Position error bij lezen beveiligde DVD

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hey iedereen hier op GoT

:? Het Probleem :?
Overlaatst heb ik een DVD brander gekocht voor in de "familie pc". Ik had geen specifieke eisen, de brander moest gewoon DVD-R(W), +R(W) en CD's kunnen schrijven. Daarom heb ik de goedkoopste gekocht, een Aopen DUW1608. Overigens had ik ook geen slechte ervaringen met een Aopen CD-RW 24x10x40x drive.

Goed, het inbouwen was twee keer niks, ik heb het al zo vaak gedaan en ook nu was het simpel. Ik heb eigenlijk gewoon de oude Plextor CD-RW drive vervangen met deze. En dan was het tijd om te testen: ik nam een DVD-RW van B.O.S. en toen ik data probeerde te schrijven kreeg ik na een tijdje een "Power Calibration Error". Vreemd, maar ik weet dat deze fout twee oorzaken kan hebben: een versleten/kapotte laser of incompatibele media. Ik dus de mediacode gaan opzoeken toen het na een firmwareupdate nog niet werkte en inderdaad, de media werd niet ondersteund. Dan maar een TDK DVD+RW geprobeerd, deze wordt wel ondersteund maar gaf ook vage errors: soms een "Power Calibration Error" en andere keren leek de schijf gewoon leeg te zijn na het brandproces.

Verder werden DVD-ROM's zeer traag ingelezen. Goed, ik ga terug naar de winkel en ruil m'n brander om. De nieuwe heeft deze problemen niet buiten dat hij nog altijd DVD-ROM's, +R en -R's traag inleest. Schrijven gaat echter perfect op ondersteunde media. Maar nu heb ik het probleem dat DVD's rippen niet goed gaat. DVD Decrypter geeft aan dat de datastroom onderbroken werd terwijl DVD Shrink aangeeft dat er een positioning error opgetreden is. De andere DVD-ROM drive in de pc kan dezelfde DVD echter wél perfect lezen.

:? Wat Admiral Freebee al geprobeerd heeft :?
Firmware updaten
Andere master/slave configuratie
Andere IDE kabel
Lite-On DVD-ROM drive ontkoppelen
Andere DVD's geprobeerd; sommige geven dezelfde fout, andere laten zich perfect rippen
Andere drivers gezocht
BIOS update moederbord

:? De hardware :?
AMD Sempron 2300+
Gigabyte GA-7VT880-L
2 x 256MB DDR PC2700 Siemens in DC
Aopen DUW1608 DVD fikker
LiteOn LTD163D DVD-ROM
Maxtor Diamondmax 7 40GB
Maxtor Diamondmax 10 200GB

De IDE configuratie is als volgt:
Primary Master: Maxtor Diamondmax 7 40GB
Primary Slave: Maxtor Diamondmax 10 200GB
Secondary Master: Aopen DUW1608
Secondary Slave: LiteOn LTD163D

Hmm, ik zie dat ik hier een hele lap tekst heb neergezet, sorry als het wat veel is om te lezen..

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-10-2005 18:29 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Misschien een beetje stom, maar heb je dit doorgenomen:
Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed

En hoe staan je IDE controllers ingesteld :?
Op PIO of op UDMA. Daar kan namelijk soms nog wel eens gekloot vandaan komen (traagheid).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Outerspace schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 01:07:
Misschien een beetje stom, maar heb je dit doorgenomen:
Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed

En hoe staan je IDE controllers ingesteld :?
Op PIO of op UDMA. Daar kan namelijk soms nog wel eens gekloot vandaan komen (traagheid).
Ja, ik heb al eens geprobeerd de configuratie zo in te stellen:
Primary Slave: LiteOn DVD-ROM
Secondary Master: Aopen DVD-RW
Secondary Slave: Maxtor Diamondmax 10 200GB

en

Primary Slave: Maxtor Diamondmax 10 200GB
Secondary Master: Aopen DVD-RW
Secondary Slave: Geen

Dit mocht echter niet baten. De gebruikte voeding is een 300W van Codegen. Ik heb ook al eens de 200GB schijf én DVD-ROM drive afgekoppeld om voedingproblemen uit te sluiten maar helaas. De spanningen schommelen verder niet te hard en blijven ruim binnen de ATX marges. Dit is gemeten met een multimeter.

De laatste ASPI drivers heb ik ook al geïnstalleerd (van Adaptec).

Controllers staan ingesteld op DMA.

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18
Je zou ook nog een ander rip programma kunnen proberen. DVDDecrypter bijvoorbeeld.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 01:42

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Meestal al ga je terug voor een andere heeft die winkel nog "hetzelfde" op de plank staan.
M.a.w. wat vanuit de fabriek via het distributiekanaal terecht is gekomen bij de winkelier.

Misschien is "die batch" die de winkelier heeft staan niet goed.
Ik zou hem gewoon omruilen voor een benq dw1640

Speedtouch freak

• Admiral Freebee
  • Niet online
lSltAlKeR schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 07:44:
Meestal al ga je terug voor een andere heeft die winkel nog "hetzelfde" op de plank staan.
M.a.w. wat vanuit de fabriek via het distributiekanaal terecht is gekomen bij de winkelier.

Misschien is "die batch" die de winkelier heeft staan niet goed.
Ik zou hem gewoon omruilen voor een benq dw1640
Ja, ik denk dat, als ik het probleem niet opgelost krijg, ik terugga en een NEC brander ga kopen.
RudiVader schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 07:32:
Je zou ook nog een ander rip programma kunnen proberen. DVDDecrypter bijvoorbeeld.
Ja, dit programma heb ik al geprobeerd maar ik had in de TS twee keer DVD Shrink geschreven. Sorry :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
*Schop* :>

Ik heb nog enkele DVD's geprobeerd, sommige werken terwijl andere vage errors geven in DVD Decrypter en/of DVD Shrink zoals: "Datastream interruption" "D:\ cannot be found". :?

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-10-2005 16:21 ]

Pagina: 1