Toon posts:

Bloedende randjes SUSE

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden was ik van plan Kubuntu Linux te installeren. Dat lukte echter niet want de southbridge SiS965L van m'n mobo ASRock 939S56-M wordt niet ondersteund door de gebruikte linux kernel, waardoor m'n SATA HD en m'n netwerkadapter niet werkten, en installatie niet mogelijk was. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat vanaf kernel 2.6.14-rc2 het moederbord wel gewoon hoort te werken. Probleem is alleen dat Kubuntu pas in april weer een nieuwe versie uit zal brengen en ik geen zin heb om zo lang te wachten. Ik ben nu enthousiast geworden na veel gelezen te hebben over Linux en nu wil ik het gebruiken ook :+

Ik heb daarom op www.distrowatch.com gekeken welke distributies allemaal nieuwere kernels geburiken en dat zijn de developer versies van SUSE (2.6.14-rc5) en Fedora Core (2.6.14). De devel versie van Fedora Core kon ik niet vinden, ik krijg een 404 via de link op de website:

http://download.fedora.re...ore/test/3.92/x86_64/iso/

Ik had gehoord dat Mandriva 2006, hoewel die nog een oudere kernel gebruikt (2.6.12 geloof ik), ook een patch voor mijn mobo ingebouwd had, maar deze is ook nog niet als ISO te downloaden.

Wat dus over blijft is de bleeding edge versie van SUSE. In principe prima, ik zat in eerste instantie sowieso te twijfelen tussen Kubuntu en SUSE, maar ik vroeg me af of het wel slim is voor mij als linux newbie een bleeding edge versie te gaan installeren. Ik heb nog maar een klein beetje ervaring met linux (heb het een jaar of vier geleden een halfjaartje gebruikt), en het heet niet voor niets de developer versie lijkt me, en dat ben ik toch duidelijk niet.

Ik zou dan ook aan jullie willen vragen...
Is het installeren/gebruiken van deze bleeding edge versie veel moeilijker dan van een stabiele versie?
Hoe lang zal het waarschijnlijk duren voor er een grote distro met een stabiele versie komt met kernel 2.6.14?
Is het mogelijk (makkelijk) een distro, bijvoorbeeld Kubuntu, te installeren met een nieuwere kernel?
Andere oplossingen voor mijn probleem?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Met vragen over de keuze van linux distributies moet je in dit topic zijn.
Maar uit ervaring kan ik zeggen dat het niet moeilijker is om een unstable variant te installeren. Als alles in een keer werkt is het net zo makkelijk. Alleen loop je met unstable varianten het risico dat niet alles in een keer werkt. En dan moet je soms even zoeken, waarom iets niet werkt. Maar als je gangbare distro gebruikt levert dit eigenlijk nooit problemen op.
Veel plezier met Linux en ga voor verdere vragen eens kijken in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5 topic.

Koffie werkt echt!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Ik ga het gewoon proberen (SUSE bleeding edge installeren).

offtopic:
Ik zat te twijfelen of ik deze post in het Welk OS/Distro topic zou plaatsen maar m'n vragen gaan niet alleen over het distro uitzoeken en zijn net iets specifieker dan in dat topic, vandaar dat ik een nieuw topic aangemaakt heb.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Je topicstart is uitgebreid genoeg, toch wil ik je graag verzoeken om dit soort vragen in het Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5 topic neer te zetten. Verder sluit ik me aan bij de reply van Koffiedrinker :)

Deze gaat op slot. Als je nog meer reacties wil, zou je je topicstart naar bovengenoemd topic willen kopieren? :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Dit topic is gesloten.