Servertje maken voor afknijpen bandbreedte in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Hey,

wellicht een bekend verhaal: meerdere studenten in een huis, iedereen fanatiek downloaden, hoge pings, dichtgeslipte lijnen. Ik heb wat rondgezocht maar vond enkel wat verouderde topics en die warne ook niet 100% van toepassing.

De situatie is nu als volgt:

@home --- LinkSys router --- clients

Ik wil dit er van maken:

@home --- Server --- LinkSys router --- clients

Dit zou tot doel moeten hebben dat iedere client een even groot deel van de bandbreedte krijgt, maar ook dat wanneer maar een PC aan staat, dat diegene dan wel alle bandbreedte krijgt, en dat die ingeperkt wordt zodra een tweede zich aanmeldt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb een 1 Ghz Celeron met zo'n 320mb gebeugen en een snelle HDD tot mijn beschikking om een server van te maken. Het liefst wil ik WinXP gebruiken (vanwege andere toepassingen van de server).

- Kan ik de server tussen de router en de buitenlijn plaatsen, en gaat hij dan ieder IP een bandbreedte toewijzen? Zo ja, met welke software?

- Of moet ik de server laten routeren en de LinkSys als switch gebruiken? Wederom, met welke software? Je moet wel mensen kunnen afknijpen, maar als iemand in zijn eentje online is, moet hij alle bandbreedte krijgen.

Alvast bedankt...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Bandwidth Manager:

http://www.softperfect.com/products/bandwidth/

NetBalancer:

http://www.wickhill.com/products/allot/netbalancer.asp

Edit: het bovenstaande programma ziet er prima uit. Versie 2.3 final is al ruimschoots voldoende op voorraad.

[ Voor 35% gewijzigd door Koffie op 13-10-2005 09:00 ]

• Captain Pervert
BitTorrent :?

Dat Bandwidth Manager lijkt me wel wat, maar ik haal er nou niet uit of dat ook de router-taken op zich neemt. Is het een kwestie van de server met Bandwidth Manager, voorzien van 2 netwerkkaarten, tussen de router en de @home buitenlijn plaatsen?

Het liefst laat ik het routeren aan de router over, en het afknijpen aan de server.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Dan zou je die server als router moeten inzetten, anders kun je nog niet veel. Zet dan na die server een switch neer, dat voorkomt problemen.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Je moet gewoon Winroute Pro 4.2.5 erbij gebruiken. M.i. de beste (software)router ooit. Werkt heerlijk en echt nooit problemen.

Verwijderd

Linksys WRT54G Draadloos/Wired Router

Met QoS pakketplanning en bandbreedteplanner...

Screenshotje bijgevoegd (hoop dat ik het zo goed heb gedaan)

[img=http://img441.imageshack.us/img441/8523/wazzup4kl.th.jpg]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Clarkconnect op een oude pc zetten.

Daar zit het al in, maar dat geldt ook voor meerdere linux distro's.

QoS gaat denk ik niet voldoen in dit geval, is wel geinig als je maar één of twee dingen een andere prio wil geven, maar alles naar laag gooien is niet echt een optie imho.

[ Voor 39% gewijzigd door aZuL2001 op 13-10-2005 01:55 ]

Abort, Retry, Quake ???

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 01:46:
Linksys WRT54G Draadloos/Wired Router

Met QoS pakketplanning en bandbreedteplanner...

Screenshotje bijgevoegd (hoop dat ik het zo goed heb gedaan)

[img=http://img441.imageshack.us/img441/8523/wazzup4kl.th.jpg]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ kost niks :) misschien alleen een software update

trouwens voor linksys zijn er ook "custom" images die het voor je in kunnen stellen.
Captain Pervert schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 01:26:
BitTorrent :?

Dat Bandwidth Manager lijkt me wel wat, maar ik haal er nou niet uit of dat ook de router-taken op zich neemt. Is het een kwestie van de server met Bandwidth Manager, voorzien van 2 netwerkkaarten, tussen de router en de @home buitenlijn plaatsen?

Het liefst laat ik het routeren aan de router over, en het afknijpen aan de server.
ach maakt niet uit wat je kiest, als het maar werkt.

Let erop je kan alleen uitgaand verkeer naar het internet afknijpen .. niet inkomend.. teminste zover ik weet ... correct me if i am wrong please

ps je kan in windows 2003 server ook voorzien van ISA server daarmee kan je ook doen wat je wilt echter dit is niet 1.2.3 opgezet. maar dan draait het wel windows ..en dan maak je van windows interne infrastructuur gebruik (echter dit idee als je dat uitvoert is vrij prijzig als je gezien de andere opties)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 13-10-2005 02:19 . Reden: toevoeging van comment windows gebruik ]

Tja vanalles

Verwijderd

Jouw antwoord op dit alles:

www.m0n0.ch/wall

• Captain Pervert
Ok, even uitgaande van een server-PC met Windows XP, WinRoute en een traffic-shaper programma:

Is hiervoor een P2-400@496 mhz met 320mb ram en een 7200rpm HDD voldoende?

Verwijderd

ja.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 12:55
Captain Pervert schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:22:
Ok, even uitgaande van een server-PC met Windows XP, WinRoute en een traffic-shaper programma:

Is hiervoor een P2-400@496 mhz met 320mb ram en een 7200rpm HDD voldoende?
ja, maar ik zou er nog een beetje extra geheugen in doen (256)

https://f1nerd.nl

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 08:38

MrDrako

nep ict'er

Extra geheugen is helemaal niet nodig. Ik werk hier met een p2 500 met 256 mb ram, win 2003 met NAT en werkt perfect.

• Captain Pervert
Goed, dan ga ik daar wel mee aan de slag.

De reden van de vraag is dat de hardware die ik voor ogen had (Celeron 850@1Ghz) het loodje heeft gelegd:

PC start niet: geen beeld, geen piepjes, HDD en fans draaien

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Captain Pervert schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 01:06:
Hey,

wellicht een bekend verhaal: meerdere studenten in een huis, iedereen fanatiek downloaden, hoge pings, dichtgeslipte lijnen. Ik heb wat rondgezocht maar vond enkel wat verouderde topics en die warne ook niet 100% van toepassing.

De situatie is nu als volgt:

@home --- LinkSys router --- clients

Ik wil dit er van maken:

@home --- Server --- LinkSys router --- clients

Dit zou tot doel moeten hebben dat iedere client een even groot deel van de bandbreedte krijgt, maar ook dat wanneer maar een PC aan staat, dat diegene dan wel alle bandbreedte krijgt, en dat die ingeperkt wordt zodra een tweede zich aanmeldt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb een 1 Ghz Celeron met zo'n 320mb gebeugen en een snelle HDD tot mijn beschikking om een server van te maken. Het liefst wil ik WinXP gebruiken (vanwege andere toepassingen van de server).

- Kan ik de server tussen de router en de buitenlijn plaatsen, en gaat hij dan ieder IP een bandbreedte toewijzen? Zo ja, met welke software?

- Of moet ik de server laten routeren en de LinkSys als switch gebruiken? Wederom, met welke software? Je moet wel mensen kunnen afknijpen, maar als iemand in zijn eentje online is, moet hij alle bandbreedte krijgen.

Alvast bedankt...
Ik ben bang dat jouw opzet van een bandbreedte pc tussen de @home en de linksys niet gaat werken voor jouw doel. Na de router is al het dataverkeer bestemd voor de router, dus hoe kan je dan kijken van welke pc dit afkomstig is? En hoe kan je dan de bandbreedte regelen?

Zelf zou ik eerst gaan experimenteren met de Qos functie van de linksys router. Dan kan je per port aangeven hoeveel bandbreedte deze krijgt. Je kan zelfs op mac een prioriteit aan geven. Er zijn genoeg alternatieve firmwares en add-ons te verkrijgen voor de linksys en ook veel fora waar je kunt kijken hoe dat geregeld wordt

De router als switch gebruiken is gewoon zonde.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 22:00
Met die linksys gaat nooit lukken wat jij wilt, je kan er wel wat mee shapen maar nooit kun je bandbreedte dynamisch verdelen zoals jij wilt zie je quote hieronder.
Captain Pervert schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 01:06:

Dit zou tot doel moeten hebben dat iedere client een even groot deel van de bandbreedte krijgt, maar ook dat wanneer maar een PC aan staat, dat diegene dan wel alle bandbreedte krijgt, en dat die ingeperkt wordt zodra een tweede zich aanmeldt...
Wat jij wilt kan met een linux servertje waarbij je gebruikt maakt van HTB - Hierarchy Token Bucket

Let op! alle standaard scripts voor het schapen van verkeer onder linux zoals wondershaper enz maken gebruik van CBQ - Class Based Queueing en deze kunnen de bandbreedte niet dynamisch verdelen wat jij wilt.

HTB documentatie http://lartc.org/manpages/tc-htb.html
Pagina: 1