Eindelijk is het zover: mijn eigen CMS'je is bijna klaar. Binnenkort wil ik deze gaan verkopen, en ik heb hier een aantal vragen over. Sommige klanten zullen het cms kopen en op hun eigen (bestaande) hosting account of server willen installeren. Andere zullen graag ook de hosting door mij willen laten regelen. Hiervoor kan ik een reseller account of VPS account nemen.
Ik heb gezocht naar een betalingsmodel waarbij ik een constante cashflow genereer, in plaats van pieken en dalen in de inkomsten te hebben. Ik ben van plan mijn systeempje voor 1699 ex BTW te verkopen. Daar komt nog wat bovenop als een klant bijvoorbeeld de site in een eigen layout wil en ik dat voor hem moet doen. Vanaf het tweede jaar betaalt de klant 30% van de aanschafprijs als jaarlijkse licentie. Deze licentie moet een maand voor het verstrijken van het jaar vernieuwd worden.
Zolang ik voor mijn klanten op een eigen reseller account host, is er geen probleem. Zou een klant niet willen / kunnen betalen, dan kan ik zijn site afsluiten. Moeilijker is het als ik het systeem uit handen gegeven heb en een klant het op een eigen server draait. Als hij / zij dan de licentie niet wil betalen, hoe zorg ik er dan voor dat de code stopt met werken?
Ik heb aan een aantal oplossingen gedacht:
Wat vinden jullie van dit alles? Ik hoor graag jullie ideeen / commentaar / aanvullingen op dit verhaal!
Ik heb gezocht naar een betalingsmodel waarbij ik een constante cashflow genereer, in plaats van pieken en dalen in de inkomsten te hebben. Ik ben van plan mijn systeempje voor 1699 ex BTW te verkopen. Daar komt nog wat bovenop als een klant bijvoorbeeld de site in een eigen layout wil en ik dat voor hem moet doen. Vanaf het tweede jaar betaalt de klant 30% van de aanschafprijs als jaarlijkse licentie. Deze licentie moet een maand voor het verstrijken van het jaar vernieuwd worden.
Zolang ik voor mijn klanten op een eigen reseller account host, is er geen probleem. Zou een klant niet willen / kunnen betalen, dan kan ik zijn site afsluiten. Moeilijker is het als ik het systeem uit handen gegeven heb en een klant het op een eigen server draait. Als hij / zij dan de licentie niet wil betalen, hoe zorg ik er dan voor dat de code stopt met werken?
Ik heb aan een aantal oplossingen gedacht:
- als ik de code encrypt met de Zend Safeguard Suite, kan ik een datum instellen waarop de code moet stoppen met werken. Dit is volgens mij makkelijk te omzeilen door de systeemklok terug te zetten, dus is niet bullet-proof
- een tweede mogelijkheid is om elke cms-installatie verbinding te laten leggen met mijn eigen website, welke wel altijd de goede tijd zal teruggeven, en aan de hand daarvan de code wel / niet laten uitvoeren. Nadeel: heel veel queries naar mijn site, dus een behoorlijke belasting, en een vertraging op de uitvoering van de code bij de klant. Deze moet immers wachten op een reaktie van mijn site. Eventuele oplossing: niet bij elke klik, maar bv. elke dag 1 keer laten checken. Aandachtspunt: wat als mijn eigen site uit de lucht zou liggen en er geen verbinding kan worden gelegd. Misschien beter om te pingen naar een soort van "worldtimeclock.com" site?
- je kunt het voor de klant aantrekkelijk maken om die licentie te willen kopen. Bijvoorbeeld, licentie is inclusief 5 gratis programmeer uren als klant een uitbreiding op / aanpassing van het systeem zou willen. Wanneer de klant de licentie niet betaalt, en een jaar later weer wel wil betalen, kost de eerste licentie na een onderbroken periode weer het volle pond (dus: 1699 ex. btw)
Wat vinden jullie van dit alles? Ik hoor graag jullie ideeen / commentaar / aanvullingen op dit verhaal!
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."