Gedrag van de tabellen [table] van GoT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Heb al wat topicjes lopen maar ze worden steeds moeilijker bij te houden. Zo ben ik nu bezig aan Cooler Master Stacker discussie topic Deel 3 weer een serieuze overhaul te geven. In het verleden heb ik code gebruikt uit andere topics en ook al snapte ik van de meeste zaken geen snars (vooral de logica), lukte het me vroeg of laat wel. Echter nu ik er al wat meer van begrijp, lijkt het meer en meer een totale warboel te zijn.

Voorbeeld: in de FAQ staat dit:
De [table]-tag ondersteunt de volgende attributen: width=xx, height=xx, border=x, bordercolor=#aa00bb, cellpadding=x, background=http://www.domain.ext/image.ext
Dus ik probeer eens wat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
[table border=1 bordercolor=#000000 width=200]
  [tr]
    [td]
      TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST
    [/td]
  [/tr]
[/table]

[table border=1 bordercolor=#000000 width=350]
  [tr]
    [td]
    [/td]
  [/tr]
[/table]

[table border=1 bordercolor=#000000 width=500]
  [tr]
    [td]
    [/td]
  [/tr]
[/table]

Dit geeft als resultaat dit:

Het limiet blijkt dus te steken op 350pikkels. Waarom is dit ?

Nog iets:

code:
1
[table border=1 bordercolor=#000000][tr][td][img=600,198]http://users.edpnet.be/phunc/images/stacker/st_title.png[/img][/td][/tr][/table]

Geeft dit:

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/images/stacker/st_title.png

Notice die 2 pixels die er tussen de rand van die image zit en de table border. Is deze weg te krijgen ? Waarom gaat de table met een image wél verder dan 350pixies ? Snap dat 350pixors limiet niet echt, je kan 600pixellina's breed gaan zonder de "hardcoded" limieten van het forum te overschrijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 14-10-2005 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:44
Dit is al eens vaker naar voren gekomen (en ik heb er zelf ook wel eens ruzie mee gehad). Vooral React Bugs en Featurerequests. De duidelijkste die ik daar zo snel kon vinden was, Waarom tabel maximaal 450px breed?.
Daar staat ook de workaround in die ik in de "Wat zijn goede oordopjes?"-topics in GT heb gebruikt: spacer gifjes. Met een plaatje kan je de tabel namelijk wel naar een grotere breedte oprekken (zoals je zelf ook al merkte)...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Dus 600 pixels breed is max zonder de "red ants" te krijgen rond je images ? Is die cell padding ook weg te krijgen trouwens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32

crisp

Devver

Pixelated

de default padding is dus 2 pixels, met cellpadding=0 haal je die weg.
In React 1.9.4 kunen we vanuit de config de maximale breedte van een tabel instellen, en zal die ook op 600 pixels komen te staan hier op GoT ;)

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 14-10-2005 22:17 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Aha :D Dus ik kan me beter voorbereiden en in alle [table] tags alvast width=600 invoegen ? Images moeten dus ook op 600 pixels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

Ja, met dit probleem heb ik idd ook mee zitten stoeien in enkele topics.
En idd met een mooiw spacer of andere vullende afbeelding is het op te lossen.
crisp schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:16:
[afbeelding]

de default padding is dus 2 pixels, met cellpadding=0 haal je die weg.
In React 1.9.4 kunnen we vanuit de config de maximale breedte van een tabel instellen, en zal die ook op 600 pixels komen te staan hier op GoT ;)
Wordt die 600 pixels de default grootte?

En wanneer komt die React 1.9.4 dan?
Ben erg nieuwsgierig. :P

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Phuncz schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:18:
Aha :D Dus ik kan me beter voorbereiden en in alle [table] tags alvast width=600 invoegen ? Images moeten dus ook op 600 pixels ?
img width max is idd 600 pixels; daarboven krijg je zo'n leuk rood stippellijntje om je plaatje en wordt 'ie gedownsized.
Je kan nu dus inderdaad wel 600 breedte aan een tabel geven, maar op dit moment wordt dat niet gehonoreerd tenzij er een plaatje in zit dat de breedte alsnog uitrekt (daarom is een 350px max width ook een beetje onzinnig hier op GoT).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:22
code:
1
[table border=1 bordercolor=#000000 cellpadding=0][tr][td][img=600,198]http://users.edpnet.be/phunc/images/stacker/st_title.png[/img][/td][/tr][/table]

Geeft dit:

Zie de cellpadding=0 die ik toegevoegd heb, die haalt die standaard 2px cellpadding weg.

Voor de rest is de breedte vastgesteld om te zorgen dat het niet te makkelijk wordt om de layout op te rekken lijkt mij. Daarnaast is de layout/contentarea niet in elke templateset even breed. Daarom is een kleinere breedte gekozen als maximale breedte via het width attribuut. Je kunt een tabel echter eenvoudig oprekken door een spacer image te gebruiken. Daarvoor wordt in de praktijk vaak een header image gebruikt. Maar het is ook mogelijk een transparant gifje te gebruiken die je een bepaalde breedte geeft.

Voor de rest is de logica van het gebruik van de tabellen heel eenvoudig als je nagaat dat je in de RML vrijwel dezelfde mogelijkheden hebt als in HTML. Met een beetje kennis van tabellen in html is het eenvoudig de tabellen in elkaar te zetten.

* Civil is traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Rakkerzero schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:22:
[...]
Wordt die 600 pixels de default grootte?

En wanneer komt die React 1.9.4 dan?
Ben erg nieuwsgierig. :P
Nee, default grootte blijft 'size-to-fit' tenzij een breedte is opgegeven.
1.9.4 is momenteel in RC (Release Candidate) status, en we zijn bezig met de template aanpassingen.
ETA is voor het einde van dit jaar ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Note dat tabellen eigenlijk niet bedoelt zijn voor opmaak van posts; meestal wordt de table alleen 'misbruikt' om een kader te genereren wat eigenlijk overbodig is aangezien je post toch al in een kader staat...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja maar om plaatjes te schikken is het echt wel nodig. Ik zie niet in hoe ik in het Cooler Master Stacker discussie topic Deel 3 geen gebruik van tables kan maken zonder de layout volledig om te gooien naar iets dat uit notepad gekropen lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Phuncz schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:38:
Mja maar om plaatjes te schikken is het echt wel nodig. Ik zie niet in hoe ik in het Cooler Master Stacker discussie topic Deel 3 geen gebruik van tables kan maken zonder de layout volledig om te gooien naar iets dat uit notepad gekropen lijkt te zijn.
Het meerendeel van de tabel is behoorlijk overbodig en bied alleen een extra border in de post. 80% van zijn post kan je gemakkelijk door gebruik te maken van plaatjes vs text.

Dat mensen een complete startpost maken in tabellen is alleen maar een extra mogenlijkheid. Het word er wel moeilijker door gemaakt :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja een tabel vervangt overbodige "border files". Het onderscheid de topic start ook volledig en dat is wel belangrijk voor het overzicht vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Hoe zit het eigenlijk met de breedte van individuele cellen? Gaat dat ooit nog eens ingevoerd worden?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:11

aex351

I am the one

is het niet gewoon makkelijkere om Html te kunnen gebruiken ipv een php script dat alles moet conventeren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

aex351 schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:15:
is het niet gewoon makkelijkere om Html te kunnen gebruiken ipv een php script dat alles moet conventeren.
Nee, dan moet je weer met strip_tags aan de gang om alles wat onwenselijk is uit te bannen. Dat is een stuk meer werk dan enkel specifieke constructies toe te staan en om te zetten.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

aex351 schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 00:15:
Totdat mensen erachter komen dat je met een 5 regels Javascript automatisch iemand's Quick Reply kunt kapen en posten onder iemand's naam en nog veel ranziger dingen kunt doen die ik hier niet ga toelichten. HTML staat alleen aan voor crew en als daar een verandering in komt zal dat zijn dat het ook voor crew uit gaat ;)

Dat gebeurt echter pas zodra RML alles redelijkerwijs kan emuleren wat je met HTML aan wel gewenste dingen kunt doen, dus het is zeker bekend dat RML niet altijd voldoet. Maar afgezien daarvan snap ik ook niet die fascinatie met tables misbruiken voor startposts, ze zijn in principe alleen nodig voor tabulaire data ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 10:17

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

curry684 schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 07:36:
[...]
Maar afgezien daarvan snap ik ook niet die fascinatie met tables misbruiken voor startposts, ze zijn in principe alleen nodig voor tabulaire data ;)
Je krijgt er nettere startposts door. Zie [rml][ PC] Counter-Strike: Source - Deel 7[/rml] bijvoorbeeld. Dat noem ik geen misbruiken, maar een goed gebruikte feature. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
curry684 schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 07:36:
[...]

Maar afgezien daarvan snap ik ook niet die fascinatie met tables misbruiken voor startposts, ze zijn in principe alleen nodig voor tabulaire data ;)
Ik denk wel dat je daarmee een mooiere startpost kunt maken. Jij maakt gebruik van je HTML rechten voor een startpost, terwijl de users zich moeten behelpen met RML. Je hebt dan weinig andere keus dan het gebruiken van tabellen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mOrPhie schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:09:
Je krijgt er nettere startposts door. Zie [rml][ PC] Counter-Strike: Source - Deel 7[/rml] bijvoorbeeld. Dat noem ik geen misbruiken, maar een goed gebruikte feature. :)
Natuurlijk is het wel misbruik van tabellen, dergelijke data hoort niet in een tabel. Echter het is gewoon roeien met de riemen die aangeboden worden, er is geen alternatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

mOrPhie schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:09:
[...]

En hoe zie je dan het gebruik van tabellen zoals ze in de proffionelere webpages gebruikt worden.
Hetzelfde??

Want in feite is dat precies hetzelfde.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Rakkerzero schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:15:
[...]

En hoe zie je dan het gebruik van tabellen zoals ze in de proffionelere webpages gebruikt worden.
Hetzelfde??

Want in feite is dat precies hetzelfde.
Nee, want dan heb je hele andere mogelijkheden voor de opmaak van de pagina. Die heb je hier niet omdat je alleen RML kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

P_de_B schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:17:
[...]

Nee, want dan heb je hele andere mogelijkheden voor de opmaak van de pagina. Die heb je hier niet omdat je alleen RML kunt gebruiken.
maar in principe kunnen er zo tags ingevoerd worden als [h1] en [h2] enzo.
Eventueel indien gewenst zou je een [border] tag kunnen invoeren als je een randje omheen wilt ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Erkens schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:21:
[...]

maar in principe kunnen er zo tags ingevoerd worden als [h1] en [h2] enzo.
Eventueel indien gewenst zou je een [border] tag kunnen invoeren als je een randje omheen wilt ofzo :)
Je zult het wel met mee eens zijn dat het gebruik van tabellen het maken van 'mooie' startposts wel vereenvoudigd. Natuurlijk zijn er andere semantisch meer verantwoorde oplossingen maar ik zou denk ik ook tabellen gebruiken.

edit: ah, je bedoelt dat die RML tags toegevoegd moeten worden. Daar ben ik het wel mee eens, en in de tussentijd is het dus behelpen.

[ Voor 13% gewijzigd door P_de_B op 17-10-2005 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

idd, iets als [box border=1 bordercolor=red width=600] ofzo

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Woei

Maar goed, ik dacht dat dit op de planning stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

crisp schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:26:
Dat zou een mooie tag zijn.
Nou crisp, je weet wat je kan gaan doen...hint :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rakkerzero schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:30:
[...]

Dat zou een mooie tag zijn.
Nou crisp, je weet wat je kan gaan doen...hint :P
het toevoegen van een dergelijke tag is in principe niet zoveel werk, echter je moet er wel voor zorgen dat deze tags er ook nog een beetje behoorlijk uitzien in de diverse templates :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Bovendien worden dat soort tags ook weer niet zomaar zonder overleg er even ingerost omdat mensen het wel leuk zouden vinden. De [color] RML-tag is ook niet zonder reden crew-only, maar omdat we het feest in de Tweakers Huiskamer anders al wel zien aankomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Op zich zijn de mogelijkheden nu al erggggg uitgebreid, waarmee je vrijwel alles kan doen. Het overzicht is dan voor de minder begaafde "programmeurs" onder ons snel zoek. Uiteindelijk hoeven de startposts ook geen "kunstwerken" te zijn die meer mogelijkheden bieden dan de gemiddelde browser ondersteund om het maar zo te zeggen.

BTW: feel free om kritiek te geven over mijn Cooler Master Stacker discussie topic Deel 3 , kritiek is altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 10:17

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

crisp schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 09:26:
Dat klinkt inderdaad als een goed alternatief. Ik weet zelf ook wel dat tables niet voor opmaak zijn, maar daar werd het wel (met succes en zonder problemen (toch?)) voor gebruikt. Net als dat de sub-tag "misbruikt" werd en daar nu de small-tag voor in de plaats is gekomen, heeft het in het verleden nooit voor problemen gezorgd. Desalniettemin moet ik toegeven dat een nettere tag (met nettere html-rendering) beter is. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Het grootste nadeel van tabels in RML is dat het bloated HTML oplevert waardoor je sneller tegen de 64K limiet oploopt ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste nadeel van tabels in RML is dat het bloated HTML oplevert waardoor je sneller tegen de 64K limiet oploopt ;)
En dat lijkt me een goede reden om die 64K limiet eens te fixen? ;) Wij W&Lers worden daardoor ernstig beperkt in onze vrijheid van expressie >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 02:06:
En dat lijkt me een goede reden om die 64K limiet eens te fixen? ;) Wij W&Lers worden daardoor ernstig beperkt in onze vrijheid van expressie >:)
zoals je vast wel gelezen had in dat andere topic is dat dus niet iets om even snel te fixen.
Verder zie ik weinig tabellen in de WL topics, als je zonodig zoveel kwijt wilt doe je er toch gewoon nog een post aan vast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Erkens schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 08:23:
[...]

zoals je vast wel gelezen had in dat andere topic is dat dus niet iets om even snel te fixen.
Verder zie ik weinig tabellen in de WL topics, als je zonodig zoveel kwijt wilt doe je er toch gewoon nog een post aan vast :?
Pssst die laatste smiley geeft een hintje van sarcasme aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
@TS
lees dit ook eens door:
Tabellen op GoT, een totaal raadsel

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

curry684 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:54:
[...]

Pssst die laatste smiley geeft een hintje van sarcasme aan ;)
Ja en? maakt dat mijn reply minder waardervol dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 13:09
Erkens schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:54:
[...]

Ja en? maakt dat mijn reply minder waardervol dan :?
Hij bedoelt de smiley van Captain Proton. :)
Pagina: 1