[probleem]monitor springt niet aan met booten

Pagina: 1
Acties:

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 23:14

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
Sorry voor de slechte topic titel die niet erg verhelderend is maar dit is het probleem:

Ik loop nu al een paar jaar met dezelfde pc, en één hinderlijk probleem. Elke keer als ik de cooler (TT CPU cooler) wil vervangen omdat hij toch wel herrie maakt wil na installeren van een andere cooler (verscheidene merken getest) alles prima starten behalve dat me monitor (LG flatron 915FT) niet meer uit de 'standby modus' gaat. Dus de led wordt gewoon niet groen en ik krijg geen beeld. Ik heb geen idee waar dit mee te maken heeft want de fans draaien gewoon en er komen geen hardware piepjes. Ook de fan van me gfx kaart werkt. Overigens ook met 2 voedingen gestest. vandaag heb ik het weer eens geprobeerd en weer dat probleem. Configuratie nu:

AMD XP2200+
MSI KT4ULTRA2 mobo
LG FLATRON 915FT
Zalmann CNPS7000A koeler (CPU)
ATi radeon 9700
Ultra X-Connect 500W Ultra Modular Titanium voeding

Verder hangt er aan deze voeding:
2x HDD western digital 60gb
1x DVD speler
1x DVDRW (NEC 16x)
floppy drive

Ik heb de manual van mijn moederbord gelezen en google bezocht, ook hier zitten zoeken maar kon niets vinden. Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heb ik gelezen.

Daar vond ik iets over dat sommige mobo's voor elke cpu vereisen dat ze een toerentellen hebben/connecten aan mobo (gele draad). Kan het miss zijn dat dit:
CPU
• Socket A (Socket 462) for AMD® Athlon™/ Athlon™ XP / Duron™ Processor.
• Support 600MHz up to 2200+ MHz processor and higher
• Support AMD's CPU Thermal Diode Protection
Daar mee te maken heeft?

//edit wat ook wel handig is om er bij te melden misschien; ik kan ook niet in mijn monitor menu (via knopjes op monitor zelf) komen.

//edit 2, als ik alles terug wissel (CPU koeler) werkt alles altijd gewoon weer dus er is niets stuk.

//edit 3, de cooler die het doet heeft zowel een draadje naar CFAN1 als naar PSFAN1 op het mobo (CPU fan, respectievelijk (schrijf je dat zo :?) power supply fan). De zalmann heeft dit niet, maar draait wel gewoon.

[ Voor 37% gewijzigd door Flapmo op 03-11-2005 15:32 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

had laatst met een gigabyte mobo dat na het wijzigen van wat zaken in de bak, de bios weer naar standaard sprong, daardoor ging het beeld weer over naar de standaard onboard vga en diende ik de monitor daarop aan te sluiten om dit in de bios aan te passen (en de bak nu weer draait op de agp-kaart).

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
Maar als ik alles terug zet doet hij het gewoon weer altijd. Dus dit lijkt mij bij mij dan niet het geval. Kan het wellicht even testen. Maar ik denk niet dat het dit is.

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
helaas dat werkte niet :(. tevens bump ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oi, niet binnen 24u schoppen :o

Verder idd zo goed als zeker niet monitor-gerelateerd.
Tnx voor de topicreport :)

Move VB -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

volgens mij wil jou mobo gewoon perce rpm uit kunnen lezen, en verwacht ie 3 draadjes ip 2 :D

-edit: doe me is een link naar de pdf, van je mobo manual

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 20:38 ]

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
Oke, even een update van mezelf ik heb de oude fan er weer op gedaan. Dus die met 3 draadjes (incl de gele). Deze werkte voorheen correct. verder is het zo dat het dus idd hardware probleem is want bij starten hoor je toch vaak (kan ik me herinneren) een piepje in de geest van: tuuuuuu tuut. Deze komt nu niet. Mijn fan draait wel maar ik kan niet zien/horen of deze op volle toeren draait, de fan van me gfx kaart draait ook. Maar scherm blijft dus in standby.

Ik ga de voeding nu van 500W naar 350 gooien (oude voeding) kijken of dit wat uithaalt.

@I_LOVEMATH; http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=341&kind=1

@dion_b thx voor verplaatsen.

//edit
Oke dit is ook wel raar, ik heb de 350W er terug op gezet (even alleen de mobo connecter/power cable erin) en daar boot hij niet meer op. Dwz, de fans gaan niet draaien, ze draaien een kwart slag en kappen er dan mee.

[ Voor 31% gewijzigd door Flapmo op 03-11-2005 20:57 ]

Verwijderd

Flapmo, ik kan je vertellen het kan twee oorzaken hebben. Het is of je moederbord of je processor.

Ik kan het weten, ik heb hier twee systemen die beiden het probleem leveren. Het was eerst mijn gewone dekstop, ik zet de pc aan, alles gaat draaien, maar ik hoor geen opstartpiep en beeldscherm schakelt niet aan. Na alles uit gesloten te hebben kwam ik erachter dat mijn moederbord dus defect was. Gelukkig had ik nog garantie (het is een gigabyte IPE1000, 2 jaar garantie) en ben ik dus terug naar de computerzaak gegaan. Hij heeft het moederbord opgestuurd, helaas heb ik na 5 weken nog niks van hem gehoord. (ik ga hem dus maandag bellen, want ik wordt gek zonder mijn eigen computer).

Oke, nu komt het. Omdat mijn eigen computer kapot was, en ik voor mijn studie en vrije tijd mijn computer hard nodig heb, had ik mijn broers oude computer aangesloten op mijn kamer. En wat denk je, dinsdagavond wil ik even wat sheets van internet afhalen ik zet mijn computer aan en gvd (sorry) ook bij deze computer hetzelfde probleem. Dus ik naar mijn broer van wie de comp is, hij zegt ja dat had ik ook weleens, beetje met de processor prullen en hij doet het wel, nou niet dus. Dat moederbord/processor is dus ook defect. Helaas heb ik op die dus geen garantie meer en kan ik nu dus niet computeren.

Dus hopelijk heb je nog garantie. Probeer even te kijken of je kan uitsluiten of het je processor of moederbord is en breng 1 van beiden even terug naar de winkel.

Succes.

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
Garantie kan ik wel vergeten daar is hij te oud voor. En las net in PC boot niet, geen POST en heb dus even de CPU test gedaan. Works fine helaas in een andere bak! En mobo dood, tja, alle power werkt, de lampjes van me usb springen aan, me numlock van me tobo doet het als de pc aan staat (tot op zeker moment, dan kom je schijnbaar ik het deel waar deze normaal ook niet meer aan/uit gaan). Het kan natuurlijk wel want me northbridge op sli ding start niet maar dat deed hij al een tijd niet meer :+. Heb ook nieuw koelblok erop gezet maar deed het ook niet echt.

//edit
Kan het aan een bioscontrole fout liggen? Kan je die resetten zonder scherm? Als je de batterij er uit haalt vergeet hij toch alles? Want zonder die backup power slaat hij toch niets op?

[ Voor 31% gewijzigd door Flapmo op 03-11-2005 21:11 ]

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
De cd-lades gaan trouwens open en alles werkt naar behoren, alleen dus geen beeld..

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
je hebt het over oude fan met 3 pinnetjes, hoeveel heeft je nieuwe dan?

Verwijderd

irc: je haalt het door elkaar - ouwe is 3, niewe zalm. is 2.

TS: doe ff een bios reset. (batterij eruit, en weer erin)

Verwijderd

IRCfreAk schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:23:
je hebt het over oude fan met 3 pinnetjes, hoeveel heeft je nieuwe dan?
2 stuks heeft hij net gezegd, zonder de gele draad!!

Goed dat je de voeding hebt geprobeerd, hier lag het bij mij ook aan!! Mobo is kaduuk, vervangen die hap, www.gistron.nl is een goeie site om eens te bezoeken!!

Post is Power On Self Test, dan test ie alles op I/O, CPU, HDD, RAM etc, etc.

Veel suc6

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:44:
irc: je haalt het door elkaar - ouwe is 3, niewe zalm. is 2.

TS: doe ff een bios reset. (batterij eruit, en weer erin)
Wel eerst van de netstroom afhalen , anders heb je er nog niets aan want dan gaat de soft power die altijd door de PC loopt tog weer naar de Bios en dan is ie nog niet gereset, of makkelijker de het jumpertjes trucje :Y)

• IRCfreAk
Flapmo schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 10:55:
De cd-lades gaan trouwens open en alles werkt naar behoren, alleen dus geen beeld..
gaat je hdd wel ratelen en booten of komt ie helemaal niet voorbij bios?

en off topic: flapmo van TU delft, FE (boogie hiero)?

[ Voor 3% gewijzigd door IRCfreAk op 04-11-2005 13:43 ]

Verwijderd

Klinkt misschien stom (maar ik heb het toch al eens voorgehad 7(8)7):

Heb je de extra powerconnector op je graka aangesloten? Als je dit vergeet wil je scherm meestal ook niet aan gaan...

Het topic wordt wel wat onduidelijk:
  • Met je oude voeding wil hij niet meer opstarten,
  • met je oude cpu koeler ook niet meer,
  • met je nieuwe voeding ook niet meer en
  • met je nieuwe cpu koeler nooit niet?

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
@boogie: that;s me, retired nu helaas. Daar gaan me filmpjes ;).
@rest:

oke voor de duidelijkheid:
De zalmann had idd 1 kabeltje (die je aansluit op CFAN1 op mobo) de oude koeler heeft er 2 (waarvan 1tje de gele toerenteller draad is, althans hij is geel dus neem aan dat dit de toerenteller draad is).
Met je oude voeding wil hij niet meer opstarten
Klopt, sterker nog hij start dan helemaal niet, de fans draaien maar 0.1sec. Alsof er kortsluiting is oid.
met je oude cpu koeler ook niet meer
Klopt. Die zit er nu weer op in poging te kijken of dit het (weer) was. Echter in combo met de 500W voeding die wel start (zie onder) geeft het beeld geen scherm meer.
met je nieuwe voeding ook niet meer
Klopt, maar hier gebeurd wel meer dan met de oude voeding, de fans gaan draaien, de HDD's booten en de cd-lades gaan open als ik er op druk. Ook doet de gfx kaart van het en gaan de usb-poort lampjes op groen.
met je nieuwe cpu koeler nooit niet?
klopt, hij gaf dan altijd zwart scherm (3 andere koelers geprobeerd). Wel gingen de fans gewoon draaien. Zoals nu het geval is met de nieuwe voeding.

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
net batterij eruit gehaald maar dat deed niets. Wat zou je dan moeten horen? Of is er geen manier om te kijken of het werkt. Hij deed iig hetzelfde.

Kan op een of andere manier even niet inloggen hier dus vandaar post reply ipv edit :/.

Verwijderd

Bij mij Zag ik geen beeld meer , doordat me pc overclocked was.

Toen de batterij er 40 a 50 minuten eruit gehad(ook het netstroomvan de voeding) van de bios en weer terug gezet , daarna nog een resetje met jumpertje. toen startte die dus weer op.

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Topicstarter
Even een post om het netjes af te sluiten, en voor de opzoekers het makkelijker te maken:

Het mobo'tje was idd kapot. Heb hem vervangen voor een crap mobo van 39 eurootjes. Helaas me raid kwijt maar alles werkt weer heerlijk.

bedankt voor alle support :).

• IRCfreAk
toch geen asrock he flapmo, en offtopic ik zit er ook niet meer bij maar als je zin hebt kun je me msn adden info apestaart crappy punt nl
Pagina: 1