Upgraden naar 1.5 of 2gb pc2700?

Pagina: 1
Acties:

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 22:19
Ik zit met een dilemma:

Ik zit op een Gigabyte I845PE moederbord, met drie geheugen sloten, en al twee bezet (2*512).
Er is dus nog een slot over. Nu heb ik onlangs een X800XT gekocht, dus alles op max spelen :)
heel leuk, maar nu heb ik ook meer geheugen nodig aangezien hij gigantisch aan het swappen is, en een spel afsluiten kost uren.

Kan een 1gb module echter wel op mijn mobo? Er staat in het boekje alleen max 2gb. (totaal).

Ik hoorde dat F.E.A.R en Quake 4 al 1,5 gig nodig hebben, dus zou hij het trekken met 1,5? of is dat te krap.

Het prijsverschil tussen een 1gb module en 512mb is aanzienlijk (40 vs 95 euro). Ik ga eigenlijk dus liever voor de goedkoopste oplossing, maar ja is dat dan duurkoop?

Wat raden jullie me aan?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55
Houd er rekening mee dat een 845PE maximaal 4 geheugen-banken ondersteund. Veel DDR-modules zijn dubbelzijdig, waardoor je maar maximaal 2 sloten kan vullen(in jouw geval dan dus 1.5 GB met 1x 512 en 1x 1GB(dit kan zonder problemen op een 845PE chipset)

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 24-10-2005 00:37 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
InfinityG35 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:58:
Ik zit met een dilemma:

Ik zit op een Gigabyte I845PE moederbord, met drie geheugen sloten, en al twee bezet (2*512).
[...]
Wat raden jullie me aan?
Ik ga jouw dilemma wat groter maken:
Je hebt nu een serieus leuke VGA kaart, je gaat dadelijk een serieuze hoeveelheid geheugen in je systeem zetten. De belangrijkste bottleneck is dan... je moederbord.

Als je dadelijk 95 of meer euro gaat investeren in geheugen is het wel handig om dit dual-channel te hebben. Ik zou serieus overwegen een nieuw moederbord te halen, voor 55 euro heb je al een 865 mobo, voor 10 euro meer heb je een gigabyte met een hoop nieuwe leuke spulletjes onboard.
Je X800XT komt beter tot zijn recht door AGP8x (ja het scheelt maar 1 of 2%, maar het scheelt dus wel). Je geheugen komt beter tot zijn recht, Dual channel en DDR400 ipv DDR333.

Als je die gigabyte neemt (GA-8IPE1000-G) krijg je ook nogeens Gbit netwerk, evt 800FSB, SATA en 8ch Audio erbij, wat los ook fors kost.
Daarnaast kun je je oude moederbord proberen te verkopen, waardoor de schade weleens erg beperkt zou kunnen blijven. En je upgrade pad is ineens wat verbeterd.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

De vraag is, welke processor zit er op dat moederbord (een relatief oude).
Heeft het upgraden, dus een nieuw moederbord dan wel zin ?

@InfinityG35
Zie Hoeveel geheugen heb ik nodig?
En zie PMG RAM FAQ :)

1,5GB intern lijkt mij op zich genoeg voor zowel Quake 4 als F.E.A.R.. Misschien kun je hier en daar geheugen besparen d.m.v. het afsluiten van achtergrond programma's.

Je hebt momenteel 2x512MB. Als ie dubbelzijdig zijn heb je al 4 geheugenbanken in bezit. Mocht je maximaal 4 geheugenbanken ter beschikking hebben dien je een module te verwijderen. Heb je meer geheugenbanken beschikbaar kun je volgens mij wel upgraden.

Controleer de specificaties dus goed en bekijk wat het moederbord (danwel de chipset) aan kan sturen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thandor schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 01:21:
De vraag is, welke processor zit er op dat moederbord (een relatief oude).
Heeft het upgraden, dus een nieuw moederbord dan wel zin ?
[...]
Helemaal met je eens, je moet je dat wel afvragen. Maar ik wilde alleen even aangeven dat de TS high-end spullen (X800XT) en high-end hoeveelheden geheugen op een budget plank aan het plaatsen bent.

Je zegt dat hij gigantisch aan het swappen is, vind ik eigenlijk wel raar, want met 1GB geheugen kom je toch een eind. Wat voor HD heb je erin hangen, en wanneer heb je last van swappen, bij veld laden, of in het veld?
Want misschien kan een leuke HD je problemen ook verzachten, waar je meer profijt van hebt.

(Ja ik weet het, ik ben soms wat radicaal met upgraden, ben van mening dat je 1x iets goeds koopt, en dan is dat systeem in balans, upgraden heeft dan geen zin)

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je bij f.e.a.r. de textures op medium zet ipv high, dan stop het swappen accuut met 1gb. Het verschil in grafische kwaliteit is niet al te groot, probeer het eens.

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:18

Steffy

Ayreonaut

InfinityG35 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:58:
Ik zit met een dilemma:

Er is dus nog een slot over. Nu heb ik onlangs een X800XT gekocht, dus alles op max spelen :)
heel leuk, maar nu heb ik ook meer geheugen nodig aangezien hij gigantisch aan het swappen is, en een spel afsluiten kost uren.

Kan een 1gb module echter wel op mijn mobo? Er staat in het boekje alleen max 2gb. (totaal).

Ik hoorde dat F.E.A.R en Quake 4 al 1,5 gig nodig hebben, dus zou hij het trekken met 1,5? of is dat te krap.

Het prijsverschil tussen een 1gb module en 512mb is aanzienlijk (40 vs 95 euro). Ik ga eigenlijk dus liever voor de goedkoopste oplossing, maar ja is dat dan duurkoop?

Wat raden jullie me aan?
Quake 4 1,5Gb 8)7 Wie heeft jou dat wijs gemaakt, ik heb een maar 1Gb en een radeon 9700 Pro en het draait alles op High op 1024 en het draait perfect, laden kwestie van een paar seconden, het zelfde geld voor Fear, nu draai ik daar zeker alls niet op high alleen de demo ff gespeeld maar het draaide perfect hoor, denk dat je het wel bij 1Gb kunt laten en je processor beter wat kunt gaan upgraden, en als alles zo lang duurt met afsluiten zou ik eerst maar eens op spyware gaan scannen want met 1Gb hoord je zelfs met die games weinig tot niet te swappen want dat is bij mij ook niet zo

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 22:19
Oke bedankt voor de tips allemaal, maar eerst even de misvattingen uit het leven helpen:

- Ik heb een Pentium4 2.8B (533fsb, 512kb) 'Northwood' lichtjes overclocked naar 3.0 ghz. Een processor/mobo upgrade vind ik nu op dit moment zinloos, aangezien hij alles nog prima trekt. Kijk naar FEAR bijvoorbeeld: zo grafische kaart gelimiteerd als het maar kan.

- Voordat ik een X800XT had, had ik een 9700Pro. Textures enzo op medium. Prima. Die trok FEAR net wel, maar niet zoals ik wil. Dus X800XT (laatste AGP kaart) gekocht. Top, ik kan nu alles op hoog zetten zoals ik wil. Textures op hoog, want ja dat kan de kaart makkelijk aan, en dan gaat hij swappen. Het laden duurt lang, af en toe een freeze en een ratelende hardeschijf. Heel irri. Ik heb dan wel 60fps, maar wel met pauzes.

- Ik draai Windows XP SP2 Pro, met NAV2005. Geen spyware of andere rommel. Wel heb ik al een tijdje windows niet opnieuw geinstalled, ong 6 maanden.

- Mijn harde schijf Western Digital 120gb 7200RPM, met 8mb cache. Swapfile is 1,5 gb.

- Geheugen timings zijn @ 350mhz 2-5-3-2.

[ Voor 3% gewijzigd door InfinityG35 op 24-10-2005 21:01 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1