djDecks Vinyl Control: Filmpje

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 19:50

DSK

boeiend...

Topicstarter
Een paar dagen geleden zag ik op een forum iets staan over djDecks en dat leek me wel interessant...
Na een paar dagen zoeken op internet over de mogelijkheden, beperkingen en benodigdheden, ben ik naar de winkel geweest om 2x Finalscratch Timecode platen.

Na heel wat prutsen aan instellingen, waarbij vooral mijn Audiotrak Maya EX5 de boosdoener was, ben ik er toch in geslaagd om alles werkend te krijgen.

Het werkt gewoon perfect... Een finalscratch systeem voor nog geen €50.

Heb ff een filmpje gemaakt om te tonen hoe goed het werkt:
http://users.pandora.be/jdware/djdecksdemo.wmv

Gebruikte gear:
TT's: Synq XTRM1
Needle's: Stanton AL505
Vinyl: 2 FinalScratch Scratch Vinyl (standard were out of sale)
Laptop: Acer Aspire 2012WLMI
Soundcard: Auditrak Maya EX5 (niet echt een aanrader;))
Mixer: IMG Stageline MPX205

Used software:
Windows XP Pro
djDecks 0.68
Finalscratch Plugin
Asio 4 All Driver
(gebruikt omdat die maya EX5 maar één input heeft, en deze ASIO driver kan 2 geluidskaarten combineren)

Hoe het werkt:
Dat programma weet dus waar uw naald is op de plaat, doordat die een soort tijdscode bevat. Een soort geluid op een bepaalde frequentie, waarvan de frequentie veranderdt naarmate je verder op de plaat zit. Doordat je die code in feite doorstuurt naar de PC, weet de PC waar je in het liedje zit. Deze platen kun je krijgen in de meeste DJ-winkels.

Aansluiten dan:
Afbeeldingslocatie: http://boeiend.be/tmp/schema.JPG

Uit de draaitafels komt een phono signaal (onversterkt), deze moeten beide aangesloten worden op een line-in van de PC. Het signaal die er rechtstreeks uitkomt is te zwak (sommige mensen hebben het wel al werkend gekregen met dit signaal, doch niet optimaal) en moet dus eerst voorversterkt worden. Dat gebeurt door de Phono Preamps (voorversterkers).

Deze voorversterkers worden dan uiteindelijk elk aangesloten aan een line-in van de geluidskaart. De uitgangen van de geluidskaart hangen elk aan een kanaal van de mixer, de uitgangen rechtstreeks uit de draaitafels hangen ook elk aan een kanaal (kwestie van nog gewone plaatjes te kunnen luisteren zonder de PC aan te zetten)
Als je Synq's hebt, zoals mij, kunnen de voorversterkers achterwege gelaten worden (aangezien je een lijnsignaal uit de TT kan laten komen)

djDecks stel je dmv de toewijzingen in ASIO4ALL zo in, dat de juiste kant, de juiste line-in en line-out is. Door dan een mp3 te laden in djdecks en de Finalscratch plugin te starten wordt alles actief.

In mijn geval, ik gebruik een Audiotrak Maya EX5 (die ik reeds had liggen) als externe geluidskaart, heb ik maar één line-in. Door het gebruik van ASIO4ALL kun je eerdere geluidskaarten aan één ASIO driver koppelen. Zodus gebruik ik voor het ene kanaal de line-in van mijn laptop en voor het andere, de line-in van mij EX5

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Leuk systeem...... voor thuis.

Bij een SL1200 die overal staat in de discotheken heb je namelijk een voorversterker nodig. In dat geval zul je dus weer een extra iets nodig hebben om het geheel te laten werken.

Het is dus een goedkope oplossing maar niet erg handig als je het vaak buiten de deur gebruikt. In dat geval is een all in one oplossing nog steeds de beste oplossing gezien het feit dat je in een discotheek niet de tijd en vaak de mogelijkheden hebt om alles los te trekken.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
De ESI U46 DJ zorgt echter dat zelfs dat voor een groot deel opgelost wordt (of in ieder geval even moeilijk als bij de dure systemen zoals FinalScratch en Serato Scratch Live)

Bij deze soundcard kan je namelijk gewoon instellen of de ingangen phono of line niveau zijn, en dan vallen de pre-amps dus weg.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adion schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 15:37:
De ESI U46 DJ zorgt echter dat zelfs dat voor een groot deel opgelost wordt (of in ieder geval even moeilijk als bij de dure systemen zoals FinalScratch en Serato Scratch Live)

Bij deze soundcard kan je namelijk gewoon instellen of de ingangen phono of line niveau zijn, en dan vallen de pre-amps dus weg.
Hm, ik heb een Maya 44USB gekocht voor DJ-Decks, maar dit was ook wel een leuke oplossing geweest.

Nu heb ik speciaal voor die voorversterkers Synq xtrm1's aangeschaft. Zeker als je on the road gaat zoals Reinier zegt is dit een ideaal apparaat.

199 e bij Thomann. Het dubbele van de Maya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:54

Polycom

Poes van goud

Je kan natuurlijk ook een soundcard halen met een frontmodule die het signaal versterkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Er was geloof ik ook al een djDecks gebruiker die zelf een kastje had gemaakt, waar hij dan een maya en 2 voorversterkers had ingebouwd.

Verder is er ook nog de Hercules DJ Console Mk2. Zal blijkbaar ook rond de 200 euro gaan kosten, en heeft ook 2 ingangen die je kan instellen tussen phono en line ins, en 2 uitgangen. Voor thuis kan deze zelfs een mixer vervangen in principe.

De behringer BCD2000 controller zou voor ongeveer 160 euro trouwens ook 2 phono ins en 2 line outs hebben, maar helaas zal die waarschijnlijk niet meer voor februari volgend jaar beschikbaar zijn.

Het lijkt er in ieder geval wel op dat de mogelijkheden aan het vergroten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik las er ook wat over, en probeerde dus ook, het valt meteen op dat het programma veel beter is en veel meer mogelijkheden heeft dan OTS TurnTables waar ik eerst mee werkte. Ook beter dan Tracktor (of zo iets) want dit is veel realistischer. Vooral die effecten zijn cool! :P Enige nadeel vind ik het neppe scratchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ Sebas schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 16:39:
Ik las er ook wat over, en probeerde dus ook, het valt meteen op dat het programma veel beter is en veel meer mogelijkheden heeft dan OTS TurnTables waar ik eerst mee werkte. Ook beter dan Tracktor (of zo iets) want dit is veel realistischer. Vooral die effecten zijn cool! :P Enige nadeel vind ik het neppe scratchen.
Hoezo nep? Als je hem op vinyl mode zet (icm Finalscratch records) dan klinkt het IMO best echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 16:48:
Hoezo nep? Als je hem op vinyl mode zet (icm Finalscratch records) dan klinkt het IMO best echt!
Heb plugin geinstalleerd, maar met scratchen is OTS toch nog beter...vaag pluginnetje hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
Ik ben niet zeker of je het wel over hetzelfde concept hebt :)
Voor zover ik weet kan je aan OTS helemaal niet je echte draaitafels hangen en daarmee je mp3 besturen.
Dit is echter wel waar die finalscratch plugin voor bedoeld is.

Het scratchen met de muis gaat in DirectSound inderdaad nog niet zo goed in djDecks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Adion schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 17:04:
Ik ben niet zeker of je het wel over hetzelfde concept hebt :)
Voor zover ik weet kan je aan OTS helemaal niet je echte draaitafels hangen en daarmee je mp3 besturen.
Dit is echter wel waar die finalscratch plugin voor bedoeld is.

Het scratchen met de muis gaat in DirectSound inderdaad nog niet zo goed in djDecks.
ja dat bedoel ik ook, ik heb nog geen echte Turntables

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 00:17

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

maar als ik het goed begrijp verkoopt stanton gewoon een geluidskaart en 2 phono pre amps voor 700+ euries ??? :Y) Maar is het dan ook niet mogelijk dmv een stukje software (aangepaste finalscratch driver of ripp off) om andere dj software werkend te krijgen met de Homemade-Finalscratch ??

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 12:03

Collaborator

You! Cake or Death?

Virtual DJ ondersteund dit ook, ik ben ook van plan een draaitafel (via mn DJ console) aan te sluiten.
Het lijkt me een voordelige oplossing voor thuis.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Koekie007 schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 17:50:
maar als ik het goed begrijp verkoopt stanton gewoon een geluidskaart en 2 phono pre amps voor 700+ euries ??? :Y) Maar is het dan ook niet mogelijk dmv een stukje software (aangepaste finalscratch driver of ripp off) om andere dj software werkend te krijgen met de Homemade-Finalscratch ??
Als je het topic een beetje aandachtig door leest had je het antwoord al geweten ;-)

Stanton verkoopt inderdaad een kastje met 2 voor versterkers en een soundcard. Echter kun je aan die soundcard wel een firewire drive of iPod hangen, een opname apparaat is ook mogelijk, heb je midi en kun je er zelfs een cd speler aan hangen met een tijdcode cd er in..... try that met een home made in elkaar geprutst setje.

Je hebt dus een kant en klaar systeem wat alles kan in principe en daarnaast krijg je er Traktor final scratch bij, naar mijn mening nog altijd het beste programma wat er is voor deze doeleinden.

Final scratch is dus duur, maar dan heb je wel een systeem wat met een klein beetje gezond verstand out of the box zijn werk kan doen (al meerdere final scratch v2 aangesloten voor mensen en zelf al meerdere malen gebruikt) en welke zonder al teveel gesodemieter aan te sluiten is op locatie. Die 100€ die je dus uiteindelijk duurder uit bent (want een goede geluidskaart die bovenstaande mogelijkheden ook heeft en betrouwbaar is kost ook een mooi beetje knaken) valt dus nog reuze mee.

Final scratch en Serato zijn gewoon kant en klare pakketten, handig voor de dj die het ook buiten de deur gebruikt, en een stukje kwaliteit, betrekkelijk weinig gekloot om het werkend te krijgen...... daar betaal je dus voor.

Overigens ben ik bezig met een Final Scratch vs Serato vs Home made review...... ik moet alleen nog even de mensen van Serato te pakken zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PuDy schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 15:45:
Je kan natuurlijk ook een soundcard halen met een frontmodule die het signaal versterkt. :)
Bedoel je zo'n front bay's zoals bij de Audigy's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 00:17

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Reind schreef op zondag 06 november 2005 @ 00:45:
[...]

Als je het topic een beetje aandachtig door leest had je het antwoord al geweten ;-)

Stanton verkoopt inderdaad een kastje met 2 voor versterkers en een soundcard. Echter kun je aan die soundcard wel een firewire drive of iPod hangen, een opname apparaat is ook mogelijk, heb je midi en kun je er zelfs een cd speler aan hangen met een tijdcode cd er in..... try that met een home made in elkaar geprutst setje.

Je hebt dus een kant en klaar systeem wat alles kan in principe en daarnaast krijg je er Traktor final scratch bij, naar mijn mening nog altijd het beste programma wat er is voor deze doeleinden.

Final scratch is dus duur, maar dan heb je wel een systeem wat met een klein beetje gezond verstand out of the box zijn werk kan doen (al meerdere final scratch v2 aangesloten voor mensen en zelf al meerdere malen gebruikt) en welke zonder al teveel gesodemieter aan te sluiten is op locatie. Die 100€ die je dus uiteindelijk duurder uit bent (want een goede geluidskaart die bovenstaande mogelijkheden ook heeft en betrouwbaar is kost ook een mooi beetje knaken) valt dus nog reuze mee.

Final scratch en Serato zijn gewoon kant en klare pakketten, handig voor de dj die het ook buiten de deur gebruikt, en een stukje kwaliteit, betrekkelijk weinig gekloot om het werkend te krijgen...... daar betaal je dus voor.

Overigens ben ik bezig met een Final Scratch vs Serato vs Home made review...... ik moet alleen nog even de mensen van Serato te pakken zien te krijgen.
2X FS Scratch Vinyl € 25,65
2X SPR-6 / Phono Preamp for Connection on the Line € 33,85
M-Audio Audiophile USB Audio-Interface 24Bit/96 kHz analog, digital € 152,85

€ 270,-

Kijk dat je voor een kant en klare oplossing wat meer betaald is logisch maar het scheelt wel erg veel..
Maar als ik ooit een systeem als dit ga kopen ga ik toch wel uit de doos kopen en niet zelf lopen prutsen. +dat home made shizzniz ook niet gaat werken met me Macje..

Ik ben erg benieuwd naar je review (ben zowiso vast bezoeker van aboutDJ) Misschien is het wel interesant om ook producten als de HDX van numark mee te nemen(dacht dat die ook usb had maar weet niet of je dan via software op pc kan controllen of dat je ze eerst op hd moet laden)
Zou je ook wat kunnen vertellen over het scratchen met deze systemen? Is dat een klein beetje werkbaar? qua pitchen enzo geloof ik wel dat het goed werkt ...

Ik ben al lange tijd op zoek naar een goed alternatief voor vynill met name om te kunnen draaien met eigen tracks het zou helemaal mooi zijn als 1 van deze systemen samen zou werken met Live!

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
CDX1 review komt er aan, HDX is nog in development dus dat duurt nog wel ff voor die voor de consument beschikbaar is.

Pagina: 1