Toon posts:

[PHP]Waar zit de syntax fout?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem, Ik heb gezocht op php.net maar daar kon ik het niet vinden. Ik neem aan dat het een vrij simpel antwoord is voor degene die dit doorgaans gebruiken maar ik kan het simpelweg nergens vinden.

Ik krijg een mysql_error terug bij het volgende stukje code.

PHP:
4
5
 $query1 = mysql_query("INSERT INTO dbtab (webTitel, webTekst, oldTekst, modifyDate)   VALUES ($webTitel,$webTekst,$oldTekst,$date,)")or 
        die(mysql_error());

En de error is:

You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ',,11.08.05,)' at line 1

Nu weet ik dat de fout bij de VALUES zit als ik de variabelen wil invoeren in mijn tabel. De scheidings tekens zijn niet goed. Ik heb het ook geprobeerd met ', tussen elke variable maar dat werkt ook niet.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

De komma voor het haakje aan het einde van je SQL statement hoort daar niet.

[ Voor 12% gewijzigd door justmental op 08-11-2005 21:06 ]

Who is John Galt?

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55
Misschien de komma waar niets achteraan komt? En je wilt waarschijnlijk quotes om je strings heen gebruiken.

En ik zou een sql debugger ergens op zoeken, met highlighting.

edit:

Damn, net te laat :'(

edit:
no2
Maar niet het laatst

[ Voor 86% gewijzigd door Mithrandir op 08-11-2005 21:07 ]

Verbouwing

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zie in de foutmelding sowieso al ,, staan wat duidt op een lege parameter. Bovendien vergeet je regel 1 bij query debuggen:
Echo de daadwerkelijke query nou gewoon.

edit:
En die komma aan het eind. :+ O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Voutloos op 08-11-2005 21:07 ]

{signature}

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 12:00
Hoi, welkom op GoT. :)

Syntax errors moet je eigenlijk zelf kunnen oplossen.

De foutmelding die gegeven wordt zegt al waar je ongeveer moet zoeken, en als je die query voor je 'm uitvoert eens naar het scherm output, of in een IDE pastet die aan syntax highlighting doet, of dat SQL statement eens goed uitlijnt, en zelf eens de moeite doet om er langer dan 20 seconden, dan zal je de fout zelf ook wel vinden.

Het is niet de bedoeling dat men hier in P&W voor iedere syntax-error die men tegenkomt een topic opent...

[ Voor 3% gewijzigd door whoami op 08-11-2005 21:10 ]

https://fgheysels.github.io/

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Syntaxfouten zijn altijd fouten die je zelf op moet kunnen lossen door even te debuggen. Druk de query die daadwerkelijk uitgevoerd wordt af, kijk of je zo een fout ziet, voer de query eens uit in een admin, enz. Zie ook onze FAQ, daar staat meer informatie over debuggen.

Deze gaat in elk geval dicht. :)

edit:
Ik ben ook al spuit 11. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door NMe op 08-11-2005 21:11 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.