Toon posts:

TwinMos of Corsair?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik zit nu met een moeilijke keuze.
Het gaat over dit systeem:

P4 3GHz 800FSB L2 1024KB
Asus P4P800 SE (bios rev. 1009)
Asus V9999GE (Geforce 6800 op 350/1000)
4x TwinMos 256 DDR400(Dual Channel) (CL2.5-4-4-8) dus in totaal 1024MB Dual Channel

Nou is mijn probleem een van die reepjes RAM is niet helemaal jofel meer. :(
Daardoor krijg allemaal fouten(CRC errors) in windows en andere programma's, vooral wanneer ik programma's draai waarbij veel datatranfers bij komt kijken. Ik kan dat reepje er dus uit halen maar dan draait mijn systeem niet meer in Dual Channel, ik kan dus max 512MB in Dual Channel draaien. (bedenk dan wel even dat ik een goed reepje RAM eruit heb moeten halen waarmee de verrote in Dual Channel draaide)

Ik heb wel eens gelezen en gehoord dat TwinMos en Asus mekaar niet zo aardig vinden.
En ik zit er dus aan te denken om direct een heel nieuw Geheugen te kopen, aangezien ik tog geen garantie meer heb op die TwinMos reepjes.(verkoop ik die 3 goede wel door ofzo)
Daarbij is mij oog gevallen op dit:

Corsair TWINX 1024-3200C2PT 1024 MB, PC3200, 400 MHz, Kit Of 2 (131,- Euro)
(CL2-3-3-6)

Maar wat ik ook kan doen is gewoon 1 nieuw reepje TwinMos 256MB kopen voor 23 Euro.

Ik speel vooral games met deze machine dus snelheid is best wel belangrijk
Nou is mijn vraag, wat zouden jullie doen als je deze keuze had?
of hebben jullie een totaal andere oplossing? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 13:10 ]

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-05 21:13
Als je vooral games speelt dan kan je beter dat geld opsparen voor een nieuwe videokaart als voor 1gb geheugen. Voor gamen heb je aan 512MB echt wel genoeg dus ik zou gewoon een nieuw reepje van 256MB kopen. Ik heb zelf trouwens 1gb (2x512) van TwinMOS in DC staan en ik heb er nooit problemen mee gehad :)

En btw: wat moet je nu met 1792MB 1536MB geheugen voor te gamen?

[ Voor 4% gewijzigd door Alm4riC op 10-10-2005 13:10 ]

Verwijderd

Wat anderen zouden kiezen hoeft helemaal niet aan te sluiten op jouw situatie :) De keuze zal je uiteindelijk zelf moeten maken. Wij kunnen niet in je portomonnee kijken bijvoorbeeld.

Wil je in ieder geval zekerheid over compatibiliteit, dan kan je het beste de QVL van de fabrikant raadplegen:
http://yu.asus.com/produc...478/P4P800_DDR400_QVL.pdf

Ieder van de reepjes in de QVL zal het prima doen indien overclocken niet je primaire doel is. Kwa performance zal je mogelijk een paar FPS verschil zien tussen kwaliteitsgeheugen (duur) of budgetgeheugen.
Luukieeee schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 12:59:
Als je vooral games speelt dan kan je beter dat geld opsparen voor een nieuwe videokaart als voor 1gb geheugen. Voor gamen heb je aan 512MB echt wel genoeg dus ik zou gewoon een nieuw reepje van 256MB kopen. Ik heb zelf trouwens 1gb (2x512) van TwinMOS in DC staan en ik heb er nooit problemen mee gehad :)
En btw: wat moet je nu met 1792MB geheugen voor te gamen?
Even lezen... Hij heeft al 4x 256Mb, waarvan er één vermoedelijk brak is. Het gaat dus nergens over 512Mb, of laat staan 1792 wat in 5 memorybanken zou zitten terwijl er 4 op het mobo zitten. Daarnaast zijn er al legio spellen die behoorlijk profijt hebben van >512Mb.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 13:02 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:45
Als je toch een intel chipset hebt kan je ook gewoon voor het goedkoopste gaan en 1 256MB ddr400 kopen van willekeurig merk. De intel memory controllers zijn toch niet zo kieskeurig en 1GB is verlopig wel genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 10-10-2005 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
En btw: wat moet je nu met 1792MB geheugen voor te gamen?
Ik zei dat ik dan het huidige geheugen eruit haal en dan die Corsair reepjes erin zet.
Misschien niet helemaal duidelijk geweest(mijn fout) maar ik snap wat je bedoeld.
Alleen heb ik het gevoel dat 512 niet genoeg is, bijvoorbeeld. Als ik HL2 ga draaien met 512 in DC dan hapert hij erg terwijl ik zeker weet dat met AGP aperture size goed staat(128MB, bij 256 komt ie niet eens in windows of loop direct vast) bij 1024MB in DC heb ik dat niet ook al heb ik die verrote erin zitten.
Ik krijg alleen fouten als ik echt veel met data ga doen enzo

• Alm4riC
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:00:
Wat anderen zouden kiezen hoeft helemaal niet aan te sluiten op jouw situatie :) De keuze zal je uiteindelijk zelf moeten maken. Wij kunnen niet in je portomonnee kijken bijvoorbeeld.

Wil je in ieder geval zekerheid over compatibiliteit, dan kan je het beste de QVL van de fabrikant raadplegen:
http://yu.asus.com/produc...478/P4P800_DDR400_QVL.pdf

Ieder van de reepjes in de QVL zal het prima doen indien overclocken niet je primaire doel is. Kwa performance zal je mogelijk een paar FPS verschil zien tussen kwaliteitsgeheugen (duur) of budgetgeheugen.

[...]

Even lezen... Hij heeft al 4x 256Mb, waarvan er één vermoedelijk brak is. Het gaat dus nergens over 512Mb, of laat staan 1792 wat in 5 memorybanken zou zitten terwijl er 4 op het mobo zitten. Daarnaast zijn er al legio spellen die behoorlijk profijt hebben van >512Mb.
Ja sorry ik wou net m'n bericht gaat aanpassen, want ik las net dat het geheugen dat hij gespot had 2 reepjes zijn...en btw als ik het zeggen mag: Welke game vreet er bij jou dan volle 512MB geheugen??? Je graka heeft het er warmer mee dat zeg ik je...

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik zou zelf niet met rot geheugen in m'n pc willen werken.. 512 MB is inderdaad wat weinig voor sommige spellen (denk aan b.v. BF2). Ik zou in jouw geval voor de corsair optie gaan, en dan 1 of 2 gig, afhankelijk van je budget (of het gebrek daar aan :+ ).

• Alm4riC
Wat je btw ook kan doen: Je hoeft geen nieuw geheugen te kopen, je kan ook gewoon met 768MB verdergaan, maar mijn keuze zou ik al gemaakt hebben; 256mb nieuw en als je idd een groter budget heb 1GB nieuw

Verwijderd

Topicstarter
Luukieeee schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:14:
Wat je btw ook kan doen: Je hoeft geen nieuw geheugen te kopen, je kan ook gewoon met 768MB verdergaan, maar mijn keuze zou ik al gemaakt hebben; 256mb nieuw en als je idd een groter budget heb 1GB nieuw
als ik met 768MB ga draaien dan heb ik ze niet meer in Dual Channel draaien, dan is in mijn opzicht 512MB nog sneller, en dat is dan weer te krap(vind ik zelf)

Het probleem is niet mn budget want die Corsairs kan ik wel dokken, ik probeer alleen te weten te komen of het dat geld waard is, ten opzichte van een nieuw reepje TwinMos. verschil is 131 - 23= 108 Euro

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 13:20 ]

• leonbong
Als je zeker weet dat alleen maar één reepje twinmos gaar alleen die vervangen. Zonde van het geld namelijk en je hoeft het niet eens perse weer te kopen twinmos. Bij intel controllers maakt het niet zo veel uit.

Verwijderd

Topicstarter
maar het dan ook zo veel uit als je bijv TwinMos met Corsair geheugen samen wilt laten draaien in Dual Channel? maakt dat dan ook niks uit qua prestatie?? want ik denk dat ik gewoon dan een nieuw reepje TwinMos koop.

• Alm4riC
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:17:
[...]

als ik met 768MB ga draaien dan heb ik ze niet meer in Dual Channel draaien, dan is in mijn opzicht 512MB nog sneller, en dat is dan weer te krap(vind ik zelf)

Het probleem is niet mn budget want die Corsairs kan ik wel dokken, ik probeer alleen te weten te komen of het dat geld waard is, ten opzichte van een nieuw reepje TwinMos. verschil is 131 - 23= 108 Euro
Uhm,...ZO veel maakt DC nu ook weer niet uit. Ok, het is sneller maar niet mega ultra veel. Je kan dus echt wel beter 768 draaien als 512 in DC. Waarom doe je niet gewoon 512 in DC en prik je die andere 256MB er gewoon los bij?

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 20:42
Ik weet niet hoe het met de garantiebepalingen van TwinMos zit maar Corsair heeft lifetime-warranty.
edit:
Op de website van Corsair staat op dit moment dat die lifetime-warranty 10 jaar garantie inhoud.

[ Voor 35% gewijzigd door Gody op 11-10-2005 00:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom doe je niet gewoon 512 in DC en prik je die andere 256MB er gewoon los bij?
dan gaat ie automatisch over naar Single Channel.

maar ik denk dat ik het nu wel weet, ik denk dat ik gewoon 1 nieuw reepje van 256MB van TwinMos koop en die erbij prik dan heb ik gewoon mn oude config zonder fouten. namelijk 1024MB in DC. :Y)

mensen bedankt voor jullie aandacht. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 13:38 ]

• leonbong
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:28:
maar het dan ook zo veel uit als je bijv TwinMos met Corsair geheugen samen wilt laten draaien in Dual Channel? maakt dat dan ook niks uit qua prestatie?? want ik denk dat ik gewoon dan een nieuw reepje TwinMos koop.
Zie hier in de FAQ KlikKlik

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik doorgelezen ja, alleen ik wil graag zeker weten dat ik een stabiel systeem heb, zodat als ik nog ergens een stabiliteits probleem heb dat ik die optie alvast kan elimineren en op iets anders kan concentreren.
Maar ik zal straks ook weer stabiel systeem hebben, als ik dat nieuwe reepje erin heb hangen, dan heb ik al het geheugen van TwinMos.

• Redboost
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:17:
[...]

Het voordeel van Corsair is idd lange garantie.. Ikzelf heb geen ervaring met Twinmos, en ik ben niet op de hoogte van (eventuele) problemen tussen Asus en Twinmos.. Ik durf ook niet te zeggen of Corsair beter is of niet. Ik heb Corsair geheugen op een Asus A8N-SLI bordje, en dat draait perfect.. Ik draai tegenwoordig wel alles op standaard snelheden. Of corsair dan het extra geld waard is, dat weet ik niet..

512 lijkt me inderdaad te krap als je veel games speelt.. Als Twinmos en Asus geen problemen hebben, kun je met een reepje van 256 Twinmos weer aan de gang.. :) Op de website van Asus kun je je mobo opzoeken, en een lijst downloaden van al het geheugen wat officieel op het bordje mag..
Luukieeee schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:09:
[...]
Ja sorry ik wou net m'n bericht gaat aanpassen, want ik las net dat het geheugen dat hij gespot had 2 reepjes zijn...en btw als ik het zeggen mag: Welke game vreet er bij jou dan volle 512MB geheugen??? Je graka heeft het er warmer mee dat zeg ik je...
Ik heb gehoord dat BF2 zelf meer dan 1 Gig ram lust..

Verwijderd

Ik dacht dat Twinmos lifetime waranty had, en Corsair 10 jaar.

Persoonlijk zou ik voor de Corsair oplossing neigen, maar het hangt er gewoon vanaf hoeveel je nog voor de 3 overige reepjes kan krijgen als je ze verkoopt. Verder denk ik dat dual channel wel een meerwaarde is, zeker als je games wilt gaan spelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 14:09 ]

• Alm4riC
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:32:
[...]

dan gaat ie automatisch over naar Single Channel.

maar ik denk dat ik het nu wel weet, ik denk dat ik gewoon 1 nieuw reepje van 256MB van TwinMos koop en die erbij prik dan heb ik gewoon mn oude config zonder fouten. namelijk 1024MB in DC. :Y)

mensen bedankt voor jullie aandacht. :*)
goedzo :) ...maar btw (nu wil ik niet flauw zijn) maar als je een nieuw geheugen module van 256mb koopt heb je nog geen dual channel; remember: je moet 2 precies dezelfde geheugenmodules hebben

*correct me if i'm wrong*

Verwijderd

Topicstarter
valt wel mee ik heb toen ik ze kocht gewoon 4 dezelfde besteld, het was dus geen kit of 2 O.i.d.
maar draait wel in DC. en als ik gewoon weer zo'n reepje bestel dan moet ik alleen ff letten of het prod nummer op die sticker hetzelfde is en dan zou die het gewoon moeten doen in DC.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 15:27 ]

Verwijderd

Bf2 bijv. draait ook pas lekker met 1024mb intern. Zo zullen aan het eind van het jaar toch wel meer spellen komen die meer dan 512 mb fijner zullen vinden! Trouwens, de meeste reepjes hebben geen problemen om met andere merken samen te werken hoor! Er is gewoon 1 reepje gaar, heeft niet zoveel te maken met het samen gaan van merken. Ik heb tenminste nog nooit problemen gehad met bijplaatsen van geheugen modules van welk merk dan ook. ;)

Daar komt nog bij dat de geheugenchips zelf, de blokjes op de kaart dus, vaak van dezelfde fabriek komen, ongeacht het merk. Zo heb je bijv. Hynix die zowel onder eigen merk verkoopt maar ook wordt gebruikt door andere merken zoals corsair, twinmos, etc.
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:07:
[...]

Ik zei dat ik dan het huidige geheugen eruit haal en dan die Corsair reepjes erin zet.
Misschien niet helemaal duidelijk geweest(mijn fout) maar ik snap wat je bedoeld.
Alleen heb ik het gevoel dat 512 niet genoeg is, bijvoorbeeld. Als ik HL2 ga draaien met 512 in DC dan hapert hij erg terwijl ik zeker weet dat met AGP aperture size goed staat(128MB, bij 256 komt ie niet eens in windows of loop direct vast) bij 1024MB in DC heb ik dat niet ook al heb ik die verrote erin zitten.
Ik krijg alleen fouten als ik echt veel met data ga doen enzo

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
een andere vraag

Is de prestatie winst tussen verschillende CAS Latencies groot?
Want ander kan ook wel goedkoper geheugen nemen als het toch niet zo veel uitmaakt.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Ja die is er wel, maar heel groot niet, >:) ik heb zelf mijn PC2100 werkgeheugen van 2.5CAS naar 2.0CAS "overgeclocked" (ook de andere timings als RAS2CAS etc naar beneden maar weet zo even niet hoeveel) en ik merk bijvoorbeeld in BF2 dat ik niet meer mijn virusscanner (die aardig wat ram vreet) uit hoef te doen om lekker te kunnen spelen, en dat als ik BF2 quit, ik niet een uur hoef te wachten voordat hij eindelijk klaar is met het "ontladen"

ohja het gaat hier btw om 1x512MB en 1x256 van MDT in singlechannel mode voor de rest gewoon @ stock 266mhz :)

hoop dat je hier wat aan hebt! B)

~ Mijn prog blog!

• leonbong
Luukieeee schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 14:20:
[...]

goedzo :) ...maar btw (nu wil ik niet flauw zijn) maar als je een nieuw geheugen module van 256mb koopt heb je nog geen dual channel; remember: je moet 2 precies dezelfde geheugenmodules hebben

*correct me if i'm wrong*
I correct zo precies komt het niet bij intel controllers groote van het latje is wat telt.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Een stuk in dit topic maakte je een berekening dat corsair = 131 - 23 (nieuwe reep twinmos) = 108 eur bij moet betalen. Dat is natuurlijk iet zo als je dat oud geheugen verpatst. Waarschijnlijk moet je er dan een euro of 50 a 60 bij leggen.

Het scheelt echter wel als je mem in Cas2 draait met 2 repen in dual channel. Je kunt dan de timings erg straks instellen (2 -3 -3 6) met een command rate van 1T. Dat lukt je met 4 dimms niet, maar met 2 wel. Ik zou dus voor 1Gb corsair gaan.

• leonbong
Timmings zijn niet zo belangrijk voor intel cpu's, bandbreedte wel. Timmings zijn wel belangrijk voor amd cpu's bandbreedte niet.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
afaik heeft twinmos limited lifetime warranty, zoiets dat je nieuwe krijgt als ze nog gemaakt worden. Zou het misschien ff via hun proberen, scheelt weer geld
anderzijds dual chan 1gb 2x512mb kost nog geen 100 euro

Verwijderd

LeNNy schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 18:46:
Een stuk in dit topic maakte je een berekening dat corsair = 131 - 23 (nieuwe reep twinmos) = 108 eur bij moet betalen. Dat is natuurlijk iet zo als je dat oud geheugen verpatst. Waarschijnlijk moet je er dan een euro of 50 a 60 bij leggen.

Het scheelt echter wel als je mem in Cas2 draait met 2 repen in dual channel. Je kunt dan de timings erg straks instellen (2 -3 -3 6) met een command rate van 1T. Dat lukt je met 4 dimms niet, maar met 2 wel. Ik zou dus voor 1Gb corsair gaan.
Dan heb ik even een vraagje (ik ken niet zo veel van ram): haalt dit iets uit om in je systeem te stoppen:

2x 1024 MB DDR PC 3200 DUAL CORSAIR TwinX CL2 139,00 €

dus 2GB dual channel ram.. is dit handig om te doen of mist het dan net het principe van dual channel? of doet die dan nu 2x dual channel? of hoe werkt dit dan precies?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:08:
[...]
Dan heb ik even een vraagje (ik ken niet zo veel van ram): haalt dit iets uit om in je systeem te stoppen:

2x 1024 MB DDR PC 3200 DUAL CORSAIR TwinX CL2 139,00 €

dus 2GB dual channel ram.. is dit handig om te doen of mist het dan net het principe van dual channel? of doet die dan nu 2x dual channel? of hoe werkt dit dan precies?
Dit soort vragen worden gemakkelijk beantwoord door de RAM FAQ.
Zo kun je bijvoorbeeld eens een kijkje nemen onder de kopjes
Single/Dual/Quad Channel
Invloed van Dual Channel geheugen
Invloed van Bank Interleaving op Dual Channel

Met twee identieke modules zal het systeem gewoon in Dual Channel modus draaien.
Nothing more, nothing less :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Luukieeee schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 13:29:
[...]

Uhm,...ZO veel maakt DC nu ook weer niet uit. Ok, het is sneller maar niet mega ultra veel. Je kan dus echt wel beter 768 draaien als 512 in DC. Waarom doe je niet gewoon 512 in DC en prik je die andere 256MB er gewoon los bij?
Ehh, bij een Athlon gaat het verhaal idd op dat het niet veel sneller is. De geheugenhongerige P4s hebben juist zeer veel baat bij dual channel. Dus als de mogelijkheid er is dan zeker het geheugen in dual channel draaien..

Verwijderd

r00n schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:12:
[...]

Dit soort vragen worden gemakkelijk beantwoord door de RAM FAQ.
Zo kun je bijvoorbeeld eens een kijkje nemen onder de kopjes
Single/Dual/Quad Channel
Invloed van Dual Channel geheugen
Invloed van Bank Interleaving op Dual Channel

Met twee identieke modules zal het systeem gewoon in Dual Channel modus draaien.
Nothing more, nothing less :)
Sorry voor mijn onwetendheid betreffende de FAQs maar toch bedankt om even toch te antwoorden op de vraag; het is dus een goed ding om te doen :)

Verwijderd

ik vind dat luukieeee gelijk heeft of niet jong :/ dzzzz

• Alm4riC
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:31:
ik vind dat luukieeee gelijk heeft of niet jong :/ dzzzz
off: hoi joep :9

[ Voor 5% gewijzigd door Alm4riC op 11-10-2005 15:58 ]

• Redboost
Terw_Dan schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 11:14:
[...]

Ehh, bij een Athlon gaat het verhaal idd op dat het niet veel sneller is. De geheugenhongerige P4s hebben juist zeer veel baat bij dual channel. Dus als de mogelijkheid er is dan zeker het geheugen in dual channel draaien..
Dual channel is inderdaad nogal wat beter dan single channel. Niet alleen voor de P-IV's, maar ook voor de AMD A64's (socket 939). Het verhaal dat AMD er niet zoveel mee kan, met DC, dat geldt voor de wat "oudere" athlons (zie mem faq).

Het is voor je geheugen-prestaties dus gunstiger om in dual channel te draaien. Je moet alleen voor jezelf even kijken wat je belangrijker vind, geheugen-prestaties of geheugen-grootte (liefst natuurlijk allebei..)

Verwijderd

Topicstarter
nou mensen,

Ik heb mn keuze gemaakt en draait nu vrolijk met 2x 512 Corsair PC3200 2-3-3-6.

Mn oude RAM heb ik door verkocht en ving daar voor 3 reepje 60 euri voor >:)
Dus als je ff rekent Corsair = 129,95 (bij de Mycom) - 60 = 69,95 Euro :Y).

Ik heb in een paar dagen een hoop geleerd over RAM en settings en dat soort dingen :)

Verwijderd

Ik heb een ASUS A8N-E (socket 939) moederbord en TwinMos PC3200 Dual Channel geheugen. Bij mij werkt het probleemloos. Misschien hangt het ook af van het ASUS model en niet zozeer de merk ASUS op zich. :/

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt mij onwaarschijnlijk,

Het ligt denk ik eerder aan welk chipset erop zit.
Het kan wel zo zijn dat sommige chipsets beter met bepaalde merken geheugen om kan gaan dan anderen,
maar daar zeg ik iets wat ik niet helemaal zeker weet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2005 16:25 ]

Verwijderd

leonbong schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 19:49:
Timmings zijn niet zo belangrijk voor intel cpu's, bandbreedte wel. Timmings zijn wel belangrijk voor amd cpu's bandbreedte niet.
Dit is idd iets om bij stil te staan bij het aanschaffen van geheugen. verder weet ik niet of Asus moelijk doet met Twinmos. Bij mij draaide mijn 512mb module altijd goed. later had ik 2x 512mb (corsair 1 gig setje), en dat wilde zonder mijn Twinmos module niet relaxed draaien. Ik had een lekkere snelheid van pc3200 in gedachten. Dit ging helaas niet door, aangezien mijn Twinmos pc2700 was. 3x 512 @ pc2700 in DC dus. Later nog een Corsair module van pc3200 weten te bemachtigen. Draai nu dus met 3 Corsair 512MB modules en dat werkt uitstekend. Zeer strakke timings zelfs; 2-3-3-3
>:) , owja ook in DC :9~

Graag wilde ik ook een opmerking maken over "games en geheugen" .
Nofi, maar als je denkt dat 512MB genoeg is voor games, denk ik dat je geen gamer bent. Ik heb nu 1,5 gig en zou echt niet minder willen, maar ik sluit dan ook nooit iets af. Mijn gemiddelde geheugengebruik in Windows is dus ook 500 MB. En nee, dit is niet na het opstarten :P, maar als ik gewoon de standaard dingetjes doe (die voor mij standaard zijn that is). Heel fijn dus dat ik kan gamen zonder al mijn programma's af te sluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2005 16:28 ]

• Redboost
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 15:04:
nou mensen,

Ik heb mn keuze gemaakt en draait nu vrolijk met 2x 512 Corsair PC3200 2-3-3-6.

Mn oude RAM heb ik door verkocht en ving daar voor 3 reepje 60 euri voor >:)
Dus als je ff rekent Corsair = 129,95 (bij de Mycom) - 60 = 69,95 Euro :Y).

Ik heb in een paar dagen een hoop geleerd over RAM en settings en dat soort dingen :)
Goede keuze.. Enne, hier leer je zo-ie-zo heel veel over vannalles-en-nogwat.. 8)

Verwijderd

Topicstarter
heb je helemaal gelijk in.

en ik kan trouwens wel best aardig merken dat er ander geheugen in zit.
dingen zijn gewoon net ff sneller, laad net ff sneller, eerder klaar met dingen.

ik vraag me af hoelang het duurt voordat ik eraan gewend ben:P

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2005 23:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 16:24:
[...]

Graag wilde ik ook een opmerking maken over "games en geheugen" .
Nofi, maar als je denkt dat 512MB genoeg is voor games, denk ik dat je geen gamer bent. Ik heb nu 1,5 gig en zou echt niet minder willen, maar ik sluit dan ook nooit iets af. Mijn gemiddelde geheugengebruik in Windows is dus ook 500 MB. En nee, dit is niet na het opstarten :P, maar als ik gewoon de standaard dingetjes doe (die voor mij standaard zijn that is). Heel fijn dus dat ik kan gamen zonder al mijn programma's af te sluiten.
Je sluit niet veel af dus.. dat doe ik ook niet veel; denk dus ook dat een dual core processor erg goed is voor gamen.. al die zooi apps komen dan op aparte core dus dan maakt het volgens mij al minder uit of je meer dan 1GB ram hebt... dat denk ik dan weer..

ik las trouwens net iets op de hoofdpagina dat als je 4x 512 (dus 2 setjes 1024 (2x512) dual corsair twinx bijvoorbeeld) op je mobo plakt dat ze dan aan commandrate T2 werken ipv T1?

Hierzo: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2560&p=1
On the one hand, two 1GB DIMMs on the AMD Athlon 64 could still run at 1T Command rate, instead of the 2T required by the 4x512MB DIMMs needed for 2GB with 512MB DIMMs - a definite advantage for the 1GB DIMMs.
Dus dan hou ik het best bij maar 1 setje van 2x512? Of kan dat toch anders op dat Asus A8N SLI Deluxe mobo wat ik wou kopen... god ik kom er helemaal niet wijs uit en zaterdag ga ik die shizzle kopen in Duitsland :) Voorlopig is het 1x 1024MB DDR PC 3200 DUAL CORSAIR TWINX.. maar ik dacht dus nog zo eentje erbij te nemen omdat je toch leest dat sommige games baat hebben aan meer dan 1GB.....

Edit: het beste op zich zou natuurlijk zijn zo een nieuw setje 2GB dual maar die zijn nog niet te koop heb ik de indruk... das best balen natuurlijk

Edit2;
een mogelijk antwoord van anandtech zelf:
Last, we will try to answer the question again about whether two 1GB or four 512MB DIMMs are the better choice for Athlon 64 DDR memory. If you plan to install 4GB of memory or upgrade to 4GB in the near future, then 1GB DIMMs are your only choice and we recommend the faster DIMMs like the 3 tested here - they cost about the same as slower 1GB DIMMs. If your choice in memory is flexible, there's no doubt that fast 1GB DIMMs like the three tested here remove the complaint that 1GB DIMMs are slower and will compromise performance compared to fast 512MB DIMMs. The 1GB DIMMs are, however, a bit more costly - though the prices have been dropping rapidly. If the 2GB kits fit your budget, then by all means, go for one of the fast 2GB kits like these from Corsair, Gigaram, and OCZ. If the price is a big concern, then carefully compare prices of some of four fast 512MB modules to two 1GB DIMMs and buy what fits your budget.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2005 00:11 ]

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Er zijn zeker wel 2Gb Dual Channel kits te koop. Zelf heb ik de Corsair 2Gb (2 * 1Gb) TwinX kit gekocht voor mijn A8N-SLI plank. Dit werkt echt goed. Het is deze set:

pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)

Let wel op dat deze modules alleen CAS2 is een Intel board doen. Icm een A64 moet je ze instellen op CAS2.5 anders loopt Windhoos vast. Deze modules draaien in een A64 op: 2.5-3-3-6 met een 1T command rate, maar alleen als je deze 2 modules plaatst. Zet je er meer dan 2 modules in moet de command rate omhoog en afhangkelijk van de A64 ook de snelheid van je meme.

Dit geeft een bandbreedte van bijna 5800Mb/sec in sandra.
Pagina: 1