[nieuws] Samsung en Pentax gaan samen dSLR ontwikkelen:GX-1S

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
link

Pentax en Samsung zullen in het voorjaar van 2006 met een dSLR komen die in een joint venture tussen de bedrijven ontwikkeld gaat worden. Na Konica-Minolta en Sony (zie ook hier) is dit de 2e joint venture in camera/electronica-land waaruit een dSLR zal voortvloeien. Pentax zelf heeft met de *ist DS2, *ist DSL, *ist DS en *ist D al ervaring in de dSLR-markt, terwijl Samsung ook een steeds grotere naam krijgt in de digitale fotowereld. Met de Digimax Pro 815 bracht Samsung kortgeleden een high-end prosumercam op de markt. Deze ontwikkeling zal zorgen voor nog meer variatie op de dSLR-markt naast de gevestigde namen van onder andere Canon, Nikon en Konica-Minolta :)

edit: DPReview item hier:
Samsung (CEO Lee Joong-Koo, www.samsungcamera.com) announces an agreement with Pentax to jointly develop Digital-SLR cameras.

The partnership between Samsung and Pentax will be based on sharing their respective competencies to enhance competitiveness in digital cameras.

Samsung holds superb digital image processing technologies, digital convergence technologies and world-wide brand recognition in digital appliance markets. Its partner, Pentax, has developed SLR cameras using Penta Prism technology. Pentax possesses a wide range of high-performance interchangeable lenses as well as cutting edge technologies for high precision cameras.

It is estimated that the world-wide digital camera market will continue its growth with unit sales of 82 million for 2005 and 89 million for 2006. The digital SLR market growth rate will exceed the overall digital camera growth rate with over 4 million unit sales for this year and over 5 million unit sales for 2006.

Samsung announced its vision of "becoming a top-class Digital Camera manufacturer" in May 2005. Since then, Samsung has seen strong success and rapid sales growth through the launch of innovative products and strong marketing.

Samsung has the No. 1 market share in Korea with a share of around 30%. Globally, Samsung is one of the fastest growing brands in digital cameras. Market share has doubled in the last year and this growth is set to continue.

Most recently, the Samsung Pro815, an advanced All in One digital camera, has generated massive interest. The Pro815 will provide the ideal platform for expansion into solutions for enthusiast and advanced photographers.

[ Voor 47% gewijzigd door Remy op 12-10-2005 11:57 ]

LinkedIn
Instagram

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55

Garyu

WW

Mooi nieuws! Nog meer nieuwe camera's om uit te kiezen straks. Ik neem aan dat dit geval de beschikking gaat krijgen over een KM-mount?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik neem aan dat dit geval de beschikking gaat krijgen over een KM-mount?
Pentax en Samsung zullen in het voorjaar van 2006 met een dSLR
Pentax! ;)

LinkedIn
Instagram

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Garyu schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:43:
Ik neem aan dat dit geval de beschikking gaat krijgen over een KM-mount?
dat lijkt me sterk. ik denk dat deze camera een pentax-mount krijgt...

maar voor de concurrentie in de dSLR-markt is dit natuurlijk wel een positieve ontwikkeling. al heeft samsung natuurlijk een verre van grote naam in de (digitale) camera markt, zeker hier in europa. hoe dat in de VS is (waar pentax een redelijk populair merk is) weet ik niet, maar van de Aziatische - en dan met name de Japanse - markt zullen ze het daar ook niet moeten hebben dSLR zijn daar totaal niet populair.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55

Garyu

WW

* Garyu moet niet posten voor z'n eerste kop koffie. Ik bedoelde dus Pentax inderdaad :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30
Deja vu?
Ik heb het gevoel dat ik dit enige tijd geleden ook al voorbij heb zien komen, of waren dit twee andere partijen die samen een DSLR(/prosumer) op de markt gingen zetten

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10

ThunderNet

Flits!

inquestos schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 12:30:
Deja vu?
Ik heb het gevoel dat ik dit enige tijd geleden ook al voorbij heb zien komen, of waren dit twee andere partijen die samen een DSLR(/prosumer) op de markt gingen zetten
Na Konica-Minolta en Sony (zie ook hier) is dit de 2e joint venture in camera/electronica-land waaruit een dSLR zal voortvloeien.
* ThunderNet geeft Garyu en inquestos een grote kop koffie ;)

:) Ik ben benieuwd wat voor camera dit zal worden. Ikzelf heb nog steeds beetje twijfelachtig gevoel erover... een SLR van samsung... what's next? een dSLR van trust?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ThunderNet schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 12:32:
[...]

[...]

* ThunderNet geeft Garyu en inquestos een grote kop koffie ;)

:) Ik ben benieuwd wat voor camera dit zal worden. Ikzelf heb nog steeds beetje twijfelachtig gevoel erover... een SLR van samsung... what's next? een dSLR van trust?
:D
alhoewel, DSLR word bij de dag populairder lijkt het wel.. wie weet :X

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

• Remy

Remy

Topicstarter
ThunderNet schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 12:32:
...
Het is een samenwerking hè, niet 'een dSLR van Samsung': waarschijnlijk komt er gewoon Pentax op te staan ;) En Trust: die zijn te klein en te brak in de digicam-markt vergeleken bij Samsung en z'n uitgebreide Digimax-serie :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Vergeet niet dat Samsung een van de grootste Analoge camera fabrikanten ter wereld is geweest. Tevens is Samsung qua merk veel groter dan Pentax, of er dus Pentax op komt te staan is iets wat ik mij afvraag. Maar goed, ik denk dit een positieve ontwikkeling is. Off topic: Die pro815 ziet er overigens wel zeer goed uit.

• Remy

Remy

Topicstarter
Vergeet niet dat Samsung een van de grootste Analoge camera fabrikanten ter wereld is geweest.
Hmm, ik ken de 'oude' analoge camwereld wel een beetje, maar Samsung is dan een onbekende voor mij :?
Tevens is Samsung qua merk veel groter dan Pentax, of er dus Pentax op komt te staan is iets wat ik mij afvraag.
In cameraland is Samsung niet zo'n bekende naam als Pentax ;) Sowieso wordt het camdeel zoals optica en mechanica Pentax, Samsung doet alleen de electronics waarschijnlijk. Dus denk wel dat er Pentax op komt te staan ;)
Off topic: Die pro815 ziet er overigens wel zeer goed uit.
Ja, is een leuke break-away van de standaard in prosumer-cams op dit moment, net zoals de Sony R1 :)

LinkedIn
Instagram

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Samsung groot in de analoge camera wereld? Misschien qua onderdelen, maar 'k heb eigenlijk nog maar weinig (eigenlijk geen :P) analoge Samsung compactcams gezien :)

Bij groot denk ik meer aan het rijtje Canon/Nikon/Olympus/Pentax/Minolta...

* Grrrrrene vraagt zich bij deze samenwerking een beetje af wat Samsung brengt wat Pentax niet heeft

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 13-10-2005 09:54 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Remy

Remy

Topicstarter
wat Samsung brengt wat Pentax niet heeft
Een flinke zak R&D-geld ;)

Pentax heeft overigens een paar leuke image stabilization-patenten, misschien dat die in die dSLR eindelijk toegepast gaan worden :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Hmm, ik ken de 'oude' analoge camwereld wel een beetje, maar Samsung is dan een onbekende voor mij :?
In 2002 hebben ze hun 30 miljoenste camera al verkocht. Dat zijn er best veel. In nederland zijn ze echt lang #1 in analoog geweest hoor. Misschien zegt de naam Kenox iets meer?
In cameraland is Samsung niet zo'n bekende naam als Pentax ;) Sowieso wordt het camdeel zoals optica en mechanica Pentax, Samsung doet alleen de electronics waarschijnlijk. Dus denk wel dat er Pentax op komt te staan ;)
Dat ligt maar net aan wat voornamelijk Samsung met het ding wil (zij zullen hem ook gaan betalen denk ik). Volgens mij is men voornemens om dezelfde truc als met mobiele telefoons uit te gaan halen en zich binnen een paar jaar nummer 1 of 2 in de digicam markt te kunnen noemen. Als dit zo is denk ik niet dat er Pentax op komt te staan.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2005 14:59 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grappig te zien dat grote electronicafabrikanten met middelgrote camerafabrikanten gaan samenwerken. Samsung is overigens (als we het hebben over Samsung in de digitale fotografie) even eigenaar van Rollei geweest.

• Priyantha Bleeker
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Pentax is mijn inziens de ideale partner voor een bedrijf als Samsung.
Samsung een bedrijf dat al jaren producent is van elektronica, en dus ondertussen daar al veel ervaring mee heeft. Pentax een bedrijf dat al zeer lange tijd hele goede camera's produceert(de digitale compacts zijn niet de beste die er zijn, maar de SLR's die zijn en blijven erg goed).

Pentax(toen nog in de naam van Asahi Optical of Japan) heeft in 1971 de eerste dubbel gecoate lens(SMC=Super Multi coated) geintroduceert, en men heeft nog meer vernieuwende ontwikkelingen geintroduceert.
Pentax introduceerde in 2000(mockup) en in 2001(pre-productie) een Digitale Spiegel Reflex camera met een full-frame sensor, helaas is deze camera nooit in productie gegaan. Dit had een reden, de prijs zou zo hoog worden dat de camera in hun ogen niet goed zou worden verkocht.
Achteraf kan je natuurlijk stellen dat dat een hele grote misser was, want toen Canon introduceerde in 2002 pas haar eerste full-frame Digitale Spiegel Reflex.

Ik denk persoonlijk dat Samsung vooral erg handig is omdat ze erg veel geld hebben om te investeren, de kennis is bij Pentax zelf opzich ook wel aanwezig, het ontbreekt hen aan goede marketing technieken en aan geld. Samsung kan daar heel goed bij helpen, maar natuurlijk ook wel wat ondersteunen bij de electronica, dat is waar ze bij Samsung goed mee zijn.

offtopic:
Ik ben zelf eigenaar van een Nikon D70, dat was vooral omdat ik op dat moment voor relatief weinig geld aan een Nikon D70 kon komen zonder levertijd. De Pentax *ist D was op dat moment niet leverbaar zonder lange levertijd. Anders was het ongetwijfeld de eerste Digitale Spiegel Reflex van Pentax geworden. Ik heb namelijk nog een kleine verzameling aan zeer goede manual focues Pentax lenzen. Het zit er voor mij wel in dat ik in de toekomst een Pentax DSLR erbij koop ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 13-10-2005 16:11 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En hier is dan de recente link naar dpreview.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 17-01-2006 10:55 ]

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
Garyu schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 11:43:
Mooi nieuws! Nog meer nieuwe camera's om uit te kiezen straks. Ik neem aan dat dit geval de beschikking gaat krijgen over een KM-mount?
neuh ze gaan voor de samsung mount ;)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Jammer dat de camera Samsung wordt genoemd, en gewoon een rip-off is van de huidige Ist*Ds.
Had liever gezien dat de camera Pentax had geheten, en gewoon een financiele injectie van Samsung had gekregen. Waardoor ze een betere camera konden ontwikkelen met technologie van Samsung.
Ik ben erg benieuwd of er wel "iets" aan die camera nieuw is wat nou echt te danken is aan de input van de Samsung mensjes.

• lateef
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:58:
Ik ben erg benieuwd of er wel "iets" aan die camera nieuw is wat nou echt te danken is aan de input van de Samsung mensjes.
Als ik naar dat plaatje op dpreview kijk, zie ik wel "iets" héél moois. Op de lens staat met grote letters Schneider-KREUZNACH en ik denk dat dat volledig te danken is aan de Samsung mensjes.

Waar Zeiss wekenlang teasers plaats over Nikon-F-mount lenzen, er al geruime tijd geruchten gaan over zowel Panasonic (four-thirds) als Canon en een samenwerking (overname) met (van) Leica zet Samsung doodleuk op hun eerste (d)SLR een lens van één van de drie beste lens fabrikanten.

Als de samenwerking van Pentax met Samsung er toe leidt dat er een nieuwe lijn KA(F(2)) van Schneider dan hebben ze dat bij Pentax meer dan uitstekend gedaan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het ding staat in ieder geval afgebeeld met een 18-55 3.5-5.6 objectief... Samsung was vroeger ook al eens Rollei ;) en SK lenzen hebben ze ook al tijden op hun cams... Hoe meer objectievenkeuze voor een systeem hoe beter.

Lateef, wat hoort in het lijstje: Leica, Rodenstock, Nikon, Zeiss, Canon, Pentax, Schneider...

[ Voor 78% gewijzigd door begintmeta op 17-01-2006 12:56 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35
Ziet er uit als een hele keurige verbeterde Ist*Ds, een fijne kleine beginners camera. Weinig vernieuwend misschien, maar misschien ook een bijpassend prijsje?

|>

• Remy

Remy

Topicstarter
Hmm een D50/350D concurrent erbij :) Ben benieuwd hoe de prestaties zijn, sensor is de zelfde als in de D70(s) en de KM 7D zit.
Nothing we haven't seen before; the GX-1S is a rebadged Pentax *ist DS2 (there's some new Schneider lenses too, but they also appear to be straight re-badge jobs).
Go Samsung ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Remy op 17-01-2006 12:56 ]

LinkedIn
Instagram

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

lateef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:18:
[...]
Als ik naar dat plaatje op dpreview kijk, zie ik wel "iets" héél moois. Op de lens staat met grote letters Schneider-KREUZNACH en ik denk dat dat volledig te danken is aan de Samsung mensjes.

Waar Zeiss wekenlang teasers plaats over Nikon-F-mount lenzen, er al geruime tijd geruchten gaan over zowel Panasonic (four-thirds) als Canon en een samenwerking (overname) met (van) Leica zet Samsung doodleuk op hun eerste (d)SLR een lens van één van de drie beste lens fabrikanten.

Als de samenwerking van Pentax met Samsung er toe leidt dat er een nieuwe lijn KA(F(2)) van Schneider dan hebben ze dat bij Pentax meer dan uitstekend gedaan.
Ik zie het mooie er niet zo erg aan hoor, het is zover ik weet gewoon een rebadged lens. Het is gewoon de oude kitlens van Pentax, die overigens voor de prijs redelijk goed prestaties neerzette.

• lateef
begintmeta schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 12:21:
Lateef, wat hoort in het lijstje: Leica, Rodenstock, Nikon, Zeiss, Canon, Pentax, Schneider...
voor mij schneider, zeiss en rodenstock...

wanneer de schneider lenzen inderdaad slechts re-badge zijn, zou dat jammer zijn. maar het is sowieso niet slecht voor de fotografie markt in het algemeen en wanneer pentax/samsung met een professionelere body komen, komt schneider wellicht ook met betere lenzen.

• lateef
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:10:
Ik zie het mooie er niet zo erg aan hoor, het is zover ik weet gewoon een rebadged lens. Het is gewoon de oude kitlens van Pentax, die overigens voor de prijs redelijk goed prestaties neerzette.
die lens zelf is waarschijnlijk niet zo heel interessant, maar Pentax is hiermee wel - indirect - een samenwerking met Schneider aangegaan en dat is wel reuze interessant.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk inderdaad dat Schneider zijn naam verkoopt in dit geval "goedkoop" verkoopt. Ik wordt zelf niet wijs van de verstrengeling (/in hoeverrie die bestond) in het verleden van Rollei, Schneider en Samsung...

Hoe dan ook, meer objectieven zullen volgens mij zeker volgen. (ik hoop alleen dat dat ook bij fourthirds eens wat sneller zou gaan... meer bodys & meer objectieven)

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 17-01-2006 13:20 ]

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik hoop dat die Schneider engineers er nog wel zitten, en dat niet alleen de electronica figuren van Samsung. Als de oude Schneider engineers er gewoon nog bij betrokken zijn enzo, dan kan het een hele interessante ontwikkeling zijn.
Dat Schneider dan een aantal mooie hogekwaliteits objectieven gaan ontwikkelen speciaal voor de Pentax camera's lijkt me wel interessant. Maar als de lenzen gewoon normale Pentax lenzen zijn, en alleen de (dure) schneider naam hebben, mag het van mij gestolen worden. Pentax is zelf namelijk prima in staat om zeer hoge kwaliteits lenzen te bouwen, dat hebben ze ook in het verleden wel bewezen.
Dan ga ik steeds meer overwegen om ook een Pentax body aan te gaan schaffen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

begintmeta schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:18:
Ik denk inderdaad dat Schneider zijn naam verkoopt in dit geval "goedkoop" verkoopt. Ik wordt zelf niet wijs van de verstrengeling (/in hoeverrie die bestond) in het verleden van Rollei, Schneider en Samsung...

Hoe dan ook, meer objectieven zullen volgens mij zeker volgen. (ik hoop alleen dat dat ook bij fourthirds eens wat sneller zou gaan... meer bodys & meer objectieven)
Tja, ik snap alleen niet wat mensen nu zo fijn vinden aan fout-thirds behalve dat het leuk is om op de pc te kunnen bekijken, maar de bijna vierkante foto's vind ik niet prettig.

Ik werk zelf liever met 3 bij 2, dan heb je tenminste nog echt landscape en portrait, iets wat bij 4:3 een stuk minder effect heeft.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Qua formaat zou ik liever vierkant hebben, maar ja, dat zit er niet in :+

• lateef
begintmeta schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 20:52:
Qua formaat zou ik liever vierkant hebben, maar ja, dat zit er niet in :+
bij het four-thirds systeem staat die mogelijkheid nog steeds open; four-thirds verwijst namelijk niet naar de beeld-ratio die ook 4:3 is...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
lateef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 21:11:
[...]

bij het four-thirds systeem staat die mogelijkheid nog steeds open; four-thirds verwijst namelijk niet naar de beeld-ratio die ook 4:3 is...
Eers maar eens zoals gezegd meer body's afwachten... ik denk niet dat er oot een vierkant formaat fourthirds komt... maar we zien over tien jaar verder

• lateef
dat denk ik ook niet hoor en zit er ook niet echt op te wachten

al hoop ik wel binnen tien jaar een sensor te hebben die vierkant is, maar dan wel één van zes bij zes centimeter...

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik zie het al helemaal voor me: een Samsung telefoon met Pentax-mount :+ 8)7

Anyway, dit lijkt me goed nieuws voor Pentax-aanhangers. Samsung is ontzettend groot en zal dus ook wel een flinke zak geld meenemen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik vraag me af in hoeverre deze joint venture een reddingspoging is om samen sterk te staan in een markt waar ze het niet winnen van de grote jongens als Canon en Nikon die jaren R&D, $, en voorsprong (met de huidige paradepaardjes) hebben. Ik vermoed dat Samsung zich bij Pentax naar binnen werkt, omdat deze een noodbel heeft geluid. Niks ten nadele van Pentax, het zijn okeye cams, maar het zou mijn keus niet zijn. Viavia vernomen dat Pentax wereldwijd flink aan het reorganiseren is en met poppetjes aan het schuiven, etc, etc.

• Remy

Remy

Topicstarter
De eerste testfoto's gemaakt met de GX-1S staan hier. Pools woordenboek bij de hand houden ;)

LinkedIn
Instagram

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
• ISO 200
• ISO 400
• ISO 800
• ISO 1600
• ISO 3200

Waar is ISO 100? Ben benieuwd of die 1600 en 3200 een beetje bruikbaar zijn...

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Remy schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:15:
De eerste testfoto's gemaakt met de GX-1S staan hier. Pools woordenboek bij de hand houden ;)
Eerlijk gezegd niet echt onder de indruk. Kan zijn dat er geen fijn glas aan hangt, maar ze zijn nu niet bepaald scherp. En ook de noise is vrij duidelijk aanwezig, beetje jammer.
Pagina: 1