Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:50
Ik fix al enkele jaartjes computers bij mensen. Was eerst altijd bij familie/vrienden e.d. maar het laatste jaar eigenlijk alleen maar onbekenden. Ik vraag nooit geld kreeg meestal wel een briefje van 20 in me handen geduwd oid voor 1 uur werk.

Nu heb ik echter onlangs bij iemand 3 uur gezeten en daar kreeg ik welgesteld 10 euro voor. Ik weet het, mijn eigen domme fout. Ik moet niet op de goodwill van andere mensen vertrouwen.

Maar hoe ga ik dit nu aanpakken? Wat is schappelijk (ben 17)? Hoe gaat het telefoongesprek als mensen bellen?

Zij: Hoi, ben een kennis van die en die waar je laatst bent geweest
Ik: Ok, wat kan ik voor je doen?
Zij: Computer is kapot (ze geven ook nooit ff lekker precies aan wat er loos is :+)
Ik: Mooi, kost je 10 euro p/uur

Of kan ik beter pas een bedrag vragen als de klus klaar is? Nadeel is echter dat ze moeite zullen hebben met het bedrag :/.

Tevens maar ff een bestelling plegen voor dit t-shirt:
Afbeeldingslocatie: http://www.crazypc.com/images/misc/tshirt/nofix/nofixfull.jpg

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 23:09
Ik denk dat je uit deze 2 topics wel wat kunt halen:

Sleutelen aan bevriende pc's (deel 1)
Sleutelen aan bevriende pc's (deel 2)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Vast bedrag per uur op no cure no pay basis.
Dat werkt het beste :)
En qua bedrag zou ik mikken rond de 10-15 euro per uur :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Spixo
Atlas schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:13:
Vast bedrag per uur op no cure no pay basis.
Dat werkt het beste :)
En qua bedrag zou ik mikken rond de 10-15 euro per uur :)
Met op no cure no pay basis bedoel je indien ik aankom en er geen problemen zijn zij mij niets verschuldigd zijn? Ik ken de term no cure no pay alleen uit de advocatenwereld en Google denkt hetzelfde ;).

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Nee, als jij het niet aan de praat krijgt, dan vang je niks. Net als in de advocatenwereld. ;) Zonder resultaat geen knaken. :)

Verder is het gewoon het beste dit van tevoren te bespreken. Niet dat gezanik achteraf. Gewoon van tevoren duidelijk maken dat je daar niet voor jan met de korte achternaam wilt zitten.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ricardo87 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:18:
[...]

Met op no cure no pay basis bedoel je indien ik aankom en er geen problemen zijn zij mij niets verschuldigd zijn? Ik ken de term no cure no pay alleen uit de advocatenwereld en Google denkt hetzelfde ;).
No cure van jouw kant => no pay van hun kant ;) :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:48

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Ikzelf doe inderdaad altijd no cure no pay en dan voor 10 euro per uur.
Er is nog nooit iemand geweest die niet wilde betalen.
Het is zelfs vaak zo dat als het probleem niet opgelost is en ik dus zeg dat ik ook niet betaald hoef te worden dat ze dan toch geld geven.

Tweakers Discord

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
je kan het op 2 manieren aanpakken:
1: jouw manier, je wilt er een leuk zakcentje aan overhouden. In dat geval is wat Atlas zegt best ok: tientje per uur mits je de boel fixed
2: mijn manier, ik wil zo min mogelijk gezeik hebben: vraag 25 euro per uur en als vergoeding voor je reistijd/kosten minsten 2 mokken koffie met speculaasbrokken (er heeft nog nooit iemand ja gezegd :p )

mjah, voor echt goede vrienden/kennissen doe ik het ook voor alleen maar koffie en speculaas, alhoewel ze dat zelfs al een onmogelijk eis vinden in de zomer

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 14:33
10 per uur is heel weinig.. een echt bedrijf zal gerust 60 euro per uur vragen. Dus ik vind dat 20 per uur als hobbie-ist ook best kan. No cure no pay is gevaarlijk. Ik heb een keer 2 uur lang bij een mevrouw haar internet proberen te fixen wat uiteindelijk aan de provider bleek te liggen. Ben je wel 2 uur bezig maar omdat je het niet kan oplossen krijg je het niet betaald.. en mevrouw was te beroerd om aan te geven dat het in de tijd bij aanvragen van de verbinding niet lekker liep .. tsja. Gelukkig toen nog wel 20 euro gevangen.

Ik zou dus als je nu nog maar 17 bent, 5 euro per 15 mins vragen, met afronding. Dus 20 per uur.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15

Cis

rac-on schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:39:
je kan het op 2 manieren aanpakken:
1: jouw manier, je wilt er een leuk zakcentje aan overhouden. In dat geval is wat Atlas zegt best ok: tientje per uur mits je de boel fixed
2: mijn manier, ik wil zo min mogelijk gezeik hebben: vraag 25 euro per uur en als vergoeding voor je reistijd/kosten minsten 2 mokken koffie met speculaasbrokken (er heeft nog nooit iemand ja gezegd :p )

mjah, voor echt goede vrienden/kennissen doe ik het ook voor alleen maar koffie en speculaas, alhoewel ze dat zelfs al een onmogelijk eis vinden in de zomer
In de herfst paaseitjes, in de lente kruidnoten :Y)

Ik ben altijd veel te bescheiden om geld te vragen. Ik moet veel brutaler worden, maar het lukt niet. Vorige week weer 2 uur bij de overbuurman om internet in te stellen en outlook uit te leggen. Achteraf vroeg hij "wat krijg je van me?" en toen zei ik wederom "volgende keer mag je betalen, deze keer is gratis".
Nu zal ik wel van de week een kratje bier ofzow krijgen (dat doet ie altijd als ik 'm help), maarja... 't is natuurlijk niet de volwaardige beloning die behoor te krijgen (en af te dwingen).

Durven jullie bij bekenden / kennisen / halve vrienden gewoon 20 euro te eisen per uur?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
Je kan het wel gaan vergelijken met een professioneel bedrijf maar diegene voor wie je zijn pc fixed weegt het af tegen 'vragen op het werk' of opnieuw installeren ofzo (of knutselen op een vrije dag).. ze zullen echt geen bedrijf inschakelen.

Dit even als verduidelijking voor prijsstelling.

Human Bobby

• DeMoN
  • Laatst online: 14-10 13:52

DeMoN

Pastafari

Je moet het al aan de telefoon zeggen.

Op een gegeven moment zeg je dit:

"Uhm, ja is goed :) Ik wil best de PC reapareren maar helaas kan het niet meer voor niets. Ik heb het de laatste tijd steeds drukker en meer en meer mensen bellen mij voor dit soort dingen. Ik wil het met liefde voor u/je in orde maken maar toch zie ik er liever wel wat voor terug..."

Dan vragen zij: "hoeveel dan?"

Dan slik jij ff :P (is namelijk altijd moeilijk als je voor het eerst begint met geld vragen aan mensen waarvoor je hun PC gaat fixen terwijl je een goedlul bent en weet dat het een peuleschil voor je is om zoiets te fixen) en dan zeg je gewoon:

"Ik dacht aan toch zo'n eurotje of 15 per uur. En als ik het niet gerepareerd krijg hoeft u/je uiteraard niks te geven :) "

Als ze instemmen en je komt daar krijg je vaak als je gewoon heel vriendelijk doet en alles netjes fixed zelfs nog wel wat extra :) En idd, als je het niet lukt (mij 1x overkomen door omstandigheden), krijg je vaak alsnog wat omdat ze het niet kunnen aanzien dat je zoveel moeite hebt gedaan met goede wil en het niet gelukt is :)

edit

Belangrijk, wat ik ook eens gedaan heb is het volgende (is wel een beetje een gok):

"Kijk maar wat u/je ervoor wilt geven, een kleinigheid is al goed".

Dit kan je bijna alleen zeggen als de mensen er zelf naar vragen wat je ervoor wilt hebben.
Het voordeel hiervan is af en toe best evil >:) Mensen weten niet wat ze moeten geven en geven soms VEEL als je klaarbent :D

Ik heb dat een keertje gehad, ik haalde een briefje van 20 van het stapeltje biljetten af en gaf het terug. "Zo is het ook goed", zei ik. En alsnog geven ze het dan weer terug aan je >:) :P

[ Voor 29% gewijzigd door DeMoN op 12-10-2005 13:33 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

DeMoN schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 13:29:
Je moet het al aan de telefoon zeggen.

Op een gegeven moment zeg je dit:

"Uhm, ja is goed :) Ik wil best de PC reapareren maar helaas kan het niet meer voor niets. Ik heb het de laatste tijd steeds drukker en meer en meer mensen bellen mij voor dit soort dingen. Ik wil het met liefde voor u/je in orde maken maar toch zie ik er liever wel wat voor terug..."

Dan vragen zij: "hoeveel dan?"

Dan slik jij ff :P (is namelijk altijd moeilijk als je voor het eerst begint met geld vragen aan mensen waarvoor je hun PC gaat fixen terwijl je een goedlul bent en weet dat het een peuleschil voor je is om zoiets te fixen) en dan zeg je gewoon:

"Ik dacht aan toch zo'n eurotje of 15 per uur. En als ik het niet gerepareerd krijg hoeft u/je uiteraard niks te geven :) "

Als ze instemmen en je komt daar krijg je vaak als je gewoon heel vriendelijk doet en alles netjes fixed zelfs nog wel wat extra :) En idd, als je het niet lukt (mij 1x overkomen door omstandigheden), krijg je vaak alsnog wat omdat ze het niet kunnen aanzien dat je zoveel moeite hebt gedaan met goede wil en het niet gelukt is :)

edit

Belangrijk, wat ik ook eens gedaan heb is het volgende (is wel een beetje een gok):

"Kijk maar wat u/je ervoor wilt geven, een kleinigheid is al goed".

Dit kan je bijna alleen zeggen als de mensen er zelf naar vragen wat je ervoor wilt hebben.
Het voordeel hiervan is af en toe best evil >:) Mensen weten niet wat ze moeten geven en geven soms VEEL als je klaarbent :D

Ik heb dat een keertje gehad, ik haalde een briefje van 20 van het stapeltje biljetten af en gaf het terug. "Zo is het ook goed", zei ik. En alsnog geven ze het dan weer terug aan je >:) :P
Slijm slijm :P O-) })

Goedkoop bellen via VoIP

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zeg altijd €10/u en als ik het niet opgelost krijg dan vraag ik niet specifiek geld maar gewoonlijk krijg ik dan wel iets :)

Ik ben 18 trouwens maar doe steeds minder computerreparaties. Hardware problemen doe ik nog wel graag maar dat eeuwige spyware verwijderen en draadloze netwerken installeren word je ook wel beu :/

• Spixo
Admiral Freebee schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:19:
Ik zeg altijd €10/u en als ik het niet opgelost krijg dan vraag ik niet specifiek geld maar gewoonlijk krijg ik dan wel iets :)

Ik ben 18 trouwens maar doe steeds minder computerreparaties. Hardware problemen doe ik nog wel graag maar dat eeuwige spyware verwijderen en draadloze netwerken installeren word je ook wel beu :/
Jah, ik wordt zelf eigenlijk ook een beetje moe ervan.. telkens:

* Safe mode
* CWShredder
* Spybot
* Hijackthis
* Whatever

:/

Verwijderd

Ricardo87 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:22:
[...]

Jah, ik wordt zelf eigenlijk ook een beetje moe ervan.. telkens:

* Safe mode
* CWShredder
* Spybot
* Hijackthis
* Whatever

:/
wat denk je dat het dagelijkse werk is van een beginnende laag geschoolde mbo it-er?

en ach, als het zo simpel is dan is 10 euro per uur toch lekker verdiend? dan verdien je meer dan die it-er :P

beetje routine werk achteruit zitten en klaar, zeg wel van tevoren altijd: je loopt het gevaar dat al je data weg is, dit echter is niet mijn verantwoording. Maar ik doe m`n best(yeah sure)

• DeMoN
  • Laatst online: 14-10 13:52

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:39:
[...]

wat denk je dat het dagelijkse werk is van een beginnende laag geschoolde mbo it-er?

en ach, als het zo simpel is dan is 10 euro per uur toch lekker verdiend? dan verdien je meer dan die it-er :P

beetje routine werk achteruit zitten en klaar, zeg wel van tevoren altijd: je loopt het gevaar dat al je data weg is, dit echter is niet mijn verantwoording. Maar ik doe m`n best(yeah sure)
Zo had ik een keer alles op CD gebrand, (als backup) PC gereboot en formatten maar :Y)
Dit omdat het gewoon bizar was zoveel malware stond erop. Maar goed, 5 jaar girotel administratie blijft belangrijk, daarom op CD gezet.

Format, Windows reinstall, Girtotel install, Data terugzetten, ERROR -> Dit is geen geldige win32 toepassing..

kon ik die CD niet openen.. een foutje ontstaan tijdens het branden waarschijnlijk :'(
OMFG ik voelde me zo kut..

Daarom... TEST je backups :P

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Spixo
DeMoN schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 22:15:
[...]

Zo had ik een keer alles op CD gebrand, (als backup) PC gereboot en formatten maar :Y)
Dit omdat het gewoon bizar was zoveel malware stond erop. Maar goed, 5 jaar girotel administratie blijft belangrijk, daarom op CD gezet.

Format, Windows reinstall, Girtotel install, Data terugzetten, ERROR -> Dit is geen geldige win32 toepassing..

kon ik die CD niet openen.. een foutje ontstaan tijdens het branden waarschijnlijk :'(

Ik ben nooit verantwoordelijk. Ik laat de mensen gewoon zelf backuppen 8)

Verwijderd

en als je ergens aan een computer gaat beginnen from scratch, niet vergeten ook een voeding te bestellen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 14:47:
en als je ergens aan een computer gaat beginnen from scratch, niet vergeten ook een voeding te bestellen ;)
damn, de voeding, dat is net zo dom als het mobo vergeten, sorry hoor.

vaak kom je wel een kabeltje tekort(de ene keer wel meegeleverd andere keer niet ik let nooit op of ik een bulk of retail koop :P) maar ik heb alle soorten kabels wel thuis liggen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je het niet binnen een uur gefixed krijgt (Altijd mogelijk dat de oorzaak van het probleem zieker is dat je dacht en dat eerst een heel uur aan symptoombestijding hebt gedaan) toch effe serious gaan onderhandelen wat men nu precies wil

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 15:10:
[...]

damn, de voeding, dat is net zo dom als het mobo vergeten, sorry hoor.
Voeding zit merendeel van de tijd in de kast, mobo niet. Ik kan me best voorstellen dat je het dus vergeet als je een beetje exotische kast koopt :)

Professionele website nodig?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik regel ook regelmatig wat bij mensen, soms kennissen, soms wat vager, en soms gewoon mensen die mij op mijn werk aanspreken of ik niet iets kan fixen. Vaak hebben zij ook weer vrienden die ook hulp nodig hebben. Ik vraag er tussen de 10 en 15 euro per uur voor, afhankelijk van de persoon voor wie ik het doe.

Ik probeer in de eerste 10 minuten altijd even in te schatten hoeveel tijd het gaat kosten, en dat meldt ik dan even netjes (zonder te garanderen), aan de mensen. Dan is aan de reactie wel te zien of ze dat zien zitten of niet.
Als mensen *echt* iets gedaan willen hebben, en ik heb het gevoel dat ik er iets langer mee bezig ga zijn dan ik wil, dan wil ik best de pc's mee naar huis nemen, en dan spreek ik ook een bedrag af. (zo moest ik ooit drie win95 pc's (PII) upgraden naar 98se, (dit jaar nog, ffs!), en er een draadloos netwerkje van bouwen. Dat ga ik niet in een avondje doen...)

Schroom ook niet om te zeggen dat je iets niet kunt. Je bent vaak een alleskunner in de ogen van je klant, maar als jij toevallig geen raad weet met gare wei-ku-leng router van de rommelmarkt zonder handleiding, en daar geen uren aan wilt besteden, zeg het dan ook gewoon. Dan kost het je niet een hele vrije dag / avond.

• Switek
  • Laatst online: 21-11 06:44
Ricardo87 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:03:
Ik fix al enkele jaartjes computers bij mensen. Was eerst altijd bij familie/vrienden e.d. maar het laatste jaar eigenlijk alleen maar onbekenden. Ik vraag nooit geld kreeg meestal wel een briefje van 20 in me handen geduwd oid voor 1 uur werk.

Nu heb ik echter onlangs bij iemand 3 uur gezeten en daar kreeg ik welgesteld 10 euro voor. Ik weet het, mijn eigen domme fout. Ik moet niet op de goodwill van andere mensen vertrouwen.

Maar hoe ga ik dit nu aanpakken? Wat is schappelijk (ben 17)? Hoe gaat het telefoongesprek als mensen bellen?

Zij: Computer is kapot (ze geven ook nooit ff lekker precies aan wat er loos is :+)

Of kan ik beter pas een bedrag vragen als de klus klaar is? Nadeel is echter dat ze moeite zullen hebben met het bedrag :/.

Tevens maar ff een bestelling plegen voor dit t-shirt:
[afbeelding]
Leuk shirt, die wil ik ook! Heb je misschien een link?

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Professionele website nodig?

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Tot nu toe heb ik dit gratis gedaan voor vrienden en famillie,maar onlangs werd ik gevraagd om voor mensen een netwerk aan te leggen van 20 computers bij een klein bedrijf.
Toen ik zei dat ik minstens 12,50 per uur wou keken ze gek op.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Switek schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:14:
[...]

Leuk shirt, die wil ik ook! Heb je misschien een link?
Misschien even de URL bekijken?
http://www.crazypc.com/pr...cessories.htm#knickknacks

Even weer ontopic: Ik vraag altijd 10 euro per uur, bij bekenden blijf ik echter langer zitten om een moeilijk probleem klaar te krijgen dan bij anderen. Bij anderen ga ik bijv. ook niet WinXP opnieuw gaan zitten installeren. Heb zo mn grenzen :Y)

[ Voor 38% gewijzigd door Peedy op 28-10-2005 15:25 ]

• BHQ
  • Laatst online: 01:16

BHQ

* BHQ heeft ook zo'n "No, I will not fix your computer" shirt.. stond een stand op C2005 voor :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Flapietoetoe schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:23:
Tot nu toe heb ik dit gratis gedaan voor vrienden en famillie,maar onlangs werd ik gevraagd om voor mensen een netwerk aan te leggen van 20 computers bij een klein bedrijf.
Toen ik zei dat ik minstens 12,50 per uur wou keken ze gek op.
Ik zou ook gek kijken als iemand zo weinig vroeg....hoeveel tijd ik wel niet in die gein heb gestoken :)

natuurlijk niet je echte punt... maar mensen zien ons, pc-hulpjes, soms als iets té vanzelfsprekend..

[ Voor 13% gewijzigd door Michael Knight op 28-10-2005 15:55 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Zulke dingen heb ik ook vaak. Dan doe je wat voor iemand wat je zeker uren kost en waar je dan een ondankbaar gebaar voor terrugkrijgt. Mensen denken dat je het leuk vindt om te doen omdat je veel van computers weet maar voor de dertigste keer windows installeren is ook niet alles.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• RagingR2
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Van te voren afspraken maken lijkt me dan ook een betere optie dan achteraf maar afwachten of ze van plan zijn om je ook in geld te gaan betalen. ;)

Als ze gewoon een computer-freak zoeken die het "voor gratiss" doet omdat ie het leuk vind, dan zoeken ze maar een andere gek. :P

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Verwijderd

Laatst hier van de week iemand belt op:

Hij: Mijn internet doet het niet en de modem van Wanadoo ( :O ) doet het gewoon goed met alle lampjes enzo.
Ik: Kom maar even langs, dan kijk ik je pc wel even na.
Hij: Ik kom er zo aan.

tijdje later:

Ik: Nou het zit niet in je pc dus als ik jou was zou ik de helpdesk van Wanadoo bellen.
Hij: Dat ga ik dan maar even doen.

2 uur later:

Ik word opgebeld:
Hij: Ja, ik heb gebeld, en er was storing.
Ik denk: En ik heb daar een uurtje voor na je pc zitten kijken. }:O

Ik begog toen ongelofelijk te vloeken }) , en het ergste is, ik heb er niets voor gekregen 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 17:56 . Reden: typ0 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik repareer ook computers, bij kennisen en vrienden (soms vreemden).
Er zijn mensen die echt blij zijn als je hun pc repareerd en andere echt niet.
Zo heb ik dus een keer een netwerk aangelegd, bij iemand thuis 4 computers.
Die nog niet geinstaleerd, en nog maar half klaar waren.
Ik heb daarvoor 1 dagje werken 150 euro gekregen, ik wilde de helft terug geven maar dat ging echt niet.
Ik heb toen hun 2 kinderen maar wat gegeven.
zijn zeer aardige mensen, en zijn ook niet boos als het een keertje niet lukt ofzo, of een foute diagnose (ik zei: HD kapot!, achteraf bleek het mobo kapot te zijn)HD wel al aangeschaft.
Ze gaven me toen zelfs nog 20 euro omdat ik mijn best gedaan had, en dan voel je je wel schuldig hoor :'( _/-\o_ , Ik heb daar nu remote controle geinstaleerd, zo hoef ik "nooit meer " langs te komen, en kan ik ook niets krijgen. :) heb al genoeg.
Laatst nog bij iemand anders windows ME opnieuw geinstaleerd, mappen moest ik nog ff kopieeren. naar een backup pc. en de compac cd zat ernog bij. cd erin en niks doen. :)
Het heeft me 5 min hooguit gekost om het aan te sluiten en op de muisknoppen te drukken. (ik hoefde niet te wachten ik ging gewoon door met mijn bezigheden achter mijn werkende pc.)
Ik vond het al te veel om 5 euro te vragen, maarja ik kende hem niet dus 10 euro, anders krijg je weer mensen die gaan zeiken : hij 5 euro en ik 10 euro. |:(
Hij gaf me 30 euro omdat hij anders een nieuwe pc had gekocht.

Ik zeg gewoon zodra een gesprek die kant begint op te gaan, wacht ff als ik een pc moet maken kost dat 10 euro. bij de meeste aardige mensen durf ik het niet te vragen maar ik moet wel.
Er zijn ook mensen die echt vreemd staan te kijken als ik 10 euro vraag, en dat niet eens per uur, maar gewoon voor het maken zelf. (netwerken uitgezonderd).
Vaak kunnen de mensen er zelf niets aan doen, en is een normale pc zaak of een nieuwe pc te duur. ik help dan graag. er zijn ook mensen die rijk zijn, en die na 1 spyware scherm mij ermeteen bij roepen en nog niks willen geven.

Ik laat alle pc's bij mij thuis brengen, en ik bepaal zelf wanneer ik eraan werk.
ze moeten bij mij altijd een week geduld hebben. zeg ik van te voren. kom ik erniet aan toe in die week dan bel ik op.
ik ga (bijna) nooit meer langs mensen langs. gewoon de tijdsdruk werkt heel irritant. en dan weggaan met half werk > het is niet af. maar toch bedankt dat je het wilde doen gratis 8)7

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-11 11:11

GforceNL

Out of memory....

Ik vraag er altijd bier voor. Nog nooit een tekort aan gehad sindsdien.

<Zinloze tekst hier>

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
Ricardo87 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:03:

Ja, zo moet je het zeker doen! Dan weten die mensen waar ze aan toe zijn, jij weet waar je aan toe bent, en kom je niet voor een vreemde situatie te staan.. En ze kunnen alsnog beslissen wat ze willen. En een tientje is peanuts..

Wat denk je het kost als een beunhaas electra bij je aan komt leggen, of dakpannen komt leggen, of een huisschilder? Ook al is het een beunhaas, hij doet wat ie doet, en daar betaal je ook geen tientje per uur. In hun ogen is er een probleem dat verholpen moet worden, en daarvoor huren ze een beunhaas in..

Bijkomend voordeel is dat ze goed nadenken over de problemen die ze op laten lossen. Misschien een reinstall van 2 uur, maar misschien willen ze ook nog dat je de printer installeert, uitlegt hoe emule werkt, etc.. En zo help jij ze met plezier, omdat je per uur betaald krijgt, en kunnen de afweging maken wat ze er voor over hebben..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:49

Wildfire

Joy to the world!

Ik fix ook regelmatig computers en wil het nu wat "professioneler" gaan aanpakken. Iemand daar al ervaring mee?

Gewoon een nette website en links en rechts wat reclame voor jezelf maken.

Niet bedrijfsmatig, maar toch wel een aardig inkomen lijkt me.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:26

PromWarMachine

Forsaken Archer

Gelukkig heb ik dat soort klusjes niet zo vaak meer. Toen ik dat nog wel had deed ik 15 euro per uur en no cure no pay. De meesten vonden dat zo weinig dat ze me voor 3 uur bijvoorbeeld 50 euro gaven... :P

Daar kun je al aan zien dat het echt niet veel is.

Dividend for Starters

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:51

Gerco

Professional Newbie

Wildfire schreef op donderdag 03 november 2005 @ 14:18:
Niet bedrijfsmatig, maar toch wel een aardig inkomen lijkt me.
Vergeet je dat niet aan de inkomstenbelasting op te geven? :+

on-topic:
Ik had altijd zoiets van: Ik fix je pc wel als je het vriendelijk vraagt en dan zie ik wel wat ik ervoor krijg, als het tussendoor gezellig is, zal het mij een worst zijn.

Tegenwoordig heb ik een baan en een vrouw en bijgevolg geen tijd meer voor dat soort tijdrovende bezigheden, dus nu hanteer ik: "Als ik er zin in heb". Aanbieden te betalen heeft geen zin, als ik het niet gratis voor je zou doen, doe ik het voor geld ook niet.

Gevolg is dat ik nog maar weinig klusjes doe en als ik een klusje doe, ik er altijd een leuk centje voor vang (20-30 euro per keer). Voor het geld doe ik het al lang niet meer, dus ik fix alleen nog bij mensen waar ik graag kom :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Jah de ene mag je ook meer dan de rest; soms zit ik bij de ene de hele avond tot 11 uur 's avonds te rotzooien op een 266 8)7 voor 5 euro, en bij de ander in een half uurtje voor 15 euro :*)

Dat zijn wel aparte verschillen, maar iig, wees blij met wat je krijgt. Alles is meegenomen ;)

Over een vaste prijs afspreken; daar hou ik niet van, ben altijd bang dat ze zeggen 'pfff! zoveel?!'
Meestal als ik klaar ben en het werkt weer goed dan vragen ze me wat krijg je van me; en dan antwoord ik altijd 'niks' waarna ik dik geld in mn hande krijg gedrukt. :9~

Als we nou is met heel Tweakers een bedrijfje starten :P dan zijn we door heel Nederland berijkbaar :+ (dat betekend service) en hebben de werkers officieel wat geld :P

[ Voor 7% gewijzigd door MensionXL op 05-11-2005 22:34 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:21
Voor sommige vrienden doe ik computers fixen gratis, er zijn mensen waar ik gewoon geen geld van hoef te hebben. :) Ook als ik daarbij hardware die ik zelf nog heb liggen gebruik meestal gratis.

En dat zijn dan eigenlijk de enige mensen waarbij ik computers fix. Ik doe wel eens wat "vreemdere" mensen. 2x bij een collega van mijn vader geweest bijvoorbeeld, 2x 2 uur werk, 2x €50 en nog thuisgebracht ook, tja, daar doe ik het best voor. :P

Maargoed, tegenwoordig hou ik mezelf wat computers betreft lekker op de achtergrond. Heb het laatste jaar eigenlijk nooit meer de vraag gekregen of ik iets kon fixen. :) Alleen 2x een PC gefixt op mijn eigen verzoek. :P (alsin: een aanlopende voedingsfan of internet explorer vol toolbars ergens kan ik zelf niet hebben... :X)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
DeMoN schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 22:15:
[...]

Hier moet je niet mee zitten. Die mensen hebben al die jaren OOK NOG NOOIT iets gebackupped of iets op diskette gezet voor het geval dat de pc het een keertje niet meer doet als ze hem weer eens aanzetten (uiterste geval: pc aanzetten -> tik....tik....tik....tik........).

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Frankie02 schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 23:11:
[...]

Hier moet je niet mee zitten. Die mensen hebben al die jaren OOK NOG NOOIT iets gebackupped of iets op diskette gezet voor het geval dat de pc het een keertje niet meer doet als ze hem weer eens aanzetten (uiterste geval: pc aanzetten -> tik....tik....tik....tik........).
Het feit dat hun het nooit doen is geen argument om een gemaakte backup niet te gaan testen. Ik vind het goed om even aan te halen dat je je backups controleert. Als je backup niet werkt is het geen backup :)

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Verwijderd

MensionXL schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 22:34:

Als we nou is met heel Tweakers een bedrijfje starten :P dan zijn we door heel Nederland berijkbaar :+ (dat betekend service) en hebben de werkers officieel wat geld :P
:9~

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
Mooi, en als m'n overbuurman vraagt of ik naar z'n p166 wil kijken, kan ik hem doorverwijzen. Iedereen wil wel zo'n initiatief opstarten, maar niemand doet het ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Ik verdien hier al jaren een leuk zakcentje mee en zo te zien ben ik niet de enige :) Drie jaar geleden stond ik elke 1e maandagochtend van de maand bij de Rabo om zo'n 400 à 500 euro te storten op mijn rekening. Momenteel klus ik was minder bij.

Ten eerste: ik heb een los prepaid toestel gekocht (voicemail uit), zodat ik niet word lastig gevallen op momenten dat het me niet uitkomt. Dat scheelt al een hele hoop gezeik.

Via vrienden en bekenden krijg ik genoeg klandizie, en toen ik nog in R'dam studeerde belde ik gewoon studentenhuizen op met de vraag of ze geen internet wilde hebben. Dan was ik al snel twee dagen aan het boren en kabels aan het trekken. Ik vroeg toen 10 € per uur, nu vraag ik 15 € per uur, waarbij ik afrond op halve uren. Ik werk overigens niet op no-cure-no-pay basis.

Voor vrienden / familie vraag ik doorgaans niks, tenzij het echt een tijdrovend karwei is.

Ik heb inmiddels een aardige werkwijze ontwikkeld. Heb altijd een standaard mapje met software bij me, met Virusscan, anti-spyware, XP, Windhoos 98 ( :X ), etc. Verder natuurlijk schroevendraaiers, schroefjes, spuitbus met perslucht, polsbandje en een nieuw netwerkkaartje. Komt vaak goed van pas :) Ook onmisbaar: een lijstje met nummers van helpdesken.

Soms vragen "klanten" wel eens of ik wat dingen wil aanschaffen (bv. een DVD brander, switch of kabels). Hier overleg ik dan bonnetjes en reken 10% extra. Zo kun je op hardware ook lekker verdienen :)

[edit]
Er bestaan overigens wel bedrijfjes dit soort dingen wit doen. Het wordt dan echter voor de consument al gauw een heel duur verhaal (25 € minimaal p/u). Ik heb ook een tijdje gewerkt voor een dergelijk bedrijfje. Dat bedrijfje kwam echter al heel snel in de bedrijvenwereld terecht. Dat is veel aantrekkelijker en de bedragen zijn groter. Vandaar dat er een groot grijs circuit blijft bestaan. Niks mis mee lijkt me :)

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 06-11-2005 11:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Win98? Waarom installeer je dan niet Win2000? :/

Heb ook 2x een complete her-installatie gedaan bij kenissen. Maar blijf het altijd raar vinden als je tijdens de WinXP installatie 'voorbij' het partitiescherm gaat. Ben altijd bang dat ik iets ben vergeten te backuppen ofzo! 8)7

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Tjah, ik laat het hun meestal allemaal zelf back-uppen voor zo ver ze dit kunnen om de zorg niet te hebben als ze wat zijn vergeten. :P
Als je nou advertenties gaat ophangen waarbij je jezelf aanbied als 'reparateur 7 dagen per week! 10 euro p/u'. Dan ben je toch als het ware in strijd met de wet omdat je dan niet bij de KvK staat ingeschreven?

Wat ook zo handig is als mensen even snel nog 's avonds komen aanbellen bij mij met als verhaal:

(Buurman) Ja, ik heb net spullen voor het internet ontvangen! brieven van de provider etc! alles is gereed voor de installatie kun jij dat ff doen MensionXL?

(MensionXL) Ja is goed, ik kom eraan.

(Buurman) Ja, ik kwam er niet uit hoor ik blijf maar hier zitten, en als ik internet aanklik komt er een gekke pagina van UPC!?!

(MensionXL) Ja, dan moet je je wachtwoord enzo invullen, kun je die brief daarvan pakken?

(Buurman) Hebben we die brief nog Truus?!?!
......
Huh!? ik zou niet weten waar ik dat heb gelaten, wat nu? Jij gaat het toch wel aan de praat krijgen he MensionXL? 8)7

Goedkoop bellen via VoIP

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:21
Om nog maar niet te spreken over mensen die wilen dat je "even" een poort open zet, maar vervolgens niet weten wat een router is en dat dat ding een wachtwoord heeft...

En resetten van de router? Nee, dat kan natuurlijk ook niet aangezien niemand de inloggegevens van zijn ISP nog ergens heeft... Tja... :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1