[Photoshop] één afbeelding uitprinten over meerdere A4

Pagina: 1
Acties:
  • 9.230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

Topicstarter
Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb hier een afbeelding die ik wil uitprinten over meedere a4-tjes; alle A4-tjes bij elkaar vormen dus die ene afbeelding. Hoe kan ik in Photoshop (of wellicht is er een ander programma voor) deze afbeelding zo 'opsplitsen' om hem naar de drukkerij te laten brengen. Het liefst wil ik als output allemaal afbeeldingen hebben omdat alles randloos geprint moet worden, maar misschien dat PDF als output ook een oplossing is (kwaliteitsverlies?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo groot mogelijke resolutie maken en de drukkerij het lekker laten splitsen?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik een beetje verkeerde indruk maakte door het woord 'drukkerij' te gebruiken, maar ik bedoel gewoon een printservice zoals de MultiCopy. Zullen deze kleine bedrijfjes dat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Anoniem: 112308 schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:29:
Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb hier een afbeelding die ik wil uitprinten over meedere a4-tjes; alle A4-tjes bij elkaar vormen dus die ene afbeelding. Hoe kan ik in Photoshop (of wellicht is er een ander programma voor) deze afbeelding zo 'opsplitsen' om hem naar de drukkerij te laten brengen. Het liefst wil ik als output allemaal afbeeldingen hebben omdat alles randloos geprint moet worden, maar misschien dat PDF als output ook een oplossing is (kwaliteitsverlies?).
Wat je exact bedoelt is een beetje onduidelijk, maar wat ik er uit op kan maken is dat je 1 afbeelding die A2 formaat heeft opsplitsen in 4 losse bestanden die A4 formaat hebben?

Een eenvoudige manier om dit te doen is de volgende:

-open de afbeelding
-ga naar het tabblad "image" en dan "canvas size"
-Halveer de breedtemaat en de hoogtemaat exact
-selecteer 1 van de pijltjes in de hoeken (bijv linksboven)
-toepassen
-bestand opslaan als bijv filename_linksboven)

Doe bovenstaande ook voor de overige 3 hoeken (rechtsboven, linksonder, rechtsonder) en klaar is klara

Volgens mij is dit wat je bedoelde of niet?

afbeelding ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xixiv/diversegotzooi/canvassize.jpg

edit:

als de afbeelding groter is dan A2 dan is het misschien een idee om de "crop" functie in combinatie met "linealen" en de "snap" functie te gebruiken Of in image ready de afbeelding te "slicen" en alle slices appart op te slaan in het gewenste bestandsformaat.

[ Voor 15% gewijzigd door floriske.nl op 14-10-2005 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Laatst online: 09-05 14:26

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

en dat rasterbator progje?
Kan dat ook exporteren of alleen zelf printen?

http://homokaasu.org/rasterbator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hier staat gewoon nog een topic over open op GoT:

Afbeelding over meerdere a4s printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@floriske.nl
het idee is inderdaad zoiets, alleen gaat het om wat meer A4-tjes dus danwordt het lastig op die manier :)

@kaassouffle
die deelt hem inderdaad ook op, alleen heb ik het idee dat dit niet werkt zonder dat ik de afbeelding ga 'rasterbaratoren' ( :P )

@MissingDog
ik heb er even zitten kijken en kwam wat tegen, ik ga het eens even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

http://www.snapfiles.com/get/posteriza.html

kijk daar anders eens naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-05 23:01
Ik weet niet meer precies hoe .. maar er staat me iets van bij dat dit in Powerpoint kan.

Mijn broer maakte vaak posters in powerpoint en die liet hij dan bij een multicopy achtige zaak 'drukken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Save for web? Als het 10x10 A4'tjes zijn, gewoon 10x10 slices aanmaken en saven als png per slice. Dan eventueel met een action alle afmetingen goedzetten en het bestandsformaat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
in het andere topic geen nuttige dingen gevonden, alleen met rasterbator erbij en zo helaas
gedaan, maar die leest de pic niet goed in, wordt heel vlekkerig en zo; bovendien wordt de afbeelding uitgerekt :? Maar het idee van het programma is precies wat ik moet hebben, eens kijken of ik nog zoiets kan vinden :)

@jvo: ik kom er niet helemaal uit, maar ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden

kzal ook eens kijken of ik hem als bestand kan uitprinten (mmisschien dat de printerdrivers iets ondersteuenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 21:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

lammetor schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:24:
Ik weet niet meer precies hoe .. maar er staat me iets van bij dat dit in Powerpoint kan.

Mijn broer maakte vaak posters in powerpoint en die liet hij dan bij een multicopy achtige zaak 'drukken'
Nou, dat komt de kwaliteit van de foto echt niet ten goede, ik zou het niet doen.

Om er even een halve Adobe Suite bij te slepen zou ik het zo doen:
Formaat van plaat in cm opvragen in Photoshop, dit is bijvoorbeeld 59,4x84,1...
Dan maak je in InDesign een document aan dat die maat heeft.
Je plaatst je enorme TIFF of als jij dat wil, een gecomprimeerde JPEG erin, paginavullend
Nu ga je guidelines trekken, precies op de randen van een A4'tje. Beetje rekenwerk, maar dan heb je ook een compleet raster aan A4grote vlakken eroverheen staan.
Copy paste nu de gebruikte afbeelding er 1x exact bovenop.

Nu neem je een nieuw document met uitsluitend A4'tjes, je sleept in je vorige document het kader van je afbeelding precies tot binnen zo'n vlak en je laat de afbeelding _niet_ aanpassen aan het kader.
Frummel die aparte 'slices' naar je document met A4'tjes toe,
tot je alle vlakken gehad hebt (niet vergeten telkens even te copy/pasten anders heb je geen origineel meer)
ben je klaar, dan PDF'ieer je het, zorg dat 'informatie uitsnijden tot paginaranden' aanstaat (anders neemt hij alle onzichtbare info buiten de pagina ook mee, en dan eh, sla je dus misschien wel 20x dezelfde poster op)
En deze PDF breng je naar je Multicopy.

Het hele slicen volgens dit idee kun je natuurlijk ook al in Photoshop doen, maar dan moet je soms vrij priegelig slepen met je guidelines. Voordeel is wel dat je InDesign bestand niet zo groot wordt omdat je puur de nodige vlakken kopieert.

Ohja, let er op dat copyshops vaak met witmarge werken. Die kunnen ze er voor jou wel weer af snijden. Naar mijn ervaring heb je met goede copiers: alle zijden 2-4 milimeter witrand, en aan de 'aangrijpkant' waar dus de copier het papiertje vastgrijpt en door de machine haalt, heb je bijna 1 cm witrand. Wel mooi voor als de vlakken straks aan elkaar moeten passen.
Wat de aangrijpkant is kan ik je niet zeggen, maar uit ervaring weet ik dat een A3 altijd zijn grijpkant aan één van de twee kopsekanten heeft zitten, vaak links; bij A4 kan dit zowel kopsekant als lange kant zijn, daar een A4 op 2 standen door een A3 copier kan.

[ Voor 20% gewijzigd door Dark Blue op 14-10-2005 16:01 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:41

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Pfff wat een moeilijk gedoe zeg, in Corel Photo Paint stel je gewoon het formaat van de afdruk in en verspreid het programma het automatisch over meerdere vellen als het niet op een enkel vel past. Ik snap niet waarom dat in andere programma's ook niet kan?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 21:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Johnny schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:07:
Pfff wat een moeilijk gedoe zeg, in Corel Photo Paint stel je gewoon het formaat van de afdruk in en verspreid het programma het automatisch over meerdere vellen als het niet op een enkel vel past. Ik snap niet waarom dat in andere programma's ook niet kan?
Dat kan Photoshop ook naar mijn weten, maar dan moet hij het wel direct naar PDF printen en niet mekkeren als er witmarges vallen die hij dan afknipt en het ding niet meer aan elkaar aansluit...

vandaar mijn manier, iets tijdrovender, maar je hebt meer zelf in de hand en je houdt rekening met de mogelijkheden van een copyshopje.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dark Blue schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 16:09:
[...]

Dat kan Photoshop ook naar mijn weten, maar dan moet hij het wel direct naar PDF printen en niet mekkeren als er witmarges vallen die hij dan afknipt en het ding niet meer aan elkaar aansluit...

vandaar mijn manier, iets tijdrovender, maar je hebt meer zelf in de hand en je houdt rekening met de mogelijkheden van een copyshopje.
mekkeren :? :P
maar er moeten idd echt geen witranden ontstaan. Anders zal ik eens kijken of iemand hier inde buurt dat Corelspul heeft dan probeer ik het daar even. Bij multicopy wisten ze iig niet of ze het konden, maar als ik de afb even wilde laten zien kon het wel 8)7 Volgende week dus maar even heen gaan, want volgensmij gaat het mij niet zo lukken op deze manier (of kost te veel tijd, wellicht dat ik het nog eens moet doen namelijk), zou mooi zijn als hun het kunnen :)

Iedereen iig bedankt voor de suggesties tot nu toe, kzal nog even kijken naar de manier van Dark Blue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu iets gevonden wat ik nodig heb, alleen gooit de demo-versie er tekst overheen zodat ik er helaas even niets aan heb :P
http://www.srs1software.com/download.htm#dcpc

HereIam zoekt verder.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

Tarin

Just plain weird.

Ik heb zelf ooit zoiets in Excel gedaan. Als de printer (drukker)instellingen daarna goed staan kan je heel eenvoudig de boel opschalen.
Gewoon afbeelding invoeren, printerinstellingen invoeren en een afdrukvoorbeeld bekijken (krijg je van die mooie stippellijntjes die de paginaranden aangeven) en de afbeelding zover uitrekken dat hij netjes op x A4'tjes past.
Je krijg wel een overlap van 1 of 2 mm overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Tarin op 15-10-2005 11:03 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, beetje jammer van die rand (en zal de kwaliteit niet achteruitgaan)? In ieder geval heb ik ondertussen wel een freeware tool gevonden op http://www.tml.tkk.fi/~tmakipat/thebigpicture/getbigpic.html Enige probleem is dat hij niet naadloos print, ondanks dat ik de margin op 0% heb gezet :S Dacht ik eindelijk iets gevonden te hebben :p

dit is ook een leuke tool:
http://www.2gtech.com/content.asp?page=posterworks
alleen blijft de pc hangen bij het printen naar Adobe PDF printer, ik ga toch maar eens naar MultiCopy toe en dan maar hopen dat zij het kunnen splitten. Dit kost me even te veel tijd :P

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 112308 op 15-10-2005 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

Tarin

Just plain weird.

Dat randje weet ik niet 100% zeker; de laatste keer dat ik dit deed was vlak voor Office 2000 denk ik.

En de kwaliteit lijkt me prima gaan lukken zolang je het in hoge resolutie exporteert vanuit Photoshop, toch?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Pagina: 1