Toon posts:

Harddisk stuk aan het gaan - backup?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.. mijn harddisk is volgens mij aan het eind van zijn latijn, na een maandje van traagheid begint hij steeds regelmatiger te tikken (eens in de 5 seconden ongeveer).. Vanmiddag de PC aangezet, booten lukt goed (wel traag), maar na een tijdje windows gedraaid te hebben reboot hij en geeft een boot error (No IDE-0 boot-record), gevolgd door de melding: 'Boot failure, insert BOOT diskette in A'.. De schijf wordt wel ingelezen als Primary Master.

Met de XP-schijf geprobeerd een reparatie uit te voeren, fixboot en fixmbr hielp een tijdje, kon wel weer in XP komen, maar na een vastloop- en reboot is de bootrecord weer verdwenen. Als ik nu fixmbr of chkdsk probeer, vind ie niet eens een partitie, er is alleen 120 gig aan ongepartitioneerde ruimte.

Powermax geprobeerd, maar kreeg een error dat ik niet in DOS kon komen. IDE-kabels zitten goed, voeding niet geprobeerd. Ik kan er een andere schijf in plaatsen, maar zou wel graag de data van de oude schijf terughebben.. Is er nog een mogelijkheid om dit terug te krijgen? :/

Tis trouwens een Maxtor van 120gig, jaar of 4 oud.
Mobo is een Elite P4S5A/DX+.

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 22:25

-TAZZ-

X

Ik zou de huidige HDD verwijderen een nieuwe HDD plaatsen en WinXP opnieuw installeren.
Nadat je WinXP geinstalleerd hebt, oude HDD terugplaatsen en hopen dat je nog snel de data eraf kan trekken.
Als de HDD begint te tikken is het meestal heeeeel snel afgelopen. Bij mn vorige HDD hoorde ik 3 tikken, computer hing, reboot en EINDE. :+ :(

Verwijderd

Als je op je moederbord nog een aansluiting voor een nieuwe HDD hebt kan je alles gewoon overzetten. Of misschien zit er aan de IDE kabel nog wel een tweede aansluiting en dan gooi je m daar gewoon aan. Installeer je Windows op die nieuwe schijf en vervolgens kopieer je alles naar die nieuwe schijf, klaar!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Zie ook FAQ: Data Restore

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Na flink wat gesleutel staat de nieuwe schijf als master, en boot XP goed :) De oude schijf zit er nog in, het getik is verholpen. Nu de data nog overzetten naar de nieuwe schijf, en even aanzien of het enkel en alleen aan de bootrecord lag of dat de schijf alsnog het leven gaat geven :)

Bedankt voor de tips iig, ik klaag wel weer als er iets misgaat :>