Toon posts:

Nieuwe hdd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi dit is men 1e post op got dusja, nu kom ik ook meteen met een vraag.
ik heb van de week een nieuw moederbord en processor en geheugen gekocht.
amd athlon 64 3500+ asrock duel sata2 939 512 mb kingston. Nu heb ik er een oude hdd ingezet voor eventjes een 10 gig 5400 rpm 2 mb cash ( of mischien nog minder) dacht ik en een 9200 se videokaart. Alleen me pc hapert nu heel erg komt dat door de oude hdd die erin zit? of door de videokaart?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w

Kijk in de OM FAQ / Beleid even onder het kopje Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Het kan zijn dat DMA niet is ingeschakeld. Kijk hiervoor even in Apparaatbeheer.
Bovendien is een 10GB 5400 rpm HD natuurlijk niet meer wat het geweest is.

Wat bedoel je exact met 'haperen'? (aangezien je ook aan je videokaart denkt).

[ Voor 22% gewijzigd door Rone op 28-09-2005 13:25 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wat hapert precies?
spelletjes? dan moet je gewoon aan een nieuwe videokaart want een R9200 is nou niet bepaald snel.

anyway, heb je alle drivers wel geinstalleerd?

post eens wat meer specs, en info over je OS...
heb je eigenlijk wel een schone installatie gedaan? want bij grote hardware veranderingen is het aan te raden om je OS opnieuw te installeren

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb opnieuw geinstaleerd, eerst geformateerd en toen weer windows erop gezet.

specs:
amd 3500+
asrock duel sata2 939
Kingston 512MB PC3200 DDR CL2.5 KVR400X64C25/512 Valueram
asus radeon 9200se
dan die oude hdd
450 watt atx2 voeding van enlight

als ik een venstertje verplaatste dan gaat dat niet vloeiend en schokt het heel erg.
maar kan goed zijn dat ik nog niet alle drivers heb geinstaleerd.

oja me os is windows xp home edition
heb er ook nog geen updates van gedaan, en het is de allereerst xp versie die uitgebracht was denk ik want had em gekocht toen die net uit was.

en wat is dma eigenlijk :| want ik heb niet zoveel verstand van computers (weet btw wel een beetje ofzo maar niet egt alle details zoals afkortingen en al :P )

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Heb je de moederbord drivers geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:24:
Welkom op GoT :w

Kijk in de OM FAQ / Beleid even onder het kopje Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Het kan zijn dat DMA niet is ingeschakeld. Kijk hiervoor even in Apparaatbeheer.
Bovendien is een 10GB 5400 rpm HD natuurlijk niet meer wat het geweest is.

Wat bedoel je exact met 'haperen'? (aangezien je ook aan je videokaart denkt).
oja zal ff op dat topic kijken mischien word ik dan al wat wijzer ;) van die afkortingen :P

EDIT: ja moederbord drivers geinstaleerd vanaf de cd die erbij zat

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 13:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:44:
[...]

oja zal ff op dat topic kijken mischien word ik dan al wat wijzer ;) van die afkortingen :P

EDIT: ja moederbord drivers geinstaleerd vanaf de cd die erbij zat
videokaart drivers en agp3 dan? want als je dat niet doet draaid alles zwaar bagger, scrollen, venster slepen, etc.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
DMA = Direct Memory Access
GB = GigaByte
RPM = Rotations per Minute
HD = Harddisk
Faq = Frequently Asked Questions

Verwijderd

Topicstarter
ja zal straks ff andere drivers van ait instaleren, had eerst dna drivers geinstaleerd. daarna zal ik nog wel posten als het heeft geholpen.

maar merk je wel vee verschil tussen die oude hdd en een Maxtor DiamondMax 10. 250GB (7200rpm. SATA. 16MB)?

(heb trouwnes ook nog een maxtor 60 gb 7200 rpm alleen cash weet ik niet uit me hoofd maar daar staat nog data op)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:52:
ja zal straks ff andere drivers van ait instaleren, had eerst dna drivers geinstaleerd. daarna zal ik nog wel posten als het heeft geholpen.

maar merk je wel vee verschil tussen die oude hdd en een Maxtor DiamondMax 10. 250GB (7200rpm. SATA. 16MB)?

(heb trouwnes ook nog een maxtor 60 gb 7200 rpm alleen cash weet ik niet uit me hoofd maar daar staat nog data op)
en of je dat verschil merkt, het kopieren gaat stukken sneller, levels laden, windows starten, alles gaat een stuk rapper, omdat die schijf gewoon 1,5 x zo snel draaid.

die schijven kosten echt niet zovel meer, een 200 gb hdd wat jij noemde, maar dan dus 200 gb, voor 90 euries.

ik zou die data die op die andere hdd staat (als dat <10 gb is) gewoon op die trage schijf (tijdelijk) zetten, dan die 60 gb erin kwakken, windows erop, en data terugzetten, klaar.

Verwijderd

Topicstarter
dat was ik ook eerst van plan dat omwisselen. maar 10 minuten daarna zat ik alweer te twijfelen als ik geen nieuwe sata schijf wil gaan halen. maar ik ga toch eerst windows op die 60 gb zetten en als die dan nog hapert na het instaleren van alle drivers haal ik wel gwoon een nieuwe hardeschijf.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die 60 gb schijf erin gezet en het is al een heel verschil vergeleken met die 10 gb dus me probleem is opgelost.

oja laatste vraag wat is het verschil tussen sata en ide behalve de aansluitingen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 11:07:
ik heb die 60 gb schijf erin gezet en het is al een heel verschil vergeleken met die 10 gb dus me probleem is opgelost.

oja laatste vraag wat is het verschil tussen sata en ide behalve de aansluitingen?
vooral de maximum snelheid.
en dat er maar 1 apparaat aan een sata kabel kan.

als je verder gaat kijken is er natuurlijk nog wel meer anders, bijvoorbeeld dat de data serieel over de kabel gaat, ipv paralel zoals in een 40/80 aderige kabel, en dat het signaleringsprotocol compleet anders is.

Verwijderd

Topicstarter
dus sata is als ik het goed begrijp sneller :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 11:17:
in theorie, ja ;)
niet dat de harddisks zo snel zijn dat ze de hele bandbreedte vol krijgen ofzo ;) maar das ook al zo met normale IDE.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 11:17:
in theorie wel ja, in de praktijk valt het verschil nog best tegen. Maar straks met S-ATAII/S-ATA300 zal S-ATA zeker een voorsprong nemen op ATA.

Verwijderd

Topicstarter
dus dan kan ik beter eigenlijk nog w88 met een nieuwee hdd te kopen omdat me moederbord ook sata2 aansluiting heeft, en nog ff w88 op een goedkopere sata2 schijf?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 11:27:
dus dan kan ik beter eigenlijk nog w88 met een nieuwee hdd te kopen omdat me moederbord ook sata2 aansluiting heeft, en nog ff w88 op een goedkopere sata2 schijf?
Waarom wachten? koop gewoon wat je nu nodig hebt, als je alsmaar gaat wachten dan kun je het beste nooit een pc kopen.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-03 20:50

GVR

Waarom wachten op een goedkope sata2-schijf? De prijzen zijn toch helemaal niet hoog:

Serial ATA harde schijven / Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

je kan wel leuk die disk gaan kopen, maar wat heb je er aan als je nog geen Sata-2 controller op je mobo hebt ;) moet je weer een losse sata2 controller kopen...

edit:
daarnaast zijn schijven toch nog niet snel genoeg om de bandbreedte vol te krijgen, zoals ik al eerder zei...
een beetje moderne schijf heeft het al moeilijk om een ATA66 kanaal vol te belasten, laat staan ATA133 of SATA150 (SATA-1 dus).
SATA300 (SATA-2) is dan helemaal overkill voorlopig... alleen maar leuk als je vette RAID5 arrays gaat bouwen...

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 29-09-2005 12:14 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
FireWurX schreef op donderdag 29 september 2005 @ 12:12:
[...]
je kan wel leuk die disk gaan kopen, maar wat heb je er aan als je nog geen Sata-2 controller op je mobo hebt ;) moet je weer een losse sata2 controller kopen...
Hoezo? SATA2 is backwards compatible met SATA. Bovendien heeft hij in de TS al vermeldt dat...
wat chucky666 hieronder zegt dus 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Rone op 29-09-2005 12:16 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

FireWurX schreef op donderdag 29 september 2005 @ 12:12:
[...]

...
als je goed leest zie je dat de TS een mobo heeft met sata2 controller erop ;)
dus geen extra kaartje.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
Schokken van het beeld heeft met XP (in mijn ervaring) altijd te maken met de standaard drivers die niet goed werken met de videokaart.

Dus: na het installeren van videokaart drivers is dat probleem meestal altijd opgelost :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

r00n schreef op donderdag 29 september 2005 @ 12:14:
[...]

Hoezo? SATA2 is backwards compatible met SATA. Bovendien heeft hij in de TS al vermeldt dat...
wat chucky666 hieronder zegt dus 8)
oeps, sorry ;) overheen gelezen.

maargoed, mijn punt is dat 300MB per seconde doorvoer hebben nutteloos is voorlopig.
schijven trekken hooguit 60MB per seconde, en dat kan een normaal ATA kanaal ook wel aan.
tenzij je vette RAID5 arrays wil bouwen, is SATA2 dus eigenlijk overkill...

niet dat ik wil zeggen dat je die schijf niet moet kopen... als de prijs goed is, moet je het gewoon doen.
als het veel meer kost dan anders: niet kopen, want de snelheid gebruik je toch niet omdat de schijf de zwakke schakel is

Verwijderd

Topicstarter
oeps dan heb ik prolly niet goed gekeken:S
het schokerrige waren de drivers ja nu werkt hij perfect.
Pagina: 1