Toon posts:

AGP Specificaties (TNT2 en Geforce2 MX)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb het volgende moederbord:
ASUS A7N8X-E (nforce2)

en de volgende videokaarten voor me liggen:
AOPEN TNT2 M64
Geforce 2 MX

Nu is mijn vraag welke van deze kaarten passen in bovenstaand moederbord en met passen bedoel ik natuurlijk ook werken.

Ik weet dat er op het forum ontzettend veel over dit onderwerp te vinden is, maar desondanks kom ik er niet uit (sommige berichten spreken elkaar zelfs tegen :S:S).
Ook met behulp van de tweakers faq over AGP kom ik er niet uit

In de handleiding van het moederbord staat dat er alleen 1,5V kaarten in mogen en verder heb ik in de bios de instelling gevonden om AGP 8x op disabled te zetten. De handleidingen van de videokaarten heb ik helaas niet.

Wie kan mij helpen?

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 00:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

ze werken beide, maar de GF2 mx is beduidend sneller.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

geforce guy schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:24:
ze werken beide, maar de GF2 mx is beduidend sneller.
Weet je dat heel zeker? Het heeft iets met de AGP-specificatie te maken. Een verkeerde kaart kan zorgen voor een stuk moederbord.

De a7n8x serie heeft een spanningsbeveiliging om dit soort fouten tegen te gaan, maar helemaal veilig is het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Motrax op 01-10-2005 19:27 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zolang de AGP kaart maar 2 inkepingen heeft aan de connectorzijde, gaat het passen en werken. Uitgezonderd enkele vage Diamond kaarten, die zijn verkeerd ge-keyed. :X

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 01-10-2005 19:29 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:47

Thandor

SilverStreak

Zover ik weet is elke nVidia GeForce 2 MX compatible met AGP4x.
De nVidia Riva TNT2 M64 met een AGP4x connector is zover ik weet altijd AGP4x. Er zijn wel modellen die alleen AGP2x kunnen maar die hebben dan ook een AGP2x connector.

De AGP4x compatible kaarten passen ook in de A7N8X omdat dit moederbord overweg kan met AGP4x en AGP8x kaarten.

Met andere kaarten, bijvoorbeeld sommige revisies van de nVidia Riva TNT2 Ultra van Diamond kan het zijn dat ze AGP4x gekeyed zijn maar toch AGP2x only zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 01-10-2005 19:31 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Volgens mij lopen alleen de oude voodoo kaarten op 3.3volt in plaats van 1.5v.

Verder is AGP toch gewoon backwards-compatible?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 20:20

NBK

Weercam-Avatar

Heb hier ook nog een Diamond Viper 770 (ook TNT2) in een nieuw AGP8x bord zitten. Maar daarop moest ik wel wat jumpers omzetten. Dus als er jumpers op zitten moet je ff oppassen.
Verder is het zo dat AGP1x en 2x kaarten fisiek niet passen in een AGP 4x of 8x bord door het verschil in inkeping.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:33:
Volgens mij lopen alleen de oude voodoo kaarten op 3.3volt in plaats van 1.5v.

Verder is AGP toch gewoon backwards-compatible?
De 3dfx Voodoo 4 4500 AGP is AGP4x compatible. Alle andere productie 3dfx kaarten zijn AGP2x of PCI.

Een aantal prototypes en Powercolor kaarten kunnen een AGP4x connector hebben dat eigenlijk een AGP2x connector is.

AGP is overigens niet backwards compatible. Er zijn meerdere kaarten met een AGP4x connector die eigenlijk AGP2x zijn. De FAQ bevat meer informatie over dit onderwerp :)
PMG FAQ :: Hoe zit het met de compatibiliteit met AGP kaarten?
NBK schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:37:
Heb hier ook nog een Diamond Viper 770 (ook TNT2) in een nieuw AGP8x bord zitten. Maar daarop moest ik wel wat jumpers omzetten. Dus als er jumpers op zitten moet je ff oppassen.
Verder is het zo dat AGP1x en 2x kaarten fisiek niet passen in een AGP 4x of 8x bord door het verschil in inkeping.
De Diamond Viper V770 is in verschillende revisies te vinden. Er zijn inderdaad kaarten die je prima om kunt zetten met jumpers. Echter zijn er ook kaarten die dat niet kunnen en dus AGP2x only zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Thandor op 01-10-2005 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alletwee de kaarten hebben universal connectors, dus het lijkt me dat je daar niet veel aan kunt afleiden
Alleen op de TNT2 zit een jumper, maar die heeft met de tv-out te maken.

Maar zo te horen klinkt het allemaal wel veilig genoeg om in ieder geval de geforce2 te proberen.
Als ik het goed begrijp schakelt deze dan terug naar 1,5V, aangezien bij AGP2x 3,3V wordt gebruikt ??

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 13:25
De TNT2 zal het sowieso doen, heb die zelf ook tijdelijk in mn a7n8x-deluxe gehad toen ik mn 9800PRO gefrituurd had. De Geforce2 hoort ook geen problemen te geven, heb die ook op een modern mobo zien werken. De Geforce2 is duidelijk sneller zoals eerder is vermeld.

Verwijderd

Topicstarter
De TNT2 zal het sowieso doen, heb die zelf ook tijdelijk in mn a7n8x-deluxe gehad toen ik mn 9800PRO gefrituurd had. De Geforce2 hoort ook geen problemen te geven, heb die ook op een modern mobo zien werken. De Geforce2 is duidelijk sneller zoals eerder is vermeld.
Dat klinkt in ieder geval goed. Het gaat mij verder niet om de snelheid van het ding. De PC zal alleen gebruikt worden voor simpele dingen zoals tekstverwerken en internet enzo. Verder zit erop de tnt2 nog een tv-out en op de geforce niet.

Maar goed, ik zal het komende dagen proberen om de videokaarten op het moederbord te zetten.

Is het dan verder nog van belang dat ik in de BIOS "agp8x" van "enabled" op "disabled" zet?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 00:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waar je op moet letten zijn de inkepingen in de sloten. Ik weet niet van wanneer die TNT2 is maar als het niet een van de allereerrste revisies is heb je grote kans dat hij gewoon AGP 4x Universal is. Volgens mij is dat 2 inkepingen de connector. Die kan zowel 3.3V als 1.5V hebben.
Ik heb even het plaatje voor je opgezocht.
Check deze pic

TNT2's zijn prima kaarten. Let trouwens wel even op met je drivers. De nieuwe ForceWare's van nVidia ondersteunen de TNT2 niet meer. Dus je zult uit de archives of bij Guru3D even de laatste versie van nVidia Detonator moeten halen, die ondersteunen volgens mij nog wel de TNT2. :)

AGP8x kun je in het BIOS denk ik gewoon op 8x zetten. Dat houdt namelijk in dat hij AGP 8x mode probeert als de kaart dit aankan. En als die dat niet kan gebruikt hij het enkel niet. Het zal dus niets uitmaken. Misschien kun je voor zekerheid hem op disabled zetten, het zou niks moeten maken maar je weet nooit.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 02-10-2005 16:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

cybersteef schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 16:14:
TNT2's zijn prima kaarten. Let trouwens wel even op met je drivers. De nieuwe ForceWare's van nVidia ondersteunen de TNT2 niet meer. Dus je zult uit de archives of bij Guru3D even de laatste versie van nVidia Detonator moeten halen, die ondersteunen volgens mij nog wel de TNT2. :)
nVidia : Windows XP/2000 Driver Archive
nVidia : Windows 95/98/Me Driver Archive

Zover ik weet is 66.93 de nieuwste driver met TNT2 support :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 00:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

_/-\o_ to Thandor voor de aanvulling.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Om het even volledig te maken:

Beide videokaarten werkten zonder problemen op mijn moederbord.
Ikhad wel die BIOS setting veranderd, maar denk niet dat dat veel uitmaakt.

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1