Toon posts:

[XP] ntoskrnl.exe beschadigd

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even zeggen dat ik gezocht heb naar dit onderwerp, en dat ik inderdaad dingen heb gevonden maar ik heb nou eenmaal niet de kennis van PCs die de meeste mensen hier hebben. Dus ik verontschuldig me bij voorbaat als ik wat dingen niet begrijp.

Ik krijg de volgende foutmelding bij het opstarten van mijn Windows XP Home Edition (NL):

Windows kan niet niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\ntoskrnl.exe

Om jullie vraag al meteen te beantwoorden: ja, ik heb met de bootscreens gekloot. andere screens geinstalleerd etc. maar dat was maanden geleden, en sindsdien geen problemen gehad. nu net een defragmentatie gedaan, reboot en krijg dit.

mijn windows partitie is in NTSF, heb trouwens maar 1 partitie op heel de schijf. dit vermeld ik omdat ik dit in vorige topics ook zag. ik kan dus niet windows installeren op een 2e partitie en zo de boel repareren.

ik heb een externe harde ( in een enclosure ) schijf voor backups, daar had ik een paar dagen geleden backups op gemaakt, maar heb nu een aantal bestanden die enkel op de schijf staan die ik ECHT NIET KWIJT wil. jammer genoeg kan ik de harde schijf niet in deze enclosure stoppen en dan naar een andere PC lopen, want hij is S-ATA en die enclosure is IDE. dus ik wou met de recovery aan de slag (vanuit de windows CD).

nu is mijn vraag wat ik precies moet doen in deze recovery, aangezien ik nooit met DOS heb gewerkt. ik heb de windows site al geraadpleegd, maar ik kan er nog steeds geen wijs uit.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 15:31 . Reden: spelling ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
je kunt beginnen met de commando's fixboot en fixmbr.
Vaak is dit trouwens een gevolg dat in boot.ini niet naar de goede partitie wordt gewezen. Met maar 1 partitie zou dat alleen nogal vreemd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
fixboot gedaan, reboot --> zelfde probleem

daarna fixmbr gedaan, (hij kwam met iets dat het schade aan de partitietabellen kon geven en ontoegankelijkheid tot gevolg, desondanks toch maar gedaan), fixmbr was compleet stond er, reboot --> zelfde probleem

ik zou willen proberen het bestand van de windows CD te kopieren naar mn HD. hoe moet ik dat doen. wat moet ik precies typen in de recovery console?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 16:04 ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kijk eens op deze pagina:

http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm

Heb je trouwens al eens tijdens het booten op F8 gedrukt en dan gekozen voor last known good configuration?

[ Voor 46% gewijzigd door wortelsoft op 11-11-2005 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
wanneer ik F8 druk tijdens opstarten krijg ik enkel de keuze om de boot media te selecteren...

heb naar de pagina gekeken die je me gaf, ik heb op een andere (deze) PC de windows CD verkent, en gezocht naar ntoskrnl

gevonden: D:\I386\ntoskrnl.ex_ (ik neem aan dat dit een gecomprimeerd bestand is, maar er stond bij help copy dat hij dit automatisch zou decomprimeren)

ik ga naar de recovery en typ

copy D:\I386\ntoskrnl.ex_ C:\WINDOWS\system32

dan geeft ie na een seconde of 5:

Toegang geweigerd.

Heeft dit misschien te maken met het feit dat ie mij ook nooit vroeg om in te loggen, zoals op die pagina die je me gaf. Of is dit normaal, want op die pagina nemen ze NT als voorbeeld, en moet je dus niet inloggen bij XP.

Of heb ik het command copy verkeerd gebruikt? Als de foutmelding was:
<windows-hoofdmap>\system32\ntoskrnl.exe , kan ik toch aannemen dat die windows hoofdmap C:\WINDOWS is he? dat is toch de default, ik weet dat ik bij de vorige format gewoon default heb genomen.

ik denk dat als ik dat bestand zou kunnen kopieren alles terug OK zou zijn, maar ik heb dus geen toegang. enig idee hoe dat dat komt?

Verwijderd

Om jullie vraag al meteen te beantwoorden: ja, ik heb met de bootscreens gekloot
Dit moet ik helaas zeggen....... In elke handleiding die ik kan vinden is punt 1 ALTIJD :

Copy "ntoskrnl.exe" to "ntoskrnl.exe.bak", (COPY not RENAME). This way if anything goes wrong...you will have a backup.

fixmbr is voor de Master Boot Record, gaat niet werken in dit geval.. Ook het laatste wat je aangeeft van het renamen van het bestand kan je wel vergeten..

Antwoord staat hier trouwens :

http://search.microsoft.c...88&View=en-us&qu=ntoskrnl

Verwijderd

Topicstarter
rename? waar zeg ik dat ik iets wil renamen? ik wil gewoon dat bestand kopieren naar mn HD,

en die link die je me geeft heb ik zelf ook al bekeken, ik vind er geen antwoord. ik probeer wat er staat, nl kopieren van bestand van Windows CD naar HD, en de toegang is geweigerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:08:
rename? waar zeg ik dat ik iets wil renamen? ik wil gewoon dat bestand kopieren naar mn HD,

en die link die je me geeft heb ik zelf ook al bekeken, ik vind er geen antwoord. ik probeer wat er staat, nl kopieren van bestand van Windows CD naar HD, en de toegang is geweigerd.
Gezien de bestandnaam moet je wel renamen..

En gebruik expand inplaats van copy :

expand D:\i386\ntoskrnl.ex_ C:\windows\system32

Verwijderd

Topicstarter
uit : http://www.computerhope.com/issues/ch000646.htm :

Missing or corrupt ntoskrnl.exe file

If the ntoskrnl.exe file is corrupt or missing this can also generate the error. To restore this file follow the below steps.

Insert the Microsoft Windows XP CD. Note: If you have a recovery CD or a restore CD and not a Microsoft Windows XP CD it is likely the below steps will not resolve your issue.
Reboot the computer, as the computer is starting you should see a message to press any key to boot from the CD. When you see this message press any key.
In the Microsoft Windows XP setup menu press the R key to enter the recovery console.
Select the operating system you wish to fix, and then enter the administrator password.
Type expand d:\i386\ntoskrnl.ex_ c:\windows\system32
You will then be prompted if you wish to overwrite the file type Y and press enter to overwrite the file.
Type exit to reboot the computer.

wanneer ik expand ipv copy doe krijg ik weer toegang geweigerd, dit is natuurlijk omdat ik nergens mijn administator password moest geven.

nadat ik R druk van recovery, krijg ik noch keuze om het OS te kiezen, noch een boodschap om mijn admin paswoord te typen. hoe komt dit nu weer? er zat maar een account op mn XP, dat was de administator (ik).

Verwijderd

Topicstarter
update:

ik was in de lijst aan het kijken die je krijgt na de command "help" in de recovery console.
er staat "logon" tussen, ik typ help logon en krijg de volgende uitleg:

Logon geeft gevonden windows-installaties weer en vraagt het lokale admin-wachtwoord voor deze installaties.

ik dacht dus, dat moet ik hebben, ik typ logon, maar er gebeurt niks, krijg gewoon een volgende "C:\>"

Verwijderd

Topicstarter
niemand die weet waar dat aan ligt?

reformat en nieuwe windows install dan maar?

heeft er iemand dan nog een manier om belangrijke bestanden van de schijf te halen. het is een S-ATA schijf, deze PC waarop ik nu zit is jaren oud. die kan die schijf zeker niet aansluiten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:21:
niemand die weet waar dat aan ligt?

reformat en nieuwe windows install dan maar?

heeft er iemand dan nog een manier om belangrijke bestanden van de schijf te halen. het is een S-ATA schijf, deze PC waarop ik nu zit is jaren oud. die kan die schijf zeker niet aansluiten?
Als je in recovery mode komt en je geeft op welke install ( 1 Windows staat er dan ), dan moet je altijd de admin password invullen toch ?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 12:47
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:16:
En gebruik expand inplaats van copy :

expand D:\i386\ntoskrnl.ex_ C:\windows\system32
Heb je dat nou al geprobeerd ? Want dat zou het moeten fixen.

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:30:
[...]

Heb je dat nou al geprobeerd ? Want dat zou het moeten fixen.
Hij krijgt "Access Denied" ofzoiets..

Ik pak mijn CD even voor je.. Ik edit mijn post zo even...

Verwijderd

Topicstarter
dat is net het probleem, zoals ik in een van mn vorige posts zei:

ik krijg niet de keuze om het wachtwoord in te geven, EN ook niet om te kiezen welk install.

en EvilWhiteDragon: lees het topic volledig aub. ik heb dat geprobeerd, en dat zou inderdaad heel mijn probleem moeten oplossen, maar als ik copy of expand doe, krijg ik "toegang geweigerd"

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:33:
dat is net het probleem, zoals ik in een van mn vorige posts zei:

ik krijg niet de keuze om het wachtwoord in te geven, EN ook niet om te kiezen welk install.

en EvilWhiteDragon: lees het topic volledig aub. ik heb dat geprobeerd, en dat zou inderdaad heel mijn probleem moeten oplossen, maar als ik copy of expand doe, krijg ik "toegang geweigerd"
Even voor de duidelijkheid nog bones..

1 ) Gooi de XP CD erin en ram op een toets als erom gevraagt word
2 ) Je komt in een menu waar XP geinstalleerd kan worden en ook op "R" gedrukt kan worden voor recovery
3 ) Als je recovery opstart dan vraagt die gelijk iets van "Wich windows would you like to logon to?" of zoiets ( Dit krijg jij niet begrijp ik nu )
4 ) Als je hebt gekozen voor welke install dan vraagt hij om een admin password

Als ik logon doe in recovery dan kom weer in het menu van "Wich windows would you like to logon to?" scherm

Gooi anders een XP install op een HDD'tje die je nog ergens hebt liggen en gooi deze HDD ernaast om toh nog je bestanden te backuppen..

Edit : Typo's etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik doe het precies zoals je zegt, maar nadat ik R indruk krijg ik dat dus niet.

hoe kan dit in godsnaam? ik heb Windows XP Home. Is dit het misschien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:47:
ja ik doe het precies zoals je zegt, maar nadat ik R indruk krijg ik dat dus niet.

hoe kan dit in godsnaam? ik heb Windows XP Home. Is dit het misschien?
Nee dat is het niet..

Ik heb net met mijn XP bak de bestand gerenamed en opgestart. Ik krijg hem weer werkend door de opgegeven commando te gebruiken.. Ik overzie hier iets denk ik..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik weet echt niks van hardware, maar ik heb hier in huis in totaal 3 HDDs. eentje hier in deze PC waarop ik nu noodgedwongen zit. een externe in een ICY BOX (enclosure) en dus degene in mn PC boven die problemen geeft. die laatste is al enigste een S-ATA.

ik neem aan dat ik die schijf niet in mn oude PC kwijt kan (die ondersteunt geen S-ATA denk, is al 5 jaar oud ofzo).

• _Lu_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10-2022
Heb je geen flop met driver voor ja S-ATA device? Tijdens start van windows text based setup f6 & ondersteuning voor die controller inladen.

Life is too short... Play more...

Verwijderd

Topicstarter
wat ik ook raar vind is waarom ik het probleem nu ineens kreeg. dat geklooi met die bootscreens die ik veranderde was maanden geleden.

ik had ergens gelezen dat het ook niet direct problemen veroorzaakt, maar vaak met updates van Service Packs. SP2 staat hier al eeuwen op.

het enige dat ik deed voor dat probleem was een schijf defragmentatie. is er daar iets serieus mee misgegaan?

Verwijderd

misschien dat je met een knoppix cd je data kunt backuppen
(of gebruik BartPE = van cd opstartbare windows)
wie weet dat je via een een netwerk je data kunt backuppen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:56:
wat ik ook raar vind is waarom ik het probleem nu ineens kreeg. dat geklooi met die bootscreens die ik veranderde was maanden geleden.

ik had ergens gelezen dat het ook niet direct problemen veroorzaakt, maar vaak met updates van Service Packs. SP2 staat hier al eeuwen op.

het enige dat ik deed voor dat probleem was een schijf defragmentatie. is er daar iets serieus mee misgegaan?
ntoskrnl is VAAK een doelwit voor veel scripts/virri's

Dit mag nooit niet zoveel problemen opleveren. Ik overzie echt iets... Ik weet meerdere manieren ntoskrnl terug te krijgen/repairen, maar als je de melding blijft krijgen "Access Denied" word het wat moeilijker.. Ik ben al zoeken of iemand anders het probleem ook heeft gehad dat je niet op een setup kan aanloggen.

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;314058

Start is op in recovery mode en doe is :

Winnt32.exe /cmdcons

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan niet veel verdachts herinneren dat ik ervoor heb gezien. heb hier ook altijd virusscanner draaien.

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je gewoon achter C:\> dat schrijven?

want als ik "winnt32.exe /cmdcons" typ en dan enter dan geeft ie "opdracht niet herkent, typ help voor een lijst opdrachten" of iets dergelijks.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:11:
bedoel je gewoon achter C:\> dat schrijven?

want als ik "winnt32.exe /cmdcons" typ en dan enter dan geeft ie "opdracht niet herkent, typ help voor een lijst opdrachten" of iets dergelijks.
Wel vanaf CD schat :D

Verwijderd

Topicstarter
volg je niet echt. ben echt een noob, vooral als het met DOS te maken heeft.

kun je me vertellen wat ik moet doen om dat via cd te doen

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:14:
volg je niet echt. ben echt een noob, vooral als het met DOS te maken heeft.

kun je me vertellen wat ik moet doen om dat via cd te doen
In recovery mode ga je naar je CD/DVD speler en dan naar folder I386.. Dan daar de cmd invoeren :)

Verwijderd

Topicstarter
mijn windows cd zit in D:\

kan je aub uitleggen wat ik moet intypen om naar D:\ te gaan en de rest

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:27:
mijn windows cd zit in D:\

kan je aub uitleggen wat ik moet intypen om naar D:\ te gaan en de rest
Je staat bij C:\ ?

Dan doe je "D:" en dan enter ( Kan ook E zijn of welk driveletter er word toegewezen aan je CD/DVD speler ) en dan krijg je D:\ te zien. Dan type je "cd i386" en druk je op enter. Dan staat er "D:\I386\" en type je daar "winnt32 /cmdcons"

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik typte D:

toen stond ik al gelijk op D:\I386>

toen typte ik erachter winnt32.exe /cmdcons (ik neem aan dat jij die .exe vergeten was)

werd niet herkent.

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
misschien zeg ik iets heel doms, maar dit is denk ik wat ik zou doen:

zet je harde schijf in een andere pc, als tweede harde schijf. Boot van de eerste (die er al in zat), haal alle bestanden eraf die je nodig hebt (drie keer goed nadenken, en een tijdje laten overgaan, zodat je alles hebt, en niet -zoals ik ooit had- na vijf minuten bedenk dat je je mails niet meer hebt). Daarna opnieuw formateren ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:40:
ik typte D:

toen stond ik al gelijk op D:\I386>

toen typte ik erachter winnt32.exe /cmdcons (ik neem aan dat jij die .exe vergeten was)

werd niet herkent.
http://www.microsoft.com/...columns/windowssetup.aspx

Verwijderd

Topicstarter
word hier langzamerhand moedeloos van.

even samenvatten:

er staat C:\> , ik typ er D: achter en enter

dan staat er D:\> , ik typ er cd I386 achter en enter

dan staat er D:\I386> , ik typ er winnt32 /cmdcons achter en enter

dan staat er "de opdracht wordt niet herkent. Typ Help voor yadayadayada"

doe ik iets verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
plastronneke schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:50:
misschien zeg ik iets heel doms, maar dit is denk ik wat ik zou doen:

zet je harde schijf in een andere pc, als tweede harde schijf. Boot van de eerste (die er al in zat), haal alle bestanden eraf die je nodig hebt (drie keer goed nadenken, en een tijdje laten overgaan, zodat je alles hebt, en niet -zoals ik ooit had- na vijf minuten bedenk dat je je mails niet meer hebt). Daarna opnieuw formateren ...
heb aantal posts terug al uitgelegd waarom dit voor mij niet gaat. toch bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:10:
word hier langzamerhand moedeloos van.

even samenvatten:

er staat C:\> , ik typ er D: achter en enter

dan staat er D:\> , ik typ er cd I386 achter en enter

dan staat er D:\I386> , ik typ er winnt32 /cmdcons achter en enter

dan staat er "de opdracht wordt niet herkent. Typ Help voor yadayadayada"

doe ik iets verkeerd?
Als je in D:\I386 zit type dan is " Dir winnt* " in en kijk is welke bestanden je ziet.. Zie je het bestand winnt32 wel staan ? Zoja, doe is winnt32 /?

Verwijderd

Topicstarter
ik zie dan 10 bestanden, waaronder winnt32.exe en winnt.exe

wat ik ook typ, winnt32.exe /cmdcons, of zonder /cmdcons erachter of enkel de "/" of zonder 32, of zonder .exe heb zowat alles al geprobeerd, niks lukt.

ik denk dat we maar beter kunnen gaan kijken naar hoe ik die paar belangrijke bestanden eraf kan krijgen en dan gewoon formatteren.

iemand een idee? is die BartPE iets?

Verwijderd

Topicstarter
BartPE geprobeerd, maar kan nog geen eens mn C schijf benaderen, zegt dat het een onbekend file systeem is (NTSF).

zucht

format dan maar, vaarwel belangrijke data.

toch bedankt iedereen, vooral toeter
Pagina: 1