[analoog&oud] Rode streep op sommige foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb nog fujica ax-1, een 25 jaar oude slr.
Alles ervan werkt nog, echter, op sommige foto's staat een rode streep:
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/de.geesten/imm003_6A.jpg
Nee, het is geen phaserbeam uit Star Trek. ;)
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/de.geesten/imm020_24A.jpg

Hoe kan dit?
"Lekt" er bijvoorbeeld ergens licht door naar binnen?

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Daar lijkt het wel een beetje op. Lekkend licht, of bij het ontwikkelen misschien niet helemaal goed uit het rolletje gehaald, of vroegtijdig belicht?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat is je rolletje wat niet goed doorgetrokken is :P.

• goeievraag
  • Niet online
Aan het ontwikkelen zal het wel niet liggen; hij heeft het al jaren op sommige foto's, en die zijn bij allerlei winkels afgedrukt.
Het rolletje niet goed doorgetrokken lijkt mij ook sterk. Dan zouden er dus foto's in elkaar door moeten lopen (toch?) en dat is op de negatieven niet het geval.
Op de negatieven loopt die streep over de gehele breedte, dus lijkt het mij dat er ergens licht lekt, maar waarvan?

Maar ja, ouderdom komt met de gebreken en daar moet je maar mee leven.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik heb PRECIES hetzelfde gehad op mijn Pentax P30. Sommige foto's wel, andere niet. Nieuwe body gekocht en het is weg. Er lekt af en toe ergens licht.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Het lijkt r op een lichtlek. Komt veel voor bij oude camera's en is met een beetje zelfwerkzaamheid goed op te lossen.

Kijk hier http://homepage.mac.com/m...hoto/cameras/light_seals/ voor een goede beschrijving. Ik heb het zelf bij meerdere camera's gedaan en is in een uurtje gepiept.

Als materiaal kun je bij de hobbywinkel zwart vilt kopen. Werkt in de praktijk erg goed. Op ebay zijn ook kitjes verkrijgbaar met foam voor een euro of 10.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 09:10 ]

• goeievraag
  • Niet online
De isolatie is inderdaad al een eind heen. Dit zal het wel op kunnen lossen.

Bedankt.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:11
Woei, nog een Fujica bezitter :) Ik heb zelf ook een Fujica, een ST605N. Die heeft hier ook af en toe last van. Heb er verder niks aan gedaan want het kwam niet te vaak voor.
Veel plezier met je Fujica, ik heb er ook veel aan gehad. Kijk hier voor mijn topic hierover en wat voorbeeld pics.

Hail to the king baby!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb dit ook gehad met een oude Rioch, een lichtlek dus. Helaas zie je dat pas bij het ontwikkelen... :)
Pagina: 1