Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MP3 machine, geen LCD e.d. draaiend op DOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude PentiumIII met 256MB geheugen en een 20GB harde schijf van iemand gekregen. Mijn plan is om de oude case weg te doen en van MDF een strak houten kastje te maken waarin moederbord, processesor, harde schijf, fans, etc. een nieuw plekje krijgen.

Het maken van het kastje is geen probleem. Daarover heb ik hier al het nodige gevonden (m.b.t. ventilatie bijvoorbeeld) en ik volg al een paar jaar een cursus meubelmaken. Maar de rest... Ik heb al een aardig topic hierover gevonden, maar een LCD-scherm, afstandbediening, e.d., dat wil ik eigenlijk niet.

Mijn wens is vrij simpel. Ik wil op de harde schijf zoveel mogelijk MP3-tjes, DOS en MPXPlay zetten. En dan e.e.a. zo instellen dat als de PC opstart, MPXPlay opstart en de mp3tjes shuffled die op de harde schijf staan.

Dat is allemaal natuurlijk vrij simpel. Maar het probleem is dat die machine af en toe ook een keer uit moet. En dat vind ik lastig. Hoe ga ik dat doen? Simpelweg de PC uitzetten gaat misschien een paar keer goed, maar dat houdt een keer op lijkt me. Dat zal met name die harde schijf geen fijne behandling vinden. Weet iemand hoe ik - zo eenvoudig mogelijk - de PC uit kan zetten. Liefst zonder het toevoegen van knoppen, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan...

Alle tips worden zeer gewaardeerd.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:34
is dat klik aan klik uit topic niet iets voor jou

[ Voor 44% gewijzigd door ikman op 04-11-2005 16:20 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
hey Tim, als je de ON button 5 seconden inhoud, gaat ie ook uit :) en dit is minder slecht als de hele tijd de PC van het stroom afhalen, of maak een stanby knopje, net als op een toetsenbord.. dan gaat ie op standby, en met de spatiebalk start ie weer op:)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

het leuke van het ouderwetse DOS is dat je het zomaar uit kan gooien,

zolang er niets op de hdd geschreven wordt kan hij zo uit volgens mij.

ik begrijp dat je er ook geen TB aan hebt hangen? misschien kun je er toch een windows of linux versie op zetten die het zelfde doet(opstarten mp3 random) en die dan via lan beheren op een andere pc

als er windows op linux op staat hoef je alleen de powerknop in te drukken en dan sluit hij netjes af.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Onder Dos is er geen write-cache ofzo, en verder word er met alleen mp3tjes afspelen niet naar de harde schijf geschreven. Volgens mij is er dus geen enkele kans tot filesystem-corruptie, dus dat boeit niet. Alle harde schijven die niet uit de oertijd stammen (>80MB) zijn autoparking; haal de spanning eraf en hij zorgt zelf voor het veilig wegzetten van de koppen. In andere woorden: imo is er niets tegen de PC gewoon uitzetten door de stekker eruit te trekken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke goed! Veel dank voor jullie reacties. De hardware zou hier dus tegen moeten kunnen. Ga ik gewoon proberen. Het abrupt beëindigen van een DOS-programmaatje zoals MPXPlay gooit bij het volgende keer opstarten de boel ook niet in het honderd? Of zou ik bij het opstarten een defragmentatieprogrammaatje moeten laten draaien voordat MPXPlay opstart?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

mpxplay leest alleen maar van je harddisk bij het afspelen van mp3 bestanden. Het loopt pas in het honderd als er dingen in je geheugen nog niet op je harddisk staan, maar omdat mpxplay alleen maar leest is er niks aan de hand. Voor de zekerheid kun je er op letten dat smartdrv niet geladen wordt.
Een scandisk achtig iets is dus niet nodig

[ Voor 7% gewijzigd door Cassettebandje op 04-11-2005 16:56 ]

• Nocturno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:55
werkt prima weet ik uit ervaring, ik heb er wel een lcdtje aan gehangen met een lcd-frontend , 4x20 lcd is de kosten nu ook weer niet tegenwoordig.
heb er een dvddrive en pluggable hd inzitten (7 hele gb's!!) , alleen long filename support is klote, dus je playlists doen het niet/moeten opnieuw worden gegenereerd. das weer het voordeel van een frontend, ik kan hem gewoon "playHD"of "Playcd" en "generate playlist "laten doen, en met een klein keypadje kan ik zelfs zoeken op artist enzo, alleen zit er een soundblaster 16 in en die uitgangen zijn nogal slecht.

edit-- mijn specs zijn trouwens nog veel lager.. PI-166 , 64mb geheugen ..
heeft als webserver win2k gedraaid vroeger :P

[ Voor 14% gewijzigd door Nocturno op 05-11-2005 09:41 ]

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 15:30

TrasherXL

Bicky burger for life

Als ik me niet vergis was er vroeger een programmaatje in dos dat park.exe heette, waarmee de hdd koppen veilig stelde.

misschien kun je dit een voudigweg aanroepen in een eigen gemaakt programmaatje, of dat triggeren via een com-poort of lpt poort triggertje dat je erop maakt. Meen dat de compoort iig in dos vrij simpel te monitoren is.

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-11 23:31
Een pc met MPXplay onder DOS kun je heel vaak heel lomp uitschakelen, zonder dat er ook maar iets met je systeem gebeurt. Met meerdere PC's gedaan, en met sommige al honderden keren. Als je een afsluitprocedure zou moeten starten, is imo de lol van dos een beetje weg, en kun je (ook ivm aanspreken hardware en andere PC's) beter onder windows gaan werken.

Maar goed, gewoon on/off switch om dus :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

TrasherXL schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 18:09:
Als ik me niet vergis was er vroeger een programmaatje in dos dat park.exe heette, waarmee de hdd koppen veilig stelde.

misschien kun je dit een voudigweg aanroepen in een eigen gemaakt programmaatje, of dat triggeren via een com-poort of lpt poort triggertje dat je erop maakt. Meen dat de compoort iig in dos vrij simpel te monitoren is.
Alle harde schijven van na '94 (gokje) parkeren zichzelf automatisch wanneer de stroom erav gehaald wordt. park is dus helemaal niet nodig.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:41

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Misschien is het een idee om geen harddisk maar een flash-kaartje te gebruiken om van te booten, en de gegevens (lees: muziek) van het netwerk te lezen. Dit is een oplossing die ik hier heb draaien (weliswaar met Linux ipv. DOS) en dat werkt perfect. Het flash-kaartje maakt het niet zoveel uit dat hij zomaar van de stroom afgehaald wordt, een harddisk vind dit soms wat minder leuk...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

Toevallig, ik ben ook iets dergelijks van plan
Ik wil het systeem denk ik onder Xp laten draaien, maar geen lcd shermpje oid erin bouwen.
En dan met uit een oud tb een paar sneltoetsen maken...

Zou dit mogelijk zijn? Om winamp tegelijk met windows te laten starten? en een playlist te openen?

Ik ga dit topic in ieder geval wel volgen

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

Pagina: 1