PC boot windows niet meer na BSOD.

Pagina: 1
Acties:

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 13:55
Ik zat rustig te internetten toen ik ineens een BSOD kreeg.
De error heb ik helaas niet opgeschreven (stom, stom) maar het was iets van: "exception at adres abcdefg1234 0x0000001234". Toevallig heb ik deze error vaker gehad de laatste tijd. Ik dacht dat de pc gewoon aan het verslijten was (6 jaar oude vobis pc) en kuren begon te krijgen. Toen ik dus alweer een BSOD kreeg startte ik de pc opnieuw op, alleen wilde windows niet booten. In het scherm waar je normaal dat XP laadbalkje krijgt (ik zie dat niet, want ik heb /noguiboot) bleef hij gewoon hangen, hij ging dus niet voorbij dat scherm. Ik start de pc opnieuw op en reset het bios: werkt nog steeds niet. Ik trek alle stekkers eruit, komt kwartier later terug en zet de pc weer aan: doet het nog steeds niet. Ik begon wanhopig te worden en ik stop de XP cd erin. Ik was bang dat er iets met de bootsector fout was dus ik doe fixmbr (geen resultaat) en fixboot (weer geen resultaat). Ik probeerde ook chkdsk en die zei dat de HD onherstelbaar beschadigd was. Ik snap niet hoe dat kan, even van te voren zat ik nog te internetten, maar het zou natuurlijk kunnen. Ik dacht ook dat het misschien aan het geheugen lag of andere hardware. Dus ik stop er een Linux Live cd in (SuSe) en het werkt gewoon perfect. Dit bericht typ ik ook achter m'n pc'tje met SuSe, 800x600 resolutie en een refreshrate van 60 hz, m'n ogen doen dus erg pijn nu.
M'n specs mocht dat nodig zijn:
P3 800 mhz
Geforce 4 mx
384 mb geheugen
80 GB hardeschijf met 3 partities. (Windows, Games en 1 lege) van Maxtor
Mobo geen idee, volgens mij een chipset van Via.
Verder heb ik 1 cd brander, 1 dvd-rom en een diskettestation.

Ik heb geluk dat ik gisteren nog van belangrijke documenten en telebankieren een backup heb gemaakt! :9

Kan iemand me a.u.b. helpen? :/

[ Voor 4% gewijzigd door PhoenixT op 30-09-2005 19:39 ]

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Een 800MB harde schijf :| :? Dat moet je me even uitleggen...
Je hebt het al aangepast. 80GB dus ;)

Zonder die STOP-code is er eigenlijk weinig te beginnen behalve wat gokwerk. Als je de BSOD in de toekomst nog eens krijgt, post hem dan hier en kijk meteen even in de Windows XP en 2000 BSOD guide :)

Verder, VIA chipset drivers geïnstalleerd? Kijk hiervoor even op www.viaarena.com.
Test ook je geheugen eens met Memtest.

Bovendien gaat dit meer over je harde schijf die raar doet, dus kijk je even in OM FAQ / Beleid »
Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

[ Voor 122% gewijzigd door Rone op 30-09-2005 19:34 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 20:08
Het kan zijn dat je HDD plotseling overleden is. Doen ze wel vaker zonder dat je een reden kunt bedenken...

Weet niet welk merk HDD je hebt, maar je kunt eens op de website van de fabrikant kijken of ze een herstel tooltje hebben. Van Maxtor en Seagate weet ik dit zeker... Daarmee zijn ze soms nog te herstellen om dan je belangrijke data te backuppen. Ik zou na herstel met zo'n programma er niet meer lang op vertrouwen dat hij t blijft doen...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 13:55
Bedankt voor de reacties.
Ik heb een Maxtor schijf (ik pas het wel aan in de TS)
Let wel dat ik nu op linux zit en veel van die tools waarschijnlijk niet werken.
Ik heb denk ik ook de laatste drivers van Via, ik heb een half jaar geleden de nieuwste geinstalleerd, en m'n mobo is 6 jaar oud, dus er zullen niet zo vaak nieuwe drivers voor uitkomen :)

Ik kijk net die guides door en ik herkende m'n error:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

[ Voor 49% gewijzigd door PhoenixT op 30-09-2005 19:41 ]

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 20:08
klopt, daarom moet je ff bootfloppy maken... of even op een cdtje branden bij een vriend/buurman. want ja wat kost een cdtje tegenwoordig :)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.