Heb van iemand een upgradeset overgenomen, waarvan het mainboard inmiddels met een andere processor in gebruik is en geen problemen vertoont.
Het probleem zit hem in de cpu. Dit is een socket-A Athlon XP2400-M, de laptop variant dus. Voordeel van deze processor is dat ie unlocked is en dus makkelijk overclocked kan worden. Ander voordeel: laptopprocessors mogen veel minder warmte produceren omdat de koelingsmogelijkheden in een laptop stukken minder zijn dan in een ATX-kast.
Ik kocht dus de set met de processor en koeler vast op het mainboard. Aangezien dit een draaiende combo is geweest, was ik niet van plan direct de koeler te vervangen ofzo. Dus thuis het spul ingebouwd en een videokaartje er in geprikt, maar helaas deed ie toen niks, op het draaien van de voedings- en cpu-fan na dan. Ik zag geen andere optie dan de CMOS te resetten. Daarna startten het zaakje wel op, alleen de processor werd herkend als 'AMD 1200' processor. Alle settings stonden op standaard/auto. Daarna met de settings aan het spelen geweest, de cpu zou standaard op 15x133 (=2ghz) moeten draaien. Dat ging dus niet. De maximale snelheid die ik eruit kon halen was 10x166, bij iedere hogere setting op 133 of 166, vermeningvuldigde ie maar met de helft. Bij bijv. de beoogde standaardsettings, paktie ie multiplier 7 ipv 15 =933mhz.
Ook maakte ik diverse keren mee dat na een wijziging in de settings, na het saven hij rebootte ipv. verder te gaan met de boot. Automatisch werd de frequentie dan weer teruggezet in een veilige setting dus 1200 mhz etc. met de mededeling dat ik in de BIOS de setting moest wijzigen.
Toen ander mainboard geprobeerd, de Abit AT7max, wat helemaal weinig opleverde. Daarna heb ik hem op een Epox board geprikt waar ik hem wel op de correcte settings kon clocken en zelfs nog iets hoger (2261mhz) maar het probleem daarbij was dat ie na het opnieuw opstarten iedere keer weer terugsprong op 800 mhz en dus iedere keer weer opnieuw in de BIOS geclocked moest worden. Heb nog even getest of het misschien aan het batterijtje lag, maar voor de rest onthield ie wel alles.
Had met een van de medetweakers afgesproken om hem te ruilen tegen zijn 'normale' XP2400 als hij de mijne zou testen en OK zou zijn. Uiteraard met vermelding van de historie. Maar na uitpakken en schoonmaken van de processor heeft hij hem ongetest weer geretourneerd. Hij zag op het oog al dat ie hem niet wilde.
Merkwaardig was ook dat de vorige eigenaar de processor aan de onderkant helemaal had ingesmeerd met koelpasta (ook de pinnen) en er was een stukje schuimrubber op maat geknipt die in de socket lag, ook helemaal ingesmeerd met koelpasta.
Ik heb mijn belevingen reeds op het Fok forum gezet, maar aangezien op Tweakers in mijn ervaring toch meer de echte kenners zitten, post ik dit verhaal hier; is deze processor OK of niet? Is de core gebrokkeld? Op dat Epox board doet ie het wel gewoon, heb er zelfs XP mee geinstalleerd, maar ik hem hem nooit heel lang achter elkaar aan laten staan of laten videobewerken ofzo.
Zie het hele verhaal op Fok forum: http://forum.fok.nl/topic/712035 (daar is mijn nick EdvandeBerg)
Wat is een dergelijke processor nog waard?