Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Capaciteiten van jack plugs?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 18:35
Voordat ik aan mn casemod (casebuild) begin, wil ik even checken of het wel mogelijk is. Ik wil nl. 2 6.3 mm stereo jacks gebruiken om een standaard molex signaal over te brengen. Waarom niet gewoon molex? Dat staat gewoon niet :+. De zoekfunctie heb ik gebruikt, ik vond weinig bruikbaar. Ook google en Wikipedia gaven me weinig bruikbare informatie.

Goed, ik wil dus de volgende dingen gebruiken:
  • Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/2140.jpg
    Jack 6,3mm stereo male, metaal.
    link
  • Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/2172.jpg
    Jack 6,3mm stereo female, chassisdeel.
    link
  • Rolletje met 100 meter soepel Montagedraad - 0,75mm2 - Zwart (wordt natuurlijk gemesht: 4 losse kabels is rommelig)
    link
Hier moet dus het volgende door:
  • plug 1: 12V & GND
  • plug 2: 5V & GND
Of gaat dit allemaal door één plug? :? Dit moet EXTREEM n00b-ish overkomen (is het ook :z). En welke minimum kabeldikte heb ik nodig? Hier zouden uiteindelijk zo'n 8 HDD's aan moeten kunnen hangen: ongeveer 8A moet het dus aankunnen (met een serieuze veiligheidsmarge meegeteld).

Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Wim Leers op 07-11-2005 16:38 . Reden: Was de draad vergeten... ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat gaat niet werken. Niet zozeer omdat er niet veel power doorheen kan gaan (dat kan goed of fout gaan; check de datasheets) maar meer omdat dat soort plugs bij het erinsteken en eruithalen even kortsluiting maken. Het lijkt me niet dat als je toevallig even aan je kabel trekt je voeding stuk wilt hebben? ;)

Als je echt een brute connector wilt hebben, waar ook gegarandeerd zoveel power doorheen kan, moet je eens naar XLR of Speak-on kijken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb het met mijn casemod al eens gedaan. Dat was alleen voor het aansluiten van fans, ccfls e.d. Dat liep overigens als een tierelier.

het contactoppervlak van de connectoren is groot zat dus ik zie niet in waarom het niet zou willen.

*EDIT*

Inderdaad NIET aan/afkoppelen als je voeding aanstaat ivm beschreven kortsluiting ( heel kort ) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 07-11-2005 16:36 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Omdat het stero jacks staan zou je gewoon de 5, 12 en gnd op 1 plug steken. Nadeel je kan dan niet verandere zolang je systeem aan staat want je maakt dan kortsluiting.

Verwijderd

je moet zowizo niet met molexen gaan rotzooien als de boel aan staad.

Dit gaat wel werken hoor. :*)

Verwijderd

Ik ga akoord met hetgeen wat hieroven al staat:
- lijkt me genoeg voor 8A
- je kan 12V en 5V en Ground op 1 plug zetten (toch als je een stereoplug gebruikt)
- niet uiteen trekken wanneer het in gebruik is

Maar of je uitgerekende 8A voldoende is voor 8 schijven heb ik toch mijn twijfels bij.

Kan je misschien iets meer concreet zeggen waarvoor het exact moet dienen?

• Wim Leers
SNEL! _/-\o_ _/-\o_

Ongeveer de snelste serie replies ooit denk ik :p

OK, dat van kortsluiting begrijp ik, maar dat is ook geen probleem: het is niet de bedoeling dat ze continu uitgetrokken worden, vandaar dat ik ook de 6.3 mm versie neem: die zit er behoorlijk stevig in.

Maar +12V, +5V, GND en GND gaan allemaal in één stereo plug? Dat zou super zijn :D

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
ik zou persoonlijk met bnc connectoren werken , en dan wel twee, kheb et al bij een vroegere casemod gedaan , voor ,mijn verlichting buiten de case

dan heb je ook nooit kortsluiting en die dingen moet je eerst draaien voordat je ze los kunt trekken

wel zijn die dingen vrij moeilijk te solderen ...

[ Voor 36% gewijzigd door successor op 07-11-2005 16:42 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

het is een plug met 2 conectie punten je kan dus 12v=ground in 1plug kwijt of 5v+ground

bnc conectors zien er niet zo mooi uit >:)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 16:43 ]

• Wim Leers
Man man :p Nu ben ik nog te traag ook :*) :P

Die 8A haal ik van de specs van m'n HDD's: 2 Samsung SpinPoint HD080HJ's, deze hebben een piek stroomsterkte van 0.7A nodig. Ik rond dat af naar 1A en doet dat maal 8, aangezien ik maximaal 8 harde schijven wil aansluiten op deze stroomvoorziening.

Nog even over die all-in-one plug: heeft een stereo jack plug één of twéé GND's? Of maakt dit niet uit? Zoveel weet ik er niet van :p (I wish... Latijn zuigt big time)

Verwijderd

Bashrat schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:41:
OK, dat van kortsluiting begrijp ik, maar dat is ook geen probleem: het is niet de bedoeling dat ze continu uitgetrokken worden, vandaar dat ik ook de 6.3 mm versie neem: die zit er behoorlijk stevig in.
Misschien kan je dan beter een gewoon suikerklontje gebruiken?
Maar +12V, +5V, GND en GND gaan allemaal in één stereo plug? Dat zou super zijn :D
Idd, je hebt 3 geleiders, 1 voor +12V, 1 voor +5V en 1 voor ground. De 2 grounds van de molex kan je samennemen.

Hoe ben je eigenlijk van plan om de verbinding te maken tussen de voeding en deze plug? Want die verbinding moet dan ook 8A aankunnen :)

BTW het woordje capaciteit in de titel van dit topic vond ik nogal verwarrend voor dat ik de openingspost had gelezen. Ik dacht aan de capaciteit zoals een condensator heeft. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 16:52 ]

• Justifier
  • Laatst online: 06-04-2024
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:48:

Idd, je hebt 3 geleiders, 1 voor +12V, 1 voor +5V en 1 voor ground. De 2 grounds van de molex kan je samennemen.
Waarom maken ze dan nogsteeds 2 grounds?

[ Voor 1% gewijzigd door Justifier op 07-11-2005 16:52 . Reden: hoofdletter vergeten ]

Verwijderd

[...]
Misschien kan je dan beter een gewoon suikerklontje gebruiken?

[...]

Hoe ben je eigenlijk van plan om de verbinding te maken tussen de voeding en deze plug? Want die verbinding moet dan ook 8A aankunnen :)
nee een stereo jack plug heeft 2 geleiders ik heb er 1tje voor me liggen ;)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Justifier schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:52:
[...]

De ground draad moet even grote dwarsdoorsnee oppervlakte hebben als de 12 en 5v draden. De makkelijkste manier om dat te doen is gewoon 2 draden te nemen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Justifier schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:52:
[...]

Stel je even een molex connector voor. Voorbeeldje met fictieve getallen:
Als de connectie per pin max 10A aankan en je gebruikt het volledige potentieel. Dan gaat door de +12V pin 10A en door de +5V 10A. Dat betekent dat deze 2 x 10A ook terug moet vloeien naar de voeding en dit gaat dan door 1pin moeten van de ground. M.a.w. die pin krijgt 20A te verduren hoewel ze maar 10A aankan.

EDIT> Te laat... :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 16:56 ]

• Wim Leers

BTW het woordje capaciteit in de titel van dit topic vond ik nogal verwarrend voor dat ik de openingspost had gelezen. Ik dacht aan de capaciteit zoals een condensator heeft. ;)
Ehm... psu => 4-pins molex => female stereo jack => male stereo jack => male stereo jack => female stereo jack => HDD's.

Sorry, maar ik ben niet thuis in de EL-taal...:X

@all: bedankt voor de informatie! Wanneer ik alles binnen heb en aan het solderen toekom, toon ik hier nog wel even het resultaat :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
In jou plaats zou ik toch een connector nemen die iets zekerder vastzit, als je even in je kast bezig bent, trek je al snel aan een kabel, en trek je (relatief) gemakkelijk de plug uit, met alle gevolgen van dien.
Persoonlijk zou ik voor XLR connectors gaan, erg stevig, geschikt voor je stroomeisen, en het ziet er erg professioneel uit (en het is niet zo enorm groot als die spreacon's). Doordat er een vergredeling op zit, kan je ze ook niet perongeluk uittrekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Bashrat schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:59:
Ehm... psu => 4-pins molex => female stereo jack => male stereo jack => male stereo jack => female stereo jack => HDD's.
Dus je wil een dikke stereojack omdat je denkt dat een molexconnector zoveel stroom niet aankan, maar je gaat wel eerst de verbinding naar de jack maken met een molexconnector :?
Dan zou ik er toch minstens 2 gebruiken en zien dat ze elk op een andere voedingskabel staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 17:02 ]

• IcE_364
  • Laatst online: 20-11 19:03
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:02:
[...]

Dus je wil een dikke stereojack omdat je denkt dat een molexconnector zoveel stroom niet aankan, maar je gaat wel eerst de verbinding naar de jack maken met een molexconnector :?
Dan zou ik er toch minstens 2 gebruiken en zien dat ze elk op een andere voedingskabel staan.
Nee hij wil ze omdat je geen molex aan de buitenkant van je kast wil :P
Dat staat gewoon niet :+.

• R0berto
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 18:06

R0berto

ja

nee, hij wil geen molex, omdat hij dat niet mooi vind :)

Verwijderd

Ahja, ok maar dan nog, 8A door 1 molex lijkt mij niet echt gezond. Tenzij je graag mooie gloeieffectjes ziet 8)

Verwijderd

ik zat fout net hij heeft wel 3conectie punten zie:

Afbeeldingslocatie: http://img440.imageshack.us/img440/3715/afbeelding029copy6ft.jpg

• Wim Leers
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:13:
Ahja, ok maar dan nog, 8A door 1 molex lijkt mij niet echt gezond. Tenzij je graag mooie gloeieffectjes ziet 8)
En waar ligt dan de grens? En zo'n stereo jack plug kan het wél aan? Lijkt me niet erg logisch, maar goed... ik wacht op een antwoord van de kenners :)

• Wim Leers
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:15:
ik zat fout net hij heeft wel 3conectie punten zie:

[afbeelding]
lemming_nl schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:54:
De ground draad moet even grote dwarsdoorsnee oppervlakte hebben als de 12 en 5v draden. De makkelijkste manier om dat te doen is gewoon 2 draden te nemen.
EDIT: voor de duidelijkheid: 2 draden van gelijke dikte als die van de 12V en de 5V samen solderen op de GND lost dit dus op. Ik veronderstel dat je ze dan aan de andere kant ook gewoon kunt splitsen en ieder één aan een GND van de 4-pins molex kunt hangen?
quote: myself, topicstart
Montagedraad - 0,75mm2 - Zwart
Is die draad dik genoeg?

[ Voor 26% gewijzigd door Wim Leers op 07-11-2005 17:19 ]

Verwijderd

Bashrat schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:16:
[...]

En waar ligt dan de grens?
Klik
En zo'n stereo jack plug kan het wél aan?
Denk het wel.

Nog een tipje: Probeer zo weinig mogelijk mechanische connecties te maken (= noet gesoldeerde connecties) want uitgaande van 8A gaat er dan over elke connectie een spanningsval zijn zodat je schijven toch wat minder volt gaan krijgen dan dat je voeding geeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 17:22 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

misschien ken je denk wel beter 2x4 HDD aansturen, zo kom je op 4 maal een piek van 0.7A.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• naftebakje
Volgens de AREI normen (belgische normen) mag je door een draad van 1.5mm² 10A sturen, mijn ervaring is dat 25A ook moet lukken (als je goed contact maakt). Je connectors moeten dus een contactoppervlak van 1.5mm hebben (om erg ruime veiligheidsmarges te gebruiken), dat zal dus niet echt een probleem zijn.

Op de site van farnell vind je dat een XLR geschikt is voor 250V/16A, das dus zeker meer dan voldoende.
(Molex connectors zijn trouwens blijkbaar voor 9A gemaakt, en moeten dus ook voldoen.)

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 07-11-2005 17:53 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Waarom niet met een old-school 5 polige dinstekker :)

blabla

• Wim Leers
OK, thx disco stu!

Het ZOU dus kunnen dat m'n molex dit aankan, maar ik kan het maar beter niet riskeren. Nu moet ik nog 2 dingen weten:

1. Benodigde draaddikte.
2. Trekt m'n voeding dat?
Amperage
SpanningMinimum LoadNormal loadMaximum LoadOverbelastings beveiliging
3,3 volt0,5 A 11,0 A 22,0 A 75,0 A
5 volt1,0 A 10,5 A 21,0 A 56,0 A
12 volt 11,0 A 5,0 A 10,0 A 25,0 A
12 volt 21,0 A 7,5 A 15,0 A 30,0 A

GoT review

Zou geen probleem mogen zijn IMO.

8 HDD's: 8*1A ieder op 5V en 12V lijn.
rest systeem:
  • CPU: Athlon XP 2700+ @ 200*11, 1.65V
  • chipset: nForce 2 Ultra
  • graka: GeForce 4 MX
  • geluid: Soundstorm: uitgeschakeld
  • koeling: 120 mm ventilator in voeding, 80 mm ventilator op CPU

• Wim Leers
MidiMaze schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:54:
Waarom niet met een old-school 5 polige dinstekker :)
Zoiets? Dat heb ik ook overwogen, maar ik dacht dat het nog veel minder aan zou kunnen. 5 polig is ook vrij nutteloos imo, 4 is voldoende :) Ook zien deze er minder koel uit dan de 6.3 mm stereo jack plugs :+.

• naftebakje
naftebakje schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:52:
Volgens de AREI normen (belgische normen) mag je door een draad van 1.5mm² 10A sturen, mijn ervaring is dat 25A ook moet lukken (als je goed contact maakt).
Dus je 0.75 mm² moet wel lukken voor 8A (in mijn ervaring: met gemak), maar je moet wel netjes werken. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat je bij het ontmantelen van de draad goed moet opletten dat je niet teveel geleidertjes van in de draad meehebt (daarmee verminder je de draaddoorsnede), en ook voor een goed electrisch contact moet zorgen tussen draad en de connector (netjes vastsolderen, met voldoende soldeertin, warm genoeg laten worden zodat een goed electrisch contact tot stand komt, eventueel een reserveplug kopen als je de 1e te warm laat worden en hij smelt).

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
Even gezocht op neutrik.com:

chassisdeel NJ3FP6C (top kwaliteit met vergrendeling)
Electrical
Contact resistance - initial: < 6 m
- after life test: <15 m
Insulation resistance - initial: >2 G
- after damp heat test: = 1 G
Dielectric strength: 1.5 kV dc
Rated current: 10 A

chassideel NRJ6HM-1 (medium kwaliteit)
Contact resistance: < 10 m
Switch contact resistance:
- for nickel silver: < 25 m
- for gold: < 10 m
Insulation resistance: = 103 M
Dielectric strenght: 1000 V dc
Rated current: 3 A

6.3mm steker NP3X
Electrical
Rated current: depends on mating connector
Contact resistance: depends on mating connector
Insulation resistance - initial: > 2 G Ohm
- after damp heat test: = 1 G Ohm
Dielectric strength: 1 kV dc

Bij goede chassisdelen kun je dus tot 10 ampere gaan, low budget tot 3 ampere.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Jack pluggen lijken me GEEN goed idee, die dingen geven altijd rommel, het contact oppervlak erg klein ( twee veeren tegen de ring en tip ) en het krotsluit probleem,
Als iemand de stekker er keer uit ragt ga je nat, en met een beetje pech is dat destructief voor je systeem, sluiting naar massa zou nog niet de grootste ramp zijn, maar sluiting tussen ring en tip komt er op neer dat je 12V in je 5V aansluiting gaat gooien ... Geen goed idee.

Als je een beetje stevige stekker wilt gebruiken kijk dan idd bijvoorbeeld eens naar XLR

Repareren doe je zo.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
Sine schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:00:
Jack pluggen lijken me GEEN goed idee, die dingen geven altijd rommel, het contact oppervlak erg klein ( twee veeren tegen de ring en tip ) en het kortsluit probleem,
Als iemand de stekker er keer uit ragt ga je nat, en met een beetje pech is dat destructief voor je systeem, sluiting naar massa zou nog niet de grootste ramp zijn, maar sluiting tussen ring en tip komt er op neer dat je 12V in je 5V aansluiting gaat gooien ... Geen goed idee.

Als je een beetje stevige stekker wilt gebruiken kijk dan idd bijvoorbeeld eens naar XLR
Ja, ik ben het zeker met je eens en dat hebben anderen ook al in eerdere post aangegeven. Maar de TS zocht in de eerste instantie de specs van connectoren die hij wilde gebruiken. Na even rond gekeken te hebben bij Neutrik viel me de belastbaarheid zodanig mee dat ik die hier toch even wilde posten.

Verwijderd

Sine schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:00:
Jack pluggen lijken me GEEN goed idee, die dingen geven altijd rommel, het contact oppervlak erg klein ( twee veeren tegen de ring en tip ) en het krotsluit probleem,

offtopic:
Waarom moet ik eerst het hele topic doorlezen voordat ik een serieuze reactie zie zoals die hier ook "echt" horen :)

Ik deel de mening van Sine wel, het is een minimaal contactpunt wat makkelijk vies kan worden. Ook kan zo'n contactpunt ook slijten door bijvoorbeeld een hangende stekker icm trillingen. Verplaats je de pc en valt er opeens een stekker uit :/
Ik denk dat je echt het beste kan kijken naar XLR of andere (goedkopere) oplossingen.

Ik heb voor mijn casemod iets andere connectoren genomen, deze zijn een stuk goedkoper dan XLR, maar zien er nogsteeds redelijk cool uit. Deze liggen nogsteeds te verstoffen omdat ik bijna geen tijd heb om te casemodden.
Afbeeldingslocatie: http://zooi.kingofdos.com/hardsteel/2005-03-27/snoer_04.jpg

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

bij een jack heb je idd een paar dunne puntjes, het is niet de hele binnenkant die geleid bij zon stekker. en die 2 puntjes kunnen idd flink gaan gloeien.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Xiphalon
  • Laatst online: 21-11 17:01
Ik zou voor die 8 ampere (dus je +5 en +12V lijnen) iig 1,0 mm2 draad gebruiken, maar liefst zelfs 1,5 mm2.
Voor de GND draad zowieso 1,5 mm2, anders ga je echt veel te veel warmte verstoken in je draadje.
Uit mijn hoofd is 0,75 mm2 en 8 amp goed voor iets van 3 watt aan warmte per meter. Lijkt weinig, maar je spanning zakt ook een stuk in, wat de amperages nog een stukje omhoog schroeft.

De tabel die we op mijn werk gebruiken voor absolute maxima op korte draden:
Cross-     Overload
sectional   current
area         rating

0.5mm²           3A
0.75mm²          6A
1mm²            10A
1.25mm²         13A
1.5mm²          16A 

Deze wordt gebruikt voor draden tot 1 a 2 meter. Voor langer kan je er standaard 1 mm2 bij optellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xiphalon op 08-11-2005 15:49 . Reden: Bekijk is iets anders dan verstuur.... ]

• Wim Leers
Ik heb al gezegd dat ik 2 connectors ging gebruiken, dat is dus 4A/plug, met een draaddoorsnede van 0.75mm². Lijkt me dus voldoende.

@KingOfDos: welke stekkers zijn dat en waar heb je die gehaald?

EDIT:
Voor de duidelijkheid: die stekkers gaan nog niet eens wekelijks verstoken worden en ze gaan _verticaal_ ingeplugd worden (naar beneden toe), dus slechte contacten owv slijtage zullen niet bestaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Wim Leers op 08-11-2005 18:54 ]

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 20:40
Zoek eens naar (3 of 5) polige XLR, daar kan je aardig wat doorheen knallen. Misschien is het ook leuk om "Speakon" te gebruiken, zijn veelgebruikte pluggen in de audiobizz (verkrijgbaar tm 8polig).

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt zoveel conectoren te over ... maar dat terzijds

ik dacht ook al aan xlr pluggen

Iperf

• Sine
  • Laatst online: 22-11 21:17
Bashrat schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:53:
Ik heb al gezegd dat ik 2 connectors ging gebruiken, dat is dus 4A/plug, met een draaddoorsnede van 0.75mm². Lijkt me dus voldoende.

EDIT:
Voor de duidelijkheid: die stekkers gaan nog niet eens wekelijks verstoken worden en ze gaan _verticaal_ ingeplugd worden (naar beneden toe), dus slechte contacten owv slijtage zullen niet bestaan.
Ik zou het wat ruimer houden dan 0.75, en nogmaals jack is een slecht idee ! Die dingen zijn bedoeld voor audio siganaltjes van maximaal een paar volt, over stromen hebben we het daar al helemaal niet.

Repareren doe je zo.

• Wim Leers
OK, dan ga ik 4-pins XLR-plugs nemen.

Nog een vraagje. De reden waarom ik die stroom naar buiten moet leiden, is dat de harde schijven in een aparte case komen te zitten. Daar gaan natuurlijk ook ventilators (2*120 mm) in komen te zitten die moeten starten zodra de harde schijven starten. Maar het is de bedoeling dat 2 pc's van deze ene externe "HDD case" kunnen gebruik maken. De ventilators moeten dus starten als één of beide pc's de harde schijven inschakelen. Natuurlijk kan ik met een relais werken, maar ik vroeg me af of het volgende mogelijk was (ik als EL-n00b :+ 8)7):
code:
1
2
3
12V PC1 -->  |    
             |--> HDD RACK fans
12V PC2 -->  |

idem voor GND 12V, GND 5V, 5V natuurlijk.

Dat dit werkt als één van beide pc's aanstaat, is wel duidelijk voor mij. Maar wat als ze beide aanstaan? (Ik heb nooit met meer dan één stroombron gewerkt :p)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Bashrat schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:05:
je kunt het beste 3 pins xlr pluggen kopen, die zijn tot 16 ampere te belasten en de 4 pins hebben dunnere pinnen vergeleken met de 3 pin versie

dus niet moeilijk doen en een paar 3pins xlr stekkers halen ( bij voorkeur neutrik)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Zomaar de GND en 12V lijnen van twee voedingen aan elkaar knopen lijkt me niet echt verstandig. Bovendien zeg je dat twee pc's tegelijk van de je HD's gebruik moeten kunnen maken, hoe denk je dat op te gaan lossen? 4 HD's voor de ene en 4 voor de andere PC ofzo (aangezien een HD niet door meerdere pc's tegelijk gebruikt kan worden) ?

En een pc voeding is een spanningsbron, geen stroombron. [/mierenneukermodus]

• naftebakje
Bashrat schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:05:

Nog een vraagje. De reden waarom ik die stroom naar buiten moet leiden, is dat de harde schijven in een aparte case komen te zitten. Daar gaan natuurlijk ook ventilators (2*120 mm) in komen te zitten die moeten starten zodra de harde schijven starten. Maar het is de bedoeling dat 2 pc's van deze ene externe "HDD case" kunnen gebruik maken. De ventilators moeten dus starten als één of beide pc's de harde schijven inschakelen. Natuurlijk kan ik met een relais werken, maar ik vroeg me af of het volgende mogelijk was (ik als EL-n00b :+ 8)7):
code:
1
2
3
12V PC1 -->  |    
             |--> HDD RACK fans
12V PC2 -->  |

idem voor GND 12V, GND 5V, 5V natuurlijk.

Dat dit werkt als één van beide pc's aanstaat, is wel duidelijk voor mij. Maar wat als ze beide aanstaan? (Ik heb nooit met meer dan één stroombron gewerkt :p)
Dat kan je doen, als je diodes in serie met de spanning plaatst, om te voorkomen dat de voedingen elkaar beinvloeden, of zelfs elkaar opblazen (de ene voeding zal net wat meer spanning geven dan de andere, daardoor geleid maar 1 diode, en is het alsof maar 1 pc aan je kastje hangt). Je moet wel schottky-diodes gebruiken, deze zijn beter geschik voor hoge stromen (worden minder warm, door:) en er is minder spanningsval erover (normale diodes verlies je 0.6V over, dan hebben je hdd's maar 11.4V meer, das een beetje te weinig).

code:
1
2
3
12V PC1 ---|>|---  |    
                   |--> HDD RACK fans
12V PC2 ---|>|---  |

LWI: als je wil mierenneuken, doe het dan goed. Alle voedingen in de echte wereld zijn zowel stroom (ideaal: inwendige weerstand = 0) als spanningsbronnen (ideaal: inwendige weerstand = oneindig), de inwendige weerstand ligt tussen 0 en oneindig. Tis maar dat je het weet 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 09-11-2005 19:32 ]

• Wim Leers
@shure-fan: neutrik is belachelijk duur

@LWY: LOL Ik bedoelde dus iedere pc z'n eigen harde schijven, gewoon allemaal samen in één kast. That's it. ;)

• naftebakje
Bashrat schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:34:
... Ik bedoelde dus iedere pc z'n eigen harde schijven, gewoon allemaal samen in één kast. That's it. ;)
Ach zo. Dan gebruik je die 12V alleen maar voor de voeding van de fan's. Daarvoor mag je gewone diodes nemen, bijvoorbeeld de 1N4001 (1A, 50V, kost 8eurocent ofzo, beetje standaarddiode), wat minder spanning merk je niet voor een fan.

• nick_haak
  • Laatst online: 11-10 22:48
offtopic:
er is weldegelijk een verschil tussen spanningsbronnen en stroombronnen hoor volgens mij:
een spanningsbron past de stroomsterkte aan om een bepaalde spanning te krijgen.
een stroombron past de spanning aan om een bepaalde stroom te krijgen.

don't kill me if i'm wrong, maar ik meen dit eens gelezen te hebben.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[ook mierennueken]

er is wel verschil tussen een stroom en spaningbron.
feit is dat de interne weerstand niet idiaal is altijd maar wel verdomt dicht in de buurt komt

welk effect je kan opheffen met een extra voorziening als "sense" wires. die direct op de belasting meten of daar de gewenste spanning op staat. (niet nodig op een stroombron)

dus een pc is een spaningbron .. waarom .. omdat er 5 en 12 volt uitkomt en niet een vast amperage. zou mooi wezen moet je een nieuwe voeding kopen als er een kaart uit je pc gaat

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 09-11-2005 22:04 ]

Iperf

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 21:55
CEE-form!

Afbeeldingslocatie: http://www.discosale.nl/photo_show.php/1453

Verwijderd

Zet gewoon de 4hd's van de ene pc onder elkaar en de 4hd's van de andere pc onder elkaar. Plaats de ene fan voor de eerste 4 en de andere fan voor de 2de vier. Laat de eerste fan dan ook voeden door de pc waar de eerste 4hds op aangesloten zijn, en laat de 2de fan dan voeden door de pc waar de 2de vier hd's op aangesloten zijn.

Dus 4hd's en 1 fan worden volledig aangesloten op de ene pc en 4 andere hd's en de 2de fan worden volledig aangesloten op de andere pc. Ze hebben dan niets met elkaar te maken, en alle hd's gaan altijd hun koeling krijgen als ze in werking zijn. Het enige dat ze gemeenschappelijk hebben, is dat ze in dezelfde rack zitten.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jo .... en dan per ongeluk 380 op je harddisk (laten) zetten

[ Voor 63% gewijzigd door Fish op 10-11-2005 00:51 ]

Iperf

Verwijderd

Het is dat je goedkoop uit wil zijn (lijkt het, als je neutrik te duur vindt), maar anders had je ook een neutrik jack chassisdeel kunnen nemen met een lock. Dan heb je niet meer het gevaar van de jack er per ongeluk uit trekken (en die kans houd je altijd).

Electrisch gezien blijft het een van de slechtste plug verbindingen eigenlijk, maar goed, jij vindt het mooi :).

Kijk anders toch even naar een XLR verbinding, moet ook wel mooi kunnen volgens mij. Speakon zal je denk ik niet zo mooi vinden, te plastic (wel goeie verbinding!).

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 11:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

naftebakje schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:59:
In jou plaats zou ik toch een connector nemen die iets zekerder vastzit, als je even in je kast bezig bent, trek je al snel aan een kabel, en trek je (relatief) gemakkelijk de plug uit, met alle gevolgen van dien.
Persoonlijk zou ik voor XLR connectors gaan, erg stevig, geschikt voor je stroomeisen, en het ziet er erg professioneel uit (en het is niet zo enorm groot als die spreacon's). Doordat er een vergredeling op zit, kan je ze ook niet perongeluk uittrekken.
ben ik het mee eens, ga voor XLR, is bruuter dan jacks, en geen kortsluiting
nou nog een CEE 64AMP 3phase stekker voor je 220v stekker :)

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 20:40
Harting >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.frimu.nl/harting.jpg

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
weet de TS al wat ie gaat doen???

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1