Wat is er mis met mijn systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-02-2022
Ik ben al een tijdje niet tevreden over mijn huidige systeem. Ik heb het gevoel dat er meer uit te halen is, maar dat ergens een soort 'beperkende' factor zit. Dus dat ik door iets 'kleins' te veranderen, mijn prestaties enorm kan opkrikken. Ik denk zelf aan mijn graphische kaart, maar ben hier niet zeker van. Is mijn vermoeden waar of is heel mijn systeem gewoon niet zo goed als ik denk dat het is?

Mijn configuratie:

-Intel Pentium 4 2,5 GHZ
-Asus P4B533
-512 MB (PC 2100)
-NVIDIA Geforce 2 MX/MX400 (64 MB)
-Creative SB Live! Value
-Western Digital WD1600JB 150 GB Harddisk
-AOpen CDR
-AOpen DVD+R

Dat is wel hetgeen van belang is. Mocht er meer nodig zijn voor een advies dan hoor ik het graag.
Wat denken jullie? Zou het plaatsen van bijvoorbeeld een Geforce 6800 GT veel verschil maken? Of moet ik het toch ergens anders in zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je videokaart het probleem is hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je ermee doet. Voor standaard desktop gebruik zijn ze snel zat. Maar als je er echt zware games mee speelt stelt zo'n MXje natuurlijk niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-04 16:42
Nou die 6800 GT word wel meer als factor 10 sneller ;)

Ander geheugen doet ook wonderen zoals ik zie. (bij voorkeur persoonlijk 1gb )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Terw_Dan schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 22:51:
Of je videokaart het probleem is hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je ermee doet. Voor standaard desktop gebruik zijn ze snel zat. Maar als je er echt zware games mee speelt stelt zo'n MXje natuurlijk niets voor.
Daar heb je gelijk in, dat was ik vergeten te zeggen. Ik weet niet precies wat je onder 'zware' games verstaat, maar het gaat inderdaad met name om het gamen. Alle spelen die ik tegenwoordig draai gaan schokkerig of draaien zelfs helemaal niet.

Daarnaast heb ik er idd zelf ook al over na lopen denken om er nog 512 mb geheugen bij te gooien. Dit kost niet zo heel veel geld dus denk dat ik voor beiden opties ga. Maar de rest van mijn systeem is dus nog wel ok?

[ Voor 2% gewijzigd door Jors op 13-10-2005 23:03 . Reden: Typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
Welkom op GoT :)

Wat mij betreft is er niks mis met je systeem. B)

Misschien kun je beter hier een kijkje gaan nemen ;)
Complete systemen & laptops: Wat kan ik het beste hier aan upgraden part 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik had een vergelijkbaar systeem,

Athlon XP 2000+
Geforce 2MXMax400 64 MB, later Radeon 9000Pro 128MB
WD 600 60GB HD (al snel 4 x 120 GB erbij)
SBlivePlatinum
512MB PC 2700

en met een upgrade naar

Seagate 80GB
Radeon 9600Pro 256 MB
een dikke 1,8TB aan schijven
1024MB PC2700

kan ik voorlopig nog wel verder, maar ik speel dan ook niet de allernieuwste spellen...

Het blijft een dillemma: koop ik in één keer een nieuwe PC of bouw ik eraan en vervang op een gegeven moment het mobo en de proc terwijl de rest wel 'up to scratch' is?

Up to you mate :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
en ik denk dat pc2100 geheugen oon niet echt super meer werkt
en zeker 512 niet

gooi er 2 reepjes 512 400 in kan je ook nog meenemen naar je volgende systeem,
en je videokaart upgraden anar een 6600 gt agp is genoeg als je 6800 gt neemt haal je mischien 3 fps hoger eant dan word je cpu de limit factor, dus tja... je moet het zelf weten maar vraag het idd is in het wat kan ik hier aan upgradne topic.

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Ow dit topic is zeker handig, had het niet gezien.. 6600 GT is ook zeker een optie, zeker omdat deze wat meer aangeboden wordt en dus wat goedkoper is.

Over dat geheugen.. waarom geen 2100?? Mijn mobo kan toch niet meer aan dus is het dan niet zonde om 2x pc3200 (400) te kopen?

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. Denk dat ik idd deze twee upgrades maar ga toepassen. Voor 250 euro ben ik toch wel klaar denk ik, terwijl een compleet nieuw systeem toch wel aanzienlijk duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 08:07
die videokaart kan ECHT niet meer, dat is de grootste beperkende factor. geheugen is ook wat traag, maar dat zal niet zo heel erg veel schelen.
Zou dus beginnen met een andere videokaart en daarna 1gb nieuw snel geheugen (2x 512mb ofzo).
Dat kan je daarna ook weer meenemen naar bv een socket 939 plaform (athlon 64).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Hehe lekker recht voor zijn raap ;) Das wel het duidelijkst. Zodra mijn banksaldo toereikend is, ren ik naar de winkel! (Student he) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is een mobo met veel te weinig geheugenbandbreedte voor een P4, dus je P4 zal met een handrem draaien. P4's draaien sneller met elke FSB upgrade (omdat een P4 veel bandbreedte nodig heeft, maar dat is niet altijd beschikbaar), tegenwoordig gaat men richting 800 MHz (200 QDR), terwijl jouw mobo met z'n ram op 266MHz draait. Je snapt al waarom het zo traag gaat.

P4's vreten geheugenbandbreedte en presteren nogal slecht tov de AMD-tegenhangers die met minder MHz en minder geheugenbandbreedte hun job doen.

512MB erbij smijten gaat helpen, games van tegenwoordigen eisen 1 GB ram.

De sprong van GeForce 2 MX400 naar GeForce 6600 GT is 10x sneller.

[ Voor 34% gewijzigd door rapture op 14-10-2005 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
rapture schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:40:
Het is een mobo met veel te weinig geheugenbandbreedte voor een P4, dus je P4 zal met een handrem draaien. P4's draaien sneller met elke FSB upgrade (omdat een P4 veel bandbreedte nodig heeft, maar dat is niet altijd beschikbaar), tegenwoordig gaat men richting 800 MHz (200 QDR), terwijl jouw mobo met z'n ram op 266MHz draait. Je snapt al waarom het zo traag gaat.

512MB erbij smijten gaat helpen, games van tegenwoordigen eisen 1 GB ram.

De sprong van GeForce 2 MX400 naar GeForce 6600 GT is 10x sneller.
Die laatste twee opties gaan zeker gebeuren. Als eerst de nieuwe videokaart en kort daarna het geheugen. Ik weet wel dat mijn geheugenbandbreedte op t moment 266MHz is, maar moet ik dna meteen een nieuwe kopen? Ik zag dat de Asus P4P800S-X nog wel aardig te betalen is, is dit een goede kaart?

Daarnaast is het misschien een optie om het geheugen te overclocken? Ik heb hier echt totaal geen verstand van maar op de site van asus staat t volgende:

Overklok feature ondersteunt PC3200/PC2700

Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kan je de FSB van je processor geven?

Je mobo ondersteunt FSB tot 533MHz, maar telkens wordt er single channel DDR gebruik die maar op de helft van de FSB draait. En als je een mobo koopt, koop dan niet weer zo'n gecastreerde mobo, waar de ram op halve snelheid meedraait.

P4P800 is een goede mobo die dual channel DDR kan draaien, zodat de geheugenbandbreedte even groot is als de FSB. bv FSB 533 => 2x266 ram, FSB 800 => 2x400. En als je DDR-SDRAM koopt, pak dan altijd PC3200 (400MHz), tragere ram is zelfs duurder door zeldzaamheid.

[ Voor 25% gewijzigd door rapture op 14-10-2005 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Ik geloof dat mijn FSB op 133 MHz draait, als ik het goed zie met Everest. Kan ik hier wat mee doen?

En heb eigenlijk nog een vraag, ook meteen over een eventuele nieuwe videokaart.
Heb ik nog bepaald type voeding nodig, met een minimaal aantal Watt? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben namelijk. Maar een nieuwe mobo zou dus ook een aanrader zijn, op zich niet duur natuurlijk, maar bij elkaar wordt het toch wel een redelijl prijsje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jors schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:30:
Ik geloof dat mijn FSB op 133 MHz draait, als ik het goed zie met Everest. Kan ik hier wat mee doen?

En heb eigenlijk nog een vraag, ook meteen over een eventuele nieuwe videokaart.
Heb ik nog bepaald type voeding nodig, met een minimaal aantal Watt? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben namelijk. Maar een nieuwe mobo zou dus ook een aanrader zijn, op zich niet duur natuurlijk, maar bij elkaar wordt het toch wel een redelijl prijsje...
133 Quad pumped => 533MHz (effectief) maar je ram doet maar 266MHz. Overstap naar een fatsoenlijk mobo met dual channel DDR zorgt voor 2 x 266 = 533MHz. Je processor is dus niet exact 2,5GHz, waarschijnlijk 2,53GHz?

Welke voeding heb je?
idd, deze vragen horen normaal gezien daar thuis.

[ Voor 20% gewijzigd door rapture op 14-10-2005 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Klopt, is idd 2,53 GHz.

Heb een voeding van 235 Watt. Is dit voldoende?

Als deze vragen hier eigenlijk niet thuishoren, waar horen ze dan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Om te beginnen die videokaart is zeker de beperkende factor.. zou eens gaan kijken bij de 6800gt o.i.d. PC2100 is ook wel degelijk beperkent. heb zelf ook 512MB PC2100 in mijn systeem gehad, vervangen door 512MB PC3200 en alles loopt gewoon veel vlotter. ;) 1Gb is natuurlijk helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77546

Niemand die hier vraagt, wat je met je pc doet. Veel advies dat je je grafische kaart moet vervangen. Maar daar je niet zegt wat je doet, kan je met dit topic geen zinnig antwoord verwachten.
Antwoorden zijn er bijvoorbeeld op gebaseerd dat je veel gamed terwijl je dat misschien niet eens doet.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 77546 op 14-10-2005 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ZandBak schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 23:14:
gooi er 2 reepjes 512 400 in kan je ook nog meenemen naar je volgende systeem.
Daar schiet je pas wat mee op, als je een CPU en een mobo hebt die die FSB ondersteund. En ik vrees van niet, als ik het moederbord type zo zie en de snelheid van de CPU.
Dan kan de TS wat mij betreft beter upgraden naar 1GB geheugen, het zij via compleet nieuw geheugen of door er 512MB erbij te hangen.
en je videokaart upgraden naar een 6600 gt agp is genoeg als je 6800 gt neemt haal je mischien 3 fps hoger want dan word je cpu de limit factor, dus tja... je moet het zelf weten maar vraag het idd is in het wat kan ik hier aan upgradne topic.
Denk niet dat het 3 FPS is die meer gehaalt worden, denk eerder een factor 10 ervan (30 FPS dus), afhankelijk van de game natuurlijk... ;)
rapture schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:45:
133 Quad pumped => 533MHz (effectief) maar je ram doet maar 266MHz. Overstap naar een fatsoenlijk mobo met dual channel DDR zorgt voor 2 x 266 = 533MHz. Je processor is dus niet exact 2,5GHz, waarschijnlijk 2,53GHz?.
Je doelt waarschijnlijk op dual channel... Als dat het geval is, dual channel is totaal iets anders. Dual channel wil namelijk zeggen dat je tegelijk kan lezen en schrijven van en naar het geheugen (Je hebt 2 banen in plaats van 1, eentje voor heen, eentje voor terug ;)), het verdubbeld dus niet nog een keer de snelheid in MHz, maar de bandbreedte... ;) Het loopt dus ook niet de helft van je FSB, want de FSB is zoals je zelf al zegt quadpumped, dus delen door 4. (Voor DDR geheugen nog even maal 2 doen.. (FSB / 4 * 2 voor Intel CPU's) ;))) Zie ook: de FAQ van PMG ;)

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 14-10-2005 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hij heeft zelf gezegd dat het vooral om gamen ging.. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87709

Jors schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 23:03:
[...] maar het gaat inderdaad met name om het gamen. Alle spelen die ik tegenwoordig draai gaan schokkerig of draaien zelfs helemaal niet....
u zei? :P

edit:
aargggghh.. te laat....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 87709 op 14-10-2005 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geheugen verdubbelen helpt zij het niet al teveel. Maakt helemaal niet zoveel uit dat dat geheugen maar op 266 ipv 400 draait, single channel ipv dual channel maakt ook weinig uit. Samen hooguit een procent of 10 dus (aangezien het met name om spelletjes gaat die sneller moeten) eerst maar eens een behoorlijke videokaart kopen. Ik zou het eerst bij deze 6800 agp pricewatch: Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD houden, die is in de uitverkoop. Daarna indien nodig 512MB erbij steken, gewoon een voordelig reepje evt bij dezelfde winkel waar je de videokaart koopt. Snelheid maakt niet uit, hij gaat toch op 2100 draaien.
Die gewone 6800 van 129 euro is mooi genoeg, een gt gaat met die processor niet veel meer presteren. Ook is dat wat jammer omdat je hem normaal gesproken toch niet meeneemt naar een ander systeem omdat je nu nog aan agp vastzit.

[ Voor 16% gewijzigd door Gianni Rombios op 14-10-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

Je best eerst die VGA kaart vervangen door die 6600 GT. Ik denk wel dat je dan beter direct mee opteert voor een nieuwe voeding; die 6600GT verbruikt al redelijk wat, combineer dat met een P4 en je hebt echt wel een 300w A merk nodig. Houdt hier ook rekening mee in je budget dat dit kan gebeuren. uiteraard eerst testen zonder.

Alles over die fsb, das wel waar, maar als je een Asus moederbord hebt, zou ik gewoon die FSB beginnen overklokken. Combinatie van P4 en Asus loopt meestal wel redelijk goed (ik heb er vlot 20% uit gekregen, als je zoiets zou halen krijg je je fsb van 533 naar een 640), je kan echt serieuze verschillen mee maken zonder te moeten investeren. Een nieuw moederbord zou ik echt niet overwegen, s478 is verouderd en de P4 is eigenlijk niet veel meer waard tov de AMD64's.

van 512 naar 1024 gaan helpt ook wel, maar dat zou ik niet al te rap toepassen. Ik denk niet dat je ram eerder de beperkende faktor zal zijn dan je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

GJ-tje schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:24:
Je doelt waarschijnlijk op dual channel... Als dat het geval is, dual channel is totaal iets anders. Dual channel wil namelijk zeggen dat je tegelijk kan lezen en schrijven van en naar het geheugen (Je hebt 2 banen in plaats van 1, eentje voor heen, eentje voor terug ;)), het verdubbeld dus niet nog een keer de snelheid in MHz, maar de bandbreedte... ;) Het loopt dus ook niet de helft van je FSB, want de FSB is zoals je zelf al zegt quadpumped, dus delen door 4. (Voor DDR geheugen nog even maal 2 doen.. (FSB / 4 * 2 voor Intel CPU's) ;))) Zie ook: de FAQ van PMG ;)
Technisch gezien heb je gelijk, maar we moeten het nog verstaanbaar voor de leken maken en "goochelen" met termen zoals quad pumped, ddr,... is niet zo bevordelijk. 533MHz FSB met 266MHz ram is duidelijker vergelijkbaar voor een leek dan 133MHz Quad pumped met 133MHz DDR ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
GJ-tje schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:24:
Denk niet dat het 3 FPS is die meer gehaalt worden, denk eerder een factor 10 ervan (30 FPS dus), afhankelijk van de game natuurlijk... ;)
Jij doelt zeker op het verschil tussen mijn huidige videokaart en de 6800 GT? Het verschil tussen de 6600 GT en 6800 GT is nml toch zeker geen 30 fps?

Ik hoor zowel 6600GT en 6800. Welke zou het beste zijn?

Ik begrijp wel dat ik het beste eerst voor een graphische kaart + eventuele voeding kan gaan en eventueel later voor extra (en ander) geheugen. Bedankt voor de hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
De 6800 is iets sneller. En dus momenteel al een paar weken ook nog goedkoper (pricewatch: Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD). Als het wat meezit kun je die ook verder overklokken waardoor het verschil groter wordt (in het voordeel van de 6800).

[ Voor 20% gewijzigd door Gianni Rombios op 14-10-2005 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Hij is besteld! Prijs viel mee, € 129. Heb er wel meteen een nieuwe voeding bijbijsteld van 400 W. Hopelijk komt ie maandag binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja het is een koopje, ik had echter zelf al een 6600gt (op een p4 2.66). Post nog even wat het resultaat is en het de verwachtingen waarmaakt..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Zal ik doen. Verwacht niet dat ie er morgen al is want betaling moet eerst afgerond worden e.d. maar zal dus in de loop van de week nog wel wat laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Hij is binnen! En het is inderdaad een verschil van dag en nacht. Ben toch van plan om een nieuw mobo aan te schaffen, maar denk dat ik hier maar een nieuw topic over open. Maar tot zover ben ik al heel tevreden. Bedankt dus!
Pagina: 1