[A8N-SLI] Memory grootte en snelheid problemen

Pagina: 1
Acties:

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
In mijn A8N-SLI (non-dlx) met Athlon 65 3500+ (winchester core) en laatste bios (1011) zat eerst 4 * 512Mb PC3200 Corsair Valueram (VS1GBKIT) Cas 2.5 memory. De BIOS gaf de juiste hoeveelheid weer, nl. 2Gb. Nu heb ik 1 set 512 mb modules verkocht en er 2 * 1Gb PC3200 Corsair TwinX Cas 2 geheugen bijgekocht.

Ik heb juist dit geheugen gekocht omdat het in de Asus qualified memory list staat. Zowel de TwinX als de Valueselect repen. In het boekje van het mobo staat dat je wel 2 setjes memory van ongelijke grootte moet kunnen draaien, mits de grootte en timing maar gelijk is. Dat is hier ook geen probleem omdat het 2 setjes Dual-Channel kits zijn.

Na het plaatsen van het nieuwe geheugen geeft de BIOS maar 2,6Gb aan ipv. 3Gb. Ik heb de modules ook al verwisseld van geheugenbank op het mobo, maar dat maakt ook niets uit. De TwinX repen zitten nu in DIMM slot A1 en B1 (blauwe) en de VS repen zitten in DIMM slot A2 en B2.

Een 2e probleem is dat het geheugen sinds het plaatsen vande TwinX modules nu op 333MHZ moet draaien ipv. 400MHz, anders boot hij niet.

Iemand een idee hoe ik wel 3Gb aan RAM krijg en het geheel weer op 400MHz mem speed kan laten lopen? Het systeem loopt wel stabiel met 2,6Gb / 333MHz.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat je geheugen niet sneller draaidt dan 333Mhz ligt waarschijnlijk aan de mem. controller van je processor. De wat oudere core's met ingebakken mem. controllers (Athlon64) klocken terug naar 333Mhz wanneer er grotere hoeveelheden gehuegen worden gebruikt. Waar de drempel precies ligt weet ik niet precies. De nieuwere Core's/mem. controllers hebben hier geen last van. Helaas weet ik niet precies wel core nu wel de nieuwe mem. controllers heeft en welke niet.

Ik ben het op GOT al eens eerder tegen gekomen, je weet nu in iedergeval in welke richting je het moet zoeken. Waarom de volledige 3GB niet wordt gezien durf ik niet te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 01-10-2005 13:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Heb je de beide 1GB DIMM's ook alleen geplaatst (dus de 512'ers er uit), zie je dan wel 2GB?

DDR333 is helaas normaal wanneer je vier dubbelzijdige DIMM's gebruikt, dit is een beperking van de geheugencontroller.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:30

amd187

Ondertitel

Abbadon schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 13:38:
Heb je de beide 1GB DIMM's ook alleen geplaatst (dus de 512'ers er uit), zie je dan wel 2GB?

DDR333 is helaas normaal wanneer je vier dubbelzijdige DIMM's gebruikt, dit is een beperking van de geheugencontroller.
Even een klein vraagje tussendoor als dat mag :) Deze beperking is toch vanaf de Venice core verleden tijd? Die kan toch 4x512 bijvoorbeeld double sided gewoon op 400 Mhz Dual channel draaien?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

amd187 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 13:45:
[...]

Even een klein vraagje tussendoor als dat mag :) Deze beperking is toch vanaf de Venice core verleden tijd? Die kan toch 4x512 bijvoorbeeld double sided gewoon op 400 Mhz Dual channel draaien?
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar dat meende ik ook.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• LeNNy
Dit mobo moet toch meer dan 2Gb aankunnen? In het boekje dat bij het mobo is geleverd staat dat hij 4Gb ondersteund. In de laatse versie van het boekje (asus site) staat dat hij maar 2Gb ondersteund? WTF!!!

Toen de 4 * 512Mb modules erin zaten draaiende hij wel goed op 400MHz en zag hij de volledige 2Gb ook goed.. Nu er 2 * 512 en 2 * 1024 in zitten draait hij alleen op 333MHZ en met 2680Mb ram.

Hebben meer GoT'er hier last van dat dit mobo meer dan 2Gb memory niet goed ondersteund, of moet je een Athlon 64 met venice core hebben om dit op te lossen. Ervan uitgaan dat het lopen op 333MHz opgelost wordt met de venice core blijft er nog maar 1 probleem over en dat is dat hij te weinig geheugen ziet.

[ Voor 49% gewijzigd door LeNNy op 01-10-2005 13:56 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

De PMG FAQ :: Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit? schept meer duidelijkheid over geheugencompatibiliteit en de AMD Athlon 64. :)
LeNNy schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 13:50:
Dit mobo moet toch meer dan 2Gb aankunnen? In het boekje dat bij het mobo is geleverd staat dat hij 4Gb ondersteund. In de laatse versie van het boekje (asus site) staat dat hij maar 2Gb ondersteund? WTF!!!
In dit geval moet je dus ook rekening houden met de processor.

[ Voor 46% gewijzigd door Thandor op 01-10-2005 14:03 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik snap in de eerste plaats niet waarom je 3GB zal willen en dan ook nog eens met ongelijke modules. Ik durf je te verzekeren dat die 2GB MEER dan genoeg is en dat je pc er een stuk sneller door zal lopen, want je kan:
1. lagere timings draaien, scheelt klein stukje.
2. 1T draaien ipv. 2, scheelt al gauw een paar 100MB/s op een AMD64.
3. 400Mhz draaien, spreekt voor zich dat dat een stuk sneller is als 333Mhz.

En je hebt natuurlijk betere compatibiliteit. De Venice-core zou dit wel op 400Mhz kunnen laten draaien, maar dan moet je alsnog tevreden zijn met 2T. Dat hij te weinig geheugen ziet is idd vreemd, probeer eens de BIOS-optie 'Over 4GB remapping' of i.d. in te schakelen/uit te zetten. Probeer ook eens Memtest en kijk of die wel de volledige hoeveelheid ziet. Hoeveel geeft Windows aan?

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Je zou even kunnen kijken op de asussite waar de verbeteringen staan vermeld van de nieuwe biosrevisies.
mischien dat een revisie van voor jouw update weer wel werkt.

computer voor alle werkzaamheden

• The__Virus
Idd, je zou versie 1006 eens kunnen proberen, bij mij ging deze namelijk anders om met het geheugen. De snelheid lag hoger, maar je kon minder instellen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
amd187 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 13:45:
[...]

Sorry, ja dat klopt :) Dit is sinds de E core idd het geval. Ik was in de war met de T1 en T2 setting (welke bij de E core's met vier double-sided DIMM's nog steeds maximaal T2 kan).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• LeNNy
Die 3Gb aan mem heb ik nodig omdat ik best veel met VMware werk. Dan komt al je geheugen wel op. Die "4Gb remapping" optie in de bios heb ik al geproeerd. Dit maakte niets uit. Windows ziet 2680Mb. Ik zal straks eens kijken wat memtest ervan zegt.

Hoe heet die setting in de A8N bios om te kiezen tussen 1T en 2T? Tevens lijkt het me niet handig om een oudere bios te gebrui]ken. Als ik straks er later een X2 op wil prikken kan dat weer niet.

[ Voor 19% gewijzigd door LeNNy op 02-10-2005 13:20 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Abbadon schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:52:
[...]

Sorry, ja dat klopt :) Dit is sinds de E core idd het geval. Ik was in de war met de T1 en T2 setting (welke bij de E core's met vier double-sided DIMM's nog steeds maximaal T2 kan).
Dat wilde ik ook zeggen ja, want ik draai hier gewoon op 400MHz met 4 x 512 DS :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• LeNNy
Ik heb de 2 * 512Mb set er nu uitgehaald en de timings in de BIOS ingesteld op: DDR 400 2,5-3-3-7, 1T command rate voor de 2 * 1024Mb dimm's. Bij instellen CAS 2 loopt de PC vast met een BSOD, maar dat klopt ook wel volgens de Corsair specs. Nu is de mem performance in Sandra 5716Mb/sec. De 2 * 512Mb komt er niet meer in. Die verpats ik dan wel.

• KaMiKaZe
Volgens mij heb je toch geen drol aan die extra 1GB, zeker niet als al die timings omhoog getrokken worden.

• LeNNy
KaMiKaZe schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 15:08:
Volgens mij heb je toch geen drol aan die extra 1GB, zeker niet als al die timings omhoog getrokken worden.
De snelheid is minder belangrijk dan de grootte, tenminste als je de extra mem gebruikt. Als je in VMware meer dan 2Gb aan ram gaat gebruiken is 3 ipv 2Gb goed te merken. Ik heb namelijk 2 * w2k dc + netware oes + windows xp en soms ook nog novell linux desktop. Dan komt het echt wel op.

Maar weet iemand waarom ASUS nu nog maar 2Gb ipv. 4Gb aan geheugen support op een A8N-SLI plank? Blijft toch een vreemde zaak. De A64 kan het iig. wel aan.

[ Voor 14% gewijzigd door LeNNy op 02-10-2005 18:40 ]

• The__Virus
Dat is denk ik gewoon een foutje. 2GB is gewoon gegarandeerd, maar 4GB werkt ook gewoon. Maar je kan beter allemaal latjes van dezelfde grootte en hetzelfde type/merk nemen. Een AMD64 is redelijk kieskeurig namelijk.

• KaMiKaZe
LeNNy schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 18:39:
[...]

De snelheid is minder belangrijk dan de grootte, tenminste als je de extra mem gebruikt. Als je in VMware meer dan 2Gb aan ram gaat gebruiken is 3 ipv 2Gb goed te merken. Ik heb namelijk 2 * w2k dc + netware oes + windows xp en soms ook nog novell linux desktop. Dan komt het echt wel op.

Maar weet iemand waarom ASUS nu nog maar 2Gb ipv. 4Gb aan geheugen support op een A8N-SLI plank? Blijft toch een vreemde zaak. De A64 kan het iig. wel aan.
Dan heb je in mijn ogen zowiezo al de foute keuze gemaakt om voor een 3500+ en een a8N sli te kiezen, wat gewoon meer een gamers setup is. Dan had je beter voor een opteron of een x2 kunnen kiezen met een ander bord (ja dat kost veel meer geld), maar als je fatsoenlijk wil systeem beheren dan moet je ook het materiaal in handen hebben om dit goed te kunnen doen.

Een vriend van me heeft een X2 4400+ met 2GB op een A8N SLI premium en kan nog veel meer vmware kunsten uithalen dan jij zonder problemen met 2gig ram. Met een 2 x 74GB Raptor raid 0 setje is swappen ook een stuk minder erg natuurlijk

Het probleem met 4gig zit niet zozeer in dit asus bord, maar meer in de nforce4 chipset icm met de geintergreerde geheugencontroller van de a64. En wat heb je dan als alternatieven ? de via K8T800 en de nieuwe Uli chipset, maar of dat wel allemaal feilloos werkt met 4 gig is mij ook onbekend.

[ Voor 12% gewijzigd door KaMiKaZe op 02-10-2005 19:47 ]

• LeNNy
KaMiKaZe schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 19:43:
[...]

Dan heb je in mijn ogen zowiezo al de foute keuze gemaakt om voor een 3500+ en een a8N sli te kiezen, wat gewoon meer een gamers setup is. Dan had je beter voor een opteron of een x2 kunnen kiezen met een ander bord (ja dat kost veel meer geld), maar als je fatsoenlijk wil systeem beheren dan moet je ook het materiaal in handen hebben om dit goed te kunnen doen.

Een vriend van me heeft een X2 4400+ met 2GB op een A8N SLI premium en kan nog veel meer vmware kunsten uithalen dan jij zonder problemen met 2gig ram. Met een 2 x 74GB Raptor raid 0 setje is swappen ook een stuk minder erg natuurlijk

Het probleem met 4gig zit niet zozeer in dit asus bord, maar meer in de nforce4 chipset icm met de geintergreerde geheugencontroller van de a64. En wat heb je dan als alternatieven ? de via K8T800 en de nieuwe Uli chipset, maar of dat wel allemaal feilloos werkt met 4 gig is mij ook onbekend.
Vind ik zelf niet. Kijk maar naar de nForce Professional chipset. Dat is een afgeleide van de nForce 4 chipset. De SLI heeft alleen temaken dat je en 2 graka's in kwijt kunt, maar ook een dikke raidcontroller past ik het tweede PCIe slot. Daarnaast is het gewoon een erg sneller plank. Zeker als je er ook nog een A64 X2 in prikt. Kortgezegd vind ik het dus een goede keus, zeker gezien de de prijs / prestatie verhouding. Op deze plank heb ik een 6600GT geprikt om redelijk te kunnen gamen.

Als ik meer dan 4Gb nodig zou hebben had ik idd. wel een Opteron gekocht, maar dat is hier niet het geval. Komende tijd kan er altijd nog en X2 in. Daarnaast kan de nForce chipset ook SATA 300 + NCQ aan, wat icm. goede schijven garant staat voor snelle schijf toegang.

Daarnaast vind ik VIA en ULI en ALI geen optie. nVdia maakt namelijk erg goed en stabiele chipset. Geen enekel reden om iets anders te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door LeNNy op 04-10-2005 21:40 ]

Verwijderd

Effe vraagje tussendoor niet een topic waard.

Kan ik op dit mobo zonder problemen 4 x dana elec 512 mb cl3 dual sided geheugen draaien?
Is dit merkbaar langzamer dan 2 x 1 gb cl2 geheugen voor hdtv en video editing?

• LeNNy
Voor zover ik weet staat Dane-Elec geheugen niet in de Asus qualified memory list (kijk dat iig even na).
Als je die 4 gelijke repen al hebt liggen en ze werken goed in een A8N-SLI (kwestie van proberen) dan zou ik daarvoor gaan.
Als je nog geheugen moet kopen of als je dimms van ongelijke grootte of met verschillende timings hebt, zou ik voor 2 * 1Gb dimms gaan. Wanneer je 4 doubleside dimms gebruiken zou het kunnen dat je geheugen op DDR333 moet instellen en lossere timings moet instellen. Met lossere timings scheelt het waarschijnlijk een paar 100Mb per sec. Als je je geheugen op DDR333 moet zetten uiteraard een stuk meer.

Wanneer je 4 dimms gebruikt kun je ook het beste gaan voor een A64 met een venice core. Die hebben een betere geheugencontroller dan degene met een oudere core.

• The__Virus
T1 en T2 kan tot wel 1000MB/s schelen hoor!!! Met 4 DIMMs zul je meestal op 2T moeten draaien en dat is met benchmarks duidelijk te merken! Met normaal gebruik zul je er vrijwel niets van merken, ik iig niet toen ik mijn geheugen per ongeluk nog op 2T had draaien. Toen ik het naar 1T had veranderd kreeg ik alleen iets betere benchmarks waarden (vooral dus die grotendeels afhankelijk zijn van de hoeveel geheugenbandbreedte), maar met normaal gebruik (games, internet etc.) merk je weinig tot niets.
Pagina: 1