Toon posts:

PC boot niet, geen POST

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze week een andere koeler op mijn P4 gemonteerd,
Toen ik de pc weer aansloot wilde hij niet meer booten. Moederbord krijgt wel stroom en alle fans beginnen te draaien maar er is geen video output en komt ook geen POST.
Ik heb de volgende dag alles uit de kast gehaald en het moederbord los op mijn bureau opgesteld met alleen voeding, processor , geheugen en VGA aangesloten.
Ik heb ook geprobeerd te booten zonder proc, VGA en geheugen maar hij wil niet meer booten.
Nu vraag ik me dus af of mijn moederbord kapot is of toch misschien de processor?

System specs:

P4 northwood 2,66
512MB Corsair DDR400
Radeon 9700 PRO
Enermax 433W

Verwijderd

Probeer het in ieder geval weer even met de oude koeler. Alhoewel me het raar lijkt dat hij helemaal niet boot als de nieuwe koeler het niet doet, proberen kan geen kwaad.

Als er helemaal geen POST komt kan het zijn dat je bios chip gewist is op de een of andere manier (geen bios update uitgevoerd die faalde?). Probeer maar eens je bios te resetten, kijken of dat helpt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Helaas hebben wij net zo min een glazen bol als jij zelf.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

CPU op ander mobo testen of andere CPU op dit mobo, zo kom je erachter en niet anders. Er is geen weg tot de waarheid dan door gedegen troubleshooting.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om deze processor in een ander moederbord te testen en ook niet om met een ander moederbord deze processor te testen :(
Ik heb de CMOS al gecleared zonder resultaat. Moederbord is een gigabyte SINXP met een dubbele bios chip dus als het aan de bios lag zou hij de backup bios moeten gebruiken.

edit:

Als ik het moederbord aansluit met alleen het geheugen en de videokaart erin moet ie dan niet POST-en en dan een error geven zoals no cpu detected?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 15:19 ]

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Weet je zeker dat je cpu fan draaide na je eerste boot? In het ergste geval is je cpu doorgebrand.
Haal je cpu er eens uit en kijk of deze niet is doorgebrand.

Het is zeker je cpu waarom je pc niet boot.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zonder je CPU doet je PC helemaal niks, want het is de CPU die de POST uitvoert, en niks anders. [Edit:]Het heeft dus geen zin om de CPU eruit te laten, want dan weet je gewoon zeker dat-ie niet POST.[/edit]

Zonder GPU moet-ie iig opstarten, maar hij kan dan gaan piepen of praten. Zorg wel dat er een tobo aangesloten is, want anders kan-ie daar weer om gaan mekkeren.

Er zijn trouwens ook borden die dienst weigeren als ze de fan niet "zien" draaien. Dit lijkt mij in jouw geval het meest waarschijnlijk.

Edit:
Oh ja, het gaat hier om een PIV. De kans dat je CPU doorgebrand is is dan niet zo heel groot. PIV's zijn thermisch beveiligd (d.w.z. ze klokken dramatisch omlaag als ze te warm worden), dus in principe werken ze zelfs zonder koeler (al zijn ze dan wel hondstraag).

[ Voor 39% gewijzigd door Parody op 12-12-2004 00:07 ]

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
GreenthumB schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 23:53:
Weet je zeker dat je cpu fan draaide na je eerste boot? In het ergste geval is je cpu doorgebrand.
Haal je cpu er eens uit en kijk of deze niet is doorgebrand.

Het is zeker je cpu waarom je pc niet boot.
Het is zeker waarschijnlijk je cpu waarom je pc niet boot.
Het is zeker mogelijk je cpu waarom je pc niet boot.

En als je geen koeler aansluit? Wat gebeurt er dan? Niet te lang zonder keoeling laten draaien, he?

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

ZeilDude schreef op zondag 12 december 2004 @ 00:02:
[...]

Het is zeker waarschijnlijk je cpu waarom je pc niet boot.
Het is zeker mogelijk je cpu waarom je pc niet boot.

En als je geen koeler aansluit? Wat gebeurt er dan? Niet te lang zonder keoeling laten draaien, he?
Hij vervangt zijn koeler ,lijkt me niet dat z'n videokaart kapot is . Ik wil alleen maar zeggen dat z'n probleem "zeker" in zijn cpu/koeling zit..

Fijne tip ook , zonder koeling laten draaien :/

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Parody schreef op zondag 12 december 2004 @ 00:00:
Zonder je CPU doet je PC helemaal niks, want het is de CPU die de POST uitvoert, en niks anders. Het heeft dus geen zin om de CPU eruit te laten, want dan weet je gewoon zeker dat-ie niet POST.
Zonder CPU doet je mobo 1 ding: dat is uitschakelen nadat je 4 seconden de powerknop ingedrukt houd. Zelfs kapotte mobo's dan dat meestal nog, als het dat niet meer kan, dan is je mobo uber-gaar.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46
Bekend probleem heb hetzelfde.. Alleen ik kom er dus ook niet uit

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zie ik nu geen merk en model MB? Toch wel....

[ Voor 17% gewijzigd door Guardian Angel op 12-12-2004 23:21 ]

ARME AOW’er

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 21:58
Je proccesor is waarschijnlijk dood, heb het hier laatst zelf ook gehad.

Pagina: 1