Toon posts:

Autocad in combinatie met 3D max

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond,

Ik heb even een klein vraagje namelijk; ik ben voor school met een project bezig, in autocad 3d heb ik een beker getekend. Ziet er voor de rest wel aardig uit, maar zoals ik al wist is renderen niet de beste kwaliteit van autocad, dus ben ik hier is op het forum gaan zoeken hoe ik de tekening het best kan renderen, uit het forum heb ik gehaald dat 3d studio max wel een goed programma was om autocad 3d tekeningen te renderen.

Ik heb het prgramma gedownload en geinstalleerd, maar als ik nu render in 3d studio max, heb ik eigenlijk nog steeds niet wat ik wil. De beker is namelijk rond en hoort ook rond te zijn, maar op het moment dat ik render krijg ik het effect dat je hieronder kan zien, de beker is eigenlijk niet rond maar lijkt net een soort veelhoek, terwijl het onterp wat ik probeer te renderen toch echt rond is. De vraag is dus doe ik iets fout of wat?

Afbeeldingslocatie: http://www.trutfotos.nl/images/glas.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door André op 25-10-2005 13:13 ]

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 15:19
Er zijn twee mogelijkheden:

1. In AutoCAD staat de surftab-variabele (waarschijnlijk surftab1) te laag ingesteld; geëxtrudeerde vormen zijn dan te weinig gedetailleerd. Binnen AutoCAD zie je dit niet, maar bij het importeren in andere programma's geeft dit soortgelijke problemen als wat je hier beschrijft. De oplossing in dit geval: een hogere waarde voor surftab1 instellen en je vorm nog een keer maken.

2. In 3dStudio staat op het scherm dat je te zien krijgt als je iets importeert onder andere "surface deviation", wat de precisie aangeeft waarmee kromme vlakken worden benaderd. Als je een nieuwe bestand maakt en bij het importeren deze waarde kleiner maakt zou het probleem verholpen kunnen zijn. Maak hem echter niet te klein aangezien je het risico loopt een zeer zwaar model te genereren.

Je zou nog kunnen overwegen vanuit AutoCAD eerst te exporteren naar bijvoorbeeld *.3ds om te zien wat dat voor resultaat oplevert. Of als je er de tijd voor hebt kan je natuurlijk de vorm in 3dStudio maken, misschien is dit een goed project om het te leren.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:00
Bij het importeren van .dwg files in Max krijg je een scherm met opties, welke layers aan en uit, etc.

Bij het scherm wat je er als eerst voor krijgt --> Geometry kan je het aantal curve steps invoeren, zet deze eens hoger en kijk of dit het is.

Anders kan je in de mesh zelf de interpolation steps hoger zetten.

Succes

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Of er gewoon een smooth modifier overheen gooien, dan pas je de geometrie niet aan maar lijkt het wel smooth.

specs

• Charango
@XangadiX: Is het misschien een idee om eerst even uit te zoeken of bepaalde programma's een volledig functionele testversie hebben die het dertig dagen doen voor je in iemand zijn post gaat editten?

@kjappert: Laat je nog weten of je er uitgekomen bent?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zeker nog laten horen of ik er uit ben gekomen of niet!. Ik zit nu op school dus ik ga het zometeen zker proberen.Bedankt voor de reactie alvast

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing in dit geval: een hogere waarde voor surftab1 instellen en je vorm nog een keer maken.
Kan je mij mischien vertellen hoe ik de surftab1 variabelen in kan stellen, ik heb namelijk met behulp van de autocad help functie dit opgezocht:

surftab1:
Sets the number of tabulations to be generated for the RULESURF and TABSURF commands. Also sets the mesh density in the M direction for the REVSURF and EDGESURF commands.

Ik heb voor het maken van deze beker geen een van deze gebruik van: RULESURF, TABSURF, REVSURF OF EDGESURF, ik heb deze beker getekend met behulp van het commando REVOLVE.
Mischien heeft dit er mee te maken dat ik er niet achter kan komen hoe ik de surftab1 waarde instel.
Ik heb wel ontdekt dat ik bij gebruik van het REVOLVE commando, de ISOLINES in kan stellen, deze stond op 4, toen heb ik de beker opniew getekend met de ISOLINES waarde op 100, en geimporteerd in 3dmax, waar ik ook de "surface deviation" en de "curve steps" heb aangepast, maar het resultaaterden in het zelfde plaatje als hierboven? 8)7
gladiool schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 21:06:
Of er gewoon een smooth modifier overheen gooien, dan pas je de geometrie niet aan maar lijkt het wel smooth.
???? Mag ik vragen wat een smooth modifier is????

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 19:02 ]

• Charango
Kan je mij mischien vertellen hoe ik de surftab1 variabelen in kan stellen [...]?
Typ eens "surftab1" in de command line ;)
ik heb deze beker getekend met behulp van het commando REVOLVE.
Dan heeft de surftab-variabele geen invloed, dus hoef je hem ook niet aan te passen.
I[...] waar ik ook de "surface deviation" en de "curve steps" heb aangepast, maar het resultaaterden in het zelfde plaatje als hierboven? 8)7
Dat is raar. Ik heb hier een simpele vorm gerevolved om te kijken wat er gebeurt, maar als ik de "surface deviation" lager zet heeft dat wel degelijk invloed. Zou je dit voor alle zekerheid nog eens kunnen proberen?
???? Mag ik vragen wat een smooth modifier is????
Dat staat prima uitgelegd in de helpfunctie van 3dStudio en als je daar toch mee bezig bent zou ik ook de "lathe" modifier even bestuderen. overigens lijkt het me sterk dat de smooth modifier je probleem kan oplossen

PS begrijp ik goed dat je je model opslaat in *.dwg en importeert vanuit 3dStudio?

Verwijderd

Topicstarter
PS begrijp ik goed dat je je model opslaat in *.dwg en importeert vanuit 3dStudio?
Klopt helemaal, is dat niet de goeie manier van werken??? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2005 19:10 ]

• Charango
Jawel, dat zou prima moeten werken, maar als het niet helpt om de surface deviation lager te zetten kan je het ook nog op een andere manier proberen: in AutoCAD de tekening exporteren naar *.3ds en dat bestand in 3dStudio weer importeren.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:10:
Klopt helemaal, is dat niet de goeie manier van werken??? :?
Nee, want dan wordt er een aanname gedaan over de precisie. Bij mijn weten ondersteunt DXF geen NURBS, en wil jij een goede cylinder, dan kun je er in max zelf beter een gaan maken met genoeg faces in plaats van te exporteren.
Charango schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:25:
in AutoCAD de tekening exporteren naar *.3ds en dat bestand in 3dStudio weer importeren.
Beter nog : IGES.

[ Voor 22% gewijzigd door Yoozer op 26-10-2005 21:12 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Charango
Yoozer schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:12:
[...]

Bij mijn weten ondersteunt DXF geen NURBS, en wil jij een goede cylinder, dan kun je er in max zelf beter een gaan maken met genoeg faces in plaats van te exporteren.
Als je DWG gebruikt heb je daar geen last van, waarom zou je in dit geval DXF gebruiken? En sinds wanneer ondersteunt AutoCAD IGES?

[ Voor 6% gewijzigd door Charango op 26-10-2005 21:17 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Charango schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:16:
Als je DWG gebruikt heb je daar geen last van, waarom zou je in dit geval DXF gebruiken?
Durr, fout gelezen, mijn fout :(.
En sinds wanneer ondersteunt AutoCAD IGES?
Da's dan ook weer wat. Rhino 3d iig wel (heeft bij mij AutoCAD vervangen). Maar goed.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Sorry mensen,

Ik heb de laaste tijd heel druk gehad met school en toets week en gaa zo maar door. Maar goed morgen ga ik hard werken aan mijn beker! Dan horen jullie zeker of ik verder ben gekomen en zo jaah hoe!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd om vauit autocad te exporteren naar .3ds formaat. Als ik die tekening dan in 3d studio open, heb ik nog steeds hetzelfde resultaat! 8)7

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 00:00
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:47:
Ik heb geprobeerd om vauit autocad te exporteren naar .3ds formaat. Als ik die tekening dan in 3d studio open, heb ik nog steeds hetzelfde resultaat! 8)7
Probeer je beker te maken in 3ds max. Is wel zo eenvoudig aangezien het een eenvoudig model is. Het scheelt je een hoop gedoe met importers exporters e.d.

http://hawvie.deviantart.com/

• Charango
Heb je misschien de mogelijkheid om je AutoCAD-bestand online te zetten? Raden waar het probleem zit wordt namelijk steeds moeilijker.

Het enige dat ik me nog kan bedenken is dat de programma's struikelen over de maat van het object - is het misschien gigantisch groot of klein?

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond, soory dat ik zo lang niets van me heb laten horen, maar heb het heel erg druk met school (afstudeerjaar he). Maar goed, ik heb hier de autocad versie van mijn tekening online gezet.

Ik ben er doormiddel van tutorials wel achter dat ik bijvoorbeeld gebruik kan maken van mesh en turbo smooth. Als ik deze toepas en de waarde iets verander gaan de hoeken in de beker wel weg, maar hij wordt er zeker niet mooier van. Ook niet als ik hem render. Dan krijg ik zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.trutfotos.nl/images/bierglas.bmp

• Charango
Heb je toevallig in het scherm dat je krijgt bij het importeren "Rescale" aangevinkt? Zo ja, probeer het dan eens met die waarde uit.

Verwijderd

Topicstarter
Charango schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:42:
Heb je toevallig in het scherm dat je krijgt bij het importeren "Rescale" aangevinkt? Zo ja, probeer het dan eens met die waarde uit.
Ik krijg deze optie niet, als ik file--> import kies dan krijg ik alleen dit scherm,

Afbeeldingslocatie: http://www.trutfotos.nl/images/scherm.bmp

• Charango
Ik ging er van uit dat je in Max je AutoCAD bestand importeerde (dus niet bewaard als .3ds), daar heb je meer opties.
Probeer het eens met de volgende settings:

-rescale: uit
-Combine Objects by Layer: uit (maar heeft geen invloed)
-weld: uit
-auto-smooth: aan, angle: 25
-unify normals: uit
-cap closed objects: uit
-curve steps: 10
surface deviation: 0.003m

@de vraag hieronder: ja ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Charango op 08-11-2005 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tekening in .DWG formaat geimporteerd in 3d max en alle instelling gezet zoals jij hierboven noemde. De afbeelding hieronder is dan het resultaat! Zeker een verbetering in vergelijking met hierboven. Zover was ik nog niet gekomen dus in ieder geval bedankt :) . Wat ik wel nog steeds zie zijn die strepen boven de inhammen onderin de beker!

Afbeeldingslocatie: http://www.trutfotos.nl/images/glas1.bmp

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Om de afbeelding van het glas een beetje mooi te krijgen, wil ik het glas op een tafel tekenen en dan nog iets leuks doen met schaduw en lichtinval. Ook wil ik aan het glas ook echt de materiaal eigenschappen van glas geven. Nu heb ik even gezocht op google en kwam ik bij deze tutorial. Dat met die glas iegenschappen lukt nu wel aardig, maar ik blijf eigenlijk hangen bij dit punt. Dat wood_achen heb ik helemaal niet, sterker nog ik kan helemaal geen materiaalen vinden?

Enig idee hoe dit op te lossen is? 8)7

• Charango
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:17:
Enig idee hoe dit op te lossen is? 8)7
Ja, maar het is hier geen helpdesk. Misschien moet je de eerste tutorials van Oogst eens doorlopen:
http://home.hccnet.nl/w.v...deel%202%20texturing.html

edit:
Of typ de termen die in de tutorial genoemd worden (zoals "material library") eens in in de helpfunctie, die is erg goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Charango op 08-11-2005 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Charango schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:24:
[...]

Ja, maar het is hier geen helpdesk. Misschien moet je de eerste tutorials van Oogst eens doorlopen:
http://home.hccnet.nl/w.v...deel%202%20texturing.html

edit:

Of typ de termen die in de tutorial genoemd worden (zoals "material library") eens in in de helpfunctie, die is erg goed.
Dat ga ik zeker doen!
Hieronder vast een klein tussenstandje wat betreft het werken met materiaalen.

Afbeeldingslocatie: http://www.trutfotos.nl/images/glas2.jpg
Charango schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 21:24:

Ik heb geen help functie en ook geen tutorials, ik heb geen id waar dit mee te maken heeft. Mischien dat het komt omdat ik de trial versie heb!. Als ik op user reference of tutorials druk gebeurt er gewoon niets.

Ik ga in iedergeval verder met bovenstaande tutorials!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 21:41 ]

• Charango
Dat ga ik zeker doen!
Hieronder vast een klein tussenstandje wat betreft het werken met materiaalen.
Dat lijkt al ergens op :). Maar misschien kan je verder posten in het grote 3d-topic.
Pagina: 1