Toon posts:

[XP] Kan niet formatteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na gisteren dit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1086256 probleem te hebben gehad, besloot ik maar te formateren en een nieuwe windows installatie te maken.

Ik heb dit vroeger al meer gedaan, ook op deze PC, maar nu heb ik een groot probleem.

Ik heb nu 1 partitie op de disk, waar windows en alles opstond. Die zie ik staan in Windows Setup wanneer ik de Windows CD erin doe. Die probeer ik te formatteren. De enige opties die me aangeboden werden waren in NTFS en in NTFS (Quick). Eerst NTFS geprobeerd, maar na een uur kom ik boven en zie ik staan: 0 %.

Dit is toch echt niet normaal denk ik. De schijf is 160 gb groot, zou toch wel wat sneller mogen gaan.
Toen de 2e optie (Quick) maar geprobeerd. Toen schoot die voortgangsbalk in een seconde eerst naar 20 %,dan 5 seconden later was het klaar. Dat was wel heel snel (te snel?).

Windows kopiert de bestanden dan naar de windows map. Wanneer hij daarmee klaar is, zegt ie dat hij gaat rebooten en daarna zou de installatie verder gaan. Reboot, krijg ik de volgende melding: Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \windows\system32\config\system

Wanneer ik vervolgens probeer via de Windows CD terug op te starten, kom ik weer vanaf het begin in het windows installatie menu, zonder dat hij verder gaat waar hij gebleven was.

Wanneer ik de schijf probeer te formateren vanuit de recovery console (door R te drukken in het menu, dan format C: te typen), krijg ik hetzelfde als daarvoor: blijft uren op 0% staan.

Wat is hier loos? Harde schijf brak?

Verwijderd

Wat geveurt er als je in de setup de bstaande partitie eerst vewijdert en dan opnieuw aanmaakt?
Als er een fout zit op de partitie zou dat het probleem kunnen oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Net bestaande partitie verwijdert, dan een nieuwe partitie van 5000 MB aangemaakt waar ik windows op wil installeren.

Ik selecteer die nieuwe partitie van 5000 MB om windows op te installeren, dan krijg ik nu opties om zowel in NTFS en FAT te formatteren, beide Quick en normaal. Ik neem NTFS, staat nu na 10 minuten nog steeds op 0% ....

edit: net ook FAT geprobeerd, zelfde verhaal

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 12:36 ]

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
probeer eens met een doodgewone bootdisk van windows 98?
www.bootdisk.de kan je veel bootdisks van halen

en formatteer deze met fat32, daarna met windows cd haal je de partitie er weer af en zet je er een grote ntfs partitie op die je dan niet quick formatteerd?

succes alvast :P

Verwijderd

ik kies altijd voor snelformateren. Volgensmij zit het verschil in dat hij bij gewoon formateren ook nog tests uit voert om te kijken of de hdd niet is beschadigd ofzo, en ja dat kan nogal lang duren. Je kan in gewoon kiezen voor snelformateren en dan duurt het inderdaad maar een paar seconden.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is echt te vreemd.

Heb net een tool van Maxtor gedownload om mn schijf te formateren.
Had 1 partitie aangemaakt van 4,5 gb voor windows.

Windows er opgezet, ditmaal zonder problemen.

Zit in windows, installeer wat drivers (moederbord etc). Verschillende keren moeten rebooten om allerlei settings actief te laten worden. Verschillende keren gereboot zonder probleem.

Reboot ik nog een keer, krijg ik terug volgende melding:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \windows\system32\config\system

dit is dus dezelfde melding als uit mijn openingspost.

elke keer als ik nu opstart krijg ik deze boodschap.

ben nu met hetzelfde tooltje van maxtor mn schijf aan het "zero-filling", maar ook dit staat vooralsnog (na een half uurtje) op 0%...

er is hier iets serieus mis heb ik het gevoel 8)7

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Heb je je harde schijf al gecontroleert met een diagnostic tool van Maxtor of laten controleren door CHKDSK. Het klinkt alsof je HD niet helemaal meer goed is (bestanden opeens corrupt etc.) :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat had ik moeten doen ja. maar vond niet direct een optie om dat te doen met dat tooltje.

maar ik ben nu "al" op een procent of 25 met zero-filling.

als het iets met mijn HD was zal dat daarna wel in orde zijn, niet?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 16:28:
als het iets met mijn HD was zal dat daarna wel in orde zijn, niet?
Ik zou die harde schijf niet MEER vertrouwen als die maxtor tool problemen vind en corrigeert. Meestal is dat het begin van het einde, je zou eventueel S.M.A.R.T. aan kunnen zetten in je bios (als het al aanwezig is in je bios) en anders een losse smart tool downloaden en dan testen. Zie ook OM FAQ / Beleid

Plusminus €80,- en je hebt een 160GB.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Staat al een dag Windows op, allerlei programma's op de schijf gesmeten, verschillende keren gereboot, nog geen problemen tot dusver. _/-\o_
Pagina: 1