Ik vroeg mij af of het verlagen van mijn moederbord en van mijn processor zou leiden tot minder stroomverbruik, minder warmte en een stabieler systeem?
Verwijderd
? verlagen van je moederbord ? 
Enne, simpel sommetje:
I=P/U -> Stroom is Vermogen / Spanning.
Je cpu wil dat vermogen trekken, dus P
blijft gelijk, je verlaagd de spanning en voila, de stroom en temperatuur schieten
omhoog.
Hoop dat dat het antwoord op je vraag is.
Ik snap trouwens niet waarvoor je het wilt..
Beetje vreemd maar jah
Enne, simpel sommetje:
I=P/U -> Stroom is Vermogen / Spanning.
Je cpu wil dat vermogen trekken, dus P
blijft gelijk, je verlaagd de spanning en voila, de stroom en temperatuur schieten
omhoog.
Hoop dat dat het antwoord op je vraag is.
Ik snap trouwens niet waarvoor je het wilt..
Beetje vreemd maar jah
Dit is dus net even niet waar. Mijn voltage staat op 1.55V i.p.v. 1.75V, dit scheelt 9 graden op de totale temperatuur.
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
De formule klopt wel, maar de uitwerking niet. Vermogen is het 'gevolg' en niet de oorzaak. Als je 5 Volt levert en de CPU trekt daarbij 10 Ampere dan is het vermogen 5*10 is 50 Watt. Maar dat betekent ook dat de weerstand van de CPU 5/10 = 0.5 Ohm is. Als je daar dan 4 Volt op zou zetten dan loopt er een stroom van 4/0.5 = 8 Ampere. Het opgenomen vermogen is op dat moment 4*8 = 32 Watt. Het vermogen neemt dus kwadratisch af.
Tot zover een gewone weerstand. Bij bv ventilatoren werkt het iets anders omdat de weerstand daarvan kan veranderen met het toerental. Die neemt vaak af als hij langzamer draait.
Tot zover een gewone weerstand. Bij bv ventilatoren werkt het iets anders omdat de weerstand daarvan kan veranderen met het toerental. Die neemt vaak af als hij langzamer draait.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Natuurlijk blijft hij dan koeler.
Maar test dan wel met Prime95 dat je processor geen rekenfouten maakt, want dat is zeer waarschijnlijk als je de Vcore verlaagt !!!!!!
http://www.mersenne.org/prime.htm
Maar test dan wel met Prime95 dat je processor geen rekenfouten maakt, want dat is zeer waarschijnlijk als je de Vcore verlaagt !!!!!!
http://www.mersenne.org/prime.htm
'k heb nergens last van bij 1,425 volt met m'n duron... en hij blijft onder de 35 graden...
Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ
Verwijderd
P=U*I en I=U/R => P=U^2/R. En ja, een lager voltage resulteert in een lager stroomverbruik...
Verhaaltje staat ook hier: gathering.tweakers.net/showtopic/103152
Verhaaltje staat ook hier: gathering.tweakers.net/showtopic/103152
Verwijderd
Haazie en Sampoo, ik klink wel zeurderig voor hullie..
maar ik probeer niet te zeuren..
jajajah.. hoe leggik datnouweeruit..
Als ik de Vcore wat te laag heb staan merk ik niet zo snel wat. Soms stort Explorer een beetje af met een vage foutmelding en doet het dan weer gewoon, soms wordt de muis wat langzaam, en heel af en toe wat gefrummel met een spel.
Geen vastlopers, blue screens.. nix ernstigs.
Als ik dan de testprogramma's gebruik, komt er ook niets naar boven.
Het enige wat te constateren is dat Prime95 rekenfouten vindt bij een langere test. En als ik die dan oplos door de Vcore te verhogen of de kloksnelheid te verlagen zijn de lichte foutjes in Windows ook weg.
Da's al wat ik wilde doorgeven.
Veel plezier met computeren
jajajah.. hoe leggik datnouweeruit..
Als ik de Vcore wat te laag heb staan merk ik niet zo snel wat. Soms stort Explorer een beetje af met een vage foutmelding en doet het dan weer gewoon, soms wordt de muis wat langzaam, en heel af en toe wat gefrummel met een spel.
Geen vastlopers, blue screens.. nix ernstigs.
Als ik dan de testprogramma's gebruik, komt er ook niets naar boven.
Het enige wat te constateren is dat Prime95 rekenfouten vindt bij een langere test. En als ik die dan oplos door de Vcore te verhogen of de kloksnelheid te verlagen zijn de lichte foutjes in Windows ook weg.
Da's al wat ik wilde doorgeven.
Veel plezier met computeren
Pagina: 1