Ik ga uit van een atheistische visie op de evolutietheorie waarin er geen bepaald doel is voor de mens, de wereld is uit toeval geworden hoe hij nu is. Er is daardoor geen vaste natuur van de mens meer.Maar hoe zit dat dan men moraal, rechtvaardigheid, de mensenrechten en ethiek?
Ik zit al een tijdje met die vraag en heb dit stuk van lord Daemon gevonden:
Ik weet dat de evolutietheorie geen uitspraken doet qua ethiek en moraal en dat goed niet te definiëren is met natuurlijke begrippen als leuk of voldoening gevend, maar ik begrijp niet hoe ik met mijn visie toch nog altijd een beetje een verdedigbaar standpunt heb (ik sta natuurlijk achter de mensenrechten). Ligt het aan het Atheïsme waarin ik geloof?
want het enige gevolg qua moraal die ik zie als ik naar de evolutietheorie waarin je ook God uitsluit is een anarchistische wereld zonder regels waar de wet van de sterkste geld als de enige regel.
Ik zit al een tijdje met die vraag en heb dit stuk van lord Daemon gevonden:
de volledige post staat op deze pagina: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/315144.quote: Lord Daemon'Moraal' is vrijwel identiek aan 'ethiek'. Een morele uitspraak is bijvoorbeeld hetzelfde als een ethische uitspraak.
Ethiek gaat over 'goed' en 'kwaad' - iedere ethische theorie kan je zien als een theorie over goed en kwaad.
Ik weet dat de evolutietheorie geen uitspraken doet qua ethiek en moraal en dat goed niet te definiëren is met natuurlijke begrippen als leuk of voldoening gevend, maar ik begrijp niet hoe ik met mijn visie toch nog altijd een beetje een verdedigbaar standpunt heb (ik sta natuurlijk achter de mensenrechten). Ligt het aan het Atheïsme waarin ik geloof?
want het enige gevolg qua moraal die ik zie als ik naar de evolutietheorie waarin je ook God uitsluit is een anarchistische wereld zonder regels waar de wet van de sterkste geld als de enige regel.