Toon posts:

[J-7BXAS]BIOS verkeerd geflashed, recovery problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis twee PC's. Één nieuwe(1) en één oude(2). Nou was ik een keer aan het dom surfen (jaartje geleden ofzo) en had ik een flash progje gedownload en vaag gebruikt op mijn oude pc. De pc start nu niet meer op en geeft vage piepjes(3). Blijkbaar heb ik iets kapot gemaakt in de bios(4).

Ik heb natuurlijk eerst rond gekeken op the forums. En vond dit.
IK heb het geprobeerd maar hij doet niks. Er was, als ik me goed herriner, een tijd dat de pc ook echt de floppys las. Nu lijkt het namelijk alsof hij niks doet. Er is nog een klein probleem, de website waar ik de bios bestanden weg heb gehaald (hier) heeft DRIE verschillende. Ik heb ze allemaal geprobeerd. Op de diskette had ik de flashprog van de j-mark website gezet en één van de bios bestanden plus een tekstbestand met die regel (AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP) en dan met total commander er een .bat van gemaakt.

Kan iemand mij helpen zodat ik deze oude pc weer aan de praat krijg.

bvd,
Lars Gaastra
lars.gaastra@gmail.com

1)
Medion
P4 2,6 Ghz
diskette station en cd/dvd brander
(de rest doet er niet toe)

2)
NSC Computer
P2 333Mhz
AOpen CD speler
Diskette station
5,1 GB hardeschijf
1 reepje PC133 werkgeheugen (kan grote niet vinden)
250 Watt voeding (erin gegooid van andere PC)
Asus GeForce 2 MX 400 of 200 (weet niet meer welke. handleiding staan 2 op) (niet orginele kaart werkt wel)
awardbios
J-7BXAS moederboord (staat zo op users's manual, anders weet ik het niet) ik heb geen L versie >>plaatje hier<<. website (denk ik): http://www.j-mark.com/

3) een filmpje van het opstarten met geluid

4) een plaatje van de bios

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 11:08 . Reden: iets duidelijker ]

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
plus een tekstbestand met die regel (AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP) en dan met total commander er een .bat van gemaakt.
Ik neem aan dat je het bestand wel 'autoexec.bat' genoemd hebt?

'Leest' je pc overigens het floppy? Of blijft de pc alleen piepen, en lijkt hij niets van het floppy te lezen?

-

Verwijderd

Topicstarter
SysRq schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:30:
[...]

Ik neem aan dat je het bestand wel 'autoexec.bat' genoemd hebt?

'Leest' je pc overigens het floppy? Of blijft de pc alleen piepen, en lijkt hij niets van het floppy te lezen?
ja, ik heb hem zo genoemd.
Als ik de floppy erin steek wanneer hij aan staat (na de piepen) dan hoor ik hem heel kort lezen. Ik weet of je dat lezen kunt noemen.

Ik heb een filmpje gemaakt.
zie: http://home.wanadoo.nl/h.gaastra/opstart.AVI (quicktime draait hem wel)
en na die piepjes blijft ie zo. dus lampje aan van diskette, power en 'nadenken'. (geen piepjes meer)

lars

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 11:46 . Reden: over quicktime ]

• SysRq
Hmm, je floppydrivelampje (scrabble \o/) blijft altijd aan. Heb je niet per ongeluk de kabel van de floppydrive verkeerd aangesloten? Het lampje hoort namelijk niet direct aan te gaan, maar pas bij het lezen.

-

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ie goed is aangesloten

plaatje:

http://home.wanadoo.nl/h.gaastra/diskette_aansluiting.jpg

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verschil per floppydrive dus het kan ook zijn dat 'ie andersom moet. Het lampje hoort niet altijd te branden.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
andersom past ie niet. dan moet ik 'wringen'

willen jullie een plaatje van aansluiting diskette en het kabeltje?
als dit kan helpen, doe ik dat wel

kan het ook zijn omdat dit een andere voeding is?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 12:02 ]

• SysRq
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:02:
andersom past ie niet. dan moet ik 'wringen'
Misschien heb je hem op het moederbord wel verkeerd aangesloten, dat kan natuurlijk ook. ;)

Ik zit me ineens te bedenken, kan die stroomkabel eigenlijk ook verkeerd zitten :?

[ Voor 17% gewijzigd door SysRq op 24-10-2005 12:06 ]

-

Verwijderd

Je hebt -zoals eerder vermeld- de datakabel van de FDD verkeerd gemonteerd, LED van FDD blijft nl branden tijdens startup.
Datakabel omdraaien dus en daarna zou het moeten werken!

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

lijkt wel een oude nintendo joh... :P

Eerste paar hoge piepjes zijn melding dat je videokaart niet lekker is of dat je monitor simpelweg niet is aangesloten.

Dan de doffe piepen... tsja... geen id, nooit gehoord.

Ik zou de flatcable van je floppy omdraaien want die hoort niet aan te blijven staan, als je daar toch mee bezig bent kan je misschien even kijken naar je andere flatcables.

Gooi het JP1 jumpertje eens om zodat je bios weer gecleared is.

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

SysRq schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:06:
[...]

Misschien heb je hem op het moederbord wel verkeerd aangesloten, dat kan natuurlijk ook. ;)

Ik zit me ineens te bedenken, kan die stroomkabel eigenlijk ook verkeerd zitten :?
Dan zou ie gaan roken |:(
ervaring ja...

Verwijderd

Topicstarter
wat ik weet ben ik daar nooit aan geweest (de data kabels ofzo)

ik denk dat het wel goed zit:
hier een plaatje waar je kan zien hoe het zit

http://home.wanadoo.nl/h....ette_aansluiting_rood.jpg

lars

Verwijderd

Aan je beepcode te horen is het de videokaart: BiosCentral

Verwijderd

Topicstarter
och. ik heb alleen die van maxi gelezen terwijl er al 2 replys tussen zitten.

ik zal de kabel (van data. de brede grijze dunne met rood randje) die in diskette zit omdraaien.

als die fout zit. gaat ie niet stuk ofzo hé?

Verwijderd

Award Bios Beep Faults:

Beeps / Error Message / Description

1long, 2 short:
Video adapter error Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

Repeating (endless loop):
Memory error Check for improperly seated or missing memory.

1long, 3short:
No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card
.
High frequency beeeps while running:

Overheated CPU Check the CPU fan for proper operation. Check the case for proper air flow.
Repeating High/Low CPU Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:23:
Award Bios Beep Faults:

Beeps / Error Message / Description

1long, 2 short:
Video adapter error Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

Repeating (endless loop):
Memory error Check for improperly seated or missing memory.

1long, 3short:
No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card
.
High frequency beeeps while running:

Overheated CPU Check the CPU fan for proper operation. Check the case for proper air flow.
Repeating High/Low CPU Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.
ik stop de oude er dan wel in. misschien helpt dat ja

Verwijderd

Topicstarter
helaas geen verschil te merken met andere videokaart

sorry, (bios)
ik had al geprobeerd te resetten met jumpers.
ik had al geprobeerd te resetten door de battery eruit te halen tijdens hij aan staat en dan stroom eraf

beide keren dus geen resultaat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 12:31 . Reden: foutjes hé ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:30:
helaas geen verschil te merken emt andere videokaart

sorry,
ik had al geprobeerd te resetten met jumpers.
ik had al geprobeerd te resetten door de battery eruit te halen tijdens hij aan staat en dan stroom eraf

beide keren dus geen resultaat
Resetten d.m.v. jumpers of de batterij verwijderen, terwijl de pc aan staat :?

Niet erg slim, dat kan zelfs een mobo-killer zijn :/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 12:33:
[...]

Resetten d.m.v. jumpers of de batterij verwijderen, terwijl de pc aan staat :?

Niet erg slim, dat kan zelfs een mobo-killer zijn :/
ik bedoel alleen de battery eruit terwijl hij aan staat. DIT stond hier op tweakers.net. als je wilt zoek ik het wel even op (ja, het staat er heel onduidelijk in mijn ogen. het moest blijkbaar niet zo. wat ik weet is mobo nog heel)

ik heb de datasnoer omgedraaid en jawel hoor ik merk verschil
ik ga nu opnieuw proberen met die diskette. alleen wie weet welke (biosfile) ik nou moet nemen van die website?

zoiezo al bedankt. ik ben al iets verder nu :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 12:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Indrukwekkende eerste post :D

Slechts een schoonheidsfoutje - een BIOS zit op een moederbord en moederbordvragen horen in Processors, Moederborden en Geheugens. Ik move'm deze keer wel even :z

Move OH -> PMG

Verder mbt die floppykabel - het is te gek voor woorden, maar meer dan 20 jaar na het introduceren van de 3.5" floppy met bijbehorende 34p kabel is NOG STEEDS geen standaard voor hoe die keying nou moet. Het kan voorkomen dat je met een splinternieuwe floppy drive, moederbord en splinternieuwe kabel nog steeds de key eraf moet vijlen om het goed te krijgen |:(

Overigens hoef je helemaal geen floppy te gebruiken om BIOS te flashen, ik doe het altijd met een oude 500MB harddisk. Veel minder gezeur IMHO :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dankje

Ik heb twee bios.bin gebruikt. nog steeds niks

deze als laatste
http://drivers.softpedia....ark-J7BXAS-Bios-101.shtml

en de text in AUTOEXEC.bat:
AWDFLASH.EXE 7bxasl01.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP

nog (misschien een domme) vraag maar als ik gewoon uitvoeren doe en A: intyp dan gaat ie toch niet mijn huidige pc zijn bios flashen ineens...hoop het niet. :?

nog maar een filmpje. misschien helpt het. zoals je kan zien leest de diskette nu wel maar doet niks...vaagjes

http://home.wanadoo.nl/h.gaastra/opstart2.AVI

wat ook nog kan ja. is die hardeschijf eruit te halen aan te sluiten op deze pc en dan iets erop zetten zodat het flashen werkt. iemand weet hoe dit moet? staat het op tweakers ergens?

bvd,
lars

EDIT: het opvallend is dat als ie de diskette leest geen lage tonen na de piepjes geeft. dus als er geen diskette in zit dan krijg je wel lage tonen.

begin onderhand ook een beetje 8)7 te worden van dit alles.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 14:45 . Reden: hardeschijf idee ]

Verwijderd

Je krijgt nog steeds die lang-kort kort beepcode, waardoor de pc niet opstart (je videokaart-probleem).
Dat zul je eerst moeten oplossen wil je ook werkelijk je BIOS kunnen flashen en iets op het scherm kunnen zien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:02:
Je krijgt nog steeds die lang-kort kort beepcode, waardoor de pc niet opstart (je videokaart-probleem).
Dat zul je eerst moeten oplossen wil je ook werkelijk je BIOS kunnen flashen en iets op het scherm kunnen zien ;)
oke. hoe doe ik dat dan? ik heb al de twee videokaarten erin gehad. de oude en de nieuwe. ik heb ook al zonder gedaan. maar die foute piep blijft komen.

De nieuwe:
Asus Gefroce 2 MX 200 of 400
De oude:
S3 Trio 3D (met een chipje fastware)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probeer eens een PCI videokaart erin te steken (als de Trio niet al PCI is) - of druk de AGP kaart beter aan (is zeer vaak een goede oplossing...).

Lukt dat nog niet, dan kan het zijn dat de foute BIOS de foute code genereert. Dan rest alleen het hot-flashen als oplossing (hotflashen klinkt eng, maar in de FAQ staat gelinked naar een topic waar het uitgebreid uitgelegd wordt :) )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:26:Lukt dat nog niet, dan kan het zijn dat de foute BIOS de foute code genereert. Dan rest alleen het hot-flashen als oplossing (hotflashen klinkt eng, maar in de FAQ staat gelinked naar een topic waar het uitgebreid uitgelegd wordt :) )
ik heb dus nog een hele oude computer staan. misschien dat ik daarmee kan hotflashen.
maar ik krijg de bios van de P2 pc er niet uit.... zijn hier ook handigheidjes voor?

hij komt al een beetje los aan de zijkanten (voor en achter) ..mijn vingers gaan kapot....

omg.. hij is los maar beetje verbogen... ogod......

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 21:27 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon terugbuigen :z

Er zijn handige tangetjes voor (de mijne ben ik natuurlijk kwijt :P ), maar een platte schoevendraaier eronder wil ook vaak werken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
één van de pinnetjes is er zo raar aan toe dan hij lijkt af te breken. metaalmoeheid. maar dat is dan alleen dat dunne stukje. ik hoop dat ie zolang genoeg contact kan maken als ie afbreekt en dus nog werkt.

ik zei eerst dat ik hem op de hele oude pc wou hot-flashen maar die werkt vaag genoeg ook al niet :/

nu heb ik dus 3 opties.

1) naar de ehra (ofzo) bij mij in de buurt te gaan. (kan je ook draadjes stekkers weerstandjes whatever kopen)
2) naar zo'n website ding sturen waar ze hem flashen of hotflashen.
3) misschien iemand hier op tweakers die hem wil proberen te hotflashen

Optie twee zie ik niet zo zitten. dan probeer ik liever de anderen eerst. En dan liever drie want dat kost misschien minder.

En wat als het pinnetje afbreekt of hij is nu al niet meer bruikbaar. Kan ik dna zomaar (1,2,3) een nieuwe kopen? Ik zie denk ik hier iets over het hoofd...

bvd,
lars

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me helpen bij deze 3 opties. En de vraag. En/of doorlinken zodat ik vooruitgang kan boeken.

bvd,
lars

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 13:04 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:53:
één van de pinnetjes is er zo raar aan toe dan hij lijkt af te breken. metaalmoeheid. maar dat is dan alleen dat dunne stukje. ik hoop dat ie zolang genoeg contact kan maken als ie afbreekt en dus nog werkt.

ik zei eerst dat ik hem op de hele oude pc wou hot-flashen maar die werkt vaag genoeg ook al niet :/
De hele PC werkt niet? Of alleen het hotflashen? Exact wat probeer je te doen?
nu heb ik dus 3 opties.

1) naar de ehra (ofzo) bij mij in de buurt te gaan. (kan je ook draadjes stekkers weerstandjes whatever kopen)
En die kunnen flashen? Hier in Nijmegen zou ik bij Technica niet aan moeten komen zetten met zo'n verzoek :+
2) naar zo'n website ding sturen waar ze hem flashen of hotflashen.
Hopelijk niet hotflashen, iemand die dat commercieel doet zal wel een EEPROM programmer hebben.
3) misschien iemand hier op tweakers die hem wil proberen te hotflashen
Vast wel, maar aangezien je nergens in je posts of je profiel aangeeft waar je woont is het niet makkelijk om na te gaan of iemand vlak bij je om de hoek woont... :z
[...]

En wat als het pinnetje afbreekt of hij is nu al niet meer bruikbaar. Kan ik dna zomaar (1,2,3) een nieuwe kopen? Ik zie denk ik hier iets over het hoofd...
Kopen? Zoek gewoon een dood moederbord met een EEPROM met dezelfde grootte (meestal 1 of 2Mb, dus 128 of 256KB, tegenwoordig ook vaak 4Mb) en flash dan die chip...
bvd,
lars
GoT Huisregels - wij tweakers doen elkaar constant de groeten, dat hoef je echt niet in iedere post te doen. Wil je toch zoiets? Gebruik dan je sig, daar is hij voor ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg geen beeld bij de hele oude Pc. Wat wel nodig is om te hotflashen. Ik 'gebruik' namelijk deze* manier. Ken ook geen andere. En ik kwam er net achter (lol) dat de award bios (van PII) groter is (meer pinnen) dan die van de hele oude Pc. Dus dat wordt hem niet.

*
dion_b schreef op vrijdag 21 maart 2003 @ 00:22:

[...]Even voor de goede orde de techniek:
1) Terwijl de PC nog uitstaat (zoals Malbje al zei) de BIOS van de flash mobo losmaken en slechts licht aandrukken opdat het makkelijk eruit te krijgen is. Bouw ook evt de mobo eruit om makkelijk bij de BIOS EEPROM te kunnen en zorg in ieder geval dat de mobo plat ligt :o
2) Zorg dat je de BIOS image en Uniflash op een 'kale' DOS bootflop hebt (dus hooguit IO.SYS, MSDOS.SYS, COMMAND.COM, UNIFLASH.EXE en <BIOSnaam>.BIN)
3) boot het systeem vanaf de bootflop tot aan een A: prompt.
4) haal voorzichtig de BIOS chip eruit en vervang het met de chip die geflashed moet worden (dit is het moment waarop je dus risico loopt)
5) draai nu uniflash -e <BIOSnaam>.bin
6) zet het systeem uit, haal de vers geflashte chip eruit en zet de oorspronkelijke BIOS chip terug
7) plaats de geflashte BIOS in de mobo waar het voor geflashed is en test **beide** systemen
Ik woon in Friesland. In Drachten. (zet ook wel even in profiel)
Maar ik kan toch ook wel opsturen en dat de verzendkosten voor mij zijn (plus een (klein) bedrag of dankje voor het hotflashen)?

Hoe weet ik trouwens of ik 1mb of 2mb heb. Waar staat dat? Ik heb (ff) foto's gemaakt van de (kapotte) bios mischien heb je daar iets aan. FOTO 1 FOTO 2

Ik geloof dat een bios maar 1 of 2 euro kost.(bij die website maar het is in totaal 10 euro om ook de biosfile erop te zetten) Geen idee waar ik een dood moederboord weg haal. Wij hebben ze thuis tenminste niet liggen (die over zijn zeg maar). En bij de kringloop heb je echt troep. En dan moet ik alsnog (hot)flashen.

(bvd,lars)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 17:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 17:23:
Ik krijg geen beeld bij de hele oude Pc. Wat wel nodig is om te hotflashen. Ik 'gebruik' namelijk deze* manier. Ken ook geen andere. En ik kwam er net achter (lol) dat de award bios (van PII) groter is (meer pinnen) dan die van de hele oude Pc. Dus dat wordt hem niet.
Wat voor PC is dat dan :? Dat zal een 486 met EPROM (itt EEPROM) zijn ofzo :?
[...]

Ik woon in Friesland. In Drachten. (zet ook wel even in profiel)
Maar ik kan toch ook wel opsturen en dat de verzendkosten voor mij zijn (plus een (klein) bedrag of dankje voor het hotflashen)?
Drachten is een end uit de buurt bij mij iig (Nijmegen), maar daar zitten iirc genoeg tweakers dichtbij :)
Hoe weet ik trouwens of ik 1mb of 2mb heb. Waar staat dat? Ik heb (ff) foto's gemaakt van de (kapotte) bios mischien heb je daar iets aan. FOTO 1 FOTO 2
Niet veel. De relevante specs zitten onder die sticker :z
Ik geloof dat een bios maar 1 of 2 euro kost.(bij die website maar het is in totaal 10 euro om ook de biosfile erop te zetten) Geen idee waar ik een dood moederboord weg haal. Wij hebben ze thuis tenminste niet liggen (die over zijn zeg maar). En bij de kringloop heb je echt troep. En dan moet ik alsnog (hot)flashen.
Idd, dat is hoe je aan je reserves komt :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Even kijken op http://www.flashbios.org/ , je flashrom opsturen met de post naar deze knakker in groningen, een tientje dokken en een paar dagen later werkt het weer. Bespaart je in ieder geval een hoop gepruts :D Hij is betrouwbaar, goede ervaringen mee.

edit:

Even onder het award stickertje op de chip kijken wat het type rom is, dan kun je op google vast wel vinden of het een 1Mbit of 2Mbit chip is, en aan de hand daarvan de juiste .BIN meesturen naar die flashgast. Als de chip te veel beschadigd is aan het pinnetje om nog oke te kunnen flashen, dan kun je bij hem voor 10 euro extra een nieuwe chip bestellen, maar misschien heeft de lokale elektronicaschuur ze wel voor minder

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 02:46 ]

Pagina: 1