Nieuw s478 mobo

Pagina: 1
Acties:

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 20:12
Ik ben van plan een nieuwe mobo aan te schaffen, maar het duizelt mij een beetje aan opties. Ik heb internet al afgespeurd, maar echt heel veel duidelijker wordt het niet. Daarom graag jullie hulp.

Ik heb nu een P4B533 moederbord met Intel 2,53 GHz processor. 512 MB geheugen (PC2100, deze wil ik later dus ook vervangen) Verder net een nieuwe videokaart, de Geforce 6800. Heb al van verschillende kanten gehoord dat mijn huidige mobo niet al te best is.

Ik heb op de site van asus al lopen kijken naar de P4P en P4S mobo's maar er is zoveel keus en er zit nog redelijk wat prijsverschil in ook. Waar moet ik opletten als ik een keus maak en wat raden jullie mij aan? (Ook gelet op de prijs!)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Denk nog een heel goed na of je nog wel wil investeren in verouderde techniek. Wellicht is het een idee om je huidige setup compleet te verkopen en meteen iets moderners/toekomstzekerders aan te schaffen: Intel socket 775 of AMD socket 939.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je hebt gehoord dat het mobo niet al te best is? Werkt het wel goed, heb je er geen problemen mee? Waarom wil je dan een ander mobo. Daarbij, net als Henk007 zegt, is het eigenlijk wel zonde van het geld om daar nou in te investeren.

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-05 17:33
Hier een overzicht van recente nog te verkrijgen S478 moederborden:

http://www.luckyspc.com/?Hardware=3&Sub=244&Preview=

[ Voor 4% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 22-10-2005 19:18 ]

• Jors
Ik denk dat ik aan een nieuw mobo + geheugen toch een stuk minder geld kwijt ben dan aan een compleet nieuw systeem. Voor minder dan 200 euro moet ik toch wel klaar zijn en dan heb ik toch een redelijke pc?

De Asus P4P800S-X kan ik voor 64 euro aanschaffen. Is dit een goed board?

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:44
Koop gewoon een Asrock s754 bordje, Sempron 64 3000+ en een extra reepje 512MB ram dan ben je voor minder dan 200,- klaar en kan je er voorlopig weer tegen aan.

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

Ik heb nog 2 Asus P4P800 SE (nogwat liggen) op m'n werk liggen.
Die mag je ook wel hebben voor 65€
Is met Intel 865 chipset,en dual channel DDR mogelijkheid.
Is net wat luxer als de P4P800S-X

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
dude, heb je de reactie van saviour wel gelezen??? Je hebt een p4 2,53ghz, deze heeft een 133mhz fsb (533 quadpumped) dus dit loopt heerlijk soepel met pc2100 geheugen. Dit mobo heeft ook AGP4x. AGP8x of 4x boeit geen ene ruk dus je 6800 is ook zo blij als een zonnetje waar ie is.

Dus, jij hebt van 'meerdere kanten' gehoord dat je mobo niet goed is. Wat doetie dan niet goed? Is ie zo instabiel als de neten? Mocht je mobo nog gewoon 100% zijn, dan kan je wat mij betreft er een p4c800e deluxe onder vrotten, maar je hardware gaat *niet* sneller lopen! Want je proc blijft op 2,53ghz lopen, dus je fsb op 133mhz dus je geheugen ook op PC2100, al vrot je er PC4400 supergeheugen in.

Kijk dus een kritisch naar je configuratie en vraag je af waarom je zou willen upgraden. Wat je mischien wel kan doen is een nieuwe harde schijf halen. Want een schijf uit die tijd is waarschijnlijk 5400toeren met 2mb cache. Als je er dus een 7200 toeren 8 (of 16) mb cache schijf in doet dan merk je dit echt wel. Een p4c800e deluxe of p4b533 met dezelfde hardware zal je (bijna) niet merken.

Maargoed, als jij persè een nieuw moederbord wil.....
kijk naar eentje met een 865pe of 875p chipset. Deze presteren het beste. maar aangezien je CPU gewoon op 2,53gghz zal blijven draaien maakt het niet veel uit ;)
en voor nieuw geheugen.
Kington, Corsair, OCZ, enzenz boeit niet wat je koopt, het wordt toch terug geklokt op PC2100 ;)

Verwijderd

Het beste kan je een nemen met een intel chipset in jouw geval. De P4C800-E Deluxe is erg populair onder de tweakers & een betere chipset als de Intel 875 is er vlgs mij niet gemaakt voor Socket 478 pricewatch: Asus P4C800-E Deluxe, i875P (Lan, Sound, 1394, SATA, RAID) is niet de goedkoopste maar wel de beste en voor 75 euro heb je er een gig ram bij. Als je dan je ouwe weer ziet te verkopen kom je presies op 200 uit.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Mij lijkt het dat een P4 op 2,5GHz met een Geforce 6800 het nog best trekt en niet per se vervangen hoeft te worden. Tenminste, als je moederbord nog oké is. Is het echt brak of zeggen ze dat alleen maar?

Als het nog gewoon oké is, zou ik het houden op een reepje extra geheugen.

• Jors
p43000 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:40:
dude, heb je de reactie van saviour wel gelezen??? Je hebt een p4 2,53ghz, deze heeft een 133mhz fsb (533 quadpumped) dus dit loopt heerlijk soepel met pc2100 geheugen. Dit mobo heeft ook AGP4x. AGP8x of 4x boeit geen ene ruk dus je 6800 is ook zo blij als een zonnetje waar ie is.

Dus, jij hebt van 'meerdere kanten' gehoord dat je mobo niet goed is. Wat doetie dan niet goed? Is ie zo instabiel als de neten? Mocht je mobo nog gewoon 100% zijn, dan kan je wat mij betreft er een p4c800e deluxe onder vrotten, maar je hardware gaat *niet* sneller lopen! Want je proc blijft op 2,53ghz lopen, dus je fsb op 133mhz dus je geheugen ook op PC2100, al vrot je er PC4400 supergeheugen in.

Kijk dus een kritisch naar je configuratie en vraag je af waarom je zou willen upgraden. Wat je mischien wel kan doen is een nieuwe harde schijf halen. Want een schijf uit die tijd is waarschijnlijk 5400toeren met 2mb cache. Als je er dus een 7200 toeren 8 (of 16) mb cache schijf in doet dan merk je dit echt wel. Een p4c800e deluxe of p4b533 met dezelfde hardware zal je (bijna) niet merken.

Maargoed, als jij persè een nieuw moederbord wil.....
kijk naar eentje met een 865pe of 875p chipset. Deze presteren het beste. maar aangezien je CPU gewoon op 2,53gghz zal blijven draaien maakt het niet veel uit ;)
en voor nieuw geheugen.
Kington, Corsair, OCZ, enzenz boeit niet wat je koopt, het wordt toch terug geklokt op PC2100 ;)
Dus als ik het goed begrijp kan door mijn proc het geheugen nooit op 400 MHz draaien? En met een AGP 8x slot boek ik ook weinig snelheidwinst? In dat geval is een nieuw moederbord idd overbodig..
MPmad schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:44:
Mij lijkt het dat een P4 op 2,5GHz met een Geforce 6800 het nog best trekt en niet per se vervangen hoeft te worden. Tenminste, als je moederbord nog oké is. Is het echt brak of zeggen ze dat alleen maar?

Als het nog gewoon oké is, zou ik het houden op een reepje extra geheugen.
Ze zeiden dat mijn moederbord brak was omdat mijn geheugen gequad-pumped (oid) wordt. Dus dat er met mijn huidige systeem nog wel wat verbetering te bereiken was door een nieuwe mobo + 400 MHz geheugen erin te stoppen.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Even de uitleg: quad-pumped betekent dat je FSB (effctief) wordt vermenigvuldigd met 4 (dus 133 MHz wordt 533 Mhz, 200 Mhz wordt 800 MHz, lekkere marketingtermen :P). Het geheugen loopt vrijwel altijd synchroon met de FSB, en daar zit dan ook het punt, PC2100 loopt op 133 Mhz (266 Mhz DDR) wat dus mooi gelijk is aan de FSB. Met dividers zou je je moederbord kunnen forceren om het (evt nieuwe) geheugen te laten lopen op 400 MHz, alleen is de geheugenbandbreedte dan veel groter dan de bandbreedte van de FSB wat dus weinig nut heeft.

Over het AGP 4x/8x gebeuren: Veel benchmarks laten een verwaarloosbaar verschil zien tussen AGP 4x/8x, meestal nog geeneens een FPS.

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Een wat als ie nu een P4 heeft die een 800Mhz bus aan kan, is dan niet zonde om die op 533 te laten lopen?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Dat heeft hij niet, want de 2,53GHz is een 533Mhz.
Ze zeiden dat mijn moederbord brak was omdat mijn geheugen gequad-pumped (oid) wordt. Dus dat er met mijn huidige systeem nog wel wat verbetering te bereiken was door een nieuwe mobo + 400 MHz geheugen erin te stoppen.
Onzin dus, zoals al uitgelegd is door SleutelMan.

• Jors
Ok geloof dat het duidelijk is: zonder een nieuwe proc heb ik niks aan een nieuw mobo.

Zou 512 mb extra geheugen nog wel van nut kunnen zijn?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Hoeveel geheugen heb ik nodig?

In de FAQ (zie link hierboven) staat informatie. Het komt er op neer dat het upgraden naar 1024MB pas effect heeft als je daadwerkelijk meer dan 512MB gaat gebruiken.

Als je veel programma's tegelijk open wilt hebben of graag Battlefield 2 wilt spelen is 1024MB al geen overbodige luxe meer. Voor wat simpel internet/office werk met een potje Warcraft 3 voldoet 512MB op zich ook wel :)

Als jouw moederbord ondersteuning heeft voor dualchannel moet je wel opletten dat je die dualchannel niet 'kwijt' raakt door de upgrade. Als je nu 2x256MB hebt kan het zijn dat je na het insteken van een 512MB DIMM geen dualchannel meer hebt.
De Intel Pentium 4 heeft veel geheugenbandbreedte nodig, dualchannel is dus een 'musthave' ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 00:13

Skyline GT-R

RB26DETT

Meer geheugen heeft altijd wel zien, maar wil je nu wel 50€ uitgeven aan 512MB ram en dat je misschien achter een half jaar je hele pc gaat upgraden en dan blijkt dat je DDR2 nodig hebt... Dan heb je nu 50€ weggegooid...

@ Thandor
Een moederbord voor een 533MHz bus heeft geen dual channel ;) Dual channel is er gekomen met de 865PE/875P chipset, hij heeft een 845P/PE chipset dewelke ondersteuning heeft 533MHz FSB en AGP4x... Dus van dual channel is hier nog geen sprake ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Skyline GT-R op 23-10-2005 13:55 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@Skyline GT-R
Dan is dat weer een zorg minder ;)

Over geheugen uitbreiding heb je een goed punt. Je zou nu 200MHz (DDR400, PC3200) kunnen kopen. Bij een latere upgrade (tussen nu en over ruim een half jaar) zal de keuze snel vallen op een AMD Sempron S939 of AMD Athlon 64 S939.

De 2 laatst genoemde processoren kunnen niet overweg met DDR-II. De nu aangeschafte DIMM zal zich goed thuisvoelen in een S939 systeem.

Het ligt allemaal aan de situatie. Heb je upgradeplannen voor over een halfjaar, dan kun je overwegen om deze DIMM te kopen. (Er vanuit gaande dat de volgende PC een AMD Athlon 64 met DDR wordt)
Wil je sowieso nog een jaar door met de huidige combo, koop dan die 512MB DIMM erbij.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waarom ander mobo?

P4's vreten geheugenbandbreedte (terwijl er eigenlijk weinig werk wordt gedaan), je processor ondersteunt een FSB van 133MHz quadpumped (in reclametermen 533MHz)). Dus er is een FSB-bandbreedte van 133*4*64/8= 4200MB/s, terwijl je gewone mobo maar single channel DDR laat draaien die ook op 133MHz DDR geklokt word. Dus 1*133*2*64/8 = 2100MB/s. En idd zoals de voorgaande posten zeggen, kan je niet zomaar PC3200 gaan klokken op 200MHz DDR. Maar er bestaan wel dual channel mobo's, deze kunnen dual channel DDR op 133DDR laten draaien, dan krijg je 2*133*2*64/8 = 4200MB/s

Dus goed achter een mobo zoeken die dual channel DDR ondersteunt, de processor wordt door de huidige mobo gecastreerd (vergelijkbaar met die grafische kaarten met 64bit geheugenbus :X ).

Afhankelijk van het budget kan je overwegen om het mobo up te graden, anders ineens de sprong naar Athlon64 doen. En als je DDR gaat kopen, alleen PC3200 (of hoger), deze kan je meenemen naar een Athlon64 Socket939 systeem.

Asus P4P800SE ziet er goed uit.

Intel Desktop Chipset tabelletje

[ Voor 30% gewijzigd door rapture op 23-10-2005 14:53 ]

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

je moet niet goed zoeken naar een moederbord met dual channel... elk moederbord met een 865PE of 875P chipset heeft dat...

En thandor over dat 512MB dimmetje, AMD gaat binnenkort ook overstappen op DDR2 dus ook daar gaat het voordeel van nu 512MB DDR te kopen... Als je over een half jaar een nieuw systeem gaat kopen ben je bijna zeker aangewezen op DDR2, anders ben je dan 'verouderde' hardware aan het kopen...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die DDR-II processoren van AMD komen volgens mij pas Mid. 2006 uit.
Over een half jaar (1ste kwartaal 2006) zou je in principe nog prima kunnen upgraden naar een AMD Athlon 64 DDR.
Immers draaien die systemen prima en is een goede AMD Athlon 64 veel sneller dan z'n huidige setup.

(M.a.w., over een halfjaar upgraden naar een AMD Athlon 64 met DDR is dus geen onverstandige keuze. Als je zou wachten tot nieuwe hardware i.v.m. upgrademogelijkheden blijf je aan het wachten. :z )

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Thandor schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:46:

(M.a.w., over een halfjaar upgraden naar een AMD Athlon 64 met DDR is dus geen onverstandige keuze. Als je zou wachten tot nieuwe hardware i.v.m. upgrademogelijkheden blijf je aan het wachten. :z )
Helemaal mee eens!

Maar terug on topic... Ik zou geen nieuw moederbord kopen, maar gewoon nog even wachten totdat je vind dat je systeem traag aan het worden is en dan alles ineens vervangen...

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Skyline GT-R schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:54:
Meer geheugen heeft altijd wel zien, maar wil je nu wel 50€ uitgeven aan 512MB ram en dat je misschien achter een half jaar je hele pc gaat upgraden en dan blijkt dat je DDR2 nodig hebt... Dan heb je nu 50€ weggegooid...

@ Thandor
Een moederbord voor een 533MHz bus heeft geen dual channel ;) Dual channel is er gekomen met de 865PE/875P chipset, hij heeft een 845P/PE chipset dewelke ondersteuning heeft 533MHz FSB en AGP4x... Dus van dual channel is hier nog geen sprake ;)
Bijna goed, de eerste dualchannel was de 7205 chipset o.a. gebruikt in de P4G8X deluxe.

Do as I say, don't do as I do.

• Jors
rapture schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:36:
Dus goed achter een mobo zoeken die dual channel DDR ondersteunt, de processor wordt door de huidige mobo gecastreerd (vergelijkbaar met die grafische kaarten met 64bit geheugenbus :X ).

Afhankelijk van het budget kan je overwegen om het mobo up te graden, anders ineens de sprong naar Athlon64 doen. En als je DDR gaat kopen, alleen PC3200 (of hoger), deze kan je meenemen naar een Athlon64 Socket939 systeem.

Asus P4P800SE ziet er goed uit.

Intel Desktop Chipset tabelletje
Dus een mobo met dual channel DDR ondersteunt heeft tóch zin begrijp ik hieruit? Dit gaat toch tegen het voorgaande in? Daar zegt men nml dat mijn processor mijn mobo zal castreren, als ik het goed begrijp..

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

in sandra zul je wat zien, in everest zul je je bandbreedte zien stijgen, maar met gewoon computeren zal je het NIET merken.... Zonde van die 80€ vind ik dan...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Skyline GT-R schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 19:35:
in sandra zul je wat zien, in everest zul je je bandbreedte zien stijgen, maar met gewoon computeren zal je het NIET merken.... Zonde van die 80€ vind ik dan...
Volgens een Tomshardware review van 845PE (single channel) versus een dual channel chipset zou het niet veel uitmaken. Maar de 845PE kan de FSB op 533MHz draaien, terwijl de ram op 333MHz draait en 845E laat de ram op 266MHz draaien, dus nog altijd geen review die de chipset van zijn mobo vergelijkt met de andere.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Zoals iedereen het zegt: Als je op getalletjes geilt, moet je een nieuw mobootje pakken! Als je persé die *paar* extra frames wilt in je games, dan moet je een nieuw mobootje pakken!

Als je geen zin hebt om 80 euro voor een nieuw moederbord en 2x40 euro voor geheugen uit te geven voor iets wat je met Word, Excel, MSN, Internet, Opstarten van je gehele pc en games met uitzondering van Battlefield 2 NIET merkt, dan moet je geen nieuw mobo kopen. Wat je dan wel moet doen is lekker reviews gaan lezen over A64`s en p4`s op skt775 zodat je er over een half jaar/ jaar uit bent wat je wilt gaan halen om je hele systeem up te graden.

Ga hierbij liever niet om advies op GoT vragen, gebruik de search over AMD/Intel kwesties want dat word ik en velen met mij nou wel beu ;) Hiermee bedoel ik dat er elke dag een stuk of 10 topics her en der verspreid over GoT geopend met de vraag: Ik wil upgraden, moet ik nu AMD of Intel nemen, en elke keer weer krijg je een flamewar :r Maak voor jezelf een keuze en sta ervoor! :9

Succes met je keuze, en laat je die ons wel even weten :)

[ Voor 15% gewijzigd door -ErikE- op 24-10-2005 09:46 ]

• Jors
Bedankt voor de hulp. Ik denk dat ik nu inderdaad maar even doorspaar voor een compleet nieuw systeem. Heb ik meteen de tijd om me er eens grondig in te verdiepen ;)
Pagina: 1