Toon posts:

Oude PC wil nieuwe HDD niet herkennen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kennissen van mij hadden problemen met een constant volle HDD en vroegen of ik er een nieuwe in wilde gooien.

De betreffende PC bestaat uit een 266Mhz Pentium II, een Asus P2L97-S moederbord, een SCSI CD-ROM-speler, een SCSI 4.2GB HDD die is ingedeeld in 3 evenredige partities en een erg nieuwe Fortron 300W voeding.
De nieuwe HDD is een (gloednieuwe) Western Digital WD800BB; momenteel het enige IDE apparaat aangesloten m.b.v. een nieuwe IDE kabel en een molex stekker. Alle pinnetjes zijn uiteraard verwijderd omdat het dus een losse "Master" betreft.
De "standaard"-BIOS bevat wat betreft IDE HDD's vele vage opties; ik heb opties zoals "Auto", "User", "Normal", "Large" en "LBA" uitgeprobeerd maar ofwel de PC hing tijdens het opstarten of ik kreeg na 5 seconden de melding dat er geen "Primary HDD Master" was gedetecteerd.

Ik begrijp dat ik om de lage GB-limiet te omzeilen een nieuwe BIOS-versie van internet moet gaan plukken, maar als ik de OM FAQ goed begrijp zou de HDD sowieso herkend moeten worden (een BIOS van 1997).
Toch heb ik vanwege het BIOS-verhaal in het "Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?"-stuk in de OM FAQ de nieuwste BIOS-versie geflashed; deze stamt uit 2001. Toch wordt er opnieuw niets gevonden wanneer alles op "Auto" wordt gezet.

Wanneer de PC wordt aangezet (dus niet na een reboot) hoor ik de nieuwe HDD tikken maken; verder lijkt deze niets te doen.

Search levert helaas voornamelijk irrelevante gevallen op.
Vanwege mijn eigen jonge leeftijd heb ik zeer weinig ervaring met systemen van deze leeftijd en zou ik graag uw advies ontvangen over wat mijn volgende stap zou moeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 22:44 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er zal weinig anders opzitten dan de gegevens van de HD handmatig in te stellen. Ooit stonden die op de HD zelf maar of dat nog zo is, geen idee. Ik kijk er niet naar tenminste.

Wat ook nog kan, de kabel 40 of 80 pins. Dat laatste is een must met de huidige HD's. Ook heeft WD een flinke eigenwijze manier van jumperen. Probeer eens andere pinnen te gebruiken. Vreemd genoeg is master niet altijd master bij WD.

ARME AOW’er

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11

Piggen

Lekker bakkie

Zet hem anders eens op Cable Select.

Ik snap "Alle pinnetjes zijn uiteraard verwijderd omdat het dus een losse "Master" betreft." ook niet zo.

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 14:27:
Er zal weinig anders opzitten dan de gegevens van de HD handmatig in te stellen. Ooit stonden die op de HD zelf maar of dat nog zo is, geen idee. Ik kijk er niet naar tenminste.
Staan d'r niet op. :/
Guardian Angel schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 14:27:
Wat ook nog kan, de kabel 40 of 80 pins. Dat laatste is een must met de huidige HD's. Ook heeft WD een flinke eigenwijze manier van jumperen. Probeer eens andere pinnen te gebruiken. Vreemd genoeg is master niet altijd master bij WD.
Wat bedoel je met 40 of 80 pins? Ik heb het vaker zien staan, maar snap niet goed wat er mee bedoeld wordt aangezien alle IDE kabels AFAIK bestaan uit 2x20-1 pinnetjes.
Overigens staat er op de sticker van de HDD wel iets over een speciale 40 pinssetting.
De gebruikte kabel is geloof ik een 3x40 pin female IDE kabel.
MPmad schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 14:31:
Zet hem anders eens op Cable Select.

Ik snap "Alle pinnetjes zijn uiteraard verwijderd omdat het dus een losse "Master" betreft." ook niet zo.
Eh... ik heb geprobeerd uit te leggen dat het de enige IDE-drive is, en aangezien je voor losse WD Masters geen pinnetjes moet gebruiken (staat zelfs in de OM FAQ), heb ik het pinnetje van de HDD gehaald.
Met Cable Select bedoel je helemaal rechts een pinnetje zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 14:37 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 14:36:
[...]
Wat bedoel je met 40 of 80 pins? Ik heb het vaker zien staan, maar snap niet goed wat er mee bedoeld wordt aangezien alle IDE kabels AFAIK bestaan uit 2x20-1 pinnetjes.
Overigens staat er op de sticker van de HDD wel iets over een speciale 40 pinssetting.
De gebruikte kabel is geloof ik een 3x40 pin female IDE kabel.
Dan heb je het mis. The good old FAQ biedt uitsluitsel klikkerdeklik

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HDD handmatig instellen:
Recommended Configuration Parameters
Cylinders 16,383
Number of Heads (Logical) 16
Number of Heads (Physical) 6
Sectors Per Track 63
Dus: 16383 cylinders, 16 heads en 63 sectors :)

offtopic:
GA: er is een verschil tussen 40/80-pins en 40/80-polig ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 12-11-2005 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 14:40:
[...]

Dan heb je het mis. The good old FAQ biedt uitsluitsel klikkerdeklik
Heh. Als ik het vaker zie staan, dan geloof ik het wel. Het is alleen zo dat ik nog nooit zulke kabels gezien heb, helemaal vreemd omdat jij zegt dat ze een must zijn.

Anyway, de gebruikte (gloednieuwe) IDE-kabels zijn dus 40 polig met 3x3.5" connectoren; de blauwe connector is aangesloten op de Primary Channel van het moederbord en de zwarte connector op de HDD.
Ik meen dat met de vage tekeningen op de sticker op de HDD wordt bedoeld dat voor de "Cable Select"-setting (en daarmee 40 polige kabels?) een jumper helemaal rechts moet worden geplaatst; bij zowel links als rechts wordt de HDD nog steeds niet gedetecteerd. :X

Edit:
BalusC schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 14:59:
HDD handmatig instellen:
[...]
Dus: 16383 cylinders, 16 heads en 63 sectors :)

offtopic:
Heel erg bedankt. Ik zal het onmiddellijk proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
In 1 smiley: :(

Met de bovenstaande instellingen kan ik kiezen tussen twee modes, "Normal" en "Auto", en ik kan natuurlijk nog steeds kiezen of ik een pinnetje zet op de meest rechtse jumper of helemaal nergens.

De eerste keer dat ik hem opstartte kreeg ik iets in de volgende trant: "Hard disk(s) Diagnosis fail".
Dit heb ik verder nooit meer kunnen reproduceren.
Verder krijg ik met elke setting "Primary hard disk fail", zelfs als ik de "Type" terugzet op "Auto" i.p.v. "User"; met "Auto" werd vroeger gepoogd iets te detecten maar ik krijg nu dus precies hetzelfde als met "User".
Nadat ik 1 van de bovenstaande foutmeldingen heb gekregen, heb ik de optie door te gaan of te gaan naar BIOS.
Ga ik door, dan hangt hij terwijl ik bovenin het scherm bij geen pin "Pri. Master: CHS, UDMA2, 8455MB" zie en bij een pin helemaal rechts zie ik "Pri. Master: CHS, Mode 0, 8455 MB".
Ik kan dus niet verder zonder de "Type" van "Primary Channel Master" in BIOS op "None" te zetten.

Waar Asus de S2L97-S aanprijst met claims zoals "Auto Hard Disc Detection" (oid) lijkt hij het zelfs niet met de complete instellingen ingesteld te doen.

Zou het vanwege de vreemde 8,4GB-melding helpen iets te doen aan de "Int 13h instructies"? Zo ja, wat precies?

Ik ben nu ruim 4 uur hiermee bezig en wordt een beetje gek. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 15:47 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

BalusC schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 14:59:
HDD handmatig instellen:
[...]
offtopic:
offtopic:
Uiteraard meneer de supermoderator, deze gewone gebruiker bedoelde het goed maar zei het verkeerd.

ARME AOW’er

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kijk eens of het hiermee werkt, al zul je niet de volledige grootte kunnen gebruiken.

http://wdc.custhelp.com/c...VtcGVyIHNldHRpbmdz&p_li=#

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Verwijderd

Topicstarter
goeievraag schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 16:46:
Kijk eens of het hiermee werkt, al zul je niet de volledige grootte kunnen gebruiken.

http://wdc.custhelp.com/c...VtcGVyIHNldHRpbmdz&p_li=#
Helaas...
Indien ik met deze jumpersetting "Type" op "User" zet, krijg ik nog steeds simpelweg een "Primary hard disk fail".
Indien ik met deze jumpersetting "Type" op "Auto" zet, krijg ik iets nieuws: hij detecteert de HDD prima, geeft de correcte naam, en geeft pas daarna het inmiddels bekende "Primary hard disk fail".

Overigens lijkt BIOS met deze jumpersetting slechts 2.1GB te herkennen; dat vind ik sowieso veel te weinig voor een 80GB HDD.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 22:41 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-03 10:06
heb je op dit laatste punt [2,1Gb]al eens met DLG11.0 (diagnose?) diskette opgestart?
code:
1
http://support.wdc.com/download/index.asp?swid=1

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
beascob schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:26:
heb je op dit laatste punt [2,1Gb]al eens met DLG11.0 (diagnose?) diskette opgestart?
Nope... misschien zit ik er helemaal naast maar ik vind "The tools will install an overlay on the drive to support its full capacity. An overlay is a program that installs on the boot sector of your drive and enables full access of your drive's capacity" niet echt klinken alsof het BIOS zal helpen de HDD goed te detecteren, als dat tenminste daadwerkelijk het probleem is.
Voor zover heb ik alles wat hier staat reeds geprobeerd; zou de gebruikte hardware deels defect zijn? :|

De volgende keer dat ik bij de betreffende PC in de buurt komt (kan helaas enkele dagen duren), zal ik zeker even spelen met "Data Lifeguard", hoewel ik het nut ervan enigszins betwijfel; waarschijnlijk zullen de eigenaren binnenkort toch een nieuwe PC aanschaffen.

Desondanks waardeer ik elke suggestie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 19:45 ]

Pagina: 1