[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 293.957 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Matched: aan, uit
R15 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 12:25:
Remote.exe: de timers werken niet helemaal goed. Vaak gaan ze gewoon aan buiten de tijd??
Ik kan zo gauw geen fout ontdekken. Kan je aangeven wanneer het gebeurd? Heb je al eens geprobeerd om de systeemcode te veranderen, misschien zijn er mensen in de buurt die dezelfde kaku-set gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Piepersnijder op 05-02-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:43
Matched: klik, aan, uit
@Piepersnijder

Het gebeurt als ik mijn computer opstart en als de kastjes (nog) niet aan moeten. Ik denk dat het probleem hierin zit: als een timer is ingesteld, en als een apparaat niet aan moet, staat er soms toch een vinkje in het vakje. Het lijkt er dus op dat het bestand out.dta en de timers niet goed worden gesynchroniseerd?

En weet je/iemand ook hoe ik de teksten kan vervangen door plaatjes (meer informatie: zie vorige pagina/aantal posts terug). Ik vind het namelijk handiger om plaatjes te gebruiken, die ik gewoon 1x aanklik en dat er dan gelijk een signaal wordt verzonden. Ik vind dat handiger, minstens net zo duidelijk en ook mooier lijken.

Weet je/iemand ook waarom ik webcamremote.exe niet correct kan opstarten vanuit WebcamXP? Ik heb wel het juiste pad enz. (meer informatie: zie vorige pagina/aantal posts terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Matched: klik, aan
@R15,

Ik denk dat het komt door het geminimaliseerd opstarten. Ik heb het programma. aangepast, kijk maar eens of het nu goed is. Als je alleen remote.exe vervangt, blijven de oude instellingen ongewijzigd.

De checkboxes kan je niet zomaar vervangen door plaatjes. Dan zal er iets van java of zo in de website moeten komen. Misschien dat iemand anders zich daar eens in wil verdiepen.

webcamremote.exe werkt wel als je het met verkenner aanklikt. Het heeft toch gewerkt?
Hoe dat zit met webcamXP weet ik niet. Ik ken dat programma niet.

Edit:
Misschien een idee om zelf eens te verdiepen in java?

[ Voor 10% gewijzigd door Piepersnijder op 05-02-2011 18:40 . Reden: link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboutertjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04-2022
Geen matches
@R15

bedoel je zo iets ??

Voorbeeld direct downloaden

Voorbeeld eerst bekijken

[ Voor 57% gewijzigd door kaboutertjes op 14-12-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Bedankt, ik ga het weer uitproberen. Als het weer niet goed gaat, post ik wel weer.

EDIT: Mijn lampen bij mijn computer zijn aangegaan na 20:30, toen ik de computer opstartte. (De timer staat wel goed ingesteld, qua tijden.) Best wel raar! :?

@kaboutertjes

Zoiets bedoel ik wel, alleen moeten dan de checkboxes nog worden vervangen (plaatjes vervangen dat).

[ Voor 26% gewijzigd door R15 op 14-12-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
R15 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:44:

EDIT: Mijn lampen bij mijn computer zijn aangegaan na 20:30, toen ik de computer opstartte. (De timer staat wel goed ingesteld, qua tijden.) Best wel raar! :?
Ik begrijp dat het probleem zich alleen voordoet tijdens het opstarten van je PC.
Start je remote.exe automatisch op? Misschien dat het mis gaat bij het starten omdat de pc nog volop bezig is met andere zaken tijdens het booten. Wellicht het programma handmatig opstarten nadat de pc eenmaal draait. Overigens ga ik er van uit dat je het op een server draait die permanent aan staat (samen met een website)
Heb je ook nog winlirc draaien?

Ik heb het programma uren laten draaien maar bij mij gaat het niet fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Matched: aan
@Piepersnijder

Zonet zijn mijn lampen ook weer aangegaan, terwijl die pas aan "mogen" om 15:20.
Ik denk eigenlijk niet dat het probleem zit in het automatisch opstarten. En ik heb het programma ook nog niet op een servertje draaien, maar nog op mijn computer. Ik wil nog wel eens een servertje...
Ik maak eigenlijk geen gebruik meer van WinLirc.
Wat ik zelf nog wel even kan proberen: de timers een paar plaatsjes omhoog "schuiven". Als er signalen worden verzonden, bevriest het programma na een paar setjes verzonden signalen. Hij is dan even druk bezig met verzenden, zodat het programma even half bevriest (loopt niet helemaal vast). Als de signalen verzonden zijn, werkt alles weer.

• kaboutertjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04-2022
Geen matches
R15 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:44:

@kaboutertjes

Zoiets bedoel ik wel, alleen moeten dan de checkboxes nog worden vervangen (plaatjes vervangen dat).
zoiets dan ??

Voorbeeld direct downloaden :9

Voorbeeld eerst bekijken *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Geen matches
@kaboutertjes

Dat is het bijna, maar dan moet die verzend knop ook nog in ieder plaatje.

[ Voor 65% gewijzigd door R15 op 17-12-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik ben nu zelf Arduino aan het leren en ik wil een thuis beheer systeem gaan maken ook incl. klik-aan-klik-uit systeem via je eigen webhosting kabourtertjes idee. Ik zit te twijfelen of ik dit opensource zal gaan maken weet niet of veel mede-tweakers dit zullen gaan gebruiken. Helaas heb ik niet genoeg karma, anders begin ik een tweakblog over hoe je vanaf (ervaring 0) tot hoog niveau dit systeem in elkaar kan zetten.

Wilde het maar even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
Geen matches
Er zijn al behoorlijk wat mensen die dit via web hebben gemaakt (waaronder ik zei de gek)
Voor arduido kun je in het arduino topic kijken, daar zijn vast ook mensen mee bezig geweest.

Maar natuurlijk is jouw versie van harte welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Zojuist zijn mijn computerlicht en mijn oplader (tandenborstel) weer aangesprongen, maar buiten de tijd. Ik heb het programma toen afgesloten en vervolgens weer opnieuw gestart (zonder dat het programma dan minimaliseert), maar dan wordt "de fout" ook nog niet hersteld. Dus dan moet ik weer handmatig met mijn afstandsbediening het licht uit doen. Er zal dus toch nog wel ergens een fout in het programma zitten, denk ik zo!

[ Voor 4% gewijzigd door R15 op 18-12-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
is er al enig succes geboekt dit te koppelen aan irule voor de iphone?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• R15
@Piepersnijder
Zojuist zijn ... ik zo!
Het probleem zit hem waarschijnlijk in het volgende:
voorbeeld: Ik sluit mijn computer af om 20:20, maar mijn lampen moeten eigenlijk pas uit om 20:30. Geen probleem voor die keer dat ik mijn computer eerder afsluit, dan zet ik die lampen wel even handmatig uit met mijn afstandsbediening. Oke, dat is allemaal nog goed, maar dan: Ik zet de volgende mijn computer aan om bijv. 14:00 en dan zendt het programmaatje een signaaltje naar het kastje van mijn lampen. Dat komt omdat er nog een "1" in het out.dta bestand staat, omdat die de vorige dag niet is gewijzigd.

(mogelijke) Oplossing: Als het programma opstart, moet hij eerst kijken naar het out.dta, en zonodig het bestand wijzigen (als de timers niet aan horen aan te gaan). Pas dan mag het programmaatje signalen versturen om ook de kastjes bij te werken/corrigeren (van het handmatig aan doen van de apparaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@R15,

Dit was een duidelijke klachtomschrijving, daar kan ik iets mee.
Overigens is het zo dat wanneer een timer inschakeld dit niet in het bestand out.dta word gezet.
Dus dat betekend dat je op een andere manier (via de website?) nog iets doet.
Ik heb het programma aangepast. probeer het nog maar eens.
hier downloaden.

[ Voor 30% gewijzigd door Piepersnijder op 05-02-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Bedankt, ik ga het weer een tijdje proberen zo.
Als het weer mis gaat, meldt ik het wel weer. Maar ik hoop dat het nu wel goed is.

"Overigens is het zo dat wanneer een timer inschakeld dit niet in het bestand out.dta word gezet."

Dat hoort ook zo te zijn, anders zal het sowieso wel mis gaan.

"Dus dat betekend dat je op een andere manier (via de website?) nog iets doet."

Dat kan eigenlijk niet, want als je ergens een timer op hebt ingesteld, dan kun je niet meer via de website of het programma dat apparaat inschakelen of uitschakelen, dat is dan "vergrendeld".
Wel kan ik nog handmatig met mijn afstandsbediening schakelen, maar dat mag niks uitmaken lijkt me.

Maar volgens mij kijkt het programma bij het opstarten soms wel naar out.dta, en dan gaat het mis, als in out.dta dan niet de juiste waarde staat, denk ik zo.

Maar in ieder geval probeer ik het nu zo weer even uit, ik hoop dat het nu allemaal goed gaat.

Bedankt!

EDIT (26-12-2010): Tot nu toe nog geen problemen ondervonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Het past wellicht niet helemaal in dit topic, maar ik vond het zonde om er weer een nieuw topic voor te starten;

Ik zou graag uiteindelijk ook met de computer klik aan klik uit achtige dingen aansturen die dan alle lampen in de woonkamer kunnen schakelen. Ik wil dan echter wel graag dat deze lampen ook nog met de gewone schakelaaren kunnen worden aan en uit gezet. Hier hebben ze bij klik aan klik uit zogenaamde mini inbouw schakelaaren voor, echter kunnen deze niet meer 230 watt aan, en is het bij mij thuis zo gemaakt dat je met één schakelaar een hele groep lampen (en eventueel andere apparaten) aan en uit kunt zetten (één schakelaar stuurt een groep van stopcontacten aan). Die 230 watt is dan dus lang niet genoeg.

Ik heb nog gezocht naar andere inbouw schakelaaren, maar die voldeden steeds niet. Is er wellicht iemand met een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
Geen matches
Ik had het zelfde in mijn keuken maar die inbouwdingen konden daar niet tegen, ik heb er nu normale dozen op gezet en er een opbouw schakelaar/zender bij gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Met de Elro remote control kan je een onbeperkt aantal stopcontacten op dezelfde code zetten. Als je dan een code verzend, stuur je alle contactdozen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi all,

lang geleden dat ik nog op dit Forum ben geweest...

Ik wou even melden dat ik sinds kort een Android applicatie ontwikkeld heb die je toelaat om, via RFXCom, al je KlikAan KlikUit apparaten te bedienen.

Meer info vind je hier: http://dehuysser.appspot.com/android-apps/jmom-ng

Ik kijk uit naar jullie reactie! Heb dit forum altijd een goede referentie gevonden en ben dus wel benieuwd naar jullie kritische mening!

Mvg,
Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Matched: uit
@rdehuysser

Dat ziet er erg mooi uit, maar helaas heb ik geen Android toestel, maar een Windows Mobile toestel.
Het zou mooi zijn als daar een applicatie voor was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Piepersnijder schreef op zondag 26 december 2010 @ 09:46:
Met de Elro remote control kan je een onbeperkt aantal stopcontacten op dezelfde code zetten. Als je dan een code verzend, stuur je alle contactdozen aan.
Dat hebben al die dingen uiteraard. Er is immers geen sprake van 2-weg-communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

huub8 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 23:47:
Het past wellicht niet helemaal in dit topic, maar ik vond het zonde om er weer een nieuw topic voor te starten;

Ik zou graag uiteindelijk ook met de computer klik aan klik uit achtige dingen aansturen die dan alle lampen in de woonkamer kunnen schakelen. Ik wil dan echter wel graag dat deze lampen ook nog met de gewone schakelaaren kunnen worden aan en uit gezet. Hier hebben ze bij klik aan klik uit zogenaamde mini inbouw schakelaaren voor, echter kunnen deze niet meer 230 watt aan, en is het bij mij thuis zo gemaakt dat je met één schakelaar een hele groep lampen (en eventueel andere apparaten) aan en uit kunt zetten (één schakelaar stuurt een groep van stopcontacten aan). Die 230 watt is dan dus lang niet genoeg.

Ik heb nog gezocht naar andere inbouw schakelaaren, maar die voldeden steeds niet. Is er wellicht iemand met een goed idee?
Wil je het draadloos hebben? Als het ook bedraad mag kan je het doen door een kastje te maken met relais die als wisselschakelaar fungeren, die je dan weer combineert met gewone wisselschakelaars tot een hotelschakeling. Ik heb zelf ooit al zoiets gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Geen matches
Het moet eigenlijk wel draadloos zijn, dus dat is geen optie. Verder werkt het ook niet als ik gewoon voor elke lamp een aparte ontvanger zet, want dan kan ik de oude schakelaar niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@R15

Bedankt! Windows Mobile support staat eraan te komen maar je zal wel nog steeds een Android toestelletje nodig hebben (die fungeert dan als base station).

Je vindt bvb al een goedkope Android tabletje vanaf 130 euro (let wel: versie 2.1 is nodig) en dit is dan meteen ook een knap bedieningspaneel voor je domotica stuff.

Grtz,
Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@rdehuysser

Oke, Android neemt nu wel de leiding, Windows Mobile ligt wel een beetje op sterven.
Ik blijf voorlopig bij mijn Omnia met Windows Mobile, over een aantal jaartjes koop ik misschien wel een Android toestel.
Een tablet is natuurlijk ook wel mooi als bedieningspaneel, maar ik hoef geen tablet.

Is het ook mogelijk om mijn kastje werkend te krijgen op een Synology server, op de een of andere manier?
Je zult dan in ieder geval een converter er tussen moeten hebben, com>usb, maar waarschijnlijk gaat dat niet werken (zoals sommigen al hebben geprobeerd (vorige posts)).
Het zou wel mooi zijn als je op de een of andere manier 24 uur per dag kunt schakelen, zonder dat een grote stroomvreter (computer) de hele tijd aan staat. Dat kan dan ook niet uit.

Het enige wat je dan zo zal kunnen doen, is toch een klein computertje als server laten functioneren, en dan daar je kastje aan hangen (Windows Home Server).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

, zonder dat een grote stroomvreter (computer) de hele tijd aan staat. Dat kan dan ook niet uit.
Is een thintune of een andere terminal client dan geen oplossing? Die gebruiken maar een paar Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Geen matches
@matchles

Dat zou wel kunnen, maar dan heb je misschien toch ook wel weer beperkingen voor als je er weer een nasje van wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Geen matches
@R15

Dit is wat je bedoeld
hier testen.

hier downloaden.
Nog wel zelf de icoontjes maken/vervangen.
index1.html = versie met checkboxes
index2.html = versie met icoontjes

[ Voor 55% gewijzigd door Piepersnijder op 05-02-2011 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Dat is inderdaad wat ik bedoel, zo wil ik het graag hebben!

EDIT: Hartstikke mooi, bedankt! Ik ga het morgen (waarschijnlijk) uitproberen. Het voorbeeld zag er al zo uit, zoals ik het graag hebben wil.

Ook de timers schijnen nu goed te werken! :) Daar ben ik ook hartstikke blij mee!

EDIT: Alles werkt nu naar behoren! :) Werkt allemaal goed en makkelijk nu. :D
Later ga ik het nog wat uitbreiden, denk ik (o.a.: camerabewaking op de pagina e.d.).

Bedankt! _/-\o_

Plaatje

[ Voor 91% gewijzigd door R15 op 06-01-2011 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:52

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik kan aan drie Kaku ontvangers komen aangezien iemand zijn afstandsbediening kwijt is geraakt. Wat hem betreft valt er nu niks meer te doen met deze ontvangers.
Is het nog mogelijk de gebruikte codes te vinden? Of zal ik dan een schakeling moeten bouwen met zendmodule om een soort van brute-force uit te voeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:46
-Tim- schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:42:
Ik kan aan drie Kaku ontvangers komen aangezien iemand zijn afstandsbediening kwijt is geraakt. Wat hem betreft valt er nu niks meer te doen met deze ontvangers.
Is het nog mogelijk de gebruikte codes te vinden? Of zal ik dan een schakeling moeten bouwen met zendmodule om een soort van brute-force uit te voeren :P
MMMM, denk aan een nieuwe zender ??? :) en als het goed is kun je de codes instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@-Tim-

Misschien heeft iemand anders de code voor de Klik Aan-Klik Uit kastjes?
(Staat misschien ook nog wel ergens in dit topic, maar kan het i.i.g. niet zo snel vinden.)
Als je dat hebt, kun je die zo als configuratie gebruiken, en dan kun je de kastjes gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:52

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

R15 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 08:02:
@-Tim-

Misschien heeft iemand anders de code voor de Klik Aan-Klik Uit kastjes?
(Staat misschien ook nog wel ergens in dit topic, maar kan het i.i.g. niet zo snel vinden.)
Als je dat hebt, kun je die zo als configuratie gebruiken, en dan kun je de kastjes gewoon gebruiken.
Ongetwijfeld heeft iemand een code voor me, maar het lijkt me toch wel dat elke set op elkaar is afgestemd is met een 'unieke' code? Zou natuurlijk vervelend zijn als de buurman m'n lampen kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@-Tim-

Ik heb al mijn kastjes gewoon op de standaardcode staan. Heb er verder ook nog geen problemen mee gehad.
"Piepersnijder" heeft een programma gemaakt, waarbij je de code ook in kunt stellen, net zo als bij een echte afstandsbediening. Helaas voor jou heeft "Piepersnijder" de code voor de Klik-Aan-Klik-Uit set nog niet aan het programma toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
Aldi heeft weer setjes van Quigg heb er meteen 2 aangeschaft.

ht48r01t3 is de RF chip. dit is voor het eerst dat ik aan zoiets ga rommelen dus verwacht niet te veel van me :P

[ Voor 59% gewijzigd door Proxx op 29-01-2011 14:03 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Geen matches
-Tim- schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:38:
[...]

Ongetwijfeld heeft iemand een code voor me, maar het lijkt me toch wel dat elke set op elkaar is afgestemd is met een 'unieke' code? Zou natuurlijk vervelend zijn als de buurman m'n lampen kan schakelen.
Dit is niet het geval. Je kunt een huiscode anders instellen als je buurman ook zo'n setje gebruikt. Dit is echter maar beperkt (16 mogelijkheden). Dus als je een van die setjes gebruikt moet je er gewoon rekening mee houden dat iedereen ze kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook net het setje van de Aldi gekocht. Zou deze ook werken met de reeds bestaande config files (zie begin topic)? Ik ga het in ieder geval proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 14:46:
Heb ook net het setje van de Aldi gekocht. Zou deze ook werken met de reeds bestaande config files (zie begin topic)? Ik ga het in ieder geval proberen.
volgens mij niet. maar het is te proberen.

deze binnen kant ziet er ook helemaal anders uit als die van 4jaar terug.
de chip die hier als RF sender dient vind ik ook niet terug op die van 4jaar terug. ik heb iig de datasheet al gevonden. dus het hacken moet in theorie wel lukken.

alleen is het allemaal nieuw voor me dus wie weet :P

zou ik met deze set + arduino ook de codes kunnen uitlezen ?
http://www.samenkopen.net/action_product/927767/792712
http://www.samenkopen.net/action_product/927767/292177

aangezien ik wel een paar vellemans en arduino kitjes gesoldeerd heb met de grootste rommel soldeerbout van een 10tje heb ik nog nooit echt pcb's gemod dus wou het eerst via een software oplossing proberen.

[ Voor 56% gewijzigd door Proxx op 31-01-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Hier een (goedkoper) alternatief voor de Velleman kit P8055.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/wnn373796/domotica/IO-solution.gif

Hiermee kan je de Elro remote control aansturen via een USB poort.
De I/O solution set is te verkrijgen bij elomax.nl.
Er moet hiervoor natuurlijk nog wel software worden gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Piepersnijder op 14-12-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit88
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:27
Piepersnijder,

Heb net even op je site zitten kijken. Ik wil mijn Elro setje gaan aansturen via de velleman kit. Kan je is een foto maken waar je de draden op je print van de ab gesoldeerd heb? Kan die codes van het schema niet terugvinden. Heb de volgende print:
http://www.yggenyk.dk/wik...ch_with_HX2262_and_HX2272. Is dit dezelfde als jij hebt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Dit zijn de aansluitgegevens van de HX2262.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/wnn373796/domotica/2262.gif

Ik zie op de foto's dat jij een ander set hebt dan ik. Het is wel gemaakt met dezelfde chip (2262)
Op de print zie je een aantal gevorkte vlakjes waar de toetsen contact maken.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/wnn373796/domotica/HX.jpg

Het onderste deel A ligt aan massa. Het bovenste deel B gaat naar een van de pennen van de HX2262.
Met een multimeter kan je meten aan welke pennen deze contactvlakken aangesloten zitten.
Deze pennen verbindt je met de vellemankit (ook de massa niet vergeten).
Welke kit is dit? het moeten wel open collectoruitgangen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Piepersnijder op 14-12-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit88
Qua uiterlijk lijkt het precies op de set die jij op je site hebt staan, de ab op de foto ziet er anders uit maar heeft exact dezelfde print als ik heb. Zou eerlijk gezegd niet weten hoe de kit heet. Hoe kan ik er achter komen of ik open collectoruitgangen heb?

Sorry, de software maken moet geen probleem zijn maar op het gebied van de hardware kan ik nog veel leren...

Thanks voor hulp in elk geval!

[ Voor 10% gewijzigd door Gerrit88 op 02-02-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 23:51
Piepersnijder,

Bedankt voor je alternatieve schema voor de usb aansluiting.

Is er een programmeer handleiding beschikbaar voor de cy7c63001a? Wel handig als je ergens wil gaan beginnen. Ook heb ik gekeken op de site van die webshop. Daar wordt niet gesproken over die 7407 IC.
Is dat iets wat je zelf hebt toegevoegd?

Klopt het dat deze oplossing je als het ware direct gaat schakelen op de AB van elro? Het is niet mogelijk om zelf signalen te sturen via de chip/433 component?
Je bent via deze methode nogal veel i/o poorten kwijt.

Klopt het dan ook dat de oplossing via de velleman kit (k8055) op zou zijn om de digitale io's aan te sluiten op de ab van elro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@ Gerrit88
Nee, de print is anders en de 2262 wordt anders aangestuurd.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/wnn373796/domotica/HX2.jpg

Bij mijn Elro ab worden er bij het indrukken van een toets telkens twee IO lijnen gelijk naar de 0 getrokken (zie foto en afb 2 op mijn website). Als je toets A indrukt worden pen 6 en 12 beide naar 0 getrokken. Bij jouw ab is het er maar een per toets.

Welke velleman kit gebruik je?

@ BTempelman

De 7407 heb ik zelf toegevoegd. Dat moet in dit geval omdat de ingangen van de HX2262 tri-state zijn. Dat wil zeggen dat ze 0, 1 of zwevend kunnen zijn. Dit heeft invloed op de pulsen die verzonden worden.
In feite bedien je de toetsen van de AB met behulp van je usb poort. Als je 433 chip direct wilt aansturen dan zal je pc zelf de codes moeten genereren net zoals ik gedaan heb bij de compoort aansluiting. Winlirc werkt ook op deze manier. De usb poort kan je niet op deze manier aansturen. Daar heb je extra hulpmiddelen voor nodig, bijvoorbeeld zoals ik in mijn post heb aangegeven.
Elomax heeft ook een versie met een i2c mogelijkheid. Als je de schakeling dan uitbreidt met PCA8574A, heb je ineens weer 8 IO poorten extra beschikbaar.

Op de site van elomax zijn wat voorbeelden te vinden om de ic’s aan te sturen. Ik gebruik hiervoor Delphi.

De laatste regel van jouw reactie snap ik even niet.

Edit:
Voor een 7407 kan ook een ULN2803 worden toegepast. Of transistoren bv BC547. Als het maar gebufferd wordt met open collectoruitgangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Piepersnijder op 14-12-2011 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
Met de laatste regel bedoelde ik:
Als je met de k8055 de elro ab wil aansturen gaat dat op de zelfde manier als via de andere oplossing. Namelijk via de digitale i/o's op de K8055.

Ik begrijp dat de analoog aansturen van de 433chip niet mogelijk is ivm de beperking van de k8055

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@ BTempelman.

Dat is correct. De digitale uitgangen bedienen als het ware de knoppen van de AB. Bij mijn elro-setje zijn dat 6 digitale uitgangen. De PWM uitgangen gebruik ik als digitale uitgangen door ze maximaal uit te sturen. Zie ook de beschrijving op mijn website “aansluitschema P8055 <-> afstandsbediening”.
Ik zag de foto’s van Gerrit88 en het blijkt dat er verschillende versies zijn van de Elro ab.

Het aansturen van de 433MHz chip gaat niet omdat de P8055 niet snel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit88
@ Piepersnijder,

Bedankt voor je uitleg en de schema's!
Ik heb de P8055 besteld, komt morgen binnnen als het goed is. Eerst maar eens in elkaar zien te zitten en dan kijken of ik het aan de praat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
@Piepersnijder

Ik zag op je website een handige tutorial om de ab op de k8055 te koppelen. Erg handig ga ik zeker gebruik van maken.

Gelijk dan maar een offtopic vraag: :P
Ik zag in je tutorial ook iets staan van rolluiken. Is dit ter demo van je applicatie of is dit daadwerkelijk gerealiseerd?

Ik ben namelijk opzoek naar een goedekope oplossing voor rolgordijnen. Je hebt wel van die setjes alleen kosten die gelijk een fortuin €140,- (per buismotor) .
Wel heb ik al gekeken naar transmissie motoren van conrad, alleen weet ik niet goed of dit wel het juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@ BTempelman

Het besturen van de rolluiken is ook daadwerkelijk gerealiseerd. Het systeem zoals is beschreven op de homepagina van mijn website werkt al ruim een jaar.
Hoe het precies zit met die rolluiken weet ik niet. De rolluiken hingen al toen ik het huis kocht. Ik heb alleen de bedieningsschakelaar vervangen en uitgebreidt met relais-besturing. Ik heb mijn website aangevuld met nadere informatie hierover en met een schema.

[ Voor 5% gewijzigd door Piepersnijder op 04-02-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
@Piepersnijder
Het schema wat jij gebruikt hebt om met rs232 de tx433n chip aan te sturen ("je adres"/domotica/images/comport.gif). Welke onderdelen gebruik je daar?

Ik zie 2 diodes en een condensator.
De diodes zijn 3v ofzo?
Wat voor condensator gebruik je?

Ik zag ook dat je je besturing van je rolluiken beschreven had. Bedankt daar voor.

Nog een andere vraag:
Heb je de sources voor jou afstandbediening applicatie ook nog ergens staan (voor de rs232 icm tx433n)? Ik wil dit graag gebruiken als lib in .net

[ Voor 19% gewijzigd door BTempelman op 08-02-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@BTempelman.

Ik weet het niet zeker, ik dacht 3V zenerdioden maar het zou ook 6V kunnen zijn..
De condensator is 22uf 25V. De schakeling wordt vaak toegepast in combinatie met winlirc. Persoonlijk vindt ik dit niet echt een charmante oplossing. De dioden sluiten de negatieve helft van de rs232 kort. Ik zou liever een schakeling maken met een eigen voedingsspanning. Maar goed, het is wel heel eenvoudig en het werkt.
Van welk programma wil je de broncode? er zijn drie versies beschreven. Alle drie gemaakt in Delphi.

[ Voor 17% gewijzigd door Piepersnijder op 08-02-2011 21:29 . Reden: verkeerde dioden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

Ik heb een klik-aan-klik-uit afstandsbediening ingeleerd met LIRC onder ubuntu 10.04 LTS volgens de manier van de TS.
Als ik het signaal nu weer uitzend met SEND_ONCE of SEND_START, dan wordt het signaal gemoduleerd op 38,5 khz (voor IR-afstandsebedieningen). Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat LIRC het signaal niet op 38,5 khz moduleerd? Ik kan wel frequency toevoegen aan de config, maar daar veranderd de frequentie alleen maar door.

Er staat geen frequency in mijn config file.
De config files kun je hier vinden:

http://www.tomvanleeuwen....ikuit/klikaanklikuit.conf (Ouderwetse)

http://www.tomvanleeuwen....t/klikaanklikuit-new.conf (Zelf-lerende)

Edit: Ik ben eruit: de kernel parameter softcarrier=0 moest ik toevoegen. Nu klopt het signaal.
modprobe lirc_serial softcarrier=0

[ Voor 8% gewijzigd door tomvleeuwen op 08-02-2011 21:48 ]

Online LED calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
Geen matches
@Piepersnijder
Van de eerste applicatie (de elro AB simulator), dan zou ik al erg tevreden zijn.

Voor die zenderdiodes: daar kan ik toch ook gewoon ledjes voor gebruiken?

In iedergeval bedankt; ik ga morgen naar de electroboer om het e.a te testen.

update
De volgende setup werkt bij mij:
2x zenerdiode 3v
1x condensator 63v 22uF

[ Voor 14% gewijzigd door BTempelman op 09-02-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Geen matches
@BTempelman

Begrijp ik het goed dat het werkt met mijn programma?

Edit,
Het is wel handig om je website te beveiligen want iedereen kan er zo in.

[ Voor 43% gewijzigd door Piepersnijder op 09-02-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
Geen matches
@Piepersnijder

Als een zonnetje!
Bedankt voor de source! Ik ga kijken of ik het e.a in .net kan omzetten.

Edit:
Ik gebruik alleen je remote AB software om te testen. Niet je software voor de website. Of bedoelde je iets anders?

[ Voor 36% gewijzigd door BTempelman op 10-02-2011 13:46 ]

• Piepersnijder
  • Niet online
@BTempelman
Ik bedoel dat ik jouw media pc kan aanzetten, de agenda + links kan bekijken en de datum en tijd kan instellen.

• BTempelman
@Piepersnijder
Klopt, is ook niet erg :) Sommige dingen stammen uit experimenteer tijd :)

Misschien de pc aanzetten wel ff achter slot en grendel.

Had trouwens wel een vraag over jou code
Waar kan ik de procedures vinden:
QueryPerformanceFrequency en
QueryPerformanceCounter

Ik zag ze niet in de sources staan.

• Piepersnijder
  • Niet online
@BTempelman

Je kunt het ook beveiligen met .htaccess.

Dit zijn winapi functies en roepen een hardware timer aan. Hiermee is het mogelijk om nauwkeurig timers met een korte looptijd te maken. Je kunt hiermee een teller maken waarbij rekening wordt gehouden met de snelheid van de processor. Met de bestaande delphicommando's lukt het anders niet om pulsen van 0,3 ms te maken. Als je googled op deze functie's vindt je hier wel het e.e.a. over.

• wheez50
  • Laatst online: 07:48
Geen matches
offtopic:

@allebei - kunnen jullie de @weetikveelwie kunnen nalaten? Het is niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Geen matches
wheez50 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:58:
offtopic:

@allebei - kunnen jullie de @weetikveelwie kunnen nalaten? Het is niet nodig...
@wheez50.

Wil je er over praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gepatto
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-08 13:39
Ha @Piepersnijder , ik ben aan het stoeien met de arduino code die je in message #34919677 van deze thread gaf. *(waarvoor dank!!)
Code werkt prima met mijn elro setje AB440WD/2C op 1 ding na. In je code denk ik te lezen dat je ook 2 ontvangers tegelijk aan of uit kunt zetten, door bijvoorbeeld remote(12,1) te gebruiken (ik heb dus 4 en 8 in gebruik). Er gebeurt dan echter niks. er gaat geen ontvanger aan. Heb ik dit verkeerd begrepen of is er mogelijk iets mis? (kan het uiteraard wel in een loopje oplossen, maar dat vind ik minder chique ;-)

Ik heb een arduino liggen met een ethernet shield erop en de osc-client zodat ik nu via mijn iphone
mijn lampen aan/uit kan zetten. Alleen dit kleine dingetje nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
Geen matches
zijn er geen plug en play oplossingen voor een van de veel gebruikte huis tuin en keuken rf kkaku oplossingen, die je op een pc/ licht servertje kunt knallen, en dan via netwerk kunt bedienen met een smartphone oid?

ik ben op zich wel geintereseerd in zoiets, maar het moet niet te moeilijk worden.... :P en complete eib/knx is ook weer wat teveel van het goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik heb al een keer eerder een soorgelijke vraag gesteld in deze thread, maar ik heb het nu allemaal nog wat beter uitgedacht en blijf zitten met het volgende probleem:

Bij ons thuis zijn er een aantal groepen stopcontacten die in één keer kunnen worden bediend met één muurschakelaar, die stopcontacten staan dus lijkt mij in serie geschakeld. Nu hebben wij ook een soort thuisserver/mediacomputer die altijd aanstaat en het lijkt mij wel een mooi project om deze zo aan te sluiten dat je hier draadloos alle lampen mee kunt aan en uit zetten.

Dit kan ik natuurlijk gewoon doen door ontvangers tussen de lampen en de stopcontacten te zetten, maar ik wil graag dat alle gewone schakelaren ook nog werken. Dan is de enige andere oplossing die ik ken om zo'n stukje hardware te kopen dat je in de schakelaar zelf inbouwd die zowel schakeld bij het gebruik van de schakelaar als bij het ontvangen van een signaal, maar die zijn bedoeld voor schakelaren die één stopcontact of lamp bedienen, en niet een hele serie en kunnen dan ook max 210 watt aan. Is er nog een andere mogelijkheid om de oude schakelaren te behouden en toch ook de apparaten draadloos te kunnen schakelen?

• R15
@Piepersnijder

Dat met die bewegingsdetectie d.m.v. een webcam en dan een programmaatje aansturen, dat werkt ook niet in een ander webcamprogrammaatje en zelfs niet in cmd. Het is nu alleen mogelijk om het bestand uit te voeren vanuit de directory zelf. In cmd krijg ik de volgende foutmelding:
Microsoft Windows [versie 6.1.7600]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\Users\Eigenaar>Desktop\website\webcamremote.exe
Exception EInOutError in module webcamremote.exe at 00008B83.
I/O error 104.

C:\Users\Eigenaar>

En het bestand wordt wel geopend, maar dan krijg je een foutmelding dat webcamremote.exe niet meer werkt.
Hoe kan dit en hoe is dit probleem op te lossen?

• Piepersnijder
  • Niet online
@gepatto
Je kunt maar een ontvanger tegelijk aansturen tenzij je meerdere ontvangers op dezelfde apparaatcode hebt staan.
Code 12 wil zeggen dat dipswitch C en D beiden op "ON" staan.

@R15.
Het programma moet indezelfde map staan als waar de rest van het programma staat. Aan de foutmelding te zien kan het programma webcamremote.exe het bestand out.dta niet vinden dus staat het programma webcamremote.exe op een andere locatie.

• R15
@Piepersnijder

Ik heb alle bestanden bij elkaar staan. Dus dat kan het probleem niet verklaren.
Of moet ik alle bestanden in dezelfde map zetten, als waar het programma staat. Dus webcamremote.exe, het programma zelf en de bijbehorende bestanden in (bijv.) WebcamXP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
@piepersnijder
Ik was vandaag weer verder gegaan met jou code.

Ik vroeg me af waar het verzenden plaats vind. Ik zie een stuk code bij commentaar "//stuur code "
alleen daar zie ik niet dat je wat verzend.

In je procedure "remote" zie ik dat je een byte[20] array maakt waar je a.d.h.v. het apparaat, ontvanger, aanuit & sync de bytes vuld.

Daarna is mij niet helemaal duidleijk wat er precies plaats vind. Een aantal loops binnen loops waar de timer wordt gecalled.

Kan je hier iets meer over vertellen? Wordt de byte[] in verschillende stukjes verstuurd m.b.v. de mtimer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Geen matches
Iemand nog een idee voor het door mij in mijn vorige post beschreven probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@BTempelman

Ik heb op mijn website geprobeerd uit te leggen hoe de aansturing van de Elro remote control via de compoort werkt. Het staat onder menu-optie "RS232 Compoort/werking remote"
website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
engelbertus schreef op maandag 14 februari 2011 @ 16:28:
zijn er geen plug en play oplossingen voor een van de veel gebruikte huis tuin en keuken rf kkaku oplossingen, die je op een pc/ licht servertje kunt knallen, en dan via netwerk kunt bedienen met een smartphone oid?

ik ben op zich wel geintereseerd in zoiets, maar het moet niet te moeilijk worden.... :P en complete eib/knx is ook weer wat teveel van het goede...
zoek maar eens op google naar domotica en het zal je versteld doen staan wat er allemaal te halen valt.
een nadeel is dat het allemaal een factor 10 duurder is en als tweaker wilt je dingen toch liever op de moeilijke manier bereiken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Proxx op 22-02-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
@Piepersnijder

Kan je ook uitleggen wat deze statement doet in de functie mTimer?
dif := (hrT2 - hrT1) * 10000000 div hrRes;

Mijn pascal is een beetje roestig :)

bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Niet online
Geen matches
Is dat niet gewoon het volgende?
code:
1
variabele één wordt (variable twee - variabele drie) maal tienmiljoen gedeeld door variabele vier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
Geen matches
a thnx div juist divide :)

altijd lastig vars die dif heten en functies die div doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@piepersnijder

Schitterende applicatie die je hebt gemaakt _/-\o_ . Petje af... Ik kan nu m'n impuls kastjes aansturen via web pagina. nog een klein vraagje echter... Bestaat er een mogelijkheid om per schakelkastje ook de zendercode in te stellen (met de dipswitch mogelijkheid?) Dit zou namelijk het aantal te schakelen kastjes nagenoeg oneindig maken. Bij de impulskastjes lukte het me namelijk niet meer als 5 kastjes op 1 zendercode aan het werken te krijgen zoals dat met de elro kastjes wel gaat.
:)
Hartelijk bedankt ook overigens voor het RS232 schematje. Toppie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@piepersnijder

vergat in m'n vorige topic te vermelden dat ik dit bedoelde voor in de applicatie... ik weet vanzelfsprekend reeds dat de kastjes zelf om te schakelen zijn naar een andere zendercode door middel van de dip switches. Zou echter leuk zijn om dit per schakelaar in te kunnen stellen in de applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: klik, aan
Hallo allemaal,

Ik gebruik de 433 zender samen met lirc en linux om mijn kaku apparatuur aan te sturen.
Nu heb ik begrepen dat door middel van het nieuwe protocol het mogelijk is om direct een dimniveau aan te geven. Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt via Lirc?

Informatie over het nieuwe protocol:
http://code.google.com/p/arduino-nodo/issues/detail?id=33

Voorbeeld van de configfile die ik nu gebruik in lirc:

begin remote
name klik
flags CONST_LENGTH|REVERSE
ptrail 394
repeat 0 0
gap 48575
min_repeat 3

bits 24
one 1117 393
zero 393 1117

begin codes
A1OFF 0x280000
A1ON 0xA80000
A2OFF 0x280200
A2ON 0xA80200
A3OFF 0x280800
A3ON 0xA80800

Ik zou dus graag willen weten hoe ik bijv. lamp A1 aan kan zetten met dimlevel 50. Hiervoor zal het aantal bits aangepast moeten worden in de config-file + de hex waarde achter het commando A1ON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:12
Ik heb een arduino Duemilanove met een ethernet shield.
ik zou graag via een kaku systeem een lamp willen schakelen. Ik wil echter niet de afstandsbediening openen omdat ik momenteel 0,0 verstand heb van electronica.
Ik zie dat er op http://www.samenkopen.net/action_products/445422/801557 momenteel in inkoopactie is van 433 mhz zenders en ontvangers. Kan ik hier iets van gebruiken om die codes van de kaku op te vangen? En als ik kijk voor een klik aan/uit stopcontact & zender combinate moet normaalgezien eender welke werkend te krijgen zijn zolang het maar op 433mhz stuurt, bent ik juist?

Indien ik dus een 1 kanaals zender 1000meter (voor data 3-12v) koop+1 kanaalsontvanger (voor data) + een kaku systeem kan ik verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Niet online
fjskmdl2 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 23:58:
Ik heb een arduino Duemilanove met een ethernet shield.
ik zou graag via een kaku systeem een lamp willen schakelen. Ik wil echter niet de afstandsbediening openen omdat ik momenteel 0,0 verstand heb van electronica.
Ik zie dat er op http://www.samenkopen.net/action_products/445422/801557 momenteel in inkoopactie is van 433 mhz zenders en ontvangers. Kan ik hier iets van gebruiken om die codes van de kaku op te vangen?
Die eenkanaalszenders en ontvanger zouden gewoon moeten werken.
En als ik kijk voor een klik aan/uit stopcontact & zender combinate moet normaalgezien eender welke werkend te krijgen zijn zolang het maar op 433mhz stuurt, bent ik juist?
Op die site hebben ze ook zenders met decoders en encoders erachter. Dan kun je het signaal niet meer zelf genereren en zijn ze niet zo geschikt voor gebruik op de arduino (waar je zelf de code genereert).
Indien ik dus een 1 kanaals zender 1000meter (voor data 3-12v) koop+1 kanaalsontvanger (voor data) + een kaku systeem kan ik verder?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Heeft iemand ervaring met deze kit van Velleman (K8074):
http://www.esr.co.uk/velleman/k8074.htm

Ik was benieuwd of je hier ook eigen commando's heen kon sturen om zo bv een bestaand kaku setje te besturen, of is het niet zo lowlevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Gisteren is het mij gelukt om een setje van Impuls aan te sturen met zowel WinLirc als verschillende Action programma's die hier zijn gepost. Ik wil de zender graag aansturen met c# alleen ik loop hier even op vast. Voor het bouwen van de code ben ik uitgegaan van de volgende website om het in elkaar te zetten: http://77.167.239.159/domotica/uitleg_remotecontrol.html

Voor het openen van de seriale poort gebruik ik de volgende code. 9600 is naar voren gekomen uit een SerialPort sniffer, het Action programma (tevens van dezelfde site) maakt ook gebruik van 9600, ook al lees ik dat 115200 ingesteld moet worden bij WinLirc.

C#:
1
2
3
4
_port = new SerialPort("COM1", 9600, Parity.None, 8, StopBits.One);
_port.ReadTimeout = 0;
_port.WriteTimeout = 1000;
_port.Open();

En voor het echte werk gebruik ik de volgende code. Deze is gebouwd op de uitleg van de website, waarvan ik de link hierboven heb gepost.

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
List<Boolean> _dipSwitches = new List<Boolean>(5);

// om welke afstandbedieningknop het gaat, standaard staat deze op 0
int ab = Int32.Parse(this.numericUpDown1.Value.ToString());

// de pakket trein welke verantwoordelijk is voor de output.
List<int> _train = new List<int>(16);

// instelling van de dipswitches
_dipSwitches.Add(true); // switch #1

// doorlopen van de dipswitches en de trein vullen met eerste vijf waardes
for (int i = 0; i < _dipSwitches.Count; i++)
{
    if (_dipSwitches[i] == true)
    {
        _train.Add(136);
    }
    else
    {
        _train.Add(142);
    }
}

// kijken om welk stopcontact het gaat en de volgende vijf waardes hiermee vullen
int x = 1;
for (int i = 0; i < 5; i++)
{
    if ((ab & x) > 0)
    {
        _train.Insert(5 + i, 136);
    }
    else
    {
        _train.Insert(5 + i, 142);
    }

x = x * 2;
}

// kijken of hij aan of uit moet en dan deel 11 en 12 vullen
if (this.checkBox1.Checked == true)
{
    _train.Add(136);
    _train.Add(142);
}
else
{
    _train.Add(142);
    _train.Add(136);
}

// sync (eind deel van de trein)
_train.Add(128);
_train.Add(0);
_train.Add(0);
_train.Add(0);

// nu begint het echte werk

// eerst RTS aanzetten om er voor te zorgen dat de zender stroom krijgt
_port.RtsEnable = true;

for (int i = 0; i < 8; i++)
{
    for (int j = 0; j < _train.Count; j++)
    {
        int x2 = 128;

for (int k = 0; k < 8; k++)
        {
            if ((_train[j] & x2) > 0)
            {
                _port.DtrEnable = true;
            }
            else
            {
                _port.DtrEnable = false;
            }

System.Threading.Thread.Sleep(3);

x2 = x2 / 2;
        }
    }
}

// RTS weer uit want zenden is afgelopen
_port.RtsEnable = false;

Het opbouwen van de pakkettrein gaat volgens mij goed, maar als ik het uitvoer ga volgen bij de SerialPort sniffer dan zie ik dat hij gaat spelen met de RTS wanneer hij bezig is met de DTR aan en uit zetten. Wat ik erg vreemd vind, want naar mijn weten moet hij alleen de RTS aan en uit zetten voor en na de loop.

Kan iemand mij hiermee helpen waar het mis gaat, of heeft iemand misschien een werkend c# voorbeeld wat ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justhim
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 21:04
@4Real, het lukte mij ook niet via de .Net SerialPort mogelijkheid (voor KaKu). Heb een ander project gevonden van iemand die het via de Native manier deed, dit werkte (na wat aanpassingen) uiteindelijk .
Heb een nieuwe dll gemaakt om mijn KaKu aan te sturen vanaf een applicatie en/of web.

C#: Connection_Serial.cs
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
namespace Switch_Control.KaKu
{
    public class Connection_Serial
    {
        #region Field
        ulong lasttime = 0;
        private IntPtr hPort;
        private string _comPort;
        private int _repeatSignal;
        #endregion

public Connection_Serial()
        {
            _comPort = "COM1";
            _repeatSignal = 3;
        }

#region Property
        public string ComPort
        {
            get { return _comPort; }
            set { _comPort = value; }
        }
        public int RepeatSignal
        {
            get { return _repeatSignal; }
            set { _repeatSignal = value; }
        }
        #endregion

#region Method
        public void On(Group group, Switch gSwitch, int repeatSignal)
        {
            OpenComPort();
            SendCodes(CreateCodeList(Convert.ToInt32(group), Convert.ToInt32(gSwitch), Convert.ToInt32(SwitchState.On)), repeatSignal);
            CloseCommPort();
        }
        public void On(Group group, Switch gSwitch)
        {
            On(group, gSwitch, _repeatSignal);
        }

public void Off(Group group, Switch gSwitch, int repeatSignal)
        {
            OpenComPort();
            SendCodes(CreateCodeList(Convert.ToInt32(group), Convert.ToInt32(gSwitch), Convert.ToInt32(SwitchState.Off)), repeatSignal);
            CloseCommPort();
        }
        public void Off(Group group, Switch gSwitch)
        {
            Off(group, gSwitch, _repeatSignal);
        }

void OpenComPort()
        {
            hPort = CreateFile(_comPort, 0x80000000, 0, IntPtr.Zero, 3, 0, IntPtr.Zero);
            if (hPort.ToInt32() == -1) 
                throw new Exception("Port Already In Use");

DCB dcb = new DCB();

if (!GetCommState(hPort, ref dcb)) 
                throw new Exception("Could not get COM configuration");

dcb.fFlags = 4097;
            dcb.BaudRate = 115200;
            dcb.Parity = 0;
            dcb.StopBits = 0;
            dcb.ByteSize = 7;

if (!SetCommState(hPort, ref dcb)) 
                throw new Exception("Could not set COM configuration");

Thread.Sleep(100);

SendSpace(48575);
        }
        void CloseCommPort()
        {
            if (hPort != IntPtr.Zero)
            {
                CloseHandle(hPort);
                hPort = IntPtr.Zero;
            }
        }

void SendCodes(List<ulong> codeList, int repeat)
        {
            Thread.CurrentThread.Priority = ThreadPriority.Highest;

for (int r = 0; r < repeat; r++)
            {
                QueryPerformanceCounter(ref lasttime);
                for (int i = 0; i < codeList.Count; i++)
                {
                    if (i % 2 == 1)
                        SendSpace(codeList[i]);
                    else
                        SendPulse(codeList[i]);
                }
                ClearDTR();
                SendSpace(48575);
            }
        }

void SendSpace(ulong duration)
        {
            ClearDTR();
            Wait(duration);
        }
        void SendPulse(ulong duration)
        {
            SetDTR();
            Wait(duration);
        }

void Wait(ulong seconds)
        {
            ulong end = lasttime + seconds * 2532060 / 1000000;
            do
            {
                QueryPerformanceCounter(ref lasttime);
            } while (lasttime < end);
            lasttime = end;
        }

void SetDTR()
        {
            if (!EscapeCommFunction(hPort, 5)) 
                throw new Exception("SendPulse failed!");
        }
        void ClearDTR()
        {
            if (!EscapeCommFunction(hPort, 6)) 
                throw new Exception("SendSpace failed!");
        }

List<ulong> CreateCodeList(int group, int port, int state)
        {
            List<ulong> list = new List<ulong>();
            AddValueToList(group, ref list);
            AddValueToList(port, ref list);
            AddValueToList(state, ref list);
            list.Add(394);
            return list;
        }
        void AddValueToList(int value, ref List<ulong> toList)
        {
            for (int i = 0; i < 8; i++)
            {
                if ((1 << i & Convert.ToInt32(value)) == 1 << i)
                {
                    toList.Add(1117);
                    toList.Add(393);
                }
                else
                {
                    toList.Add(393);
                    toList.Add(1117);
                }
            }
        }
        #endregion

#region native struct
        [StructLayout(LayoutKind.Sequential)]
        private struct DCB
        {
            public Int32 DCBlength;
            public Int32 BaudRate;
            public Int32 fFlags;          //* Binary Mode (skip EOF check) 
            public Int16 wReserved;       //Not currently used
            public Int16 XonLim;          //Transmit X-ON threshold
            public Int16 XoffLim;         //Transmit X-OFF threshold
            public byte ByteSize;         //Number of bits/byte, 4-8
            public byte Parity;           //0-4=None,Odd,Even,Mark,Space
            public byte StopBits;         //0,1,2 = 1, 1.5, 2
            public byte XonChar;          //Tx and Rx X-ON character
            public byte XoffChar;         //Tx and Rx X-OFF character
            public byte ErrorChar;        //Error replacement char
            public byte EofChar;          //End of Input character
        }
        #endregion

#region native method
        [DllImport("Kernel32")]
        private static extern Boolean QueryPerformanceCounter(ref ulong counter);
        [DllImport("Kernel32")]
        private static extern IntPtr CreateFile(string name, UInt32 DesiredAccess, UInt32 ShareMode, IntPtr SecurityAttributes, UInt32 CreationDisposition, UInt32 FlagsAndAttributes, IntPtr TemplateFile);
        [DllImport("Kernel32")]
        private static extern Boolean CloseHandle(IntPtr HandleToClose);
        [DllImport("Kernel32")]
        private static extern Boolean SetCommState(IntPtr File, ref DCB dcb);
        [DllImport("Kernel32")]
        private static extern Boolean GetCommState(IntPtr File, ref DCB dcb);
        [DllImport("Kernel32")]
        private static extern Boolean EscapeCommFunction(IntPtr File, UInt32 Func);
        #endregion
    }
}

C#: Group.cs
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{
    public enum Group
    {
        A = 0,
        B = 2,
        C = 8,
        D = 10,
        E = 32,
        F = 34,
        G = 40,
        H = 42,
        I = 128,
        J = 130,
        K = 136,
        L = 138,
        M = 160,
        N = 162,
        O = 168,
        P = 170
    }
}

C#: Switch.cs
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{
    public enum Switch
    {
        One = 0,
        Two = 2,
        Three = 8,
        Four = 10,
        Five = 32,
        Six = 34,
        Seven = 40,
        Eight = 42,
        Nine = 128,
        Ten = 130,
        Eleven = 136,
        Twelve = 138,
        Thirteen = 160,
        Fourteen = 162,
        Fifteen = 168,
        Sixteen = 170
    }
}

C#: SwitchState.cs
1
2
3
4
5
6
7
8
{
    public enum SwitchState
    {
        On = 168, 
        Off = 40
    }
}

Tool die ik nu heb gemaakt om alle kanalen te bedienen:
Afbeeldingslocatie: http://tim-brand.homeserver.com/File/20110816-switch_control.PNG
Indien hier interesse voor is zal ik de source posten.

Ik weet niet meer waar ik heb afgekeken om de comport communicatie via Native te laten lopen. Zal mn Google History eens doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschjesman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09-2024
Iemand ervaring met de Elro HE853. Een usb controller.

Het is een prefab controller voor de duurdere serie van de Elro controllers. Maar het werkt op dezelfde frequentie. Het is me nog niet gelukt om de goedkopere schakelaars te besturen met de controller.

Is het iemand toevallig al gelukt om de goedkope kitjes met deze controller aan te sturen?

[ Voor 11% gewijzigd door Boschjesman op 27-08-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi,

Ik ben inmiddels ook in het bezit van een TPC-300 welke via de bijgeleverde software prima werkt.
Echter wil graag dit gaan beheren via een Alix bordje (wat ik al had liggen) waarop ik Debian Squeeze heb geinstalleerd.
Dit Alix bordje heb ik voorzien van een wireless Intel 2100 kaartje wat prima werkt.
Uiteindelijk is het de bedoeling om deze combi ergens in huis op te hangen en uiteindelijk via een webserver te bedienen.Vraag is of er al iemand iets uitgezocht heeft om via Debian de USB bus van de TPC-300 aan te sturen. De bus wordt wel keurig herkent...

[ 3.886076] usb 2-2: New USB device found, idVendor=feff, idProduct=0802
[ 3.886099] usb 2-2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[ 3.886118] usb 2-2: Product: TPC-300
[ 3.886134] usb 2-2: Manufacturer: Shannon
[ 3.886540] usb 2-2: configuration #1 chosen from 1 choice
[ 4.793846] udev[163]: starting version 164
[ 5.145969] cs5535_gpio: base=0x6100 mask=0xb003c66 major=252
[ 5.246695] input: PC Speaker as /devices/platform/pcspkr/input/input0
[ 5.251080] AMD Geode RNG detected
[ 5.708502] usbcore: registered new interface driver hiddev
[ 5.720333] generic-usb 0003:FEFF:0802.0001: hiddev0,hidraw0: USB HID v1.10 Device [Shannon TPC-300] on usb-0000:00:0f.4-2/input0
[ 5.720517] usbcore: registered new interface driver usbhid
[ 5.721442] usbhid: v2.6:USB HID core driver

Verwijderd

Klikaanklikuit via de iPod iPhone iPad

gelukt met de iphone de verlichting bedienen.

stap 1:connect de tpc300 met een windows xp computer.
stap 2 download http://phoenixinteractive...akersnet/KAKUcli_v1.1.zip
stap 3 maak een webserver. http://www.wampserver.com/en/
stap 4 plaats alle bestanden van KAKUcli_v1.1.zip in de map c:/wamp/www/
stap 5 maak een bat bestand. voorbeeld: "KAKUcli.exe a1 aan" save deze file als start.bat in c:wamp/www/
stap 6 run start.bat (om te tested of het werkt)
stap 7 maak een php bestand start.php met de inhoud voorbeeld: <?php exen ("c/wamp/www/start.bat");header(location: /index.html; ?>
stap 8 testen: http://localhost/start.php kijk of je lichten aan gaan.

nu kan je via de computer / mobiel je lichte aan en uit doen.
het php gedeelte kan je verwerken in een iphone app of website.

Nog meer leuken dingen? :+
je computer van uitstand opstarten via wake-on-lan
(voor bijna elk moederbord)

http://www.motherboardnet.com/tipsandtricks.php

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 00:24 ]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:19:
Klikaanklikuit via de iPod iPhone iPad
[video]

gelukt met de iphone de verlichting bedienen.

stap 1:connect de tpc300 met een windows xp computer.
stap 2 download http://phoenixinteractive...akersnet/KAKUcli_v1.1.zip
stap 3 maak een webserver. http://www.wampserver.com/en/
stap 4 plaats alle bestanden van KAKUcli_v1.1.zip in de map c:/wamp/www/
stap 5 maak een bat bestand. voorbeeld: "KAKUcli.exe a1 aan" save deze file als start.bat in c:wamp/www/
stap 6 run start.bat (om te tested of het werkt)
stap 7 maak een php bestand start.php met de inhoud voorbeeld: <?php exen ("c/wamp/www/start.bat");header(location: /index.html; ?>
stap 8 testen: http://localhost/start.php kijk of je lichten aan gaan.

nu kan je via de computer / mobiel je lichte aan en uit doen.
het php gedeelte kan je verwerken in een iphone app of website.
Eigenlijk heb je nu een systeem wat normaal duizenden euro's kost voor een paar tientjes zelf gemaakt :P
Goed, het gaat alleen maar aan of uit. Maar goed, ik ken mensen die in het hele huis domotica hebben en er ook niet veel meer dan dat mee doen.. Beetje jammer van de soms wel €10.000 die ze erin stoppen..

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

painkill schreef op woensdag 21 september 2011 @ 00:24:
[...]

Eigenlijk heb je nu een systeem wat normaal duizenden euro's kost voor een paar tientjes zelf gemaakt :P
Goed, het gaat alleen maar aan of uit. Maar goed, ik ken mensen die in het hele huis domotica hebben en er ook niet veel meer dan dat mee doen.. Beetje jammer van de soms wel €10.000 die ze erin stoppen..
ja klop het heeft 70 euro gekost.(tpc-300)
en een oude windows xp pc.

Verwijderd

klikaanklikuit met je telefoon
Wanneer je geen 3g of wifi hebt maar toch je lichten wilt bedienen.

php aansturen met je telefoon

Nog meer leuken dingen?
je computer van uitstand opstarten via wake-on-lan
(voor bijna elk moederbord)
http://www.motherboardnet.com/tipsandtricks.php

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2011 00:42 ]

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik kan thuis dit zelf ook doen via telefoon of via laptop, maar ik zou toch aanraden het met een Arduino te maken met een ethernet board, webserver erop met zender voor lampen verbruikt nauwelijks stroom en je pc hoeft er niet voor aan te staan :)

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 17:16

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

* dj_vibri vraagt zich af waarom mensen bv. in de keuken niet 'manueel' het licht aandoen? Ze zijn er dan toch en hoogst waarschijnlijk lopen ze zelfs voorbij de schakelaar :)

/off-topic: eigenlijk zoek ik real-life voorbeelden voor de WAF te verhogen voor thuis gebruik, maar ssshhtt... :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 16:04
Je kan ook gewoon je voedingskabel in zon remote power toggler dingetje stoppen. In je BIOS bij Power Settings: Powefailure Options -> Turn ON zetten. Dan werkt het ook zonder dat je allerlei dingen hoeft te solderen.

Dit is trouwens alleen mogelijk als je de PC zonder de optie afsluiten uitzet. Niet optimaal maar wel minder eng :)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
dj_vibri schreef op woensdag 21 september 2011 @ 10:31:
* dj_vibri vraagt zich af waarom mensen bv. in de keuken niet 'manueel' het licht aandoen? Ze zijn er dan toch en hoogst waarschijnlijk lopen ze zelfs voorbij de schakelaar :)

/off-topic: eigenlijk zoek ik real-life voorbeelden voor de WAF te verhogen voor thuis gebruik, maar ssshhtt... :)
Simpel: licht laten schakelen m.b.v. PIR-sensor. Je loopt de keuken in: klik licht aan. Minuutje niemand meer in de keuken: klik licht uit. Wel zo handig als je met je handen vol naar de woonkamer loopt. Ik heb dat inmiddels een paar jaar zo op de plee en badkamer, gewoon met standaard kaku-spul. Nadeel: als je lekker aan het kleien bent op de plee dan is het opeens *klik* donker :( Even wiebelen lost dat probleem ook weer op.

Verwijderd

klikaanklikuit op de iPhone ipad ipod

http://www.motherboardnet.com/kaku.php

Afbeeldingslocatie: http://www.motherboardnet.com/foto.PNG

makkelijk en snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel ben ik ook bezig met een klik-aan-klik-uit systeem.
Ik heb thuis 2 setjes van de action. Ze zijn van het merk Impuls.
In dit topic vond ik de gebruikte code's hiervoor.

Aangezien de first post van dit topic nogal onduidelijk is blijf ik met enkele vragen zitten:

Welke module gebruiken jullie om deze van af je computer te besturen?
Ik zag dat enkele mensen de klik-aan-klik-uit module gebruiken, anderen gebruikten een kastje van een ander merk.

Zelf zat ik aan een oplossing te denken om mijn universele afstandsbediening te laten communiceren met "een module" die het onvangen IR signaal omzet in enkele RF pulsen zodat de lampen aan gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee? Bestaan er dergelijke setjes die ook voor mijn action setje in te leren zijn?

Ik heb zelf behoorlijke programmeer ervaring. (c, c++, c#, php, assembler, labview etc.) Welke taal kan ik het beste gebruiken wanneer ik een pc in mijn oplossing ga gebruiken om het geheel aan te sturen? Ik heb constant een htpc draaien dus op zich zou ik deze ook kunnen gebruiken hiervoor, deze heeft al een IR aansluiting die ik ook kan instellen.

Alvast bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
*bump* Niemand? *bump*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Om met een pc een IR afstandbediening in te lezen en weer uit te sturen met RF lijkt me lirc de ideale oplossing,

Voor lirc izjn meer dan genoeg infrarood ontvangers te vinden (schema's en kant-en-klaar).

Als RF zender is lastiger, ik heb ze nog niet kant-en-klaar gezien, al zijn ze simpel zelf te maken.
Zelf heb ik er een gemaakt van een afstandsbediening die bij een setje zat en dat werkt prima, al kan het net zo makkelijk met bijvoorbeeld een zendertje van conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank voor de reactie.

Mijn htpc heeft al een IR ontvanger. Hoe koppel ik een dergelijk RF zendertje aan mijn htpc? usb? Ik vind alleen maar losse prints zonder gestandaardiseerde connector

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Erm, hangt ervan af wat voor zender je hebt/maakt.

In principe zijn alle zenders voor lirc bruikbaar voor RF door er een RF zender aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik gister eens op zoek ging kwam ik de Light Manager Mini tegen, die gewoon door KAKU geleverd wordt.
Is het ook mogelijk om met een dergelijk kastje andere merken aan te sturen zoals sommige mensen in dit topic doen met de tpc-300?

Zo niet dan zal ik KAKU spullen moeten aanschaffen, op zich ook geen probleem, maar wanneer niet nodig hou ik dit geld natuurlijk het liefste in mijn broekzak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClickTwice
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Heb mij een setje aangekocht van Carrefour maar heb niet zoveel verstand van al die elektronica.
Ik wil mijn setje nu ook niet meteen slopen dus vraag ik het eerst even...

Foto's:
[img=http://img820.imageshack.us/img820/4704/schermafbeelding2012011i.th.png]
[img=http://img818.imageshack.us/img818/3003/schermafbeelding2012011d.th.png]
[img=http://img43.imageshack.us/img43/8716/schermafbeelding2012011.th.png]
[img=http://img339.imageshack.us/img339/2281/schermafbeelding2012011c.th.png]

Waar moet ik de constructie (topic starter) aansluiten op deze print?

(Ik ga zometeen wat beter foto's uploaden, ben om een camera)

[ Voor 55% gewijzigd door ClickTwice op 16-01-2012 12:57 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste