[SLR] Digitale fotorol

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Ik heb eergisteren een Minolta spiegelreflex camera op mijn verjaardag gekregen (met rolletje)
Er werd door iemand verteld dat er tegenwoordig een soort van digitaal fotorolletje zou zijn zodat je met een gewone SLR digitale opnames kunt maken.

Op tweakers heb ik al iets gevonden daarover, maar die is geloof ik nooit in productie gekomen.
Zijn er andere fabrikanten die iets soortgelijks hebben geproduceerd als dit?
nieuws: Silicon Film introduceert digitale fotorolletjes

Heb al heel de dag gezocht naar meerdere fabrikanten van een digitaal fotorolletje (of hoe zoiets ook mag heten) maar niets meer dan dit kunnen vinden.

edit:
Ik zie dat ik de topictitel niet heb afgemaakt |:(
Zou een mod deze voor mij kunnen veranderen naar [SLR] Digitale fotorol

edit2:
met dank aan Grrrrrene voor het aanpassen van de titel ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Imhotep op 16-10-2005 14:34 ]

Still King

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, is er niet voor de consument en dat zoiets nog komt wordt steeds onwaarschijnlijker. Maar film heeft nog steeds enkele voordelen, al wordt dat wel steeds minder, zeker in kleinbeeld

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
ik denk dat je wellicht een digitale achterwand bedoelt? Maar die dingen zijn krankzinnig duur en ik weet niet of die er voor je Minolta zijn.

succes

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. En dat product van die link bestaat nog niet, dus ik denk dat het ookl nog niet door andere fabrikanten is gemaakt. Daarnaast zou je voor het prijskaartje wat er aan hangt net zo goed een nieuwe dslr kunnen kopen...

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Verwijderd

Ik denk dat je een digitale achterwand bedoelt. De huidige achterwand kun je dan vervangen door een met een beeldchip erin. Die zijn niet voor alle camera's beschikbaar en aan de prijzige kant.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Saab schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:21:
ik denk dat je wellicht een digitale achterwand bedoelt? Maar die dingen zijn krankzinnig duur en ik weet niet of die er voor je Minolta zijn.

succes
ja klopt, zo werkt het product van de link ook.

Heb al rond gekeken op google e.d. en daar vond ik voor deze met 10 Megapixel een prijs van 4500 euro als ie in 2004 op de markt zou komen.
Maar dat leek mij nogal vaag, aangezien je voor veel minder geld al hele goede DSLR cameras hebt die beter presteren.

Vandaar de vraag naar andere fabrikanten voor een digitale achterwand

Still King

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:23:
Ik denk dat je een digitale achterwand bedoelt. De huidige achterwand kun je dan vervangen door een met een beeldchip erin. Die zijn niet voor alle camera's beschikbaar en aan de prijzige kant.
hoe noem je zoiets bijvoorbeeld in het engels???? zodat ik gerichter kan gaan zoeken op GoT of google e.d.
(vind digitaal fotorolletje zo stom klinken 8)7 )

En wat is aan de prijzige kant, moet ik dan eerder denken aan 100 euro of aan de 4500 euro zoals in mijn vorige post

Still King

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11-2025

vegterb

[ZzZ]Vighter

Het is ooit inderdaad een idee geweest van een klein bedrijfje in Amerika, (Weet de naam niet meer). Maar dat is nooit wat geworden omdat er te veel problemen waren met resolutie, ISO-instellingen, stroom, enz... Wat ik nog wel heb kunnen vinden is dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.side.com/imagepack-open.jpegAfbeeldingslocatie: http://www.side.com/imagepack-closed.jpeg
Bron: http://www.side.com/
Maar denk dat dat ook niets geworden is, is verder weinig info over het bedrijf te vinden...

[ Voor 11% gewijzigd door vegterb op 16-10-2005 14:32 ]

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Topictitel fixed :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
vegterb schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:31:
Het is ooit inderdaad een idee geweest van een klein bedrijfje in Amerika, (Weet de naam niet meer). Maar dat is nooit wat geworden omdat er te veel problemen waren met resolutie, ISO-instellingen, stroom, enz... Wat ik nog wel heb kunnen vinden is dit:
[afbeelding][afbeelding]
Bron: http://www.side.com/
ja dat is inderdaad dezelfde die ik ook heb gevonden.
Ze hebben in 2002 alleen een persbericht de deur uit gedaan, maar het product zelf is nooit op de markt gekomen.

Still King

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
een digitale achterwand wordt vaak voor Leica's en Mamiya uitgebracht, kort door de bocht gezegt.
En die dingen zijn idd erg duur maar bieden qua oplossend vermogen evenveel als een analoge kleinbeeld camera, ook een beetje kort door de bocht.

Voor de huis tuin en keuken zijn deze dingen niet bedoeld

Phase one is een bekende fabrikant, waar Philips ook een rol in speelt

http://www.phaseone.com/

[ Voor 17% gewijzigd door Saab op 16-10-2005 14:35 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 22:41
Het leek een geweldig concept, maar er is nooit iets commercieel levensvatbaar uit gekomen. De nieuwe generatie DSLRs is zo compact en goedkoop, dat zelfs al zou die SiliconFilm maar een paar honderd euro kosten, er bijna geen markt voor zou zijn.

Als ik jou was zou ik lekker analoog gaan schieten, een arsenaaltje lenzen aanleggen en rustig aan doorsparen voor een Minolta DSLR :)

Dato DUO synth voor twee

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Oke, allemaal erg bedankt voor de zeer snelle hulp _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dit is mijn eerste SLR en ben er erg trots op en moet nog het boek doorlezen om alle opties te kunnen begrijpen.
Ik denk dat ik mij deze winter wel zou kunnen vermaken 8)

Still King

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor zover ik weet is er maar een keer een digitale achterwand voor kleinbeeld gekomen (die van Leica), voor middenformaat heb je voor vrijwel alle recente systeemcamera's met verwisselbare magazijnen (bijvoorbeeld digitaal, 120 en 220-film-magazijnen) digitale achterwanden, maar dan moet je dus kijken bij Hasselblad, Contax, Mamiya, Silvestri...

Een echt digitaal filmrolltetje is er nooit van gekomen.

Verwijderd

David schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:37:
Het leek een geweldig concept, maar er is nooit iets commercieel levensvatbaar uit gekomen. De nieuwe generatie DSLRs is zo compact en goedkoop, dat zelfs al zou die SiliconFilm maar een paar honderd euro kosten, er bijna geen markt voor zou zijn.
volgens mij onderschat je hoeveel mensen nog een analoog toestel hebben, deze markt nog steeds huge.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

David schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:37:

Als ik jou was zou ik lekker analoog gaan schieten, een arsenaaltje lenzen aanleggen en rustig aan doorsparen voor een Minolta DSLR :)
Ik ga nog overstappen naar een Canon EOS 5 (analoog en spotmetering), dan lenzen sparen en over 5 jaar ofzo pas overstappen naar een Canon EOS 5D. Nu haal ik gemakkelijk 9,4 megapixels uit mijn analoog materiaal.
[edit]
Wegens budgettekort en de huidige MC-lenzen wil ik nog behouden => een Minolta X-700 of andere body halen.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 18-10-2005 22:43 ]

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Imhotep schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:29:
[...]

hoe noem je zoiets bijvoorbeeld in het engels???? zodat ik gerichter kan gaan zoeken op GoT of google e.d.
(vind digitaal fotorolletje zo stom klinken 8)7 )

En wat is aan de prijzige kant, moet ik dan eerder denken aan 100 euro of aan de 4500 euro zoals in mijn vorige post
Digitale achterwanden zijn er eigelijk bijna alleen voor middenformaat camera's (zoals begintmeta al aangaf, alleen leica heeft er een voor kb gemaakt). De meeste middenformaat camera's hebben namelijk een verwisselbare achterwand, waar je dus normaal de film in stopt. Daarom is het mogelijk om hier ook digitale achterwanden voor te maken. Maar deze zijn, door de grootte van de sensor, stervensduur (zo tussen de €8000 en €20000). Voor wat zoektermen: digital back, medium format digital, leaf, phaseone, mamiya zd back.
Maargoed, hier heb je voor je minolta dus niks aan :).

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

Verwijderd

Imhotep schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 14:16:
Ik heb eergisteren een Minolta spiegelreflex camera op mijn verjaardag gekregen (met rolletje)
Er werd door iemand verteld dat er tegenwoordig een soort van digitaal fotorolletje zou zijn zodat je met een gewone SLR digitale opnames kunt maken.

Op tweakers heb ik al iets gevonden daarover, maar die is geloof ik nooit in productie gekomen.
Zijn er andere fabrikanten die iets soortgelijks hebben geproduceerd als dit?
nieuws: Silicon Film introduceert digitale fotorolletjes

Heb al heel de dag gezocht naar meerdere fabrikanten van een digitaal fotorolletje (of hoe zoiets ook mag heten) maar niets meer dan dit kunnen vinden.
Zo'n rolletje heet e-film. :)
Het bedrijfje wat er nu nog in schijnt te handelen / t ontwikkel-werk voort probeert te zetten heet Sillicon Film.

In feite is het concept van e-film al vrij oud, en inmiddels door de huidige generatie digitale camera's meermaals vervangen. Het bedrijfje wat er mee begon - ImageTek heette dat toen - probeerde een digitaal filmpje op de markt te brengen met de resolutie van 1.3 megapixel. Niet echt een vooruitgang vergeleken met t moderne digi-spul.
Het rolletje zou maximaal 24 opnames kunnen bevatten, waarna je t moest uitlezen op een computer. Al vrij snel bleek dat per merk analoge camera een aparte versie van deze z.g. e-film gemaakt moest worden.
Minolta als minder groot/gerenommeerd merk moest nog even wachten. Als het goed is zijn er in kleine oplage wat e-films voor Canon en Nikon geproduceerd.

Daarna hield de informatiestroom betreffende ImageTek op, en dook Sillicon Film een paar jaar geleden ineens weer op. Met hetzelfde concept :p
Helaas is Sillicon Film alleen per post bereikbaar... :X

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
rapture schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 15:11:
[...]

Ik ga nog overstappen naar een Canon EOS 5 (analoog en spotmetering), dan lenzen sparen en over 5 jaar ofzo pas overstappen naar een Canon EOS 5D. Nu haal ik gemakkelijk 9,4 megapixels uit mijn analoog materiaal.
ook op 3200 ASA film? Vind ik knap.. heel knap..
magoed, film blijft handig :P

Als je naar achterwanden gaat kijken kijk je vaak naar middenformaat, leuke achterwand is de Digital Module R, voor de Leica R serie, kost wat, maar heb je ook wat, wel alleen manual focus :P

|>

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Simon schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:07:
[...]

Als je naar achterwanden gaat kijken kijk je vaak naar middenformaat, leuke achterwand is de Digital Module R, voor de Leica R serie, kost wat, maar heb je ook wat, wel alleen manual focus :P
en geen low pass filter, en de zoeker is niet echt heel erg helder (handig bij MF only.. :X), en trage burst (2 beelden/s), en kleine buffer (9 opnames), geen zoom op de lcd bij het bekijken van je foto's, en nog een heleboel andere nadelen. Zijn niet enorme nadelen, en als je bijvoorbeeld bruiloften ofzo schiet, waarbij je toch geen bursts nodig hebt, is het grootste deel van de nadelen over heen te komen, maar wel als je je bedenkt dat je voor hetzelfde geld een leuke canon 1ds MKII kan kopen, of een nikon d2x met wat geld over voor accesoires, dewelke beiden veel meer functionaliteit enz hebben, ga je je toch afvragen hoe de DMR het gaat doen...
* Tonio heeft het gevoel dat die DMR ongelovelijk gaat floppen... :X
Want tja, zoveel leica gekken zijn er voor zover ik weet nou ook weer niet meer over.

[ Voor 17% gewijzigd door Tonio op 18-10-2005 22:17 ]

• David
  • Laatst online: 31-01 22:41
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 15:03:
[...]

volgens mij onderschat je hoeveel mensen nog een analoog toestel hebben, deze markt nog steeds huge.
Dat kan wel zijn, maar dan moet die eFilm-oplossing erg elegant en erg goedkoop worden wil het kunnen opboksen tegen de goedkope Canons, Nikons, Pentaxen en Minolta's. Een analoge body + digitale toevoeging kan nou eenmaal nooit goedkoper zijn dan een geïntegreerde body. En reken maar dat veel analogo's met lower-end camera's met goedkope zoomlensjes schieten (zo niet, dan hebben ze meestal een goede reden om bij analoog te blijven), dus die gaan er met een digitale unit niet op vooruit.

eFilm was leuk geweest als het een jaar of twee/drie geleden was uitgebracht, maar voor nu zie ik er geen heil meer in. Zonder backing van een grote speler op de cameramarkt zal het dit kleine bedrijfje sowieso niet kunnen concurreren met DSLRs. En laat eFilm nou net zijn wat camerafabrikanten niet willen. Een complete camera verkopen levert nou eenmaal meer op dan alleen een sensor met elektronica. Het levert simpelweg geen voordelen op t.o.v. de bestaande en toekomstige DSLRs.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

David schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:27:
[...]

Dat kan wel zijn, maar dan moet die eFilm-oplossing erg elegant en erg goedkoop worden wil het kunnen opboksen tegen de goedkope Canons, Nikons, Pentaxen en Minolta's. Een analoge body + digitale toevoeging kan nou eenmaal nooit goedkoper zijn dan een geïntegreerde body. En reken maar dat veel analogo's met lower-end camera's met goedkope zoomlensjes schieten (zo niet, dan hebben ze meestal een goede reden om bij analoog te blijven), dus die gaan er met een digitale unit niet op vooruit.
Heb geen cheap-ass gear :9
eFilm was leuk geweest als het een jaar of twee/drie geleden was uitgebracht, maar voor nu zie ik er geen heil meer in. Zonder backing van een grote speler op de cameramarkt zal het dit kleine bedrijfje sowieso niet kunnen concurreren met DSLRs. En laat eFilm nou net zijn wat camerafabrikanten niet willen. Een complete camera verkopen levert nou eenmaal meer op dan alleen een sensor met elektronica. Het levert simpelweg geen voordelen op t.o.v. de bestaande en toekomstige DSLRs.
3 jaar maar? volgens mij waren ze in 97-98 al bezig met e-film (hetzij onder een andere naam) 8)7

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kijk ook eens hier. In 2002 werd digitale film al vaporware genoemd, omdat het al heel lang aangekondigd werd maar niet op de markt verscheen.

Tegenwoordig is het al helemaal niet interessant, voor 450 euro heb je al een 6 mpixel DSLR. Een digirolletje zou dan wel heel goedkoop moeten worden voordat het interessant is (die dingen hebben nogal wat nadelen lijkt mij).

Voor middenformaat bestaat dit wel, zoals al eerder genoemd. Voor grootformaat zijn er scanbacks, deze maken niet een foto in 1x, maar scannen het vlak in een paar seconde, net als een flatbedscanner.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Echte vaporware was het niet, ze hebben immers ooit een prototype getoond op een vakbeurs voor fotografie. Echter, dat was een 1,3 megapixel geval en kon alleen maar met een beperkt aantal analoge bodies gebruikt worden. Ook had deze een nogal hoge cropfactor. De 4 megapixel en 10 megapixel versies van deze achterwand zouden meer resolutie, fullframe en nog meer zaken moeten garanderen. Meer dan een Photoshop mokeup is er echter nooit van getoond. Die laatste twee zijn dus echt vaporware.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Simon schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:07:
De korrel van 1600 ASA is nogal goed zichtbaar. De negatieven/dia's blijven kwalitatief goed en analoge slr's zijn redelijk goedkoop (dslr met spotmetering is nogal duur), maar er zijn veel nadelen:
  • rolletjes/ontwikkelen kost op lange termijn veel geld
  • beperkte aantal foto's (als je zak rolletjes op zijn, dan is het gedaan)
  • je kan niet direct zien of de foto's mislukt/gelukt zijn,...

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
rapture schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 00:53:• rolletjes/ontwikkelen kost op lange termijn veel geld
ik vraag me dus echt af of digitaal fotograferen, ook op lange termijn, goedkoper is dan analoog. ik heb daar zo mijn twijfels over.
rapture schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 00:53:
• beperkte aantal foto's (als je zak rolletjes op zijn, dan is het gedaan)
een geheugenkaart kan net zo goed vol raken
rapture schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 00:53:• je kan niet direct zien of de foto's mislukt/gelukt zijn,...
ik vind dat dus wel tegenvallen. ik gebruik iig het schermpje nooit om te kijken of een foto gelukt is. ik zie dat namelijk niet op zo'n klein schermpje.

Verwijderd

lateef schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:51:
[...]

ik vraag me dus echt af of digitaal fotograferen, ook op lange termijn, goedkoper is dan analoog. ik heb daar zo mijn twijfels over.
Ik denk dat het meer iets te maken heeft met gemak. Het kost immers minder tijd tussen shot en de gemaakte foto bewonderen. :+
[...]
een geheugenkaart kan net zo goed vol raken
Zo'n ImageTank kan ook vol raken, juist door t gemak van digitaal dat je alles kan weggooien, worden er relatief meer foto's genomen, waarvan er relatief weinig door de keuring komen. :+

(uiteraard afhankelijk waar je je kwaliteits-niveau legt :X )
[...]
ik vind dat dus wel tegenvallen. ik gebruik iig het schermpje nooit om te kijken of een foto gelukt is. ik zie dat namelijk niet op zo'n klein schermpje.
Ik ook niet :X alles wat goed lijkt blijkt toch onscherp te zijn :s
Maar goed, ik vind dat auto-focus spul toch al niet zo fijn :9

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, dat schermpje is idd niet echt handig om scherpte te beoordelen, maar echt grote missers zie je echt wel. De rest is, zeker als je RAW schiet, best te corrigeren (half stopje overbelichten bijvoorbeeld).

Dat efilm ding heb ik inderdaad ook nergens meer gezien, de enige manier waarop ik me kan voorstellen dat het goed zou werken is puur een fotorolletje zonder schermpje of andere onzin. Op het schermpje zie je weinig interessants, stop er 1GB geheugen in of de mogelijkheid er SD kaartjes in te stoppen en je kunt de prijs misschien redelijk laag houden?

Het probleem is alleen dat je voor een fractie meer een DSLR hebt die hetzelfde kan _met_ LCD schermpje en modernere techniek.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Digibacks zie ik alleen eigenlijk voor middenformaat.. en nee van de prijs wordt je niet vrolijk van.

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
na alles goeg gelezen te hebben, heb ik toch maar besloten om niet langer te gaan zoeken naar die efilm.

Ben tot nu toe echt helemaal onder de indruk van mijn SLR camera dus ik denk dat er in de toekomst een DSLR op mijn lijstje komt te staan :o
Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties.

PS. alle tips om te beginnen met een SLR zijn natuulijk van harte welkom :*)

Still King

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Imhotep schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:26:
PS. alle tips om te beginnen met een SLR zijn natuulijk van harte welkom :*)
veel foto's maken!

• Jiriki
  • Laatst online: 29-01 09:26
Welke camera heb je eigenlijk gekregen?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Imhotep

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Jiriki schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:38:
Welke camera heb je eigenlijk gekregen?
dynax 40 van minolta

http://www.minolta.nl/?docID=2860&item_fk=849
deze dus

[ Voor 15% gewijzigd door Imhotep op 19-10-2005 16:12 ]

Still King

Verwijderd

Tonio schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:13:
[...]

en geen low pass filter, en de zoeker is niet echt heel erg helder (handig bij MF only.. :X), en trage burst (2 beelden/s), en kleine buffer (9 opnames), geen zoom op de lcd bij het bekijken van je foto's, en nog een heleboel andere nadelen. Zijn niet enorme nadelen, en als je bijvoorbeeld bruiloften ofzo schiet, waarbij je toch geen bursts nodig hebt, is het grootste deel van de nadelen over heen te komen, maar wel als je je bedenkt dat je voor hetzelfde geld een leuke canon 1ds MKII kan kopen, of een nikon d2x met wat geld over voor accesoires, dewelke beiden veel meer functionaliteit enz hebben, ga je je toch afvragen hoe de DMR het gaat doen...
* Tonio heeft het gevoel dat die DMR ongelovelijk gaat floppen... :X
Want tja, zoveel leica gekken zijn er voor zover ik weet nou ook weer niet meer over.
Kijk eens op www.Fredmiranda.com en dan op het canon forum zoeken hoeveel leica gekken er nog zijn.
En zoek op DMR of leica. is daar een topic waar de DMR vergeleken wordt met de 1Ds mk2. Degene van wie de camera's zijn heeft de 1Ds mk2 (na zijn 1D mk2) de deur uitgedaan (na slechts een paar maanden gebruik) en heeft er een extra DMR en leica R9 bij gekocht.
Nu was de 2e DMR er ook weer uit omdat hij een Leica 35-70 f/2.8 lens (nogal zeldzaam en duur blijkbaar) kon kopen maar toch is de DMR heb beter bevallen dan de 1Ds mk2. Of heeft hij de extra's van de 1Ds niet nodig.
Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen met de DMR en dat er best wel kopers zullen zijn.
Als ze komen met een digitale M met FF sensor zou ik (als ik geld had ;) ) zeker al het canon spul de deur uit doen en zo'n digitale M met 35/1.4 of f/2 objectief nemen. Ben helemaal niet zo leica gek maar zo'n meetzoeker met 35mm lijkt me echt helemaal geweldig.

Over dat e film oid, lijkt mij best verkoopbaar als het FF is, de kinderziektes eruit zijn ect. Koop je een tweedehands 1V HS en zo'n filmpje voor de prijs van een 20D.

edit:
Lees nu net dat hij er een 5D met afgeslepen spiegel bij heeft gekocht, zal de AF wel hebben gemist ;) )
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/296693

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 16:53 ]

Verwijderd

Zo snel ff gekeken ziet t er uit als een goede camera. redelijk vergelijkbaar met wat de digitale broertjes (5D en 7D) kunnen :9
Handig is trouwens ook dat de Dynax 40 dezelfde flitsers en lenzen gebruikt als die speciaal voor zijn digitale broertjes zijn gemaakt/ontworpen.

Dus als je een beetje onder de impressie komt van je eigen Minolta camera, kun je in de loop van de tijd beginnen te investeren in Minolta spul (Flitser: 3600HS/5600HS) en/of wat leuke lenzen, om van daaruit door te groeien naar een digitaal broertje.
Op die manier kun je leuk uitbreiden denk ik ;)

Als je eens lekker op fotografiepad wil, kun je eens rondneuzen bij de verschillende meeting-topics, zoals deze. Vooral op pad kun je veel leren, ook van anderen. :p
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 10:26:
Digibacks zie ik alleen eigenlijk voor middenformaat.. en nee van de prijs wordt je niet vrolijk van.
Hmmmz... wie had t idee geopperd dat een e-film gelijk staat aan een digitale achterwand?
De e-film is écht een digitale versie van een fotorolletje!
En absoluut niet hetzelfde als een achterwand. Dat systeem werkt heel anders gewoon!
Pagina: 1