Nikon D70 - Flitsen met een f/1.4 lens?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:46

Pelle

🚴‍♂️

Als ik onder slechte lichtomstandigheden wil schieten, dan gooi ik m'n diafragma vol open en kijk ik hoe snel m'n sluitertijd zonder flits zou zijn. Gewoon in Av modus dus. Afhankelijk daarvan kies ik m'n ISO; als het kan 400 en anders 800.

Vervolgens zet ik m'n camera op M, en stel ik diafragma en een iets snellere shutter dan de de zojuist gevonden sluitertijd in. Flitser aan (420EX in mijn geval), en je schiet prima platen met veel omgevingslicht en goed uitgelichtte onderwerpen.

Dan krijg je -afhankelijk van de hoeveelheid licht- meestal zoiets:
f/1.8, 1/30e, ISO800 (met de 50mm)
f/2.8, 1/20e, ISO800 (met 24-70mm)

En wat ik verder nog als tip kan geven: indirect flitsen (zonder omnibounce) als het kan! Dan kun je nog kortere sluitertijden kiezen, want vrijwel alles wordt dan toch goed egaal uitgelicht.

[ Voor 26% gewijzigd door Pelle op 11-10-2005 14:12 ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:46

Pelle

🚴‍♂️

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 07:43:
En je kunt zonodig nog veel verder gaan met flits:

[afbeelding]

EXIF

1/4de bij 31mm op iso800. Ter illustratie :) Plaatje is niet nabewerkt en geschoten op parameter 2, dus er mag nog wat meer kleur in. Maar daarvoor is het raw he :P
Hier zou ik dus echt nooooit op f/8 hebben geschoten. Gewoon wide open, of -als je op 20x30 af wilt drukken en je persé echt haarscherpe platen wilt- op f/4 ipv f/2.8 ofzo. :)

Verwijderd

Dat heet prutsen met een kitlens :P Het waren maar experimentshots :) Maar het geeft wel aan wat er al dan niet kan qua sluitertijden :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
DeFeCt schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:14:
[...]

Zeker interessant! Heb je voor mij misschien iets meer info hierover, hoe wat en waar te koop? dank!
Ze worden gemaakt door Lumniquest. Heb geen idee waar ze te krijgen zijn eigenlijk, maar dat moet uit te vinden zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

er loopt hier op GoT ook iemand rond met een leeg kokertje van een fotorolletje. Werkt ook heel aardig volgens mij, stuk goedkoper en kleiner :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Dus TS, ben je er al een beetje uit of laat je ons gewoon in het niks doorlullen?

Bericht hierboven

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ook zonder TS is de discussie toch best interessant? De meningen verschillen flink.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn mening verschilt in ieder geval al op dat punt ;) , want ik zie zelf het nut niet zo van algemene regels als 'in situatie x moet je die en die diafragma, sluitertijd, ISO en flitscompensatie gebruiken.' Het gaat puur om de onderlinge relaties tussen deze eigenschappen, het begrijpen welke (neven)effecten er zijn bij het veranderen van zo'n parameter en het vervolgens creatief toepassen. Niet alles is een standaardsituatie en 1 slecht belichte foto maken aan het begin van je serie is helemaal niet zo'n ramp, zeker niet met digitaal (direct terugzien en aanpassen + geen kostbare film verspild).

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 12-10-2005 21:38 ]

{signature}

• MBV

MBV

@voutloos: daar heb je helemaal gelijk in. Toch kan het helpen om op gang te komen, en zeker om de TS te helpen met zijn overbelichtingsprobleem.
Vaak houdt ik een bepaalde belichting als ondergrens: f/wide, 1/20, ISO-800 voor uit de hand. Ook zijn er handige regeltjes om rekening mee te houden: in Nederland is de schaduw 3 stops donkerder dan in de zon. Door aan het begin te meten en steeds dat regeltje toe te passen kan je het aantal geslaagde foto's verhogen.
Maar je hebt ook wel weer gelijk: je moet gewoon mikken op een bepaald effect. En veel spelen om te weten wat de mogelijke effecten zijn :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Is dit niet gewoon een kwestie van de "Night Portrait Mode" gebruiken?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

EXX schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 10:09:
Is dit niet gewoon een kwestie van de "Night Portrait Mode" gebruiken?
Ik vrees dat weinig fanatiekelingen zulke standaard-modes gebruiken ;) (ik in ieder geval niet). De meeste gebruiken toch S, A en M omdat je dan meer controle over het maken van je foto hebt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, het nadeel van die modes is dat je er niks van leert. De camera doet "iets" anders dan normaal op de automatische stand, maar wat hij precies doet interesseert de gebruiker niet.

Ik zou dus liever kijken wat je in de Av/Tv of zelfs M-stand zelf kunt doen met de instellingen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hehe, dat klopt natuurlijk, maar als je met prutsen in A/S/M mode met geen mogeljkheid een fatsoenlijk resultaat krijgt, en met de night portrait mode wel, dan is de keuze wel zo gemaakt ;)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• MBV

MBV

Yup: night portrait nadoen met A/S/M :P

• Voutloos
  • Niet online
EXX schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 15:12:
Hehe, dat klopt natuurlijk, maar als je met prutsen in A/S/M mode met geen mogeljkheid een fatsoenlijk resultaat krijgt, en met de night portrait mode wel, dan is de keuze wel zo gemaakt ;)
De auto-modi kiezen gewoon een aantal parameters en hangen andere prioriteiten aan de overige parameters. Het zijn slechts hulpjes en ze kunnen zeker niet meer. Een bepaalde auto-modus heeft niet opeens stiekem ISO 25 of 6400 tot zijn beschikking, of een FEC van tig stops terwijl je handmatig maar een paar stops kan regelen.

Je kan met auto-modi uiteraard goede foto's maken en ze maken het leven wel makkelijker, maar als het je met A/S/M niet lukt zou je ook ipv naar een auto-modus te vluchten ook proberen te constateren wat er fout gaat en bijleren wat elke parameter doet. :Y)

{signature}

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Daar ben ik het op zich wel mee eens. Normaliter maak ik al mijn nachtfoto's (zonder flits) in M mode. Live histogram in beeld en gaan met die banaan (ik fotografeer met een KM A2, niet met een DSLR). Alleen wordt het problematischer als je de interne flits moet gebruiken voor objecten in de voorgrond. Die flits kun je niet sturen in M mode. Met een externe flits is dat wel mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 13-10-2005 16:39 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sommige camera's kunnen in programma-modi wel meer (of minder natuurlijk) dan in volledig handmatige modus. Bij een van mijn toestellen is bijvoorbeeld 1/750s sluitertijd beschikbaar (anders hoogstens/minstens 1/500s), maar alleen in diafragma-voorkeur-programmamodus. (Volgens mij zijn trouwens programma, diafragma en sluitertijdvoorkeur-modi toch echt ook "automatisch standen", niets op tegen en erg handig vind ik trouwens)

Ik denk trouwens dat ze bij die camera ervoor hebben gekozen 1/750 alleen in aperture-priority beschikbaar te maken om verwarring/irritatie te voorkomen. 1/750 is namelijk alleen beschikbaar bij een kleine diafragmaopening (lenssluiter). Je kunt dan natuurlijk een 1/750 op het instellingswieltje zetten, maar als die lang niet altijd werkt, schept dat natuurlijk alllen verwarring of ergernis.

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 13-10-2005 19:51 . Reden: Verklaring toegevoegd ]

• Voutloos
  • Niet online
Tja, ok, er zijn eerlijk gezegd dus wel kleine uitzonderingen O-). Maar deze vallen in de categorie triviale feitjes (lees: zijn rare keuzes bij 1 specifieke camera). Eerlijk gezegd doet mij 300D er ook aan, AF-servo is alleen afdwingbaar door in de sport-modus te gaan. In dit geval zit er een markttechnische reden achter, maar als je als gebruiker weet dat het mogelijk is, kan je het ook als kinderachtig/beperkend ervaren dat het niet bij andere modi mogelijk is.
begintmeta schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:12:
(Volgens mij zijn trouwens programma, diafragma en sluitertijdvoorkeur-modi toch echt ook "automatisch standen", niet op tegen en erg handig vind ik trouwens)
P wel. A en S (of Tv voor de Canonlui) zijn half-auto (of half-manual :+ ) :P Vaak noem ik de portret/sport/landschap/P modi point-n-shoot modi en A/S(Tv)/M de creatieve modi, maar ik wou niet te denigrerend overkomen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 13-10-2005 17:35 ]

{signature}

Verwijderd

Voutloos schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:34:
Tja, ok, er zijn eerlijk gezegd dus wel kleine uitzonderingen O-). Maar deze vallen in de categorie triviale feitjes (lees: zijn rare keuzes bij 1 specifieke camera). Eerlijk gezegd doet mij 300D er ook aan, AF-servo is alleen afdwingbaar door in de sport-modus te gaan. In dit geval zit er een markttechnische reden achter, maar als je als gebruiker weet dat het mogelijk is, kan je het ook als kinderachtig/beperkend ervaren dat het niet bij andere modi mogelijk is.
Dan ga jij heel rap de undutchables installeren, het werkt dat nog niet helemaal ideaal maar je hebt AF AI \o/ _O_

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Ik zag dat iemand wat voorbeeldfoto's wilde zien:

Hier had ik dus graag subtiel ingeflitst (f1.8 ISO 1600 1/80e)
Full res:
http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC_0218_HQ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC_0218.jpg

Deze eveneens f1.8 ISO 1600 1/80e)
Full res:
http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC_0220_HQ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC_0220.jpg

Deze is op f1.8 ISO 2000 1/50e) (op ISO 1600 RAW, maar dan met exposure compensation om de foto nog iets lichter te maken)
Full res:
http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC_0233_HQ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC_0233.jpg

Om de ruis wat on bedwang te houden heb ik er bij de grote versies Noise Ninja overheen gedaan. Persoonlijk vind ik wat ruis niet zo'n probleem. M.a.w ik vind de sfeer die je bereikt om zonder flits te kunnen schieten belangrijker

't lastige van f1.8 1.6 en 1.4 is overigens wel dat je focus precies op het goede punt moet liggen én dat ie dan ook nog eens precies goed moet zijn, maar als 't goed is gaat de infrarood focus van de SB-600/800 hier bij helpen:

"What will also help is using one of the new Nikon flashes (SB 800 or 600), because they have a more powerful and wider pattern infrared AF illumination."
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00EBbK

[ Voor 6% gewijzigd door Undertaker2 op 05-12-2005 17:24 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Pagina: 1 2 Laatste