Nieuwe indeling devschuur (was: eigen 3d forum)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HawVer schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 23:06:

Mijn doel is op zich niet een gehele herindeling van de devschuur. Alhoewel het wel een goede discussie vind. Ik ben van mening dat als er meer ruimte is voor de 3d-ers dat de topics en zinvolle inhoud vanzelf volgt.
Toch zou het via de andere weg veel beter werken. Maar okay, het zou kunnen.
Nu worden alle plaatjes op een hoop gegooid. Ik vind dat er de ruimte moet komen in de #devschuur om een eigen topic te openen voor een 'project' of 'ding' dat je maakt. Mijn belangrijkste reden hiervoor is het creatieve proces beter weergeven. Mensen kunnen makkelijker en doelgericht commentaar geven zonder te hoeven denken ow wat was je vorige wip ook alweer?
En dat is wat ik eerder al duidelijk probeerde te maken. In principe is die ruimte er ook. Probeer te begrijpen dat die grote "dump hier je 3d plaatjes" topics er zijn met de volgende reden: men kan er plaatjes posten zonder al teveel commentaar erbij.

Als je een eigen topic wilt voor een project van jezelf, dan moet dat gewoon kunnen. Wellicht heeft niet elke moderator W&G dat zo bekeken, maar dat zou wel zo moeten zijn. Alleen betekent een eigen topic wel dat je kwaliteit moet posten. En dan bedoel de kwaliteit van het topic. Dus dan post je bijvoorbeeld eerst wat schetsen, eventueel wat wip's (als je al "echt" begonnen bent), en uitgebreid commentaar over wat je wilt gaan doen, hoe je dat wilt gaan doen, welke technieken je gebruikt, waar je materials vandaan hebt gehaald, weet ik veel. Als iemand anders ook maar iets met die informatie kan. Dit is een kennisforum, die grote post-je-plaatjes topics zijn niet veel meer dan een gallery.
Daarnaast vind ik dat er duidelijke richtlijnen moeten komen voor de 3d-er en 2d-er. Er heerst veel onduidelijkheid over het topicbeleid binnen WG, die bijvoorbeeld in het case modding forum en fotografie forum wel duidelijk zijn vormgegeven.
Het beleid is in zoverre vrij simpel, dat de topics van mensen die geen moeite doen om een echt topic te starten dicht moeten. Elke gek kan een [img] tag posten met een plaatje erin. Dat zegt niets over het plaatje, maar wel iets over de houding naar andere gebruikers.

En eigenlijk geldt dat voor elk soort topic, of het nu webdesign, 3d of javascript betreft.
De belangrijkste reden dat dit niet duidelijk is voormgegeven is imho vooral omdat er geen mensen met 3d/2d feeling in de crew zitten. Misschien is dat ook de reden waarom de crew niet het nut inziet van een eigen forum? (stelling)
Kun je hier uitleggen wat je bedoeld?
Je kopte hem hierboven zelf al in. De 3d-ers accepteren geen moderators "van buitenaf". Ik heb zelf weleens geprobeerd om het niveau van reacties iets omhoog te krijgen. Van alle kanten krijg je dan de wind van voren. Er zijn behoorlijk wat reacties in FG en DOC die van vrij lage kwaliteit zijn, en die je prima zou kunnen missen.
Als het 3d forum een algemeen graphics forum wordt hoor je mij niet klagen! De belangrijkste dingen die dan aanwezig moeten zijn en in mij voorgaand verhaal zijn terug te vinden zijn:
- Duidelijk vormgegeven beleid.
Common sense, inzet wordt beloond.
- De mogelijkheid om nieuwe topics te kunnen openen voor een project, ter ondersteuning van het proces en het commentaar daarop.
Zo'n proces moet de topicstarter zelf op gang brengen met een goede startpost.
- Geen verzamelpunten meer.
Er moeten wel degelijk verzameltopics blijven voor mensen die geen moeite in hun posts zelf willen stoppen.
Ik denk dat we door het proces te laten zien elkaar kunnen steunen in het zoeken naar de juiste weg en uiteindelijk kwalitatief betere topics kunnen openen.

Ik ben ook benieuwd naar inhoudelijke reacties van WG mods. :)
Ik zou niet weten waarom er "uiteindelijk" betere topics geopend zouden gaan worden. Er is geen enkele reden om je ervan te weerhouden om dat nu al te doen. Als je tenminste inziet dat de moderators er niet zijn om je te pesten. :)
Waar slaat dit op? :?
Als de plaatjes in het grote 3d-plaatjes topic allemaal een eigen topic zouden mogen krijgen, hoef ik dat niet zo nodig te zien. Die topics zijn er om een laag niveau toe te kunnen laten. Een laag niveau van de reacties, niet van de plaatjes zelf oid. Een soort vliegenpapier.
Daar heb je een belangrijk punt. Misschien heb je dan inderdaad wel twee halfdode fora. Toch denk ik dat een helder beleid met meer ruimte voor losse topics leidt tot kwalitatief en kwantitatief beter forum.

Het feit dat de gemiddelde 3d-er niet de moeite neemt om een duidelijk topic te openen, heeft denk ik ook met een onduidelijk beleid te maken. Wat is er wel en wat is er niet toegestaan? Ik denk dat we de 2d en 3d berg door moeten breken en er kwalitatief een beter forum van moeten maken.
We? Dat moeten "jullie" dan toch doen. En wat er wel en niet is toegestaan? Ik geloof dat ik dat nu wel heb duidelijk gemaakt, en dat had ik destijds ook al. Alleen wil op een of andere manier niemand dat geloven of begrijpen.

Ik heb geprobeerd om de kwaliteit omhoog te krijgen. De kwaliteit van de reacties, that is. Dat moet van twee kanten komen.
Dat kan vooral door het beleid te verbeteren ten op zichte van de huidige structuur.
Ik denk dat je vooral een hoop troep krijgt. En dan bedoel ik troep in de zin van: reacties waar je eigenlijk niets aan hebt. Een plaatje of een "oh wat mooi" reactie is goed voor je ego, maar de rest heeft er niets aan in de zin dat hij er geen kennis mee op kan doen.

En dat is iets dat in 2D/3D, Fotografie en DOC topics nog weleens aan de hand is, mensen realiseren zich het verschil niet tussen de kwaliteit van het "plaatje" en de kwaliteit van de "post". En men gaat er -als een moderator iets probeert- er meteen maar vanuit dat je helemaal niks meer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schop :X
mischien wat laat maar,
Een apart 3D forum
Dat lijkt me niet viable, er zijn simpelweg te weinig 3D topics om er een heel forum mee te vullen.
Er zijn ongeveer 1205 resultaten, verdeeld over 49 pagina's.
Er is gezocht op: 3d
Woord frequenties: 3d: 32614
"Says nuff" als er al 49 pagina's gevuld zijn met antieke troep.. dan is er nog zat ruimte over voor discussies over recentere addons/futures/plugins

wat je jezelf af moet vragen is hoe groot kan het worden binnen tweakers.
ik denk dat je opzich doormiddel van het afzonderen van 3d wel ver kunt groeien.

Met name de volgende redenen
  1. Je hebt meer publicatie, mensen zullen daardom dus ook vaker / sneller geinspireerd raken om zelf ook wat in 3d te doen
  2. 3d topics zijn makkelijker terug te vinden in het 3d forum. Dit voorkomt het meervoudig stellen van een vraag.
nu even geen tijd om er een waslijst uit te draaien maar er is hier nog wel meer aan toe te voegen iig
W&G heeft nu een erg korte topiclist. 3D wil eigen topics kunnen openen. Waarom passen we de W&G policy niet aan zodat de 3D-ers ook topics mogen openen? Met een beetje pech komt er dan wel een hele belasting op de mods, maar dat is ook niet van te voren te zeggen.
mag ik het hier 100% mee eens zijn?

"spelfouten voorbehouden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

devega, er _is_ géén regel in W&G die het verbied topics over 3D vragen te openen ...
enkel voor posts gericht op het 'tonen wat men gemaakt heeft' is er een apart groot topic, nl [rml][ 3D] Post je 3D stuff maar weer - part 30[/rml]

toch zie je dat er wat betreft 3D topics het voornamelijk terugkomt op dat grote 'post hier je 3D stuff' en met enige regelmaat een contest ....
en eens in de zoveel tijd een vraag over de installatie van een waarschijnlijk illegale 3Dmax .....

Ik denk niet dat het dan aan de 'regels' van een forum zou liggen, als er juist geen enkel beleid hiertegen is.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 13:04:
schop :X
mischien wat laat maar,

[...]

Er zijn ongeveer 1205 resultaten, verdeeld over 49 pagina's.
"Says nuff" als er al 49 pagina's gevuld zijn met antieke troep.. dan is er nog zat ruimte over voor discussies over recentere addons/futures/plugins
Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dezelfde search op "3d", maar dan in Programming & Webscripting
Er zijn ongeveer 2085 resultaten, verdeeld over 21 pagina's [100 results per pagina, red.].

Database van 1057731 documenten doorzocht in 0,117s.
Dus blijkbaar gaat P&W nog meer over 3d dan W&G. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat een apart 3d P&W forum allesbehalve zinvol is? :)

.edit: even voor de duidelijkheid, dit is dus geen argument voor of tegen een apart 3d forum, maar puur om aan te tonen dat jouw argument rammelt :)

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 23-11-2005 15:22 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1 2 Laatste