Als ik onder slechte lichtomstandigheden wil schieten, dan gooi ik m'n diafragma vol open en kijk ik hoe snel m'n sluitertijd zonder flits zou zijn. Gewoon in Av modus dus. Afhankelijk daarvan kies ik m'n ISO; als het kan 400 en anders 800.
Vervolgens zet ik m'n camera op M, en stel ik diafragma en een iets snellere shutter dan de de zojuist gevonden sluitertijd in. Flitser aan (420EX in mijn geval), en je schiet prima platen met veel omgevingslicht en goed uitgelichtte onderwerpen.
Dan krijg je -afhankelijk van de hoeveelheid licht- meestal zoiets:
f/1.8, 1/30e, ISO800 (met de 50mm)
f/2.8, 1/20e, ISO800 (met 24-70mm)
En wat ik verder nog als tip kan geven: indirect flitsen (zonder omnibounce) als het kan! Dan kun je nog kortere sluitertijden kiezen, want vrijwel alles wordt dan toch goed egaal uitgelicht.
Vervolgens zet ik m'n camera op M, en stel ik diafragma en een iets snellere shutter dan de de zojuist gevonden sluitertijd in. Flitser aan (420EX in mijn geval), en je schiet prima platen met veel omgevingslicht en goed uitgelichtte onderwerpen.
Dan krijg je -afhankelijk van de hoeveelheid licht- meestal zoiets:
f/1.8, 1/30e, ISO800 (met de 50mm)
f/2.8, 1/20e, ISO800 (met 24-70mm)
En wat ik verder nog als tip kan geven: indirect flitsen (zonder omnibounce) als het kan! Dan kun je nog kortere sluitertijden kiezen, want vrijwel alles wordt dan toch goed egaal uitgelicht.
[ Voor 26% gewijzigd door Pelle op 11-10-2005 14:12 ]