Toon posts:

Welke fancontroller nemen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte fancontroller en mede naar aanleiding van dit topic ben ik weer eens op zoek gegaan maar ik kan mijn gading niet vinden (heb ook al in de pricewatch gekeken). Ben op zoek naar een fancontroller met de volgende eisen/features:

- voor een 3.5" bay
- zwarte kleur (maar hier is misschien in sommige gevallen nog een oplossing voor te vinden met de spuitbus)
- geen uitleesscherm en geen lichteffectjes of LEDjes
- moet gewoon het voltage kunnen regelen van een aantal onafhankelijke kanalen, met een simpel knopje (al dan niet draaiknopje) voor elk kanaal (mag trapsgewijs zijn, moet niet, maar fans moeten toch op een aantal standen kunnen draaien, dus niet alleen 5V en 12V en 7V)
- rpm-uitlezing of temperatuuruitlezing, alarm, en andere zaken zijn niet nodig dus
- niet PWM controlled omdat deze techniek in combinatie met sommige fans nogal problemen kan veroorzaken (klikkende geluiden e.d.)

Heb wel al verscheidene fancontrollers gevonden maar ze voldoen altijd wel aan 1 van deze puntjes niet.

Weet iemand een fancontroller die geschikt is?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 22:50 ]

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Dat is er waarschijnlijk maar één: diegene die je zelf maakt ;) .

Er zijn zat schemaatjes te vinden en zelfs kan en klare print waar een duidelijke uitleg bij zit over hoe zelf mbv een LM317 of LM350 een fancontrollerte te maken.

Praktisch al die premod-onzin is helemaal volgestopt met leds, stickers, knipperende meuk en andere ongein. Ik ben het volledig met je eens dat het een ramp is, maar helaas, de meeste mensen schijnen het toch zo te willen, want het verkoopt.

Edit:
linkje naar wat uitleg over hoe een LM317 te gebruiken:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/97

[ Voor 11% gewijzigd door Syzzer op 07-11-2005 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Syzzer schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:51:
Dat is er waarschijnlijk maar één: diegene die je zelf maakt ;) .

Er zijn zat schemaatjes te vinden en zelfs kan en klare print waar een duidelijke uitleg bij zit over hoe zelf mbv een LM317 of LM350 een fancontrollerte te maken.

Praktisch al die premod-onzin is helemaal volgestopt met leds, stickers, knipperende meuk en andere ongein. Ik ben het volledig met je eens dat het een ramp is, maar helaas, de meeste mensen schijnen het toch zo te willen, want het verkoopt.
Wel mijn oorspronkelijk idee was om er een zelf te maken, maar ik ga dat nooit zo goed kunnen afwerken als fabrieksspul.
En inderdaad ik wil gewoon simpel en alleen maar voltage kunnen regelen. ;)
Maar ik zal eens op zoek gaan naar zulke schemaatjes en zoeken met de termen die je daar vermeld. Het nadeel is dus dat je het zelf niet zo mooi kan afwerken, maar vrees er toch ook voor dat ik mijn veeleisende (dubbelzinnig, wat ik eis is net niet veel, enkel voltageregeling ...) gedachte niet zal kunnen vinden.

EDIT> nog een eis: genoeg vermogen op elk kanaal

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 22:58 ]

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:56:
[...]

EDIT> nog een eis: genoeg vermogen op elk kanaal
Neem dan een LM350 ipv een LM317, die heeft meer vermogen. Voor de rest is het bijna hetzelfde ding.

Verwijderd

Topicstarter
Syzzer schreef op maandag 07 november 2005 @ 23:00:
[...]

Neem dan een LM350 ipv een LM317, die heeft meer vermogen. Voor de rest is het bijna hetzelfde ding.
Ik zie dat je met die LM317 tot 25 volt gaat gaan, als je die dan enkel in het interval 0-12 gebruikt, gaat die daarin dan niet minder nauwkeurig zijn?

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Ik moet bekennen dat ik ook geen ontzettende electronica-guru ben, dus een technisch antwoord kan ik je niet geven. Wel kan ik je vertellen dat zo ongeveer alle niet-PWM fancontrollers op de markt gebruik maken van de LM317. Dit lijkt me dan ook zeker geen probleem. Je zult altijd last hebben van een spanningsval (effectief ongeveer 10.7V maximale spanning na je regelcircuit bij gebruik van je 12V lijn als input), maar naar beneden kun je gewoon traploos regelen.

Het voorbeeld dat ik net aandroeg is het eerste wat ik zo snel kon vinden, ik heb zelf duidelijkere how-to's gezien in het verleden. Die moeten dus ook nog ergens te vinden zijn :p .

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dit vind ik procentueel al een ferme spanningsdrop. Kan je natuurlijk opvangen door je schakelingetje een beetje uit te breiden en rechtstreeks van de voeding af te tappen. Is dat dan ook het geval bij fabrieksmodelletjes die spanningsdrop? Want ik ben namelijk aan het overwegen om anders op zoek te gaan naar iets dat aan mijn eisen voldoet maar dan toch lichtjes/LEDjes heeft en vervolgens met de kniptang/soldeerbout (voorzichtig natuurlijk) die dingen demonstratief te verwijderen.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=814
spuit em zwart en je ziet vast geen lichtjes meer :+

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

http://www.silentpcreview.com/article84-page2.html
de rheobus? weet niet of ie pwm is,maar hij is wel in het zwart verkrijgbaar, geeft wel een beetje ligt ben ik bang,maar anders zul je hem echt zelf moeten bouwen...

edit :

What a rheobus does is allows you to adjust the fan speed via controlling the voltage. When the voltage is decreased the speed of the fan also decreases thus making it quieter. So by controlling your fans off of a rheobus when the loud fans aren't needed you can simply just turn them down to an acceptable noise level.

op voltage dus, en 20 watt per channel moet genoeg zijn, met de toevoeging van guardian angel dan ;)

en de leds kunnen er eenvoudig uit, mission complete dus?

[ Voor 47% gewijzigd door HeepH op 08-11-2005 00:20 ]

http://specs.tweak.to/16495

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De Rheobus is er niet in 3,5".

Ze zijn er ook zonder front maar met een mal zodat je zelf aan de slag kunt. Daardoor kan je hem overal zetten waar je maar wilt. De Led's hoef je dan niet voor te boren.

ARME AOW’er

Pagina: 1