Waar blijft de MediaMac?

Pagina: 1
Acties:

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Toen Apple met de Mac Mini uit kwam werd er vrijwel meteen geroepen dat die kast ideaal zou zijn voor een HTPC. Klein, stil, en stijlvol genoeg om in de huiskamer te zetten. Maar helaas bleek al snel dat de Mac Mini een aantal dingen miste om een goede HTPC te zijn. Niet alleen qua hardware maar ook qua software: er is nog niet echt een leuk Media Center-pakket uit voor Apple

En nu vraag ik me af: waarom komt Apple niet zelf met een mooie HTPC uit? De oplossingen die er momenteel zijn zijn nog steeds nauwelijks goed genoeg. Er is nog geen ideale software: Windows MCE is het nog steeds niet helemaal, Meedio mist een hoop dingen en de verschillende Linux-oplossingen zijn nog net zo goed aangepast aan de gebruiker als de normale distro's bij de desktops. Ook de hardware is er nog niet: vrij stille, strak ontworpen HTPCs kosten tegen de 2000 euro, goedkoper wordt al vrij snel minder mooi of minder stil.

De Mac Mini zou qua hardware dus ideaal zijn, maar ook qua software heeft Apple mooie kansen. Een Apple-HTPC zou waarschijnlijk de muziek via iTunes spelen, waardoor in de iTMS gekochte muziek in de woonkamer is af te spelen. Verder hebben ze een aardige collectie trailers, dat is vast ook leuk om met een afstandsbediening te kunnen kiezen en daarna op tv afspelen. Ze kunnen gebruikers leuke diashows van afbeeldingen voorschotelen (iPhoto, iPod Photo), ze hebben een eigen media-codec (H.264), een leuke techniek voor grafische effecten (Core Image) en goede ervaring met gebruikersvriendelijke interfaces. Toch doen ze nog weinig op dat gebied (op, met een beetje fantasie, AirTunes na) en is er in de geruchtenwereld ook nog nauwelijks iets over gezegd. Waarom is Apple er nog niet mee bezig, en waar wachten ze op?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
waarom komen ze niet met een prachtige video-ipod? waarom niet een telefoon? Waarom wel, verrassend met de nano? Het heeft allemaal goed uitgepakt die keuzes...

No production networks were harmed during this posting

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Apple zal uiteraard er mee experimenteren op hun lab :+ Of er zoiets dergelijks op korte termijn komt is voor iedereen een raadsel.
Wat je goed merkt bij Apple, is dat ze vaak met duidelijk producten komen. NIet zo als elke hakkettakketoko merk elk product uitbrengt die ze ontworpen hebben.
Zoals met de succesvolle iTMS blijven ze zich cool houden :P En niet gelijk met een video iPod of andere rotzooi uit te brengen.
Uiteraard hulde voor Steve die nog steeds de baas van Apple is en tevens oprichter :P Ipv dat een bedrijf gerundt wordt door een account of cijfertjes man die 100% uit is om het bedrijf draaiend te houden -> Winst.

[ Voor 21% gewijzigd door O.D.Smolik op 02-10-2005 17:02 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

paella schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:57:
waarom komen ze niet met een prachtige video-ipod? waarom niet een telefoon? Waarom wel, verrassend met de nano? Het heeft allemaal goed uitgepakt die keuzes...
De videoipod waren ze vrij duidelijk over, er is nog niet voldoende afzetmarkt voor zo'n apparaat. Waarschijnlijk denken ze hetzelfde over een HTPC.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik heb het al wel vaker geroepen, ik begrijp niet waarom Apple daar ook niet actiever mee bezig is. Zeker nu andere fabrikanten in de regel achterlopen en Apple als geen ander weet hoe een goeie GUI in elkaar zit en wat usability betekent. Op een paar waardeloze muizen na.

Op de iPods na weet ik niet waar Apple momenteel echt nog aan verdiend. En volgens mij ligt er in de combinatie home-entertainment en mooie apparatuur nog zo'n enorm gat. Ik bedoel, zelfs Sitecom brengt een enorm simpel ding uit om media van PC af te spelen op de TV. Menu ziet er niet uit, kastje ook niet. Waarom als Apple niet iets maken als dat ding of bijvoorbeeld showview van Pinnacle Systems. Zit compleet niets in zo'n kastje, maar zorg dat het er lekker uit ziet, makkelijk aan te sluiten is en het menu er op TV ook lekker uit ziet. Is dan nog niet een complete PC, maar dan zit je in elk geval een beetje in dat segment.

Enige wat ze er nu hebben is de Airport Express. Ding is hoerig te configureren en gezien de concurrentie nogal overpriced als je ziet wat het doet. Maar het werkt, ik heb er ook een en omdat ie toch geen display heeft kun je um prima onder de bank schoppen.

Maar goed, het ligt voor mijn gevoel zo voor de hand dat Apple daar wellicht ook al lang mee bezig is. In mijn ogen kunnen ze daar beter de energie in steken dan in bijvoorbeeld desktops. Lekker dingen laten hypen, zijn ze super goed in. En qua looks zit het altijd goed.

Ze zijn alleen een held in koppelverkoop (zoals veel commerciele bedrijven) en ze zouden wil dergelijk spul een succes worden wat minder hun eigen zeikerige dingen moeten forceren. Zoals iTunes, AAC etc. Een HTPC die alleen .mov af gaat spelen verkoopt bijvoorbeeld niet. En dat vind ik naast het display bv ook 1 van de nadelen van de Airport Express, je hangt mensen op aan een bepaald programma. Wat A) sloom is als de ziekte en B) geen sync mogelijkheid heeft met je collectie. Met die arrogante houding kom je er niet als het gaat om home entertainment. Flexibiliteit is het sleutelwoord en dat is wat consumenten willen imo.

edit:
Smolik, ik weet niet van welke planeet je komt, maar voor Apple is winst net zo belangrijk als elke andere corporation. Of begreep ik die laatste zin niet goed?

[ Voor 6% gewijzigd door OzBoz op 02-10-2005 17:08 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:13
Ach ja... "koppelverkoop" houdt natuurlijk ook dat het naadloos op elkaar is afgestemd. Er kan afentoe best wat meer ruimte zijn maar door het totaal open te gooien krijg je naar mijn idee linux achtig praktijken (config dit compile dat) waar ik iig weer niet op zit te wachten :)

Verder snap ik ook niet wat er zo hoerig te configureren is aan een apx? :)

[ Voor 5% gewijzigd door lowfi op 02-10-2005 17:52 ]

Verwijderd

Steve is daar al redelijk duidelijk over geweest in een interview. Hierin gaf hij aan dat hij niet geloofde in het hele HTPC toekomstbeeld (inderdaad evenals de videopod), en dat dit op de korte termijn ook niet ging veranderen. Het artikel kan ik zo één twee drie niet vinden, maar als een CEO dat zegt, lijkt het me sterk dat ze er toch wat mee gaan doen binnen nu en een half jaar, apple of niet :P

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

OzBoz schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:06:
edit:
Smolik, ik weet niet van welke planeet je komt, maar voor Apple is winst net zo belangrijk als elke andere corporation. Of begreep ik die laatste zin niet goed?
Dat snap ik dat Apple, een commerciele bedrijf is en winst wilt maken :P
Maar imho maakt Apple winst om prachtige producten te maken. Ik pak toch maar weer de klassieke voorbeeld erbij :P
Kijk naar Ms, ik weet niet wat die lui aan het doen zijn :P Maar wat ze nu weer het kloten met Vista snap ik ook niet. Of is het meer het motto, XP moet toch maar eens een keer opgevolgd worden dus we moeten toch er iets van bakken :+

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Marzman schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:04:
[...]

De videoipod waren ze vrij duidelijk over, er is nog niet voldoende afzetmarkt voor zo'n apparaat. Waarschijnlijk denken ze hetzelfde over een HTPC.
Bij de video-iPod ging het probleem vooral over het feit dat er nog te weinig goede content was, dat ze er niet in geloofden omdat het scherm te klein was en video te veel capaciteit vraagt. Bij HTPCs is er al een markt, met verschillende aanbieders, alleen nog geen goed product. En trouwens, hoe groot was de markt voor mp3-spelers voor de iPod? Hoe groot is Apple's eigen pc-markt? :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
OzBoz schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 17:06:
Ik heb het al wel vaker geroepen, ik begrijp niet waarom Apple daar ook niet actiever mee bezig is. Zeker nu andere fabrikanten in de regel achterlopen en Apple als geen ander weet hoe een goeie GUI in elkaar zit en wat usability betekent. Op een paar waardeloze muizen na.
Iedereen mag fouten maken ;) Maar inderdaad, de huidige HTPC-guis zijn vrijwel allemaal hetzelfde, en dat is nogal saai en onhandig. Zeg maar, net zo als de bediening van de gemiddelde MP3-speler vóór de iPod kwam :)
Op de iPods na weet ik niet waar Apple momenteel echt nog aan verdiend.
Ze zullen allicht nog wel winst maken op de verkochte macs en software, alleen niet zo veel als op de iPod inderdaad. Een volgende knaller zou leuk zijn :)
En volgens mij ligt er in de combinatie home-entertainment en mooie apparatuur nog zo'n enorm gat. Ik bedoel, zelfs Sitecom brengt een enorm simpel ding uit om media van PC af te spelen op de TV. Menu ziet er niet uit, kastje ook niet. Waarom als Apple niet iets maken als dat ding of bijvoorbeeld showview van Pinnacle Systems. Zit compleet niets in zo'n kastje, maar zorg dat het er lekker uit ziet, makkelijk aan te sluiten is en het menu er op TV ook lekker uit ziet. Is dan nog niet een complete PC, maar dan zit je in elk geval een beetje in dat segment.
Als er een PC is die met wat GUI-en hardware-aanpassingen zo de huiskamer in kan is het de Mac Mini wel. Waarom zou je dan een minder functioneel kastje willen?
Maar goed, het ligt voor mijn gevoel zo voor de hand dat Apple daar wellicht ook al lang mee bezig is. In mijn ogen kunnen ze daar beter de energie in steken dan in bijvoorbeeld desktops. Lekker dingen laten hypen, zijn ze super goed in. En qua looks zit het altijd goed.
Laten we hopen dat ze er al mee bezig zijn. Het zou goed kunnen inderdaad, net zoals die telefoon waar iedereen het al tijden over had en die Apple nu, volgens Motorola althans, ook daadwerkelijk wil uitbrengen. Dat zijn de twee Apple-producten waar ik echt naar uitkijk, een mooi Media Center en de iPhone ;)
Ze zijn alleen een held in koppelverkoop (zoals veel commerciele bedrijven) en ze zouden wil dergelijk spul een succes worden wat minder hun eigen zeikerige dingen moeten forceren. Zoals iTunes, AAC etc. Een HTPC die alleen .mov af gaat spelen verkoopt bijvoorbeeld niet. En dat vind ik naast het display bv ook 1 van de nadelen van de Airport Express, je hangt mensen op aan een bepaald programma. Wat A) sloom is als de ziekte en B) geen sync mogelijkheid heeft met je collectie. Met die arrogante houding kom je er niet als het gaat om home entertainment. Flexibiliteit is het sleutelwoord en dat is wat consumenten willen imo.
Daar heb je wel een punt. Ik wil wel gewoon Xvid kunnen draaien ;)

Verwijderd

O.D.Smolik schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:43:
[...]
Dat snap ik dat Apple, een commerciele bedrijf is en winst wilt maken :P
Maar imho maakt Apple winst om prachtige producten te maken.
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Apple maakt de prachtige producten om winst te maken, en niet andersom. Apple (Jobs) denkt die winst te behalen door adhv een bepaalde formule (uitgebreide service/producten die 'af' zijn/design/etc) te werken.
Kijk naar Ms, ik weet niet wat die lui aan het doen zijn :P Maar wat ze nu weer het kloten met Vista snap ik ook niet. Of is het meer het motto, XP moet toch maar eens een keer opgevolgd worden dus we moeten toch er iets van bakken :+
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de ontwikkelingen omtrent Vista niet heel nauwkeurig bijhoud, maar feit is wel dat MS een van de meest winsgevende bedrijven (al dan niet geweest) is.

Persoonlijk zie ik ook veel liever een strategie als die van Apple, maar dat zal de grootverdieners bij MS niet veel boeien, zij hebben hun doel behaald; winst.
Een markt waarin alle bedrijven dezelfde strategie toepassen zal IMO ook niet kunnen bestaan, er valt dan op geen vlak meer te onderscheiden.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:13
Hertog schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 19:31:
Daar heb je wel een punt. Ik wil wel gewoon Xvid kunnen draaien ;)
het is helemaal niet zo dat als je een airport express wilt gebruiken dat je dan vast zit aan itunes. Je kan bv airfoil gebruiken. Dus ik neem aan dat het bv ook niet zo moeilijk moet zijn om avi op een mac media doos te kunnen laten werken (zouden ze die ristricitie erin bakken).

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
lowfi schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:08:
[...]

het is helemaal niet zo dat als je een airport express wilt gebruiken dat je dan vast zit aan itunes. Je kan bv airfoil gebruiken. Dus ik neem aan dat het bv ook niet zo moeilijk moet zijn om avi op een mac media doos te kunnen laten werken (zouden ze die ristricitie erin bakken).
Klopt, maar het gaat er even om dat het leuker is als dat standaard werkt (voor het 'grote publiek') en niet met een hoop extra programmatjes (voor de tweaker)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Er kan afentoe best wat meer ruimte zijn maar door het totaal open te gooien krijg je naar mijn idee linux achtig praktijken (config dit compile dat) waar ik iig weer niet op zit te wachten
Dat noemen we vooroordelen ;)
Meer openheid betekent gewoon meer keuze en mogelijkheden, ik ben zelf best tevreden over osx en de mac, maar veel zaken kunnen beter en dan loop je bij apple (en veel andere commerciele producten) toch al gauw tegen de grens aan (itunes kan bijv nog steeds niet automatisch de database zuiveren van nummers die op een locatie staan die net meer beschikbaar zijn of art ophalen 8)7 )

Ik geef toe, keuze maakt t voor sommige mensen moeilijker maar t zal er iig voor zorgen dat er sneller geinnoveerd wordt (zonder keuze en opensource was er geeneens osx geweest)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

JC

- minimalistic -

Het enige wat ik ken voor de Mac is Centerstage :)
W.I.P. overigens ;)

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-02 14:59

Scrummie

Think different

JC schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 18:22:
Het enige wat ik ken voor de Mac is Centerstage :)
W.I.P. overigens ;)
Ziet er erg interessant uit! Krijg volgende week waarschijnlijk mn EyeTV binnen, dus dan ga ik dat ook maar even proberen.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
blouweKip schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 20:38:
[...]

Dat noemen we vooroordelen ;)
Meer openheid betekent gewoon meer keuze en mogelijkheden, ik ben zelf best tevreden over osx en de mac, maar veel zaken kunnen beter en dan loop je bij apple (en veel andere commerciele producten) toch al gauw tegen de grens aan (itunes kan bijv nog steeds niet automatisch de database zuiveren van nummers die op een locatie staan die net meer beschikbaar zijn of art ophalen 8)7 )

Ik geef toe, keuze maakt t voor sommige mensen moeilijker maar t zal er iig voor zorgen dat er sneller geinnoveerd wordt (zonder keuze en opensource was er geeneens osx geweest)
Dat weet ik niet, of dat vooroordelen zijn. Ik weet niet wat zijn Linux ervaring is. Maar over het algemeen is Linux toch iets meer instellen en tweaken in config-files dan OS X. Naar mijn eigen ervaring dan. En hij zegt dat hij daar niet op zit te wachten, dat is toch zijn goed recht? Dat neemt verder niet weg dat Linux, OpenSource en keuze geen goede zaken zijn. Maar ik denk dat het grote publiek liever een plug-and-play Apple oplossing zou hebben dan een op maat gemaakt Linux pakket dat wel eerst nog op maar gemaakt moet worden ;)

Overigens komt Apple op 12 Oktober met een nieuw Media Event (het lijkt in te zijn) met de volgende uitnodiging:
Afbeeldingslocatie: http://www.macrumors.com/downloads/onemorethinginvite_thumb.jpg
Ik denk niet dat je veel fantasie nodig hebt om daar een bioscoopdoek in te zien :) De geruchtensites draaien al weer als een gek, onder andere over een mogelijke video-iPod, maar wie weet verrast Apple ons allemaal met een Media Mac... ;)

Pagina: 1