Ik ga hier dan ook nog maar ff spuit 11 uithangen :P;
Ik zou wel gaan voor een digitale compact, zoiets als de Canon Powershot A75.
Je kunt hier alles handmatig op instellen, en daar leer je supersnel door.
Schiet er een maand of twee mee, leer alles wat je wilt leren, verkoop hem weer en koop van het geld goede filmrollen. Je weet dan de basis van sluitertijd en diafragma instellingen, volledig manueel instellen, scherptediepte, invulflits etc etc. Het verschil dat je voor de camera terugkrijgt ten opzichte van de nieuwprijs ben je ruimschoots kwijt als je alles wilt leren met je analoge camera's.
Een van de dingen die hier namelijk niet genoemd wordt, is dat je die filmrolletjes naar een lab brengt die ze zo ontwikkelt dat de foto's er gemiddeld uit zien qua belichting. Helaas betekent dit dat als je twee foto's met identieke instellingen maakt op twee verschillende rolletjes, de negatieven wel eens heel verschillend er uit kunnen zien. (Natuurlijk niet qua scherpte diepte, maar wel qua belichting.)
Is dit belangrijk? Ja, ontzettend, want je wil leren hoe te belichten, en als dan één of andere nitwit in een standaard drogistenlab je film verknalt door hem niet exact zo te ontwikkelen als het moet, dan kun je niet goed zien wat je experimenten teweeg brengen.
Buiten dat, moet je wachten op ontwikkelde film, en foto's (weer zo'n verhaal als met het ontwikkelen, er wordt te veel gesleuteld aan je foto om echt te kunnen beoordelen of jij nou zelf die foto zo gemaakt hebt, of dat ze in het lab aan het klooien zijn geweest.) voordat je kunt zien wat je hebt gedaan.
Tip: leer met digitaal, ga daarna lekker terug naar analoog, als het fotograferen echt wat voor je is, koop een negatiefscanner, goede film, en laat je film ontwikkelen bij een vaklab.
My story: Teveel betaald voor een D30 (wilde digitaal en dacht dat alleen slr goed genoeg was, bullshit natuurlijk, met elke camera kun je goede foto's maken) Heb met deze cam leren fotograferen, meer dan 10.000 opnames geschoten in een jaar, waarvan echt zo'n 9.900 foto's weggeknikkerd werden omdat ze hoorden bij het leerproces

. Geniet dagelijks van mijn camera, met grip, goede lenzen en flitser, maar ga zodra ik het geld heb overstappen op middenformaat rangefinder, om 1 hele simpele reden: geen enkele digitale camera heeft het bereik van film, qua dynamisch bereik of resolutie, en als je circa 1200 euro voor een super analoog systeem neertelt tegen 8000 euro voor de enige dslr waarover men nog loopt te debatteren 'oftie nou echt zo goed is als middenformaat' is de keus snel gemaakt. (Tenminste; als je weet waar je fotografie voor wilt gebruiken, want je hebt natuurlijk geen zak aan een middenformaat cam als je aan sportfotografie doet of je toestel in je binnenzak bij je wil dragen...)
Just my two cents...