Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lexaan in ronde vormen maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Is het ook mogelijk om lexaan in ronde vormen te smelten? Of om het bvb vloeibaar in een mal te gieten en dan weer te laten drogen? Ik denk dat het vast kan, ik vraag me dan ook vooral af, blijft het mooi zodra het weer hard is een waarvan zou je de mal maken zodat het lexaan niet aan de mal plakt?

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 23:48

Soul__assasin

de Belbelg

denk dat dit hier niet echt thuishoord....

www.weefab.com

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Lijkt me meer van toepassing voor CME ja :)

Het lijkt me dat als je het bij de juiste temperatuur doet (niet te warm, zodat he tniet te snel uithard) en je het resultaat opschuurt/polisjt je een heel mooi resultaat moet kunnen krijgen.
Mal kun je misschien maken van purschuim, als je aan de binnenzijde een laagje aanbrengt waaraan de lexaan niet hecht. Onevenheden kun je altijd nog wegschuren, dus het hoeft geen perfect ronde mal te zijn.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 09:20
DOC => CME :)

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Ik zou zo zeggen, probeer het uit.
Neem een oud pannetje ofsow, zet het buiten op een camping gastelletje want binnen gaat het volgens mij onwijs stinken. En gooi er wat lexaan ofsow in, en dan kijken of als het smelt. Als het dat doet kan je een beetje bijvoorbeeld ergens op gieten en laten drogen.
Maar ja ik weet eigenlijk niet of als het mogelijk is, dus het is maar een gokje.

Hallo!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
en ik zou gewoon m'n mal inboteren :) of vaseline oid voor gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door HunterPro op 15-10-2005 21:23 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
boter gaat verbranden dus laat zwarte en / of bruine vlekken achter, ik zou een soort smeerolie gebruiken

"Stilte, een gat in het geluid...."

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Flapietoetoe schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 21:50:
boter gaat verbranden dus laat zwarte en / of bruine vlekken achter, ik zou een soort smeerolie gebruiken
hoe heet moet lexaan dan worden om te kunnen smelten?

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 23:32

HeepH

Dope Rapper

Heter als boter neem ik aan?

http://specs.tweak.to/16495

• boss1
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07-2023
waarom pak je geen 2componenten epoxy wel transparant natuurlijk gewoon aanmaken en dan in de vorm gieten deze moet wel flexibel zijn anders krijg je em er niet goed uit moet zeker lukken er zit slechts 1 nadeel aan en dat is dat het spul best prijzig is

Is het ook mogelijk om lexaan in ronde vormen te smelten? Of om het bvb vloeibaar in een mal te gieten en dan weer te laten drogen? Ik denk dat het vast kan, ik vraag me dan ook vooral af, blijft het mooi zodra het weer hard is een waarvan zou je de mal maken zodat het lexaan niet aan de mal plakt?[/quote]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zal misschien wel kunnen, maar ik ben bang dat het daarna niet meer helder transparant maar 'melkwit' is.
We hadden daar op de HvA een brandertje voor met een speciaal gasmengsel, als je dan een stuk plexi had afgezaagd kon je de rand weer mooi helder transparant maken.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
real(B)art schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 01:07:
Zal misschien wel kunnen, maar ik ben bang dat het daarna niet meer helder transparant maar 'melkwit' is.
We hadden daar op de HvA een brandertje voor met een speciaal gasmengsel, als je dan een stuk plexi had afgezaagd kon je de rand weer mooi helder transparant maken.
Mja, hoef je het mengsel niet zo heel erg speciaal voor te maken, alleen een heel goede temperatuur zien te produceren.

Maar lexaan gieten kun je denk ik vergeten, je krijgt het nooit op precies de goede temperatuur, dus zal het waarschijnlijk verbranden. Buigen kan wel, waarschijnlijk zelfs met een verfstrip föhn. Nadeel is dat je dan wel golfjes en oneffenheden erin krijgt; net als wanneer je bijvoorbeeld karton probeert te buigen.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Verwijderd

Ik meen mij te herineren dat iemend met de afval van zijn uv plexi in choroform deed voor de lol. Dit begon te smelten en kon hij opgieten

kan het topic niet direct vinden

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Dat is een bekende, aceton is dan wat makkelijker. Aceton lost plexi wel veel slechter op, maar chloroform is zo extreem vluchtig dat het binnen no-time verdampt.

Doe dit overigens in een goed geventileerde ruimte, voordat je van je stokje gaat :Z :P

edit: GoT Linkje gevonden over chloroform

[ Voor 19% gewijzigd door MeMoRy op 16-10-2005 12:38 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• kram335
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-11-2020
Plexi is heel wat anders al Lexaan. Lexaan is polycarbonaat. Dit is naar mijn weten slecht om te smelten en weer opnieuw te gieten. En de kans is erg groot (denk zo'n 95%+) dat je lexaan niet meer transperant is maar wat melkachtig wit zoals eerder gezegd. Probeer anders eerst eens met een oud CD'tje of DVD'tje. Dat is ook polycarbonaat voorzien van een laagje aan de onderzijde...

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

als je een hoek wilt nemen oid en dan een wijde grote ronde hoek kan je het proberen op een PVC buis.

als je het wilt verwarmen kan je denk het beste een brander nemen met een gele vlam, en dan snel heen en weer bewegen, zo smelt het niet, geen roetvorming (nee, niet je plaatje erboven houden) en word het goed warm en de warmte is verdeeld.

zo heb ik wel eens wat PVC buizen verwarmt om zonder sok te werken :) (sok = soort van koppelingsstuk waar je 2x80mm aan elkaar kunt maken oid)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
noksiejus schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 16:24:
als je een hoek wilt nemen oid en dan een wijde grote ronde hoek kan je het proberen op een PVC buis.

als je het wilt verwarmen kan je denk het beste een brander nemen met een gele vlam, en dan snel heen en weer bewegen, zo smelt het niet, geen roetvorming (nee, niet je plaatje erboven houden) en word het goed warm en de warmte is verdeeld.

zo heb ik wel eens wat PVC buizen verwarmt om zonder sok te werken :) (sok = soort van koppelingsstuk waar je 2x80mm aan elkaar kunt maken oid)
Ik neem aan dat je bvlauwe vblam bvedoelt, bij geel krijg je juist roet. Ik ben net aan het experimenteren geweest met een transparante plastic, geen idee of het lexaan was dus ik moet eerst ff daar aan zien te komen. (werk bij gamma dus zal wel lukken :P ) maar dit begon te krimpen. en als je de vlam erin krijgt wordt het ook niet mooier :).

Door het gekrimp krijg je belletjes en bultjes. Wat wel prima wou was (het was een soort bakje dat ik had) het vbol te zetten met water, de bvodem vberwarmen en dan buigen. Op die manier vbatte het namelijk geen vblam en vbiel het krimpen ook enorm mee.

Nou nog ff lexaan regelen en daarmee proberen

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is lexaan trouwens geen thermoharder? In dat geval kun je het helemaal niet buigen DMV verwarming.

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Er zijn bedrijven die dat heel professioneel kunnen.
Die leggen een plaat (plexiglas was het bij dat bedrijf, maar zal wel ongeveer zeflde idee zijn) op een grote cirkel van een ijzeren buis oid, en leggen dan alles in een grote oven. Dan zakt het er zo in.
Het moest wel super strak zitten heb ik gezien.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Is een vierkant blok rond vijlen anders geen optie? Of wil je iets in het midden van de bol verwerken?

• HeepH
  • Laatst online: 22-11 23:32

HeepH

Dope Rapper

_ferry_ schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 19:08:
Is lexaan trouwens geen thermoharder? In dat geval kun je het helemaal niet buigen DMV verwarming.
nee, lexaan is toch bijna hetzelfde als plexi? en plexi buigt toch als het warm word...mja dat 2e weet ik wel zeker zelfs...

http://specs.tweak.to/16495

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
_ferry_ schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 19:08:
Nee, wat iemand al eerder zei, cd's zijn ook polycarbonaat en wat gebeurt er met cd's in de zon? juist :P
Ze smelten, ergo het is een thermoplast QED.
Alleen weet ik niet zeker of een cd wel van polycarbonaat is :X

Kleine zonnepaneleninstallateur

• sw_reijnders
  • Laatst online: 09-08-2022
Lexan wordt als korrel van 2 mm ofzo gefabriceerd of als complete plaat (door General Electric).

deze korrels worden naderhand gesmolten en in een extruder waarna de vloeibare polycarbonaat onder hoge druk in een matrijs wordt gespoten. Dit wordt spuitgieten genoemd.

het lukt niet om thuis de smelt temperatuur stabiel te houden. En korrels smelten gelijkmatiger dan een plaat. Je zou de plaat moeten versnipperen.

@ cryforhelp

Lexan smelt niet in de zon, lexan ontleed door UV licht

Maar eerder zal gewoon je data worden aangetast op de zilverlaag van een cd

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat betekend dus dat hij beter voor acryl/PMMA/plexiglas kan gaan :P

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 17-10-2005 09:35 ]

• sw_reijnders
  • Laatst online: 09-08-2022
ik zou eerder voor een hars gaan. Polyester of epoxy.

Zorg wel dat je maar heel weinig verharder in je polyester doet.

bij grote hoeveelheden hard het te snel uit en breekt je vorm.

als je het transparant wilt houden moet je geen glasvezel vulling gebruiken.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 17:38
cryforhelp schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:24:
Alleen weet ik niet zeker of een cd wel van polycarbonaat is :X
yep,
cd's zijn ook (een variant van) lexan

tenminste, op de grote zakken lexan-korrels staat vaak een text dat het ook gebruikt wordt voor cd's
:)
sw_reijnders schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:09:
Lexan wordt als korrel van 2 mm ofzo gefabriceerd of als complete plaat (door General Electric).
voornamelijk korrels...

grrrrrr... klote korrels overal :( :P

* Chillz loopt zo nu en dan bij General Electric rond
Lexan fabriek vaak genoeg van binnen en buiten gezien...

Leeg - Sinds 20180907

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 21:29
http://www.gelexan.com/gelexan/

vraag het ze zelf :) (of download een specsheet, moet je wel ff inloggen o.i.d.)
Lexaan bestaat niet trouwen, het is Lexan. Bayer heeft ook zoiets, dat heet makrolon, daarvan worden heel veel cd-tjes gemaakt.

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

noksiejus schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 16:24:

je kunt ook wat zand warm maken in een pannetje, onderkant van je buis dicht-tepen, zand ering, ff wachten, en 't is net een snoertje :)

Take a parachute, and jump!

Verwijderd

Ok let op

Je hebt in de kunststof 2 hoofdgroepen: thermoharders en thermoplasten. Zoals eerder gezegd kun je alleen de termoplasten omsmelten. Als je de thermoplast omsmelt heb je wel kans dat enkele eigenschappen veranderen, waaronder dus ook de mate van transparantheid.
Wat je kan doen is het kunstof niet helemaal laten smelten, maar slechts te verwarmen tot een graad of honderd. (Doe dit bijvoorbeeld in een pan kokend water. Ik heb dit met PVC erg vaak gedaan. Bij de meest gebruikte thermoplasten ligt het smeltpunt zo rond de 100-120 graden) Je veranderd hierdoor niets aan de moleculaire structuur van het materiaal maar je kan hem wel vervormen en weer later harden. Wat het nadeel bij deze methode is. Door het behoud van de moleculaire structuur zal het materiaal zijn oorsprongkelijke vorm weer aan willen nemen. Wat je dus moet doen is 2 mallen maken: een waar je de plaat in verhit en de andere die je erin duwt waardoor hij zijn vorm behoud. Een mal is te maken uit verschillende soorten hard schuim, hout of klei.
Voor je gaat beginnen zou ik je advieseren om eerst wat rest materiaal te verhitten om te kijken bij welke temperatuur deze buigzaam wordt en wat de gevolgen zijn bij afkoeling.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 16:01:
Ok let op

Je hebt in de kunststof 2 hoofdgroepen: thermoharders en thermoplasten. Zoals eerder gezegd kun je alleen de termoplasten omsmelten. Als je de thermoplast omsmelt heb je wel kans dat enkele eigenschappen veranderen, waaronder dus ook de mate van transparantheid.
Wat je kan doen is het kunstof niet helemaal laten smelten, maar slechts te verwarmen tot een graad of honderd. (Doe dit bijvoorbeeld in een pan kokend water. Ik heb dit met PVC erg vaak gedaan. Bij de meest gebruikte thermoplasten ligt het smeltpunt zo rond de 100-120 graden) Je veranderd hierdoor niets aan de moleculaire structuur van het materiaal maar je kan hem wel vervormen en weer later harden. Wat het nadeel bij deze methode is. Door het behoud van de moleculaire structuur zal het materiaal zijn oorsprongkelijke vorm weer aan willen nemen. Wat je dus moet doen is 2 mallen maken: een waar je de plaat in verhit en de andere die je erin duwt waardoor hij zijn vorm behoud. Een mal is te maken uit verschillende soorten hard schuim, hout of klei.
Voor je gaat beginnen zou ik je advieseren om eerst wat rest materiaal te verhitten om te kijken bij welke temperatuur deze buigzaam wordt en wat de gevolgen zijn bij afkoeling.
Dit ga ik maar proberen, zal op me werk vast wel een stukje rest materiaal kunnen vinden. En als water niet heet genoeg wordt dan kan ik het ook nog in de frituur pan proberen :) wel oppassen voor je vingertjes hierbij :P
sw_reijnders schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 10:46:
ik zou eerder voor een hars gaan. Polyester of epoxy.

Zorg wel dat je maar heel weinig verharder in je polyester doet.

bij grote hoeveelheden hard het te snel uit en breekt je vorm.

als je het transparant wilt houden moet je geen glasvezel vulling gebruiken.
Dus dan zou je enkel de hars gebruiken? Krijg je het dan ook mooi transparant? En is enkel hars sterk genoeg voor een case mod?

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:45

Bestla

Kvinne

Dat denk ik wel, het hoeft toch geen botstest te overleven?
* Bestla krijgt ideeen voor extreme fanducts :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 21-10-2005 15:33 ]

Pagina: 1