Ik was niet degene die de (slechte) leverbaarheid van de
ASUS 7800GTX TOP (in Nederland) wilde gaan vergelijken met de overall wereldwijde leverbaarheid van de
NVIDIA 7800GTX512... ik geef alleen maar aan waarom die vergelijking totaal nergens op slaat

Het zijn idd goede punten maar ze maken voor mij nog niet keihard dat deze kaart ook daadwerkelijk mass production wordt.
Dat was ook niet de bedoeling van die punten. Die punten sloegen op bovenstaande vergelijking die men probeerde aan te voeren...
Ik kan je niets garanderen betreffende de levering van de GTX512 en dat probeer ik dan ook niet. Enige wat ik doe is beredeneren of het hele "limited" idee logisch is vanuit nV standpunt bezien.
Ik zou bijvoorbeeld graag iemand nou eens goed horen uitleggen welke bedoeling nV uberhaupt zou kunnen hebben met het bewust slecht leverbaar houden van de GTX512? GTX512 is de opvolger + 512mb variant van GTX 256. Waarom zou die nou niet in mass-production gaan?
De meeste winst per kaart word gemaakt op kaarten in het ultra-hig-end segment. Mensen in het Ultra-High-End segment willen tegenwoordig een 512mb kaart. Wat denk je dat er gebeurd als die van nV niet leverbaar is? Juist, ze stappen over naar de concurrent. Wat is het effectief nut van het op papier hebben van de snelste kaart als je hem kunt -
maar niet wilt - verkopen?
Leg mij de logica nou eens uit van het bewust spekken van de zak van je concurrent, want ik zie die niet.
En geef naast de uitleg ook meteen ff een betrouwbare bron waaruit blijkt dat nV er net zo over denkt.
Want ik heb tot nu toe geen flinter bewijs gezien voor enkele wel heel sterke beweringen die worden gedaan... beweringen die totaal afwijken van nV's marktstrategie tot op dit moment.
Enige reden die ik kan bedenken waarom nV niet zou leveren is dat ze niet
kunnen leveren, en dat geloof ik niet. In het andere geval is er i.m.o. geen enkele reden van het weigeren van geld van klanten die het graag aan je 512mb kaart willen uitgeven.
Ik zou me juist voor kunnen stellen dat NV deze kaart beperkt op de markt brengt net zoals dat Ferrari haar auto's ook niet aan iedereen verkoopt. Het is toch het paradepaardje van het bedrijf.
Als we deze analogie doorvoeren is wat je zegt hetzelfde als het volgende:
100 klanten willen volgende maand van Ferrari een Testarossa geleverd hebben. Ferrari kan deze Testarossa's allemaal leveren, maar stuurt vervolgens 90 van deze klanten weg met de volgende boodschap: "
Wij hebben ze wel, maar willen van onze Testarossa maar 10 stuks per maand verkopen, dus stik met je geld en ga maar een Lamborgini Diablo halen bij de concurrent".
Logisch? Zie jij dat al gebeuren? Nah..! En bij nV wel dan?

Gezien mijn ervaringen met CJ uit het ATi topic weet ik dat hij meestal uit ATi perspectief post. Ik reageer dan ook op het "
nVidia staat erom bekend" met de boodschap dat alle CPU/GPU bakkers (waaronder dus ook ATi) dat doen.
Verder zit er wel een verschil in de GTX 256 en de GTX 512 core. GTX 256 is asynchroon geklokt (shaders lopen sneller dan de (ingestelde) corespeed - wat hoge overkloks redelijk beperkt). GTX512 is synchroon geklokt (alle delen van de core lopen op gelijke snelheid). Nog afgezien van dat de 2 natuurlijk op een ander PCB draaien...
Waarom haal je de xt er nu weer bij? Nee, de x1800xt is niet goed leverbaar, maar daar wordt de leverbaarheid van de gtx512 niet anders van. Jouw ontkrachting van:
[...]
bestaat uit: ati heeft het ook niet...
Soms is het handig om mensen die sterke uitspraken doen even een spiegel voor te houden...

Dat doe ik bijna altijd. Blijkt ook uit mijn posts volgens mij

Als de GTX512 echt massa produktie was (zoals de normale GTX toen hij gelaunched werd) zou hij nu niet bijna overal uitverkocht zijn.
Dit betekend dat de webshops maar erg kleine voorraad hadden van de kaart.
En dat betekent dat de partners de kaart maar in kleine hoeveelheden maken wat weer betekent dat Nvidia maar kleine hoeveelheden levert dus Limited.
Je haalt slechts 1 van de vele mogelijke - en niet eens de meest waarschijnlijke - redenen aan voor het (nog te bediscussieren) geval dat GTX512 "bijna overal" uitverkocht lijkt te zijn.
Ik heb hier een paar andere voor je:
* Dit is dag2 na launch... kun je dan verwachten dat iedereen bergen heeft liggen?
* Een flink aantal 3rd parties moeten hun kaarten nog leveren aan de winkels
* De vraag naar GTX512 schijnt - om het voorzichtig uit te drukken - nogal hoog te zijn
* etc. ik vergeet vast nog een aantal andere
Verder schijnt de kaart bij een flink aantal bedrijven - zowel in de VS als internationaal - gewoon op voorraad te liggen (in tegenstelling tot)...
Met limited word denk ik niet bedoelt dat Nvidia slechts een bepaald aantal GPus voor deze kaart zal maken maar dat ze de afzet per maand ofzo willen beperken.
Zie Ferrari analogie hierboven.
waarom dit zo is weet ik niet maar als het echt massaproduktie zou zijn dan zou hij niet zo snel uitverkocht zijn geweest. ik zelf denk dat Nvidia deze GPU niet massa produceert omdat hij slechts aanwezig is om ATi te storen om weer de snelste GPu te hebben etc.
Dat je het niet logisch kunt beredeneren is in mijn boek een teken aan de wand... dat er wel eens een grote kans zou kunnen zijn dat het ook helemaal niet logisch is

Met een "papieren" snelste doe je weinig anders dan mensen irriteren... nog afgezien van dat je er geen cent op verdient en je concurrent in de kaart speelt.
[Voor 7% gewijzigd door Cheetah op 17-11-2005 03:04]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz