Videobewerking - snel en stabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik wil graag een systeem bouwen die voornamelijk voor videobewerking moet dienen. Belangrijk hierbij is een "snel" en "stabiel" systeem en een budget van max 1250€. Programma's zoals adobe premiere pro 1.5 en photoshop zullen hierop draaien onder windows xp.

Momenteel heb ik volgende configuratie op t'oog. Het gaat hier voorlopig nog over een intel processor omdat ik het gevoel heb dat die veel beter is voor videobewerking maar misschien is dit wel een verkeerde invalshoek.

Configuratie:
- ASUS P5AD2-E PREMIUM INTEL 925X MOEDERBORD 1 € 175,00
- INTEL 650 SOCKET 775 BOXED MET KOELER 1 € 284,70
- WESTERN DIGITAL 36GB 8MB SATA150 10000RPM RAPTOR 1 € 115,00 (systeem schijf)
- MAXTOR 300GB 16MB SATA150 7200RPM 1 € 129,20 (dedicated voor video)
- KINGSTON 1024MB DDR2 PC4200 VALUERAM KVR533D2N4/1G 1 € 140,00
- KINGSTON 512MB DDR2 PC4200 VALUERAM KVR533D2N4/512 1 € 59,90
- TAGAN 480W TG480-U22 VOEDING 1 € 105,50
- MSI NX6600GT-VTD128 AGP 128MB GEFORCE 6600 GT 1 € 170,00
- COOLERMASTER CENTURION ALU CASE 1 € 51,90
Totaalbedrag € 1231,20

Is bovenstaande configuratie een goed systeem? Zijn er soms configuraties die goedkoper zijn, genoeg horsepower hebben en eveneens stabiel zijn (amd systeem met via chipset)? Denk maar aan een volledige nacht renderen, de warmte drie vrijkomt, enz...

Alvast bedankt
Genius

[ Voor 3% gewijzigd door Genius2000 op 10-10-2005 15:18 ]

Verwijderd

Apple misschien ook een idee?

met een iMac G5 van 1299€ kan je geweldig goed videobewerken, en ben je in 1 keer klaar er zit al best leuke software bij. voord dat geld.

(je bespaart tevens een virusscanner die elk jaar ongeveer 50€ kost en je hebt ook geen firewall nodig.) zit ook gelijk een mooi scherm bij :)

www.apple.nl

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Apple heeft inderdaad uitstekende systemen en software (Final Cut Pro) maar ik geef liever de voorkeur aan een PC daar ik reeds de nodige software bezit.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Als ik jou was, zou ik een dual core P4 nemen, das nie veel duurder, maar wel een stuk beter, voor wat jij er mee wilt gaan doen. Verder is zo'n raptor totaal overbodig, als je reviews leest is alleen de 72GB beduidend sneller, de 36GB is nauwelijks beter dan een gewone schijf, maakt veel herrie, is veel te duur en heeft bijna geen capaciteit. Schrappen dus. Verder zou je 2x 1GB moeten nemen, zodat je Dual Channel kan draaien, een snelheidsverdubbeling ten opzichte van single channel (1GB en 512MB kunnen niet in dual channel). Verder wordt een P4 beduidend warmer als een AMD64 en is een stuk duurder. Ik denk dat als je een X2 3800+ neemt, je systeem lekkerder draait. Kun je nog eens een spelletje spelen. Maar in dat geval moet je duurder werkgeheugen kopen (DDR is duurder dan DDR2 bij grote modules), maar wel weer een goedkoper moederbord (en goedkopere cpu). De keuze is aan jou.

[ Voor 12% gewijzigd door The__Virus op 10-10-2005 14:46 ]

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 21:47
Ik zou idd de Raptor schrappen, deze heb ik zelf ook, erg snel, maar voor videobewerking iets te klein.
Ik zou een RAID 0 config nemen, daar heb je echt wat aan bv een 2x 250 GB Maxtor Maxline III series.
Voor de processor zou ik een voor een AMD gaan, die levert iets meer waar voor je geld, en de dualcore presteert iets beter als die van Intel.

Ik heb hier mijn lijstje met de hardware die ik zou veranderen, voor de rest is je config prima

2 1GB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston HyperX, KH... MNM Computers € 379,80

1 AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,... Cool-prices.nl € 353,95

1 Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA... Rax Nederland € 86,94

2 Maxtor MaxLine III, 250GB (7200rpm, SATA, 1... 1to0 € 204,98

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

franssie

Save the albatross

met the__virus: ga voor dual core of dual proc. Met name als je iets staat de renderen loopt je machine veel soepelder door op lichte taken (ff mail checken etc) dan met één processor (onder XP-pro, home werkt het niet schijnt).
Zelf wil ik niet meer terug naar een enkele proc op mijn desktop.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:32

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Voor video editing wil je Veel harde schijfruimte. dus zorg dat je genoeg ruimte over hebt in je kast voor meer harde schijven. (300 GB klinkt royaal, maar gaat heel hard!)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Als je een Pentium D neemt moet je wel opletten dat je het goede moederbord neemt.

Het volgende topic verteld er meer over :)
[Discussie]Dual core Pentium 4, Xeon en Pentium M :: Welke moederborden :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
franssie schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 15:11:
met the__virus: ga voor dual core of dual proc. Met name als je iets staat de renderen loopt je machine veel soepelder door op lichte taken (ff mail checken etc) dan met één processor (onder XP-pro, home werkt het niet schijnt).
Ik sluit me aan bij de rest, weinig toe te voegen behalve dat XP pro een vereiste is bij dual proc.
Verder heb ik momenteel (alles bij elkaar) zo'n 650 Gb en die zit aardig vol.
Raid 0 is ook zeer verstandig, heb het zelf ook. En misschien is een externe HD (maxtor onetouch2)
later misschien verstandig voor als je wat mee moet slepen of als backup ( :X ).

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 21:47
franssie schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 15:11:
Met windows XP home of pro is dit geen probleem. Elke programa die dualcore ondersteunt heeft hier baat bij.

• mark_vb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10-2025
Ik zou zeker gaan voor Raid 0, beter nu 2X 180 Gb in stripe en mocht je later meer ruimte nodig hebben kun je altijd extra schijven kopen. De snelheid van je harde schijf (schijven dus eigenlijk) gaat een stuk vooruit op deze manier. Verder zeker gaan voor 2X 1 Gb geheugen ipv 1024 + 512, wat imo nergens op slaat. Dit dus in verband met dual channel.
Daarnaast zie ik geen DVD writer in je lijstje staan. Zeker zonder externe hd (en eigenlijk altijd voor presentaties etc.) is een DVD writer een behoorlijke must.

Dus:
1 DVD drive
1 DVD writer
2X 1024 DDR2 ipv 1024 + 512
2X 180 Gb ipv 1X 300 Gb HDD

PS. Ook ik zou gaan voor een athlon X2, in combinatie met een Nforce4 pro mobo, maar dat is vaak ook een kwestie van persoonlijke voorkeur (en de overstap naar 64bit die voor video editen niet onbelangrijk zal zijn en bij AMD toch vaak beter voor elkaar is)

Artstation: https://www.artstation.com/markvanberkel7 | Oeroude CG showreel: www.markvanberkel.com

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
knikt en klikt:

Ook ik zou voor een (niet percee dual core)AMD systeem gaan want het mobo en de processor zijn op deze manier wel erg duur, ik denk dat je voor het zelfde geld een sneller AMD systeem kunt hebben, (of een even snel goedkoper systeem, ook niet onbelangrijk)

De rest v/d tips zijn bijna allemaal al gegeven, wilde alleen nog zeggen, dat snel werkgeheugen niet altijd snel is, dus kijk ook naar de geheugentimings, (soms heb je voor 5€ per reepje meer betalen een CAS latency van 2.5 ipv 3, en de andere timings ook wat omlaag)

ook een goed scherm mogen we niet vergeten, zit je te denken aan TFT of vertrouwd CRT?

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Ik zie wel een big "NoNo" in het systeem wat je samengesteld hebt. Een Asus moederbord in combinatie met Kingston Value ram, zorg ervoor dat je zeker weet dat je ondersteund geheugen neemt voor je moederbord! Ik heb ervaring met een Asus A7N8X die dat niet zo leuk vond...

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ja dat apple verhaal wat hier gepost word is wel leuk maar als deze jongen zijn adobe premiere legaal heeft gekocht zou ie GEK zijn om dat weg te gooien en een apple te kopen.

ik zou ipv de raptors 2x een maxtor diamondmax10 250gb 16mb NCQ voor 102 euro per stuk nemen
die in raid0

• The__Virus
Ik zou NIET de diamondmax 10 nemen, die geeft veel te veel problemen met Nforce4-borden.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

The__Virus schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:54:
Ik zou NIET de diamondmax 10 nemen, die geeft veel te veel problemen met Nforce4-borden.
hier is toch een bios update voor geweest

• The__Virus
Ja, maar het blijft problemen geven. Verder zijn het niet de stilste schijven heb ik gehoord en is er veel uitval.
Neem een Hitachi T7K250, daar loopt op dit moment een thread over in O&C, heb hem zelf ook en kan hem alleen maar aanraden :). Dus 2x T7K250 á 250GB (160GB variant is er ook, maar ik zou gelijk véél opslagruimte nemen) in RAID0. Zijn ook geen dure schijven.
Verder zou ik 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos) á € 216,-, is niet al te duur geheugen, maar heeft toch goede latencies.
Verder als moederbord de A8N-SLI-premium, hét Nforce4-bord van het moment. Is niet al te duur, kan later evt. met SLI worden uitgebreid en presteerd zeer goed. Bovendien is deze premium door een heatpipe gekoeld, ipv. luidruchtige fans.
Maaruh, heb je al een scherm en toetsenbord? Verder als DVD-brander: NEC 3540, goedkoop, zeer populair en een goede en snelle dual-layer brander.
Verder zou ik de Asus 6600GT nemen, die is stiller, wat ik heb gehoord. Heb zelf een Leadtek 6600GT en die is echt fluisterstil, maar ik hoorde van anderen dat hij bij hen niet erg stil was :?.

Verwijderd

In de praktijk zijn de raptors met software draaien niet eens zoveel sneller zijn dan een grote schijf! en maken een stuk meer lawaai. Ik denk ook dat uit een raid opstelling meer valt te halen dan een raptor!
MoNo79 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 15:06:
Ik zou idd de Raptor schrappen, deze heb ik zelf ook, erg snel, maar voor videobewerking iets te klein.
Ik zou een RAID 0 config nemen, daar heb je echt wat aan bv een 2x 250 GB Maxtor Maxline III series.
Voor de processor zou ik een voor een AMD gaan, die levert iets meer waar voor je geld, en de dualcore presteert iets beter als die van Intel.

Ik heb hier mijn lijstje met de hardware die ik zou veranderen, voor de rest is je config prima

2 1GB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston HyperX, KH... MNM Computers € 379,80

1 AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,... Cool-prices.nl € 353,95

1 Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA... Rax Nederland € 86,94

2 Maxtor MaxLine III, 250GB (7200rpm, SATA, 1... 1to0 € 204,98

Verwijderd

Komt nog bij dat de eerste test exemplaren op Intel procs al veel beter en sneller lopen dan de g5 serie van apple nu op ibm chips!(hoezo apple sneller dan intel chips :+ )
Als je al Apple wilt, wacht dan tot de Intel apples, die zullen echt veel beter zijn! Ook denk ik dat bijv. een dual Amd opstelling (dual amd 4800) brandhout maakt van de dual g5!

Voor hetzelfde geld als een Apple dual g5 heb je een super deluxe workstation met 2 procs en alles erop en eraan waar een g5 niet aan kan tippen. Als je perse Final cut pro wilt gebruiken, moet je wel een Apple nemen. Ook kun je op een workstation gemakkelijker vanalles op en aan bouwen, wat bij een g5 ook beperkt is!
IRCfreAk schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:51:
ja dat apple verhaal wat hier gepost word is wel leuk maar als deze jongen zijn adobe premiere legaal heeft gekocht zou ie GEK zijn om dat weg te gooien en een apple te kopen.

ik zou ipv de raptors 2x een maxtor diamondmax10 250gb 16mb NCQ voor 102 euro per stuk nemen
die in raid0

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Ook handig om een PCIe videokaart te nemen ipv. een AGP model ;-)

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op zich heb ik geen problemen met je setup, maar wel met de raid-0 die het en der wordt geadviseerd. Raid-0 is snel, maar heeft wel als nadeel dat je, bij defectraken van een disk, in 1 klap alle data kwijt bent. Tevens heeft raid-0 weinig toegevoegde waarde bij video bewerking, aangezien het meeste werk door de CPU gedaan moet worden, en deze nooit een datatransfer van meer dan 60MB/sec zal opleveren. Ik doe zelf ook veel aan videobewerking, en heb ik de loop der jaren gemerkt dat je het meeste hebt aan een snelle cpu, ruim geheugen en 2 harde schijven, zodat je vanaf de ene schijf kan lezen en naar de andere schrijven.
Welke schijven? MOmenteel zijn de Maxtor Diamondmax10, Hitachi T7K250 en Samsung Spinpoint SP2504SP erg populair. Zelf heb ik alle 3 gehad/in gebruik, en de Samsung is de stilste. Qua snelheid ontlopen ze elkaar niet veel, allemaal ruim 60MB/sec. Meer dan voldoende :) Die Raptor is snel, maar voor je doel overkill en een lawaaibeest. Een gewone 200GB schijf is meer dan voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 10-10-2005 18:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Uiteraard; renderen gaat een stuk beter met een krachtige proc(dual proc of 2 x dual proc) en veel geheugen. Ik denk ook niet dat de datadoorvoer van een hd zo snel de bottleneck is. Alhoewel je bij profs. wel vaak grote raid systemen ziet voor videobewerking e.d. raid 5 systemen.
Microkid schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:53:
Op zich heb ik geen problemen met je setup, maar wel met de raid-0 die het en der wordt geadviseerd. Raid-0 is snel, maar heeft wel als nadeel dat je, bij defectraken van een disk, in 1 klap alle data kwijt bent. Tevens heeft raid-0 weinig toegevoegde waarde bij video bewerking, aangezien het meeste werk door de CPU gedaan moet worden, en deze nooit een datatransfer van meer dan 60MB/sec zal opleveren. Ik doe zelf ook veel aan videobewerking, en heb ik de loop der jaren gemerkt dat je het meeste hebt aan een snelle cpu, ruim geheugen en 2 harde schijven, zodat je vanaf de ene schijf kan lezen en naar de andere schrijven.
Welke schijven? MOmenteel zijn de Maxtor Diamondmax10, Hitachi T7K250 en Samsung Spinpoint SP2504SP erg populair. Zelf heb ik alle 3 gehad/in gebruik, en de Samsung is de stilste. Qua snelheid ontlopen ze elkaar niet veel, allemaal ruim 60MB/sec. Meer dan voldoende :) Die Raptor is snel, maar voor je doel overkill en een lawaaibeest. Een gewone 200GB schijf is meer dan voldoende.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 21:58

Shaggy

Misantroop pur sang

Microkid schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:53:
Mmhh, ben ik het niet helemaal mee eens.

Als ik hier groote bestanden van enkele gigs aan het bewerken ben heb ik wel degelijk baat bij de snelheid van mijn raid0 opstelling ( 60Mb/sec of dik 110/115Mb/sec ) merk je echt wel met dergelijke groote bestanden, ook voor zaken als opslag ed. omzetten naar DVD formaat etc.

Idd doet de procc. daar het grootste werk in, maar de huidige generatie procc. zijn dermate snel dat ze 60Mb/sec er zo doorhebben, en smachten naar meer, dit is tenminste mijn ervaring.

Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik de RAID0 array alleen gebruik tijdens de bewerking, en niet voor opslag, dit gebeurt op een raid1 array! ( je origineel staat toch nog op tape/DVD ingeval van crash! )

Ik gebruik mijn raid 0 puur en allen voor de daadwerkelijke bewerkingen, snel kopieren van en naar etc. en voor games.
Ben ik klaar, hops naar de raid 1 arry of DVD etc.

AMD64 3000+ @3500+
2x512 Mb Kingston,
2x80Gb s-ata raid0 video/games
2x80Gb s-ata raid1 backup
2x ata 40gig voor OS en gewone backup, rotzooi, muziek.

Werkt perfect en lekker snel.

[ Voor 4% gewijzigd door Shaggy op 10-10-2005 19:13 ]

Making an ass of myself since the 70's

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

shaggy8675 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 19:10:
[...]
Idd doet de procc. daar het grootste werk in, maar de huidige generatie procc. zijn dermate snel dat ze 60Mb/sec er zo doorhebben, en smachten naar meer, dit is tenminste mijn ervaring.
Moet jij mij eens vertellen welke software zo vreselijk snel kan renderen. Elk pakket dat ik gebruik (CCE, Studio, Ulead, TMPenc) kunnen slechts maximaal een paar MB per seconde renderen met de AMD 64 3500@4000. Een pakket dat meer dan 60MB/sec kan renderen moet ik nog zien ;)

Voorbeeldje: ik ben nu een AVI van 2 uur aan het omzetten naar MPG. Duurt zelfs op mijn machine nog zeker een uur. Dan is een raid-0 beetje overbodig :)

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 10-10-2005 20:20 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• The__Virus
Misschien doet ie niet eens aan renderen, maar eerder gewoon kopieren. Als je bijv. delen uit een MPG haalt of toevoegt, hoef je (naar mijn weten) niet alles te hercoderen, maar alleen de gewijzigde delen. Maar goed, reken wel dat een Dual core dubbel zo snel zal zijn (ik heb het nu over de TS en niet het ietwat vreemde geval hierboven ;)) en je dan toch wel winst uit zo'n opstelling kan halen.

[ Voor 34% gewijzigd door The__Virus op 10-10-2005 20:20 ]

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

The__Virus schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 20:19:
Misschien doet ie niet eens aan renderen, maar eerder gewoon kopieren. Als je bijv. delen uit een MPG haalt of toevoegt, hoef je (naar mijn weten) niet alles te hercoderen, maar alleen de gewijzigde delen. Maar goed, reken wel dat een Dual core dubbel zo snel zal zijn (ik heb het nu over de TS en niet het ietwat vreemde geval hierboven ;)).
Kan, idd. Met 2 schijven ben je dan ook lekker snel uit (60MB/sec lezen en tegelijk schrijven).
Kijk, mij maakt het niet uit of raid-0 gekozen wordt, maar ik vind de snelheidswinst die je zo nu en dan bereikt niet opwegen tegen het risico van uitval. En even uitbreiden is er ook niet bij. The choice is yours :)

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 10-10-2005 20:22 ]

Pagina: 1