[Maxtor DX740] Tijdens lang ratelen een vaag tik geluid

Pagina: 1
Acties:

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:56
Beste mensen,

Ik heb hier in de computer een Maxtor DX740 van 80GB zitten. De laatste tijd gebeurt het weleens dat deze harde schijf, tijdens lang ratelen (bijvoorbeeld bij decoderen bij newsgroups) ineens een vaag tik / klak geluid maakt.

Het gaat dan als volgt:
ratel, ratel, ratel, ratel, ratel, ratel, KLAK!, ratel, ratel, ratel, ratel, ratel, ratel, ratel...

Dit klak geluid hoor ik normaal alleen als de harde schijf zich uitschakelt (waarschijnlijk gewoon, omdat de leeskop in één keer naar de zijkant gaat). Vroeger was dit nooit en het laatst hoor ik steeds vaker. Nu is het nog maar één keer per twee weken of zo, maar ik wil niet ineens voor een verassing komen te staat: gaat mijn harde schijf nu langzaamaan dood?

Vriendelijke groeten en alvast bedankt _/-\o_ ,
masser120

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit is een topic voor in Opslagmedia & I/O Controllers.

Aldaar zul je in de OM FAQ het kopje Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? vinden welke je enigszins op weg zou kunnen helpen :)

Ook is Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden.. een handig topic :)

Tevens een quote vanuit Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?:
Voeding

De schijven zijn gevoelig voor gare, waardeloze en brakke voedingen. Wanneer een voeding bezwijkt, doorslaat danwel overbelast, dan kun je in bijna alle gevallen ervan uitgaan dat de schijven hieraan gevolgen hebben ondervonden. Hetzij direct anders wel op lange termijn. Daarnaast moet de voeding absoluut geaard zijn. Statische elektriciteit kan moordend werken. Niet alleen voor de harddisks, maar voor de hele PC.
Ik denk dan ook dat het waarschijnlijk is dat je probleem daar ligt.

[ Voor 55% gewijzigd door Rone op 02-11-2005 20:05 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080