Toon posts:

PNG

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heya,

Ik lees hier in mijn photoshop boek het volgende over PNG : " Staat voor Portable Network Graphic. Het is het nieuwste en onbetwist beste bestandstype voor afbeeldingen op het Web. PNG combineert de uitstekende compressie van GIF met de onbeperkte kleurenpalet van JPEG. Oudere browsers ondersteunen dit bestandstype echter niet."

Voor mij is dit PNG geheel nieuw (nou ja, ik heb het wel gezien en gehoord, maar nooit gebruikt..) heeft er iemand enig ervaring met PNG, is it any good?.. enne weet iemand ook welke versies van IE en NS PNG ondersteunen?

Greetings,
NokioGL

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

msie ondersteund het (vanaf 5 of vanaf 4?) echter msie/mac weer niet.
netscape 4+ ondersteund het niet, echter hiervoor is een plugin te verkrijgen die dit wel mogelijk maakt, mozilla en netscape 6 ondersteunen het ook.
er is wel verschil tussen png-8 en png-24, de laatste wordt meen ik enkel goed door mozilla gedaan, msie lijkt zowieso niet geheel bugvrij in zn weergave van png's te zijn

zijn hier al meer topics over PNG te vinden geweest (zie: search), alpha-transparancy, niet lossy, kleursafe, meer dan 256 kleuren etc.

echt als vervanger voor GIF lijkt het me weinig waarde te hebben, daarvoor is de filesize juist bij kleine bestanden <5k toch net weer iets groter.
maar voor grafische afbeeldingen die groter moeten zijn en waarbij compressie ergerlijk werkt (screenshots e.d.) is et heel functioneel

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Ah i c, thanks partner..

btw, ja ik heb die search gebruikt voordat ik de topic heb gepost, maar ik vond nix :)

Greetings,
NokioGL

Verwijderd

RM-rf: msie ondersteund het (vanaf 5 of vanaf 4?) echter msie/mac weer niet.

Vanaf 4 dacht ik.

netscape 4+ ondersteunt het niet, echter hiervoor is een plugin te verkrijgen die dit wel mogelijk maakt, mozilla en netscape 6 ondersteunen het ook.

Plugin werd geloof ik zelf ongemerkt geladen bij het eerste PNG-tje dat je bekijkt.

Er is wel verschil tussen png-8 en png-24, de laatste wordt meen ik enkel goed door mozilla gedaan, msie lijkt zowieso niet geheel bugvrij in zn weergave van png's te zijn

Zoals versie ?? die een PNG niet kon openen behalve in een pagina. |:(

Echt als vervanger voor GIF lijkt het me weinig waarde te hebben, daarvoor is de filesize juist bij kleine bestanden <5k toch net weer iets groter.

Between PNG and VML... ;) (En zo groot zijn PNGs toch niet in vergelijking met GIFs? Dacht ik...)

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:28
PNG's zijn kleiner dan GIF, mits ze goed worden opgeslagen. Open een GIF, sla 'm op als PNG en kijk dan nog eens naar de filesize.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
PNG is toch de bestandsnaam van een Fireworks bestand in lagen?
En dat op internet zetten ?? ik snap het niet meer :?

Verwijderd

Op donderdag 18 januari 2001 11:18 schreef operation3 het volgende:
PNG is toch de bestandsnaam van een Fireworks bestand in lagen?
En dat op internet zetten ?? ik snap het niet meer :?
http://www.libpng.org/pub/png/

Verwijderd

als je in fireworks een layout maakt voor je page dan slaat ie dat op als png inderdaad. ALs je dan daadwerkelijk ook je werk wilt includen in bv dreamweaver dan moet je dat bestand exporteren. Dan maakt fireworks er zelf een batterij gifjes van in leuke tabellen en zo. Ook wordt er dan een html file aangemaakt waar je je werk in kunt zien. EN die html file kun je dus importeren in dreamweaver. zodoende...

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 22:24

emzed

*

PNG rules! :7
Ik gebruik het altijd om screenies van bijv. mooie sites te maken.

Verwijderd

Het laden van een PNG vereist echter wel meer PCK (Personel Computer Kracht)

Verwijderd

Ik heb pas geleden nog een klein testje met png gedaan. het schijnt dat m'n test niet helemaal eerlijk is maar goed, kijk zlef maar eens: www.xs4all.nl/~ysblokje/pngtest/

en laat even weten wat je d'r van vind (van de test dan ;))

• Bazyx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03-2025
Zie ook dit topic (voorbeeld alpha transparency PNG): http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/44396
Pagina: 1