en de door jou gebruikte uitgang. (composiet/svideo/component) Later bij goed beeld zet je de resolutie en refresh rate handmatig naar 576p (of 576i als je tv geen progressive ondersteunt).

Wat geeft het beste beeld? Eigenlijk is dit heel simpel, hoe meer aders hoe beter beeld.
Aders:
composiet: 2
svideo: 4
component: 6

Het werken in clone stand wordt door Nvidia afgeraden omdat dit minder goed beeld zou geven. Tvout doen ze dus het liefste als single display. Dit staat ook in elke release note van drivers van de laatste jaren.

Mensen die toch nog een rand overhouden:
Zie je deze rand met de desktop? Stel deze dan bij door het beeld te vergroten bij de tvout options. (speel ook eens met de overscan optie) Zie je deze rand alleen bij het afspelen van content? Dan komt dit door de overlay. Overlays kun je vaak alleen verkleinen, indien dit het geval is kun je kiezen. Een desktop die net over de rand komt of een balk in je overlay.

Mensen met een lcd/plasma op vga/dvi:
Sommige schermen accepteren alleen bepaalde resoluties op deze inputs, vaak zit dan de scherm eigen resolutie er niet bij. Videokaarten werken met 8bit. Een resolutie van 1366 x 768 is dan ook niet mogelijk 1368 wel. (1366:8=170,75;1368:8=171) Er vallen dan maar twee beeldlijnen buiten je beeld en dit zie je dus niet.

Succes

768/576 is 4/3 720x576 niet, volgens mij komt dit door het wegvallen van een aantal lijnen, maar hoe dit precies zit weet ik niet. Misschien is het dus wel de moeite waard om eens met 768 te experimenteren.

[ Voor 68% gewijzigd door |sWORDs| op 21-11-2005 00:16 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Mooi uitgebreid verhaal, loop echter telkens weer tegen een ding aan bij een lage pal resolutie. Windows Media Center kan niet anamorphic breedbeeld weergeven. Je moet een echte breedbeeld verhouding kiezen (16:9), anders klopt je aspect ratio niet. 720 bij 576 is geen breedbeeld helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

jopie schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:34:
Mooi uitgebreid verhaal, loop echter telkens weer tegen een ding aan bij een lage pal resolutie. Windows Media Center kan niet anamorphic breedbeeld weergeven. Je moet een echte breedbeeld verhouding kiezen (16:9), anders klopt je aspect ratio niet. 720 bij 576 is geen breedbeeld helaas.
Toch kan het wel, dit stel je in bij je videodecoder.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d8e6f8b123915b5a3d2347f28162e30c/thumb.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 21-11-2005 01:14 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Dan biedt dit toch wellicht nieuwe mogelijkheden voor windows media center in combinatie met de purevideo decoder.
Pagina: 1